پست‌های قرنطینه نباتات در گمرک‌های آستارا باید تقویت شود

آستارا- ایرنا- رییس سازمان حفظ نباتات کشور بر لزوم تقویت و تجهیز پست‌های قرنطینه نباتات و صدور گواهی‌های بهداشتی محصولات کشاورزی در گمرک‌های سه‌گانه شهرستان مرزی بندر آستارا تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسین رنجبر اقدم روز چهارشنبه در بازدید از گمرک‌ها و پست‌های قرنطینه نباتات آستارا با همراهی جمعی از مسئولان استان گیلان و شهرستان آستارا اظهار کرد: اگر بخواهیم فرایندهای مرتبط آسان شود و از جمله مجموعه پایانه ریلی آستارا پا بگیرد که جایگاه خاص خودش را در بحث صادرات و واردات دارد، باید مکان مناسبی برای پست‌های قرنطینه در نظر گرفته شود.

وی افزود: بیش از ۲۰ میلیارد ریال برای تجهیز مکانی به منظور ایجاد پست قرنطینه در راه‌آهن آستارا سال گذشته از سوی سازمان حفظ نباتات اختصاص یافت اما تاکنون هیچ اقدامی نشده و فضای لازم اختصاص داده نشده است؛ الان به هیچ وجه امکان مناسبی نداریم و اگر نتوانیم امکانات لازم را در آنجا تجهیز کنیم و فضای مناسبی در اختیار این سازمان قرار نگیرد، دچار مشکل می‌شویم.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور بیان کرد: همچنین باید یک فضای مناسبی برای پست قرنطینه و صدور گواهی بهداشت که یکی از فرایندهای مهم و کلیدی در صادرات و واردات است، به خصوص در بندر آستارا در نظر گرفته شود که امکان دسترسی بیشتری دارد و بازارهای بیشتری را می‌توان با استفاده از آن هدف قرار داد.

وی اضافه کرد: مکان‌های مناسبی در محوطه گمرکی هر سه مجموعه ریلی، بندری و زمینی برای پست قرنطینه لازم است و ایجاد آنها خیلی می‌تواند تسهیلگری کند؛ زیرا یکی از نقاط کلیدی و در واقع عامل رسوب کالا و کاهش سرعت واردات و صادرات بحث قرنطینه است و اگر ساختمان مناسب یا زمینی برای این امر نباشد، تجارت خارجی تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

رنجبر اقدم تاکید کرد: یک ساختمان باید در اختیار سازمان حفظ نباتات قرار بگیرد تا نسبت به تجهیز آن اقدام شود یا زمینی در اختیار قرار بگیرد تا این سازمان هزینه ساخت آن را برعهده بگیرد، زیرا دنیای تجارت یک‌سری زیرساخت‌ها از ما می‌خواهد؛ روابط با آذربایجان یا هر کشور دیگری نیازمند ارایه گواهی بهداشت معتبر است و صادرات محصولات کشاورزی بدون این گواهی امکان‌پذیر نیست.

وی عنوان کرد: برنامه توسعه اینجا را داریم زیرا بندر آستارا برای ما خیلی مهم و ویژه است و بیشترین صادرات از اینجا صورت می‌گیرد اما زیرساخت‌های لازم انسانی، امکاناتی و تجهیزات در اینجا مشاهده نمی‌شود که این خیلی بد است؛ حتی اگر سازمان حفظ نباتات هم بخواهد کاری انجام بدهد، زیرساخت‌های لازم را ندارد.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور افزود: باید اراده‌ای در داخل مجموعه در شهرستان آستارا در پشت قضیه باشد تا ما هم بتوانیم حمایت‌هایی را انجام بدهیم که مشکل‌های موجود برطرف شود؛ از جمله قرار بود تهاتری با منابع طبیعی انجام بشود و ساختمانی برای پست قرنطینه در اختیار این سازمان قرار بگیرد اما در بازدید امروز مشاهده شد که آن ساختمان به درد نمی‌خورد.

وی بیان کرد: باید ساختمان جدیدی در همان محل در صورت نهایی شدن موضوع از سوی سازمان حفظ نباتات کشور احداث شود و در این راستا البته اعتبار و مجوز مورد نیاز سال گذشته در نظر گرفته شده بود اما به نظر می‌رسد که هنوز منابع طبیعی در زمینه اقدام لازم را صورت نداده است و اراده لازم را ندارد، وگرنه این سازمان آماده اقدام در این زمینه است.

رنجبر اقدم اظهار کرد: بالاخره آستارا از دید صادرات برای کشور ویژه است و از این رو در هر جایی از محدوده شهرستان آستارا برنامه‌ای برای ایجاد تاسیسات و ابنیه به منظور واردات و صادرات در نظر گرفته شود، باید مکانی اختصاصی هم برای سازمان حفظ نباتات پیش‌بینی گردد.

وی تصریح کرد: وضعیتی که الان به ویژه در پایانه ریلی آستارا وجود دارد، به ضرر کشور است و باید جوری مدیریت شود تا هر چه سریعتر منطقه سر و سامان یابد؛ وگرنه تداوم این شرایط بعدها بر صادرات کشور تاثیر منفی می‌گذارد و از این رو باید فکری اساسی بشود.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور اضافه کرد: مشکلاتی که در پست‌های قرنطینه و صدور گواهی‌های بهداشت می‌توانست وجود داشته باشد، همچنین تجهیزات، امکانات موجود و تجهیزات مورد نیاز جهت تسهیلگری و سرعت‌بخشی به روند صادرات، واردات و ارتقای تجارت با کشورهای دیگر برای بهره‌مندی بازرگانان در جریان بازدید امروز مورد بررسی قرار گرفت.

وی گفت: پیرو این بازدیدها تصمیم‌های خوبی گرفته خواهد شد که بتواند با کمترین زمان ممکن فرایند صدور مجوزهای لازم به ویژه برای محصولات کشاورزی که از سوی بازرگانان از مبدا آستارا به کشورهای دیگر صادر می‌شود، فراهم گردد.

رنجبر اقدم با اشاره به بازدید از زیرساخت‌های شهرستان آستارا بیان کرد: مذاکره‌های خوبی انجام شد که امید می‌رود موجب ارتقای ظرفیت‌های این مبدا شود و بتوانیم از ظرفیت‌های آستارا برای توسعه صادرات ایران استفاده بیشتری در آینده ببریم و مزیت‌های آن برای کل کشور مترتب شود.

شهرستان مرزی بندر آستارا که از ظرفیت وجود همزمان سه گمرک زمینی، ریلی و دریایی برخوردار است، با جمعیت حدود ۹۵ هزار نفر در غربی‌ترین نقطه استان گیلان، در فاصله نزدیک به ۱۷۳ کیلومتری رشت و همجوار با کشور جمهوری آذربایجان قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha