تهیه اطلس غذایی؛ لازمه رونق گردشگری خوراک در مازندران

ساری- ایرنا- مازندران سالانه میزبان حضور میلیونی مسافران است اما این دیار با وجود برخورداری از تنوع غذاهای سنتی بومی، لیست واحدهای پذیرایی آن خالی از چنین غذاهایی است و خوراک به عنوان بخشی از جاذبه گردشگری در این استان همچنان مغفول مانده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، گردشگری غذایی با وجود ۲ هزار و ۵۰۰ نوع غذای سنتی در کشور به عنوان یک صنعت مغفول مطرح و از ظرفیتهای آن در گردشگری استفاده نشده است که به اعتقاد کارشناسان امر تهیه" اطلس غذایی" به عنوان پیش نیاز توسعه این گردشگری بستر جدیدی از اشتغالزایی و جذب گردشگران خارجی و داخلی را فراهم می‌کند.

این روزها صنعت های مختلفی به عنوان ظرفیت های جذب گردشگر به جهانیان معرفی می شود که شاید یکی از خوشمزه ترین این صنایع در جذب توریست صنعت گردشگری غذایی باشد که می تواند به عنوان یک فرصت جدید پیش روی جذب توریست های ایرانگرد قرار گیرد.

مازندران، به عنوان یکی ازدیدنی ترین استان های ایران، بدون شک یکی از گردشگرپذیرترین مناطق خاورمیانه است، چنانکه به هر گوشه‌ای از آن که دیدن کنید، طبیعت منحصربه فرد آن شما را شگفت انگیز خواهد کرد و به طور حتم با تدوین اطلس غذا می توان گردشگری خوراک را در این پیوند باجدیت رونق بخشید.

تهیه اطلس غذایی؛ لازمه رونق گردشگری خوراک در مازندرانکئی پلا، از کدو حلوایی رنده‌شده، پیاز، زیره، زردچوبه، گوشت چرخ‌کرده، برنج و کره‌ محلی استفاده می‌کنند. رنگ و لعاب این غذا قطعا شما را وسوسه می‌کند تا طعم آن را بچشید. در کنار این غذا تخم مرغ نیمرو و نازخاتون نیز سرو می‌شود.

کِرک بَپِرِس یا به فارسی مرغ پریده یکی دیگر از غذاهای محلی و اصیل مازندران است. برای تهیه این غذای لذیذ و مقرون به صرفه که در گذشته عمدتاً غذای طبقه متوسط و کم برخودار بود نیاز به گوجه‌فرنگی، بادمجان، رب گوجه فرنگی، پیاز، سیر، غوره، روغن و ادویه است.

گرماز، اساس این غذای بسیار مغذی و قوی شیر تازه دوشیده شده، کره محلی، برنج است که البته در برخی مناطق با کدو حلوایی نیز طبخ می شود.

اسفنا پهلو ، سرخ کردن اسفناج با روغن و پیاز کم به همراه ادویه های مخصوص و سرو آن در کنار اردک یا مرغ محلی از شیوه های مرسوم است.

اسپناساک، مواد تشکیل‌دهنده این غذای مازندرانی شامل گوشت گاو یا گوسفند، برگ سیر، پیاز، اسفناج، سبزی‌های محلی، ادویه‌های مختلف و آب است، اما می‌توانید در صورت تمایل به آن هویج هم اضافه کنید.

مالابیج یا مالاتا ، برای تهیه این غذای مازندرانی در ابتدا باید ماهی را پاک کرده و پس از پاره کردن شکم آن، مواد میانی از جمله گردو، رب انار، گلپر، فلفل، نمک و سبزی‌های محلی از جمله چوچاق را به آن اضافه کنید.

آغوز مسما ، برای تهیه این غذا به موادی همانند گوشت اردک، گردو، دانه ساییده شده انار، رب انار، پیاز، ادویه و آب نیاز است.

تهیه اطلس غذایی؛ لازمه رونق گردشگری خوراک در مازندرانبیج بیج، مواد اصلی این غذای مازندرانی شامل گوشت چرخ کرده، پیاز، گوجه فرنگی، سیب‌زمینی، زردچوبه، نمک و فلفل است که ترکیب آن‌ها با هم در عرض۳۰ الی۴۰ دقیقه یک غذای لذیذ را به وجود خواهد آورد.

بشته واش، مواد تشکیل‌دهنده این آش شامل اسفناج، عدس، پیاز، سیر، زیره سبز، نمک، فلفل و زردچوبه می‌شود. در حال حاضر خبری از غذا های محلی مازندرانی ها در فهرست غذای رستوران ها و مراکز پذیرایی استان نیست؛ غذاهای محلی با توجه به استفاده از ترکیبات گیاهی و تولیدات بومی و نیز با شیوه های پخت مناسب در تغذیه سالم نقش بسزایی دارند.
غذاهای محلی به عنوان بخشی از فرهنگ و هویت هر منطقه به شمار می روند چرا که در درون همان شیوه پخت و نوع مواد اولیه در آماده کردن این نوع غذاها شیوه زندگی و فرهنگ ها مشخص می شود.
جدا از مقوله نمود فرهنگ و هویت قدیمی که غذاهای محلی با خود به همراه دارند در زمان کنونی و با دید اقتصادی به همراه گسترش گردشگری در بسیاری از کشورهای دنیا از آن به عنوان بخشی از جاذبه های گردشگری به شمار می آورند.
حفظ و پاسداشت غذاهای محلی ضمن اینکه حفظ رسوم و فرهنگ کهن هر منطقه به شمار می رود و همچنین درآمدزایی از این بخش می توان کمک موثری در استفاده از ظرفیت حضور میلیونی مسافران به این استان باشد.

تهیه اطلس غذایی؛ لازمه رونق گردشگری خوراک در مازندران

ردپای کمرنگ غذاهای محلی در گردشگری مازندران

یک کارشناس حوزه گردشگری غذا و نیز مسول سابق روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: برای این منظور کئی پلا غذای مازندرانی بود در منوی غذاهای اماکن پذیرایی این استان قرار گرفت.

عباس مهدوی افزود: فرصت حضور مسافران زیاد از اقصی نقاط کشور در مازندران این بستر را فراهم می کرد تا غذاهای این استان به عنوان بخش جذاب و خوشمزه گردشگری به مردم معرفی شود.

وی ادامه داد: اما به مرور مدیران واحدهای پذیرایی مازندران بنا به دلایلی همچون نداشتن آشپز ماهر برای پخت این نوع غذاها منو را تغییر دادند و به همان روال قبل بازگشتند.

این کارشناس حوزه گردشگری غذا اضافه کرد: این در حالیست استان ها برای بهره گیری از ظرفیت های موجود سعی کردند غذاهای سنتی استان خود را در منوی واحدهای پذیرایی قرار دادند و این موضوع تا به اندازه ای نهادینه است که به طور مثال در استان قزوین و زنجان به همراه مصرف چای نان محلی آن استان را سرو می کنند.

وی ابراز امیدواری کرد مسوولان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با پیاده کردن ابزار تازه و مناسب ارزیابی واحدهای پذیرایی استان آنها را به سمت سِرو غذاهای بومی و سنتی این استان سوق دهند.

تهیه اطلس غذایی؛ لازمه رونق گردشگری خوراک در مازندران

کم لطفی واحدهای پذیرایی به غذاهای بومی

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران نیز با اشاره به کم لطف بودن مدیران واحدهای پذیرایی نسبت به غذاهای محلی و بومی این استان گفت که برنامه قرارگرفتن این نوع غذاها در منوی واحدهای پذیرایی استان از سال ها قبل کلید خورد.

مهران حسنی افزود: برغم تلاش های مسوولان و حمایت آنها از این طرح اما آنچنان باید و شاید مدیران واحدهای پذیرایی استقبال نکردند و این مساله باعث شده امروز می بینیم در منوی این واحدها اکثرا غذاهای غیربومی قرار دارد.

وی با تاکید بر تنوع و جذابیت غذاهای بومی و محلی مازندران ادامه داد: در حال حاضر در تعداد اندک و محدودی از واحدهای پذیرایی آنهم در برخی روزها این نوع غذاها سِرو می شود که اتفاقا با استقبال خوبی از سوی مردم بومی و مسافران برای مصرف نیز وجود دارد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران خالی بودن منوی واحدهای پذیرایی از غذاهای بومی استان را ناشی از تعدادی عوامل دانست که دشواری تهیه مواد اولیه از جمله آنها است.

وی گفت : مواد اولیه بخشی از غذاهای محلی مازندران سبزیجات معطر و خودرو در مناطق جنگلی و کوهستانی است که این امر باعث شده تا واحدهای پذیرایی در این روند با مشکل مواجه شوند.

حسنی از طولانی بودن زمان پخت و آماده سازی این نوع غذاها نیز به عنوان دیگر دلیل بی رغبتی واحدهای پذیرایی برای سِرو آنها اعلام کرد.

وی همچنین گفت: برخورد سلیقه ای مدیریت واحدهای پذیرایی عامل دیگر در بی توجهی به غذاهای بومی مازندران است که این عوامل باعث شده تا غذا نقش کمرنگی در جاذبه گردشگری استان داشته باشد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با تاکید بر استقبال بسیار خوب مسافران از غذاهای بومی استان در واحدهای پذیرایی که سِرو می شود، افزود: متمایز بودن یکی از ملاک های مهم در بازارایابی به شمار می رود و صاحبان این واحدها هر چقدر بتوانند هنر خود را در ارائه خدمات در قالب سِرو غذاهای بومی نشان دهند مطمنا در بازاریابی و جذب مشتری موفق تر هستند.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه درجه بندی و اعطای گواهینامه استاندارد به واحدهای پذیرایی براساس شاخص های فنی از قبیل تاسیسات، ساختمان و کارکنان است برای همین نمی توان از ابزار اداری برای مجبور کردن این واحدها بمنظور سِرو غذاهای بومی استفاده شود و این بخش وابسته به خواست و اراده مدیریت این واحدها است.

حسنی به مدیران واحدهای پذیرایی توصیه کرد که حداقل دو نوع غذای بومی را در منوی غذاهای واحد خود قرار دهند و این حق انتخاب را برای مسافران برای بهره مندی از این بخش جذاب گردشگری به مازندران فراهم کنند.

تهیه اطلس غذایی؛ لازمه رونق گردشگری خوراک در مازندران

تجربه موفق سِرو غذاهای محلی در بوم گردی های مازندران

وی از تجربه موفق سِرو غذاهای بومی در واحدهای اقامتی بوم گردی های مازندران خبر داد و گفت: با توجه به نوپا بودن این واحدهای اقامتی اما در ارزیابی های انجام شده وجود غذاهای بومی و سنتی باعث شده تا مسافران بیشتر به اقامت در واحدها کشانده شوند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران ادامه داد: همین جذابیت غذاهای سنتی بخشی از عوامل رونق بوم گردی ها در استان شده است و به نوعی آنها توانسته اند با بازاریابی در این حوزه موفق شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha