۲۹۲ طرح پژوهشی در دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری انجام شد

شهرکرد-ایرنا-سرپرست معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری اعلام کرد :سال گذشته ۲۹۲ طرح علمی و پژوهشی در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد انجام شد و این دانشگاه به‌دنبال انجام پژوهش‌هایی که بتوانند گره‌گشا برای جامعه باشند.

به گزارش ایرنا، دکتر الهام رئیسی دهکردی روز سه‌شنبه در نشست خبری فصلی با موضوع "۱۰ درصد طرح‌های تحقیقاتی خاتمه یافته دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد" در سالن جلسات معاونت تحقیقات و فناوری این دانشگاه، افزود: پژوهش‌ها و تحقیقات دانشگاهی باید بیشتر حل چالش‌ها و مشکلات فعلی جامعه را دنبال کنند و پاسخگوی نیازهای جامعه باشند تا بتوانیم گره‌ای از مشکلات جامعه را باز کنیم.

وی ادامه داد: معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری درصدد است نتایج طرح‌های تحقیقاتی، پایان‌نامه‌ها و مقالات کاربردی تولید شده را به اشتراک متخصصان، مدیران و عموم مردم بگذارد و رسانه‌ها نیز در مسیر می‌توانند نقش موثری داشته باشتند.

رئیسی یادآور شد: با توجه به اهمیت انتشار نتیجه پژوهش‌ها بخشی با عنوان " ترجمان دانش " در معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه‌ علوم پزشکی شهرکرد ایجاد شده است که همه داده‌های مطالعات و پژوهش‌های دانشگاه از طریق آن در اختیار بهره‌برداران قرار گیرد و برگزاری نشست‌های خبری فصلی با موضوع "۱۰ درصد طرح‌های تحقیقاتی خاتمه یافته دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد" با اصحاب رسانه استان در این راستا است.

رئیسی تصریح کرد:سال گذشته دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ۲۹۲ طرح خاتمه‌یافته در حوزه سلامت داشت و بیشتر این طرح‌ها با هزینه‌های بسیار کم و در حدود ۲ تا پنج میلیون تومان اجرا شدند.

به گزارش ایرنا، در ادامه این نشست ۲ طرح پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با عناوین "اپیدمیولوژی اختلالات روانپزشکی کودکان و نوجوانان در چهارمحال و بختیاری" و "طرح کاربرد الگوی فرآیند اتخاذ احتیاط در بیماران همودیالیزی در تبعیت از رژیم غذایی و محدودیت مصرف مایعات" توسط پژوهشگران توضیح داده شد.

بررسی پژوهشی اختلال روانی بین کودکان ۶ تا ۱۳ سال

روانپزشک دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری و مجری طرح اپیدمیولوژی اختلالات روانپزشکی کودکان و نوجوانان در بخشی از این نشست گفت: بر اساس ارزیابی در یک کار تحقیقاتی که بر روی یک هزار کودک و نوجوان ۶ تا ۱۳ انجام شده است.

پروین صفوی تصریح کرد: این پژوهش مشخص کرد، این اختلالات روانی به حدی است که نیاز به مداخله بالینی در آن‌ها وجود دارد و اختلال استرس و اضطراب بیشترین سهم را بین اختلالات گروه های سنی دارد.

وی تصریح کرد: در طرح "اپیدمیولوژی اختلالات روانپزشکی کودکان و نوجوانان در چهارمحال و بختیاری" مشخص شد که سه درصد افراد مورد مطالعه دارای اختلالات بیش فعالی و نقص توجه هستند و ۳.۵ درصد سیگار مصرف می‌کنند.

صفوی اظهار داشت: اجرای این طرح در استان نشان داد که اختلالات روانپزشکی کودکان و نوجوان پسر در استان بیشتر از همسن‌های دختر آنهاست و درصد بروز اختلال در مناطق شهری بیشتر از مناطق روستایی است.

وی یادآور شد: بیکاری پدر از عوامل افزایش‌دهنده اختلالات در بین کودکان است و زمینه بروز در کودکان و نوجوانانی با والدین دارای اختلالات روانپزشکی بسیار بیشتر از سایرین است.

آموزش سبک زندگی به بیماران همودیالیزی ضروری است

مجری طرح "کاربرد الگوی فرآیند اتخاذ احتیاط در بیماران همودیالیزی" نیز در بخش دیگری از این نشست گفت: تعداد قابل توجهی از بیماران همودیالیزی به دلایل مالی و نبود اهدا کننده کافی امکان پیوند کلیه ندارند و دیالیز تنها راه زنده ماندن این افراد است.

الهه توسلی افزود:آموزش بیماران همودیالیزی برای ارتقای کیفیت زندگی این اشخاص ضروری است و مطالعه انجام شده نشان داد که متاسفانه آموزش‌های فعلی به طور معمول هدفمند نیستند باید از الگوی فرآیند اتخاذ احتیاط به بیماران همودیالیزی استفاده کرد تا افراد موثر بر روی این بیماران بتوانند توصیه لازم را به این افراد منتقل کنند.

وی تاکید کرد: در این طرح به ۷۰ بیمار همودیالیزی استان آموزش داده شد تا به کمک الگوی فرآیند اتخاذ احتیاط رژیم غذایی و محدودیت مصرف مایعات را رعایت کنند تا در آینده با مشکلات جدی مواجه نشوند.

توسلی یادآور شد: این طرح با همکارای گروه پزشکان داخلی، پرستاران و گروه آموزش بهداشت پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد زیر نظر کمیته اخلاق و کمیته بالینی انجام شد و نتایج آن به‌صورت مقاله منتشر شده است.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری ۱۱ شهرستان و یک میلیون جمعیت دارد و دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد مدیریت بهداشت، درمان و سلامت مردم این استان ر ا بر عهده دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha