دانشگاه علامه هیچ دانشجوی بازداشتی ندارد/بازنگری دروسی که ۵ سال از تدوین آنها گذشته است

تهران- ایرنا- رییس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: پنج نفر از دانشجویان دخیل در اعتراضات سال گذشته، محرومیت محدود گرفتند و ۲۰ نفر از آنها به کمیته انضباطی معرفی شدند. اما هیچ دانشجوی بازداشتی در محاکم قانونی نداریم.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، عبدالله معتمدی روز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: از ابتدا تعدادی دانشجو داشتیم که بیرون از دانشگاه در اغتشاشات شرکت کرده بودند که بعضی از آنها دستگیر شدند. یکی از فعالیت های جدی در آن برهه از زمان که دانشگاه پیگیری کرد این بود که به آزادی آنها کمک کند و تلاش کردیم با مسوولین اجرایی و قوه قضاییه ارتباط داشته باشیم و کمک کردیم که آزاد شوند.

وی گفت: همه افرادی که در آن مرحله دستگیر شده بودند با وساطت دانشگاه آزاد شدند و هیچ فردی به دلیل فعالیت های درون دانشگاهی بازداشتی نداشتیم. یعنی هیچ کدام از دانشجویان بازداشتی ما از درون دانشگاه نبودند و مربوط به بیرون دانشگاه بود که آزاد شدند.

رییس دانشگاه علامه یادآور شد: زمانی که این فعالیت ها در دانشگاه گسترده شده بود شاید در حد دو تا سه ماه تنها روشی که اتخاذ کردیم از ابزارهای مختلف برای گفتگو استفاده کنیم و جلسات متعددی با استادان دانشکده ها داشتیم تا بتوانند دانشجویان را نسبت به سوالات و ابهامات ذهنی شان متقاعد کنند.

وی گفت: در مرحله‌ ای مجبور شدیم تعدادی از دانشجویان را ممنوع الورود کنیم. البته این ممنوع الورودی کوتاه مدت و حداکثر یک ماه بود. البته پرونده برخی از دانشجویان که شاکی خصوصی یا شرایط خاص و ویژه داشتند، در کمیته انضباطی مطرح شد. بقیه معمولاً با تذکری که به آنها داده شد و تعهدی که به رییس دانشگاه و استادان خود می دادند، امکان حضور آنها در دانشگاه فراهم شد.

۵ نفر محرومیت محدود و ۲۰ نفر از دانشجویان به کمیته انضباطی معرفی شدند

معتمدی گفت: کمتر از ۲۰ نفر از این دانشجویان نیز به کمیته انضباطی معرفی شدند که منجر به صدور رای شده است البته رای ها بیشتر در قالب تذکر کتبی و درج در پرونده بوده است. مواردی هم به شکل حکم تعلیقی بوده است، یعنی اگر مشکلات جدیدی پیش بیاید و آنها در آن دخیل باشند، این حکم فعال می شود. همچنین در این ترم تعداد چهار تا پنج نفر محروم از تحصیل هستند که این محرومیت محدود است.

برخورد آگاهی دهنده و هدایتی در مواجهه با دانشجویان معترض

وی ادامه داد: در یک سال گذشته شاهد اغتشاشاتی در سطح جامعه بودیم که بخشی از آن به دانشگاه کشیده شد و در دانشگاههای ما حرکت اعتراضی وجود داشت. نوع تعریف ما از محیط دانشگاه با تعریف ما از جامعه نسبت به این مسائل متفاوت است. برخورد ما با اتفاقی که در دانشگاه می افتد و کاری که دانشجو به عنوان اعتراض انجام می دهد،‌ برخورد آگاهی دهنده، تربیتی و هدایتی است. اینجا با نسلی جوای مواجه هستیم که آینده ساز مملکت است و ممکن تحت تاثیر شرایط، فکری در ذهن او شکل گرفته باشد که این فکر حتما باید با یک فکر اصلاح شود. بنابراین اصلی ترین روشی که در مواجهه با دانشجویان معترض در این مدت داشتیم این بود که شرایطی را فراهم کنیم تا آنها بتوانند تضارب آرا داشته باشند و اندیشه های خود را بیان کنند.

معتمدی افزود: همواره از افراد خواسته شده ایده خود را مطرح کنند و در مورد دیدگاه خود حرف بزنند. بنابراین نوع نگاه دانشگاه آموزشی، تربیتی و پدرانه برای کمک به دانشجویانی است که در واقع آینده‌سازان جامعه ما هستند تا بتوانند با مبانی فکری و ارزشی جامعه ما بیشتر آشنا شوند و نسبت به شرایطی که الان وجود دارد، بتوانند همراهی و کمک بیشتری داشته باشند.

وی ادامه داد: دانشگاه علامه طباطبایی تنها دانشگاه تخصصی علوم انسانی کشور است که می توان گفت بزرگترین دانشگاه تخصصی غرب آسیا است و در حال حاضر ۱۴ هزار دانشجو، حدود ۵۵۰ عضو هیات علمی، ۱۱ دانشکده و ۸ مراکز پژوهشی و پژوهشکده دارد. 

معتمدی با بیان اینکه دانشگاه علامه مولود انقلاب اسلامی است، گفت: تا به امروز نزدیک به یکصد فارغ التحصیل داشته ایم و دانش متراکمی از علوم انسانی در دانشگاه علامه فراهم شده است.  

رییس دانشگاه علامه طباطبایی افزود: در دو سال اخیر برنامه راهبردی را برای دانشگاه تعریف و افق چشم انداز دانشگاه را تا سال ۱۴۰۴ مشخص کردیم. بر این اساس شعار دانشگاه را مرجعیت علوم انسانی تعریف کردیم که یکی از محوری ترین فعالیت های دانشگاه بحث تحول در علوم انسانی است. 

وی ادامه داد: در راستای فعالیت هایی مانند بین المللی سازی، ارتقاء آموزش و پژوهش و بهره وری و ارتباط با صنعت که به عنوان محورهای برنامه راهبردی معرفی شدند، محور اصلی تحول در علوم انسانی است. 

معتمدی گفت: علوم انسانی که امروزه در دانشگاه های ما وجود دارد، منشا و مبدا آن از غرب به دانشگاه های ما و دانشگاه های غیرغربی منتقل شده است و دانش علوم انسانی با دانش علوم پایه و مهندسی تفاوت دارد و حتما باید به عنصر فرهنگی و اجتماعی توجه داشته باشیم؛ بنابراین یکی از بحث های تحول انسانی این است که چه نگاه بومی به علم داریم و چگونه می توانیم علوم را در جامعه متناسب با اقلیم و فرهنگ خودمان توسعه دهیم. 

دانشجویان علوم انسانی می‌توانند در جامعه اثرگذار باشند 

وی اظهار داشت: ما دنبال این هستیم که اثربخشی علوم انسانی را نشان دهیم اگر امروز از خانواده ها سوال کنند که فرزندان آنها علاقمند به چه رشته ای هستند ممکن است تعدادی نسبت به علوم انسانی کم سنجی کنند در حالی که در سال های اخیر نشان داده شده که فارغ التحصیل های علوم انسانی می توانند موثرتر و با قابلیت بیشتری در جامعه نقش ایفا کنند. 

معتمدی یادآور شد: یکی از نشانه های این قضیه که البته برای ما خیلی خوشایند نیست ولی واقعیت دارد این است که حدود ۵۰ درصد برخی رشته ها در دوره کارشناسی ارشد کسانی هستند که کارشناسی آنها فنی و علوم پایه است یعنی دانشجویی که لیسانس برق و مهندسی مکانیک خوانده است برای ادامه تحصیل و رشته ارشد رشته خود را ادامه نمی دهد و در علوم انسانی ادامه می دهند که این نشان می دهد علوم انسانی در جامعه جای خود را باز می کند و می تواند اثربخشی داشته باشد. 

وی با بیان اینکه روی این اثربخشی در حال کار هستیم، گفت: می خواهیم بگوییم که فارغ التحصیلان دانشگاه علامه طباطبایی می توانند متناسب با تخصصی که پیدا می‌کنند در جامعه نقش‌آفرین باشند. 

رییس دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه در حال راه اندازی مراکز نوآوری و کارآفرینی در دانشکده های مختلف دانشگاه هستیم، افزود: یکی از کارهایی که در همین رابطه برای ما خیلی جدی است و انجام شده، این است که بتوانیم مراکز نوآوری و کارآفرینی را در دانشگاه داشته باشیم تا این مراکز نوآوری و کارآفرینی دانشجویان ما را که ایده های خلاقانه و فناورانه دارند، تحت پوشش قرار دهند که البته فناوری به معنای ساخت تجهیزات و ابزار و فناوری که در علوم مهندسی تعریف می شود، نیست و اینجا به عنوان خدماتی است که فارغ التحصیلان علوم انسانی می توانند در این مراکز انجام دهند. 

وی گفت: سال گذشته مجوز پارک علم و فناوری دانشگاه را گرفتیم که بتوانیم دانشجویان را به سمتی هدایت کنیم که آنها در دوره تحصیل خود بتوانند با شناخت نیازهای جامعه و با ظرفیتی که دارند بین آنها پیوند ایجاد کنند و ایده های نوآورانه داشته باشند؛ بنابراین تحول در علوم انسانی که گفته می شود یک بخشی از آن کاربردی کردن است، از طریق مراکز کارآفرینی، تغییر در برنامه های درسی و تقویت دروس عملی انجام می شود. 

معتمدی افزود: وجهه دیگر در تحول علوم انسانی روزآمدی است؛ به معنای اینکه تمام رشته ها و منابع را متناسب با پیشرفتی که علم در دنیا دارد، به روز کنیم. رشته هایی را داریم که ممکن است چندده سال از تهیه برنامه های آنها گذشته باشد؛ بنابراین خود به خود منابعی که در آن سرفصل ها ارایه شده و برنامه هایی که آنجا آمده است، متناسب با شرایط روز نیست. باید بتوانیم متناسب با پیشرفت دانش در دنیا دروس را در کتاب های درسی قرار بدهیم تا دانشجویان ما در جریان آخرین تحقیقات قرار بگیرند. این یکی از اهداف تحول در علوم انسانی است. 

وی در ادامه گفت: آخرین نکته ای که در تحول علوم انسانی برای ما خیلی مهم است، بحث اسلامی‌سازی است. اسلامی‌سازی به معنای این نیست که کتاب‌های درسی و کتاب‌های علمی تبدیل به کتاب های معارف شود؛ بلکه به این معناست که بر اساس اندیشه اسلامی و معرفت اسلامی و نگاه انسان شناسی که اسلام دارد جهت گیری علم را در همان مسیر طراحی و تنظیم کنیم.

اعطای گرنت پژوهشی به استادان جوان 

معتمدی اظهار داشت: در ارتباط با فعالیت های پژوهشی دانشگاه با هماهنگی وزارت علوم که به کمک دانشگاه ها انجام می شود، گرنت ویژه‌ای را در اختیار استادان جوان قرار خواهیم داد که به زودی محقق خواهد شد. استادان جوانی که تازه استخدام شده اند، ممکن است فعالیت های علمی و پژوهشی نداشته باشند و برای اینکه از گرنت استفاده کنند وزارت علوم و دانشگاه تصمیم گرفت که این امکان را فراهم کند که گرنتی در اختیار استادان جوان قرار دهد که بتوانند ابزارها و نیازهای پژوهشی مورد نیاز خود را تهیه کنند که در این زمینه نقش آفرین باشند. 

وی گفت: بر اساس شاخص های مختلفی که تا الان مراکز نظارت و ارزیابی منتشر کردند جایگاه علمی و جایگاه پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی جایگاه درخور و مناسبی است. آخرین گزارش بر اساس تولیدات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در علوم انسانی، این دانشگاه بعد از دانشگاه تهران رتبه دوم را در سطح کشور دارد.

معتمدی در ادامه درباره تقویت دروس عملی گفت: در بعضی از رشته هایی که بازنگری شده اند، این اتفاق می افتد. تمام رشته هایی که بیش از ۵ سال از آن گذشته است، آموزش دانشگاه به گروه های مختلف نامه زده که بازنگری شود و تمام رشته ها را برای گروه های مختلف مشخص کرده است. قبلا این کار به شکل متمرکز انجام می شد و این تمرکز باعث تاخیر می شد چرا که به شورای تحول وصل بود و آنها باید تایید می کردند اما الان به دانشگاه‌ها این اختیار داده شده که این بازنگری را خودشان انجام دهند و ما اگر بازنگری انجام دهیم و قبل از اینکه شورای تحول تایید کند، می توانیم به مدت یک سال خودمان برنامه ای را که مصوب وزارت علوم است عملیاتی کنیم. بعد از آن باید در شورای تحول تایید شود. 

بازنگری دروسی که ۵ سال از تدوین آنها گذشته باشد 

وی اظهار داشت: درحال حاضر این مساله در اختیار دانشگاه گذاشته شده است و بدون استثنا فهرستی از برنامه های درسی را که بیش از ۵ سال از آنها گذشته است، برای بازنگری به تمام گروه‌ها داده شده است. 

معتمدی یادآور شد: البته بعضی از رشته ها قبلا بازنگری شده است مانند روانشناسی که هم کارشناسی ارشد و هم دو گرایش آن انجام شده است که در آنجا بحث دروس عملی و کارورزی دیده شده است. در حال حاضر برای دکتری بالینی دو ترم کارورزی تعریف شده است که دانشجو باید به بیمارستان رفته و کارورزی کند و برای ارشد بالینی یک ترم کارورزی تعریف شده است.

وی در ادامه از راه اندازی دو دانشکده مالی بانکی و حکمرانی دانشگاه علامه طباطبایی خبر داد و گفت: مجوز این دو دانشکده گرفته شده است که به زودی راه اندازی می شود. در دانشکده مالی بانکی امیدواریم با حمایت بانک ها بتوانیم متخصصان مورد نیاز بانکی و مالی را تربیت کنیم. دانشکده حکمرانی هم متناسب با نیازی که وجود دارد و گروه هایی که در مورد آن تعریف شده است، در دست راه اندازی است.

رییس دانشگاه علامه در مورد تجمیع دانشکده ها نیز توضیح داد: در مورد تجمیع مصوبه هیات دولت را داریم که دانشگاه علامه طباطبایی را ملزم می کند که دانشکده ها را تجمیع کند. در حال حاضر پنج دانشکده علامه بیرون از سایت اصلی است و خوابگاه ها همه در سطح شهر پراکنده هستند. در یکسال گذشته توانستیم دانشکده علوم ریاضی را به سایت اصلی منتقل کنیم و امیدواریم که زمینه انتقال بقیه دانشکده ها هم فراهم شود. 

وی گفت: مشکل جدی ما در بحث تجمیع زمین است. زمینی که به دانشگاه علامه طباطبایی داده شده، ۴۵ هکتار است و بیش از ۲۷ هکتار آن برای ایجاد بزرگراه گرفته شده است. قرار بود مابه‌ازای آن را شهرداری به دانشگاه بدهد که تاکنون به شکل کامل شهرداری تعهدات خود را انجام نداده و ما همچنان مشکل کمبود زمین را داریم؛ بنابراین برای تجمیع زمین کافی در اختیار نداریم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha