تامین کافی و پایدار انرژی پیش شرط افزایش تولید کارخانه هاست

تبریز - ایرنا - رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تبریز گفت: تامین کافی و پایدار انرژی پیش شرط رسیدن به نرخ رشد هدف‌گذاری شده در تولید و افزایش ظرفیت تولید کارخانه ها و نزدیکی به ظرفیت اسمی خود است.

به گزارش روز جمعه ایرنا، مسعود بنابیان در جلسه کمیته انرژی اتاق تبریز با موضوع هماهنگی برگزاری همایش صنایع و الزام قانونی احداث نیروگاه‌های خورشیدی برای صنایع مشمول، افزود: در کل دنیا هیچ واحد تولیدی مسوول تامین برق خود نیست.

وی اظهار کرد: برخی واحدها در تولید برق سرمایه‌گذاری می‌کنند اما در هیچ جای دنیا چنین نیست که واحد تولیدی بخشی از برق مصرفی خود را تولید کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به قیمت پایین برق در کشور گفت: قیمت برق در کشور ما واقعی نیست و از حالت تولید و بیزینس (داد و ستد) خارج شده است به همین دلیل کسی حاضر به سرمایه‌گذاری در بخش تولید برق نیست.

بنابیان، با بیان اینکه مشکل فقط تولید نیست و در توزیع و مصرف برق هم با هدررفت انرژی مواجه هستیم، ادامه داد: در راستای رفع مشکل برق واحدهای تولیدی و صنعتی استان، همایش صنایع و الزام قانونی احداث نیروگاه‌های خورشیدی در اردیبهشت امسال در تبریز برگزار می‌شود.

درصدی از برق مصرفی واحدهای صنعتی باید از طریق احداث نیروگاه تجدیدپذیر تامین شود

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان‌شرقی نیز در این جلسه با بیان اینکه قیمت برق به سمت آزادسازی پیش می‌رود، گفت: طبق قانون، درصدی از مصرف برق واحدهای صنعتی با مصرف بیش از یک مگاوات باید از طریق احداث نیروگاه تجدیدپذیر تامین شود و این درصد در سال اول برابر یک درصد و در پایان سال پنجم به پنج درصد می‌رسد.

اکبر فرج‌نیا، افزود: در صورت عدم اقدام، صنایع باید برق مصرفی خود را به میزان درصدهای مذکور با نرخ تعرفه تجدیدپذیر پرداخت کنند یا از تابلوی دوم بورس انرژی (تابلوی سبز) که در حال راه اندازی است، به میزان درصدهای مذکور، تامین انرژی خود را انجام دهند.

آذربایجان بهترین نقطه برای احداث نیروگاه خورشیدی است

مجری تولید طرح پراکنده برق منطقه‌ای آذربایجان نیز در این جلسه گفت: مناطق آذربایجان و خراسان با توجه به شرایط اقلیمی و دمای هوا که موثر بر طول عمر پنل‌های خورشیدی بوده، بهترین نقطه برای احداث نیروگاه خورشیدی است.

سیروس باغبان، افزود: از سال ۱۴۰۱ با همکاری ساتبا، بسته‌های سرمایه‌گذاری تدوین شده و براساس مصوبه اخیر شورای اقتصاد، باید چهار هزار مگاوات توسط بخش خصوصی احداث شود.

وی اظهار کرد: به تازگی با توجه به برنامه سازمان ساتبا مبنی بر تولید سه هزار مگاوات برق از طریق نیروگاه‌های بادی، شرکت برق منطقه‌ای استان با همکاری ادارات منابع طبیعی و محیط زیست مکان‌های مستعد را جهت احداث نیروگاه‌های بادی شناسایی کرده است که در حال انجام فرایندهای اداری جهت آماده‌سازی آنها هستیم.

رتبه‌ آذربایجان‌شرقی در احداث نیروگاه‌های خورشیدی پایین است

نماینده شرکت توزیع برق تبریز نیز در این جلسه با اشاره به اینکه طرح‌های احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر براساس سیاست‌های تشویقی دولت از سال ۱۳۹۵ در کل کشور شروع شده‌ است، گفت: رتبه‌ استان در احداث این نیروگاه‌ها پایین بوده و سرمایه‌گذاران استان از احداث چنین نیروگاه هایی استقبال نمی کنند.

مهین طهماسب‌پور، با بیان اینکه احداث این نیروگاه ها علاوه بر تامین برق بخشی از نیاز واحدهای صنعتی و تولیدی استان، ارزش افزوده زیادی نیز دارد، از سرمایه گذاران خواست در این حوزه سرمایه گذاری کنند.

علی اصغر فاتحی‌فر، رییس سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی نیز با تشریح وظایف این سازمان در کمک علمی به سازمان‌ها در انجام برنامه‌های عملیاتی خود، پیشنهاد کرد کمیته‌ ویژه‌ای جهت تمرکز بر موضوعات انرژی با حضور بخش خصوصی و دولتی تشکیل شود.

محمدعلی سلطانی، عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت آذبایجان شرقی نیز با تشریح موانع سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی احداث نیروگاه‌های برق، اعمال روش‌های صرفه‌جویی در خطوط تولید را راهکاری جهت جبران بخشی از ناترازی تولید برق اعلام کرد.

به گزارش ایرنا، همایش صنایع و الزام قانونی احداث نیروگاه‌های خورشیدی در اردیبهشت سال جاری با حضور معاون وزیر نیرو و رییس سازمان ساتبا (سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی ایران) جهت توجیه الزامات قانونی احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر و بررسی موانع سرمایه‌گذاری در بخش انرژی در تبریز برگزار می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha