۲۹ فروردین ۱۴۰۲، ۸:۵۷
کد خبر: 85086225
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

از سرگیری درگیریها در شهر خارطوم/ واکنش السیسی به حضور نیروهای مصری در سودان

تهران - ایرنا- منابع خبری امروز سه شنبه از آغاز دوباره درگیری ها بین نیروهای ارتش به فرماندهی «عبدالفتاح البرهان » و نیروهای پشتیبانی سریع به فرماندهی «محمد حمدان دقلو» ملقب به «حمیدتی» در شهر خارطوم پایتخت سودان خبر دادند.

به گزارش ایرنا، شبکه تلویزیونی الجزیره امروز سه شنبه اعلام کرد: صدای انفجار در شهر خارطوم به گوش می رسد و ستون های دود به آسمان برخاسته است.

به گفته خبرنگار این شبکه، هواپیماهای نیروهای ارتش سودان نیروهای پشتیبانی سریع در فرودگاه مروی را هدف حمله خود قرار دادند.

در همین حال، سخنگوی ارتش سودان اعلام کرد که البرهان اعلام عفو عمومی همه نیروها و افسران نیروهای پشتیبانی سریع را که خود را تسلیم کنند، صادر کرده است.

فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع نیز در توییتر خود نوشت که با آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا درباره مسائل سودان گفت وگو کرده است.

وی افزود که بار دیگر نیز با بلینکن گفتگو خواهد کرد.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که بلینکن با حمیدتی و البرهان جداگانه تلفنی گفت وگو کرده است.

در همین حال، مشاور البرهان به شبکه الجزیره گفت که طرح مفصلی برای بازگرداندن شرایط به حالت طبیعی تدوین شده و "شورش" نیروهای پشتیبانی سریع رمق آخر خود را سپری می کند.

در همین حال، عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر حضور یگان هایی از ارتش این کشور در خاک سودان را به جانبداری از هیچ یک از دو طرف درگیر ندانست و بر بی طرفی آنها تاکید کرد و گفت که این یگان ها فقط ماموریت آموزشی دارند.

وی از دوطرف درگیر خواست که پشت میز گفت وگو بنشیند.

السیسی گفت که تماس های قاهره با طرف های درگیر در سودان برای آتش بس و آغاز گفت وگو ادامه دارد.

نماینده سازمان ملل متحد در سودان دوشنبه شب اعلام کردکه در درگیری‌های آغاز شده از صبح شنبه بین نیروهای ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع در این کشور، ۱۸۰ نفر کشته و ۱۸۰۰ نفر زخمی شده اند.

این آمار در حالی اعلام می شود که کمیته پزشکان سودان، شمار کشته های غیر نظامی در جریان درگیری ها را ۱۴۴ نفر و شمار زخمی های نظامی و غیرنظامی را ۱۴۰۹ نفر اعلام کرده است.

درگیری‌های مسلحانه در سودان از صبح روز شنبه میان نیروهای ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع بر سرقدرت آغاز شده و میانجیگری‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن و نشستن طرف‌های درگیر بر سر میز گفت‌ وگوها تاکنون ثمری نداشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha