جشنواره کوچ عشایر فرصتی مهم برای معرفی ظرفیت‌های استان اردبیل است

اردبیل - ایرنا - مدیرکل امور عشایر استان اردبیل گفت: جشنواره بین المللی کوچ عشایر فرصتی مهم برای معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های استان اردبیل است و تلاش می‌کنیم از این فرصت به بهترین نحو استفاده کنیم.

حاتم طهماس‌پور روز پنج‌شنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا، افزود: نهمین جشنواره بین المللی کوچ عشایر استان اردبیل هفتم و هشتم اردیبهشت ماه به مدت ۲ روز در شهر جعفرآباد مغان به صورت بین‌المللی برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه در این جشنواره بیش از ۱۲۰ مهمان خارجی از ۲۳ کشور جهان حضور خواهند داشت، اظهار کرد: سفرای کشورهای عضو اکو و کشورهای حوزه دریای خزر و دریای سیاه از جمله مهمانان شرکت کننده در نهمین جشنواره بین المللی کوچ عشایر استان اردبیل خواهند بود.

مدیرکل امور عشایر استان اردبیل اضافه کرد: در این جشنواره علاوه بر حضور ۳۲ طایفه از عشایر استان اردبیل، عشایر استان‌های خوزستان، قوم بختیاری، گلستان، خراسان شمالی و آذربایجان غربی با لباس‌های محلی، غذاهای سنتی و صنایع دستی ویژه خودشان شرکت خواهند کرد.

طهماس‌پور در ادامه برپایی ۳۴ آلاچیق، اجرای آیین‌های سنتی و آداب عشایر، اجرای انواع موسیقی محلی، برگزاری بازی‌های بومی و محلی، مسابقه کشتی محلی، شوی (نمایش) اسب و انتخاب قوچ برتر و زیباترین شتر و جهاز شتر را از جمله برنامه‌های نهمین جشنواره بین المللی کوچ عشایر عنوان کرد.

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل با اشاره به تقارن رویداد اردبیل ۲۰۲۳ و جشنواره بین المللی کوچ عشایر اضافه کرد: تمامی دستگاه‌های اجرایی استان پای کار هستند تا این رویداد بین المللی به بهترین وجه ممکن برگزار شود.

طهماس‌پور ادامه داد: با توجه به اینکه اردبیل در سال ۲۰۲۳ به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو انتخاب شده است، امیدواریم با برگزاری بدون نقص و باشکوه جشنواره کوچ عشایر، اردبیل میزبان شایسته‌ای برای مهمانان باشد.

جشنواره کوچ عشایر فرصتی مهم برای معرفی ظرفیت‌های استان اردبیل است

وی گفت: با همکاری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری جشنواره کوچ عشایر استان اردبیل در سال ۱۳۸۶ ثبت ملی معنوی شده و جزو آثار غیر ملموس کشور است و تلاش می‌شود این جشنواره ثبت جهانی شود.

به گزارش ایرنا، عشایر استان اردبیل با بیش از ۱۳ هزار خانوار و با ۶۶ هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت ۵.۴ درصد جمعیت استان و ۵.۶ درصد جمعیت عشایر کشور بوده و از ۲ ایل شاهسون و قره داغ و ۲ طایفه مستقل شاطرانلو و فولادلو تشکیل شده است.

عشایر استان اردبیل ساکن در ۱۱ شهرستان استان، دارای ۴۵ طایفه بوده و در ۵۷۲ قشلاق، ۲۳۷ ییلاق، هفت زیست بوم، ۵۱ سامانه، هزار و ۵۲۷ "ابه"(اقامتگاه موقت) زندگی می‌کنند.

عشایر استان اردبیل سالانه ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز، ۴۳ هزار و ۵۰۰ تن شیر، هزار و ۵۰۰ تن پشم، پنج هزار و ۴۰۰ تن پنیر، هشت هزار و ۱۰۰ تن محصولات باغی، ۹۲ هزار تن محصولات زارعی و ۲۳ هزار متر مربع صنایع دستی مانند فرش، گلیم و جاجیم تولید می‌کنند.

هم‌اکنون عشایر استان در بین ۱۲۰ ایل شناسنامه دار کشور در جایگاه سوم، از لحاظ مرتع در رتبه چهارم، تعداد دام در رتبه پنجم و از لحاظ جمعیت در جایگاه هشتم قرار دارد و یکی از ایل‌های بزرگ کشور محسوب می‌شود.

عشایر استان اردبیل نیمی از سال را در قشلاقات شمال استان و نیمی دیگر را در ییلاقات سبلان و ارتفاعات کوه‌های باغرو و بزغوش سپری می‌کنند و شغل اصلی آنها دامپروری بوده و به نگهداری ۱.۵ میلیون واحد دامی مشغول هستند.

وزیران گردشگری کشورهای عضو اکو در نشستی که در مهر ماه ۱۳۹۸ در خجند تاجیکستان برای توسعه گردشگری مشترک بین این کشورها برگزار شد، شهر اردبیل را برای سال ۲۰۲۳ به عنوان پایتخت گردشگری این کشورها انتخاب و تصویب کردند.

استان اردبیل با یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر جمعیت و ۱۲ شهرستان در شمال ایران واقع شده است و به داشتن مناطق طبیعی، تاریخی، مذهبی و اقتصادی یکی از مقاصد مهم گردشگران داخلی و خارجی محسوب می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha