۵ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۲۰:۱۶
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 85092655
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

لاوروف: از تغییرات مثبت در خاورمیانه استقبال می‌کنیم

۵ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۲۰:۱۶
کد خبر: 85092655
لاوروف: از تغییرات مثبت در خاورمیانه استقبال می‌کنیم

نیویورک- ایرنا- سرگئی لاوروف وزیرخارجه روسیه اعلام کرد که روسیه از تغییرات مثبت در خاورمیانه  که چندی پیش دور از دسترس به نظر می‌رسید، استقبال می‌کند.

به گزارش ایرنا، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه روز سه شنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره وضعیت خاورمیانه و فلسطین افزود: اول از همه، روسیه از سرگیری روابط عربستان و ایران با میانجیگری چین استقبال می کند.

وی اضافه کرد: پیشرفت هایی در اجرای عملی طرح های بازگشت سوریه به خانواده عربی حاصل شده که ما مدت هاست برای رسیدن به آن تلاش کرده ایم. عادی سازی روابط میان دمشق و آنکارا که با کمک روسیه حاصل شده است اتفاق مثبت دیگری است و به لطف ابتکارات و اقدامات ریاض، گام هایی برای تسریع حل و فصل جنگ خونین در یمن برداشته می شود.

لاوروف افزود که روسیه خواستار بازگشت به رویکردهای مشترک برای حل و فصل مسایل خاورمیانه و خنثی کردن تهدید یک رویارویی مسلحانه دیگر در منطقه مورد اختلاف اعراب و اسرائیل است.

وزیر خارجه روسیه گفت: افق سیاسی برای ازسرگیری روند صلح در خاورمیانه وجود دارد. ما با تأسف و نگرانی عمیق اعلام می‌کنیم که مساله فلسطین همچنان «بر تغییرات مثبت» تاثیر می گذارد. با آغاز نشست امروز به دنبال توجه به رشد بی سابقه تنش و خشونت در منطقه درگیری اعراب و اسرائیل هستیم. ما معتقدیم که باید "رویکرد های مشترک" حل و فصل مسایل خاورمیانه که در قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل و مجمع عمومی آورده شده است، برای توقف تهدید یک رویارویی مسلحانه دیگر و رفع مشکلات، تکرار شود.

لاوروف ادامه داد: واشنگتن ادعا می‌کند که تنها حامی روند حل و فصل در خاورمیانه است و از این واقعیت خجالت نمی‌کشد. وضعیت بی‌طرفی میانجی بین‌المللی را از دست داده و به جای کمک به بازگرداندن افق سیاسی، به همراه اتحادیه اروپا، تلاش‌های مخربی برای جایگزینی دنیای واقعی با برخی اقدامات اقتصادی نیمه‌تمام و دور زدن راه حل عادلانه مسئله فلسطین انجام می‌دهد.

وی گفت: کمیته چهارجانبه خاورمیانه متشکل از روسیه، آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل به دلیل تصمیمات آمریکا سقوط کرده و رویدادهای اخیر در خاورمیانه باعث افزایش تنش شده و سطح بسیار خطرناکی رسیده است.

وزیر خارجه روسیه اضافه کرد: آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها به طور آشکار در مورد اوکراین گمانه زنی می‌کنند. غرب همواره سعی دارد از طریق این تهدید که کشورهای در حال توسعه را به سمت خود جلب می‌کند و در نتیجه توجه آنها را از مشکلات خاورمیانه و سایر مناطق منحرف می‌کند، باج‌خواهی کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha