۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۱:۲۶
کد خبرنگار: 2712
کد خبر: 85094171
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سمپاشی اماکن دامی علیه تب کریمه کنگو در خراسان جنوبی ادامه دارد

بیرجند - ایرنا - سرپرست اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: عملیات سمپاشی اماکن دامی و بدن دام برای پیشگیری از ابتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در سال جاری نیز با تهیه بیش از پنج هزار لیتر سم، ادامه دارد.

به گزارش ایرنا، علی اکبر عندلیبی روز پنجشنبه درباره اقدامات پیشگیرانه علیه تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در خراسان جنوبی به رسانه‌ها اعلام کرد: با توجه به اینکه از بین بردن کنه از مهمترین راه‌های مبارزه و پیشگیری از بروز این بیماری است، سال گذشته پنج هزار لیتر سم برای سمپاشی جایگاه و اماکن دامی و بدن دام در ۱۱ شهرستان استان توزیع شد.

وی افزود: براساس آمار ثبت شده، ۲ میلیون و ۷۱۳ هزار و ۷۳۹ متر مربع جایگاه دام، تعداد ۳۲۲ هزار و ۶۶۲ راس گوسفند و بز، ۶ هزار و ۸۴۲ راس گاو و گوساله در استان سمپاشی شده است.

سرپرست اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: طرح سمپاشی جایگاه و بدن دام با اولویت دام عشایر و نقاط پرخطر اجرا شد و مبلغ سم خریداری شده در سال قبل بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بوده است.

وی ادامه داد: یکی از علل شیوع این بیماری، افزایش قیمت سم و نخریدن سم کافی توسط دامداران به ویژه دامداران صنعتی و نیمه صنعتی برای از بین بردن کنه و انگل‌های خارجی دام است لذا در آستانه فصل گرما به همه دامداران به ویژه دامدارانی که دارای دام آلوده به کنه هستند، خرید سم کافی، سمپاشی دام و جایگاه دام در فصل تابستان که فصل فعالیت کنه است، توصیه می‌شود.

عندلیبی گفت: دامداران ضمن از بین بردن کنه و انگل‌های خارجی دیگر و جلوگیری از ابتلای دام به بیماری‌های انگلی مانند زردی که برای دام کشنده است نسبت به ایمن نگهداشتن خانواده خود و کارگران دامداری از بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو اقدام کنند.

وی همچنین بهسازی جایگاه دام توسط دامداران را با حمایت مدیریت جهاد کشاورزی از مهمترین عوامل کاهش مصرف سم و موفقیت‌آمیز بودن سمپاشی در از بین بردن انگل‌های خارجی به ویژه کنه عنوان کرد و افزود: جایگاه دامی که دارای پوشش سیمانی مناسب نباشد، خلل و فرج در جایگاه‌های غیر سیمانی و نامناسب و فضولات دامی مانع مهمی در باقی ماندن انگل‌ها در جایگاه پس از سمپاشی است و این نقص همیشه ما را حذف کامل انگل‌های خارجی ناکام گذاشته است.

سرپرست اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی بیان کرد: خوشبختانه در سال جاری با تهیه بیش از پنج هزار لیتر سم و پیش‌بینی هر هفته یک اردوی جهادی در مناطق محروم استان امیدواریم عملیات سمپاشی با سرعت و کیفیت بیشتری انجام شود.

وی گفت: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری حاد تب‌دار و خونریزی دهنده‌ است که از طریق گزش کنه، تماس با خون، ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود که در انسان بیماری شدیدی همراه با مرگ و میر حدود ۳۰ درصد ایجاد می‌کند و ویروس بیماری به وسیله کنه هیالوما منتقل می‌شود.

عندلیبی افزود: مخزن ویروس در طبیعت کنه‌هاست و گاو، گوسفند، بز و خرگوش نیز به عنوان مخزن مطرح هستند، این ویروس از طریق تماس مستقیم با خون یا ترشحات بیمار، لاشه حیوان آلوده (انتقال به قصاب‌ها و سلاخ‌ها) نیز سبب ایجاد بیماری می‌شود.

وی گفت: این بیماری بیشتر در بین کشاورزان، دامداران، دلالان دام، سلاخ‌ها، قصاب‌ها و کارکنان دامپزشکی که با دام سر و کار دارند و کمتر در کارکنان بیمارستان‌ها، زنان خانه‌دار که گوشت مصرفی خانه را خرد می‌کنند و عموم مردم مشاهده می‌شود و بیماری در فصول گرم سال از اواخر فروردین تا اواخر شهریور (زمان رشد و تکثیر کنه‌ها) شیوع پیدا می‌کند.

سرپرست اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی اظهار داشت: مهمترین راه ابتلا به بیماری در ایران ناشی از تماس با لاشه یا خون دام‌های آلوده بوده است و تعداد اندکی توسط گزش کنه مبتلا شدند که بیشترین موارد مبتلایان را قصاب‌ها، کارگران کشتارگاه‌ها، دامداران و کشاورزان تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه بیماری در حیوانات بدون علامت است گفت: نکته مهم درخصوص عامل بیماری، مقاومت ویروس در برابر حرارت کم است و در دمای ۵۶ درجه به مدت ۳۰ دقیقه از بین می‌رود همچنین در محیط اسیدی مثلا اسید استیک ۲ درصد (یا محیط اسیدی ایجاد شده پس از جمود نعشی) از بین می‌رود به همین دلیل در صورتی که گوشت دام ذبح شده به مدت ۲۴ ساعت قبل از مصرف در دمای یخچال نگهداری شود به دلیل محیط اسیدی ایجاد شده پس از جمود نعشی امکان ایجاد بیماری را برای مصرف‌کننده ندارد.

عندلیبی، علائم ابتلا به این بیماری در انسان را سردرد شدید، تب، درد عضلانی و خونریزی زیرجلدی ذکر کرد و افزود: شهروندانی که سابقه تماس با دام، سکونت در مناطق مجاور دامداری یا سابقه گزش در این مناطق را داشته‌اند، حساسیت بیشتری داشته باشند و خوشبختانه در مراجعه سریع مبتلایان، میزان مرگ و میر کم است ولی در صورت نبود تشخیص به‌موقع، امکان پاسخ ندادن به درمان و فوت فرد نیز وجود دارد.

وی گفت: برای پیشگیری از ابتلا به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو به شهروندان توصیه می‌شود از خرید گوشت بدون مهر دامپزشکی خودداری و توجه کنند که گوشت‌های مورد تایید سازمان دامپزشکی در کشتارگاه‌های بهداشتی ذبح شده و دارای مهر دامپزشکی است همچنین پس از نگهداری ۲۴ ساعت در پیش سرد کشتارگاه اجازه توزیع در قصابی‌ها را دارند.

سرپرست اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی بر لزوم پرهیز از کشتار دام خارج از کشتارگاه تاکید کرد و افزود: همچنین از قطعه قطعه کردن، بسته‌بندی و مصرف گوشت تازه در صورتی که قصد نگهداری و مصرف لاشه تازه را دارید، خودداری شود و ابتدا آن را با دستکش به چند قطعه برای نگهداری در یخچال تقسیم و پس از نگهداری گوشت به مدت ۲۴ ساعت در دمای یخچال آن را قطعه قطعه و مصرف کنید، یا بسته‌بندی و در فریزر نگهداری شود.

وی دقت در محافظت از گزش کنه و خودداری از جدا کردن آنها با دست یا له کردن کنه‌ها توسط دامداران یا شهروندانی که با دام سرو کار دارند را ضروری دانست و گفت: همچنین شهروندانی که به مناطق مجاور دامداری می‌روند از جمله افرادی که در مناطق مسکونی بوم‌گردی روستاها سکونت می‌کنند، مراقبت لازم را انجام دهند و از بازی کردن کودکان با دام‌ها در مناطق روستایی جلوگیری شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha