چراغ خطر موسسات در نمایشگاه قرآن روشن شد

تهران- ایرنا- گاهی اثر یک کار هنری و مبتکرانه بیش از چندین مصاحبه و سخنرانی است؛ مثل کاری که اتحادیه موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت در نمایشگاه قرآن امسال کرده بود تا صدایش را بهتر به گوش مسئولان و متولیان قرآنی برساند.

به گزارش ایرنا، اگر از سی امین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم دیدن کرده باشید، گذرتان به بخش ها و غرفه های رنگارنگ و بزرگ و کوچک افتاده؛ از بخش پوشش عفیفانه یا همان عفاف و حجاب بگیرید تا بخش های نهج البلاغه و دهه هشتادی ها و باغ آیات که مثل پارسال نمایشگاه را گذاشته بود روی سرش ولی یکی از بخش هایی که تقریبا در حاشیه بود و گذر کمتر بازدیدکننده ای به آن می افتاد، بخش موسسات قرآنی مردمی بود.

این بخش شامل غرفه های موسسات استان ها و شهرستان ها بود که در سمت راست شبستان اصلی مصلی به بازدیدکنندگان خوش آمد می گفتند و گاهی آن ها را به داخل غرفه ها دعوت می کردند ولی دل غافل، همان زمانی که سر و صداها و برنامه های شاد و جذاب در راهروی اصلی واقع شده بود، این بخش خیلی خلوت و سوت و کور بود و یکی از انتقادهای غرفه داران همین بود که چرا جایی پرت به آنان داده اند.

بگذریم. در این بخش علاوه بر خودنمایی یک علامت احتیاط در ابتدای این هنرنمایی خودنمایی می کند که بالای آن نوشته شده مدیران موسسات با احتیاط کار قرآنی کنند و در ادامه چند تابلوی چراغ دار نصب شده و در هر تابلو چند مانع برای فعالیت های قرآنی نوشته شده بود.

چراغ خطر موسسات در نمایشگاه قرآن روشن شد

در تابلوی اول نوشته شده مانع اول شامل نداشتن منابع مالی پایدار و نبودن فرهنگ وقف قرآنی در بین نیکوکاران است و مانع دوم عبارت است از موانع سازمان تامین اجتماعی و در توضیح نوشته شده که این سازمان، موسسات قرآنی را مثل کارگاه تولیدی می داند در حالی که موسسه قرآنی درآمدزایی ندارد. در تابلوی دوم هم دو مانع برای فعالیت های موسسات قرآنی ذکر شده که یکی مشکلات مالیاتی و دیگری حمایت نکردن مجلس شورای اسلامی در تصویب قوانین موردنیاز موسسات و تصویب جدول های مالی است.

تابلوی سوم هم که بیش از هر چیز توجه هر بیننده ای را جلب می کند، چراغ خطری است که زیر آن نصب شده و بر روی تابلو نوشته شده که حدود هزار مرکز قرآنی مردمی منحل و پیش بینی می شود امسال هم تعداد قابل توجهی از این مراکز منحل شوند و مهر تعطیل شد نیز به رنگ سرخ در زیر آن حک شده است.

از متصدی غرفه ای که در کنار این تابلوها قرار داشت، موضوع را پرسیدم که آخر حرفش این بود کلید حل معمای تابلوها به دست محمد انجم شعاع است؛ یعنی مدیرعامل اتحادیه کشوری موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت. البته شعاعی از صحبت های انجم شعاع را می توان در صحبت های کارشناسان و مسئولان این حوزه دید. مثلا سال گذشته حسن محمدی مدیر بخش موسسات مردمی بیست و نهمین نمایشگاه قرآن از ضرورت شوک درمانی برای موسسات قرآنی به ایرنا گفته بود و حتی از تعطیل شدن دو سوم موسسات قرآنی در دو سال (۱۳۹۹ و ۱۴۰۰) خبر داده بود.

محمدی آن زمان گفت که ۶۰۰ موسسه قرآنی به دلیل کرونا تعطیل شده و البته نظرش بر تعداد بیشتری از این موسسات بود. چون موسسات تعطیل شده به دنبال اعلام رسمی تعطیلی خود نیستند.

وی درباره آمار موسسات قرآنی مردمی گفت: قبلا اعلام می کردند که چهار هزار موسسه قرآنی در کشور وجود دارد ولی در حدود سه هزار موسسه در سطح کشور داریم که بیش از ۳۰ درصد آنها تعطیل شده اند. گاهی که ارتباط کاری با موسسات داریم متوجه می شویم که در عمل ۳۰ درصد از آنها تعطیل هستند.

حالا برای رمزگشایی از این چراغ هشدار به دنبال انجم شعاع بودیم که در راهروی شبستان مشغول صحبت با برخی کارشناسان قرآنی بود. وی درباره این تابلوها میان همهمه بازدیدکنندگان نمایشاگه قرآن گفت که همه چیز مشخص است و نیازی به توضیح ندارد ولی بالاخره سفره دلش را باز کرد و گفت: در دو سه سال گذشته هزار مرکز قرآنی منحل شده است.

وقتی از واکنش مسئولان و مدیران قرآنی پرسیدم گفت هر کسی را آوردیم و این تابلوها را نشانش دادیم همه به ما گفتند عجب! همین. یعنی پاسخ نمایندگان مجلس هم در همین حد بوده است. حالا مصاحبه، شکل جدی به خود می گیرد و انجم شعاع می گوید: وقتی موسسات نمی توانند روی پای خود بایستند، چه انتظاری دارید؟ مشکل این نیست. مشکل این است که فشار از سازمان تامین اجتماعی و برخی دستگاه هاست. ما پایداری منابع نداریم. بودجه ها در اختیار دستگاه ها است که آن را به صورت عادلانه توزیع نمی کنند.

خواستم کمی شفاف تر بگوید که منظورش از دستگاه ها شامل کدام نهادها می شود که گفت: همه دستگاه هایی که از دولت اعتبار می گیرند. همه دستگاه ها به دنبال واگذاری برنامه نیستند و لذا موسسات باید با تبرعات اداره شود؛ موقوفه هم در کشور فرهنگ نیست. کمتر از یک درصد موقوفات ما قرآنی است و الحمدلله برای اهل بیت (ع) تبرعات خوب است ولی به اعتقاد ما سازمان اوقاف و امور خیریه در این مورد کار زیبنده ای انجام نداده و در واقع کار لازم را انجام نداده است.

وی افزود چرا نباید ما هم مثل کشورهای اسلامی باشیم که کارهای قرآنی روی موقوفات و زکات می چرخد. گفتم خب شاید واقفان نخواهند... که گفت: فرهنگسازی نکردیم. چطور برای نانو تبلیغ کردیم و موقوفه درست کردیم؟ اگر برای قرآن مردم، کمی کار می کردیم و بالای منبرها می گفتیم که قرآن مهجور است (این وضع و روزمان نبود).

انجم شعاع دوباره گفت که بیشتر کشورهای اسلامی روی همین موقوفات می چرخد ولی انگشت اتهامش را به روی سازمان اوقاف گرفت و گفت: اوقاف کار خودش را در این مورد به خوبی انجام نداده. مجلس شورای اسلامی هم کار خودش را در خصوص لوایح قانونی برای حمایت از موسسات به خوبی انجام نداده است.

مدیرعامل اتحادیه کشوری موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت که گویی سینه خود را در مقابل مشکلات سپر کرده بود، گفت: من به عنوان نماینده موسسات می گویم نام انقلابی در بحث قرآن برای مجلس شورای اسلامی یدکی بیش نیست.

او گریزی هم پس لرزه های انحلال هزار موسسه قرآنی زد و گفت: در دیداری که با رئیس قوه قضاییه داشتیم، حسینعلی شریف (یکی از پیشکسوتان و مربیان قرآن) گفت من هم موسسه ام را منحل می کنم و این درد است و با یک عجب گفتن مشکل حل نمی شود.

چراغ خطر موسسات در نمایشگاه قرآن روشن شد

انجم شعاع گفت که نامه ای برای رئیس جمهور نوشته و تمام حرفش این بود که به داد ما برسید. او گفت: فقط بیش از ۵۰۰ مرکز تعطیل شده وابسته به جامعه القرآن الکریم (طباطبایی)، بیش از ۲۰۰ موسسه مربوط به بیت الاحزان شیراز و بیش از صد موسسه هم از دیگر استان هاست که تعطیل شده است.

وی که با شور و حرارت سخن می گفت، صحبت های خود را اینگونه ادامه داد: حدود هزار موسسه طی دو سه سال اخیر تعطیل شده است. بله مشکلات کرونا را داشتیم ولی وقتی برای جامعه القرآن یک میلیارد تومان مالیات می آید، مگر چقدر درآمد دارد و مجبور است تعطیل کند. فشاری که سازمان تامین اجتماعی بر گرده موسسات ما گذاشته، به گونه ای است که پیش بینی می کنیم انحلال ۶۰۰ موسسه را در آینده خواهیم داشت.

از آمار دقیق موسسات پرسیدم که این فعال قرآنی گفت: موسسات قرآنی رویش ندارد. تمام هم و غم سازمان دارالقرآن این است که خانه های قرآنی را گسترش دهد. چون در اختیار خودش است. در وزارت ارشاد هم هر ماه ۵۰ تا ۶۰ موسسه اضافه می شود ولی به همان میزان هم ریزش داریم و الان توقف آماری ما روی سه هزار و ۳۳ موسسه است.

حرف آخر انجم شعاع این بود: انتظار دارم نمایندگان مجلس به ویژه فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی (به ریاست حجت الاسلام نصرالله پژمانفر) رو در رو بگوید که برای موسسات قرآنی که بار قرانی کشور بر روی دوش آنان است، چه کرده اند؟ امسال اعتبارات را به وزارت بهداشت و علوم و برای آموزش روخوانی قرآن داده اند.

سی امین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم همزمان با روز جمهوری اسلامی تا ۲۵ فروردین با شعار می خوانمت در مصلای امام خمینی (ره) تهران برگزار شد ولی باید دید آثار این نمایشگاه تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و میوه های این درخت را کی می توان چید!

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha