پُر شدن هتل‌های کاشان و آمادگی اصفهانی‌ها برای میزبانی از گردشگران عید فطر

اصفهان - ایرنا - جای جای استان اصفهان در آستانه تعطیلات عید فطر آماده میزبانی از گردشگران داخلی و خارجی در این روزهای دل‌انگیز اردیبهشتی است و تقاضای سفر به این خطه آنچنان بوده که ظرفیت هتل‌های کاشان از چند روز گذشته تکمیل شده و در سایر شهرهای استان نیز در حال پُر شدن است.

به گزارش ایرنا، صنعت گردشگری کشور پس از پشت سر گذاشتن تعطیلات نوروز در آستانه موج سفرهای بعدی یعنی تعطیلات عید فطر قرار دارد و با توجه به تجربه سال گذشته، انتظار می‌رود که در چند روز آینده نیز دوران پُررونقی در عرصه گردشگری بویژه در استان اصفهان رُخ دهد.

در تعطیلات نوروز امسال حدود ۱۰ میلیون مسافر وارد استان اصفهان شدند، حدود ۲ میلیون و ۲۱۶ هزار گردشگر در این خطه اقامت داشتند، ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بازدید از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی این دیار صورت گرفت و بیشترین گردشگران در شهرهای اصفهان، کاشان و نطنز حضور داشتند.

اردیبهشت پارسال و همزمان با تعطیلات عید فطر نیز با توجه به رفع محدودیت‌های کرونایی و مناسب بودن شرایط آب و هوایی، بسیاری از هموطنان به نقاط مختلف کشور سفر کردند و استان اصفهان نیز میزبان خیل عظیمی از آنها بود، گردشگرانی که تعداد قابل توجهی از آنها برای فصل گلابگیری به مناطق شمالی اصفهان عزیمت کردند.

مسوولان میراث فرهنگی اصفهان، اواسط اردیبهشت سال گذشته از اسکان حدود ۸۰۰ هزار گردشگر در ایام تعطیلات عید فطر در اقامتگاه‌های رسمی و موقت استان و تکمیل ظرفیت هتل‌ها در برخی شهرها مانند اصفهان، کاشان و نطنز خبر دادند و تاکید کردند که با وجود اطلاع رسانی در باره تکمیل ظرفیت شهرهایی مانند اصفهان و کاشان اما شاهد حضور گسترده گردشگران در برخی شهرها بودیم بطوریکه در چهار روز، حدود یک و نیم میلیون نفر به "نیاسر" سفر کردند که جمعیت سنگینی برای این منطقه بود و لاجرم به اِعمال محدودیت‌هایی نیز منجر شد.

با توجه به پیش بینی‌های صورت گرفته برای روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده مصادف با دوم و سوم اردیبهشت و آغاز تعطیلات عید فطر، بسیاری از سفرها از چند روز اخیر یا همین امروز، به مناطق محخلف استان اصفهان شروع شده است.

تکمیل ظرفیت اقامت در کاشان در آستانه تعطیلات عید فطر

با آغاز شدن سفرهای عید فطر امسال، تعدادی از گردشگران برای ذخیره(رزرو) کردن هتل‌ها و اقامتگاه‌های رسمی در شهرهای گردشگرپذیر اقدام کرده‌اند بطوریکه به گفته مسوولان، هم اینک ظرفیت هتل‌ها و اقامتگاه‌ها در برخی از شهرها تکمیل شده یا در حال پُر شدن است.

کاشان، یکی از شهرستان‌هایی است که مسوولان میراث فرهنگی آن خبر از تکمیل ظرفیت هتل‌ها و مراکز اقامتی دائم آن در آستانه فصل گلابگیری و در ایام تعطیلات عید سعید فطر دادند، کاشان و برخی از شهرهای شمالی استان در این روزها شاهد برگزاری سنت قدیمی گلابگیری و به تبع آن میزبان تعداد زیادی از گردشگرانی هستند که برای تماشای این آیین به این مناطق می‌روند.

پُر شدن هتل‌ کاشانی‌ها و آمادگی اصفهانی‌ها برای میزبانی از گردشگران عید فطر

برداشت گل محمدی در سطح ۲ هزار و ۵۸۰ هکتار از گلستان‌های شهرستان کاشان از اواخر فروردین جاری آغاز شده است، ۴۹ گلابگیری صنعتی و یکهزار و ۶۸۰ گلابگیری سنتی در کاشان وجود دارد که هر سال تعداد زیادی از گردشگران را به خود جذب می‌کنند.

به گفته معاون گردشگری اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان، با توجه به شرایط ویژه اقلیمی این منطقه و رویش گل‌های محمدی، هر سال این شهرستان میزبان بیش از یک میلیون گردشگر در قالب تورهای گلابگیری در بازه زمانی اوایل اردیبهشت تا پایان خرداد و در برخی مناطق کوهستانی تا اواسط تیر است.

حجت‌الله ناصحی پور با اشاره به تکمیل ظرفیت ۲ هزار و ۹۰۰ تخت در مراکز اقامتی و پذیرایی رسمی شهرستان کاشان، از آمادگی بیش از یکصد واحد استیجاری در قالب "خانه مسافر" خبر داد و افزود: با توجه به تقاضای بالای اقامت در این ایام در بخش مرکزی و بخش‌های تابعه نیاسر، قمصر و بَرزُک نیز برای ساماندهی خانه مسافر در این فصل در قالب ستاد اجرایی خدمات سفر شهرستان اقدام‌هایی در مبادی ورودی شهر انجام شده است .

معاون گردشگری کاشان از تورهای گردشگری درخواست کرد تا با توجه به بازه زمانی ۲ ماهه ایام گلابگیری، برنامه سفر خود را با توجه به شلوغی روزهای پایانی هفته در همه روزهای هفته در این بازه زمانی توزیع کنند.

آمادگی اصفهان برای میزبانی از گردشگران داخلی و خارجی در عید فطر

مدیر امور فرهنگی و روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان نیز از آمادگی این استان برای میزبانی از گردشگران در تعطیلات عید فطر امسال خبر داد و گفت: همه مراکز اقامتی استان مشتمل بر حدود ۷۰۰ واحد و نیز اماکن تاریخی و میراثی و جاذبه‌های گردشگری این خطه آماده پذیرایی از گردشگران هستند.

شهرام امیری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این روزها چند عامل سبب جذب گردشگران به استان اصفهان شده است از جمله طبیعت زیبا و سرسبزی این ماه بهاری، جاری بودن رودخانه زاینده‌رود و همچنین برگزاری آیین گلابگیری در مناطق شمالی استان.

پُر شدن هتل‌ کاشانی‌ها و آمادگی اصفهانی‌ها برای میزبانی از گردشگران عید فطر

وی با اشاره به بازدیدهای زیاد گردشگران از آثار تاریخی اصفهان در تعطیلات عید فطر سال گذشته از جمله بازدید روزانه ۹ هزار گردشگر از عمارت چهلستون گفت: امسال در ایام عید فطر که به احتمال زیاد روز شنبه خواهد بود، اماکن تاریخی زیرپوشش میراث فرهنگی بدلیل برپایی نماز فطر، از ساعت ۱۱ آغاز بکار می‌کنند اما در سایر روزها از ساعت ۹ پذیرای گردشگران هستند.

امیری با اشاره به اینکه اصفهان در این روزها نیز شاهد فصل گردشگری خارجیان است، خاطرنشان کرد: از ابتدای فروردین تاکنون حدود ۲ هزار گردشگر خارجی به اصفهان وارد شدند که این رقم تا این لحظه قابل قبول است اما با توجه به شرایط خوب تورهای خارجی، امیدواریم در روزهای آینده، تعداد آنها افزایش یابد.

وی با بیان اینکه افزایش سفرها و ورود گردشگران در تعطیلات نوروز و عید فطر سبب رونق اقتصاد فرهنگی بویژه در بخش گردشگری و صنایع دستی می‌شود، خاطرنشان کرد: این ۲ بخش پارسال پس از چهارماه ناآرامی‌ها دچار آسیب‌های جدی شدند و امیدواریم با شرایط فرهنگی و آرامش حاکم بر جامعه و رونق گردشگری در این ایام، بخشی از خسارت آنها جبران شود.

امیری از گردشگرانی که قصد سفر به کاشان و شهرهای اطراف آن را برای ایام گلابگیری دارند، درخواست کرد که این کار را به بعد از تعطیلات عید فطر موکول کنند.

رییس جامعه هتل‌داران استان اصفهان نیز گفت: همزمانی چند عامل مهم مانند ماه اردیبهشت، تلاقی تعطیلات پایان هفته با تعطیلات عید فطر، جاری شدن مجدد زاینده‌رود و فضای سرسبز اصفهان دست به دست هم داده تا گردشگران زیادی در این روزها به این خطه سفر کنند.

پُر شدن هتل‌ کاشانی‌ها و آمادگی اصفهانی‌ها برای میزبانی از گردشگران عید فطر

تکمیل ۹۰ درصدی ظرفیت هتل‌های اصفهان

کریم بیگی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه حدود ۹۰ درصد از ظرفیت هتل‌های استان در این روزها تکمیل شده است، افزود: از امروز ورود گردشگران بیشتر شده است و امیدواریم در چند روز آینده اتفاق های خوبی در بخش گردشگری استان رقم بخورد.

وی خاطرنشان کرد: در تعطیلات نوروز امسال در هفته نخست حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد از ظرفیت هتل‌های استان تکمیل شد و در هفته دوم مقداری کاهش یافت که با توجه به مواردی مانند فرا رسیدن ماه رمضان، امری طبیعی بود.

وی همچنین با بیان اینکه بخش عمده درآمد هتل‌ها در اصفهان وابسته به گردشگری خارجی است، تصریح کرد: در چند ماه اخیر هتل‌های اصفهان بهره چندانی در این زمینه نبردند اما امیدوارند که با توجه به در پیش بودن فصل رونق گردشگری خارجی و برخی از گشایش‌ها در روابط خارجی از جمله با عربستان، در روزهای آینده ورود گردشگران خارجی به اصفهان افزایش یابد.

به گزارش ایرنا، استان اصفهان با بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی که یکهزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و هفت اثر آن به نام‌های میدان امام (نقش جهان)، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع و سه قنات به نام های "وزوان"،"مزدآباد" و "مون" به ثبت جهانی رسیده، کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.

اصفهان حدود ۱۵۰ هتل، ۴۴۴ اقامتگاه بوم گردی، ۷۰ هتل سنتی، ۱۵۰ مسافرخانه و ۲۳۰ مهمان‌پذیر با حدود ۴۰ هزار تخت دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha