۹ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۰:۲۱
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 85094198
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استفاده بهینه از منابع آبی در توسعه کشت گلخانه‌ای، راهبرد افزایش تولید در کلاله است

گنبدکاووس - ایرنا - مدیر جهاد کشاورزی کلاله با اشاره به ظرفیت ایجاد ۲۰۰ گلخانه روستایی در این شهرستان گفت: استفاده بهینه از منابع آبی در توسعه کشت گلخانه‌ای، راهبرد این شهرستان است که علاوه بر ایجاد انگیزه در سرمایه‌گذاران برای ورود به این بخش، به افزایش تولید نیز منجر خواهد شد.

رحیم دانشور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: سال گذشته عملیات ساخت ۱۶ واحد گلخانه‌ای روستایی با سرمایه گذاری هر واحد ۵۰۰ میلیون تومان که بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان آن تسهیلات است در کلاله به بهره‌برداری رسید.

وی افزود: هم اکنون ۲ گلخانه بزرگ مقیاس و ۱۶ گلخانه روستایی به ظرفیت تولید سالانه بیش از ۲۰۰ تن محصول از جمله گل و گیاه زینتی و صیفی‌جات در کلاله فعال است.

مدیر جهاد کشاورزی کلاله گفت: با توجه به تغییرات اقلیمی و بحران کم‌آبی که تهدیدهای اصلی و مهم کشاورزی گلستان برای تولید محصول و تامین نیاز غذایی است، دانشور ادامه داد: کشت گلخانه‌ای دارای ارزش افزوده مناسب و از مزیت‌های سرمایه گذاری استان است و طبق برنامه ریزی از محل منابع اعتباری سال گذشته و امسال ظرفیت برای پرداخت تسهیلات به میزان ۲۰۰ میلیارد تومان از محل تبصره ۱۶ و ۱۸ برای راه اندازی ۲۰۰ واحد گلخانه‌ای در روستاهای شهرستان وجود دارد.

وی در فراخوانی از همه فعالان بخش‌های اقتصادی، فرهنگی، سلامت، تعاون و کشاورزان گلستان برای سرمایه‌گذاری در نهضت توسعه گلخانه‌ای شهرستان کلاله دعوت به همکاری کرد.

به گزارش ایرنا، سالانه ۲۷۰ هزار تن انواع محصولات زراعی و باغی در شهرستان ۱۳۰ هزار نفره کلاله واقع در شرق استان گلستان تولید می‌شود.

به اعتقاد کارشناسان شرایط اقلیمی گلستان و تعداد روزهای آفتابی آن که در مناطق شرقی استان به ۳۰۰ روز در سال نیز می‌رسد، در کنار اراضی وسیع زراعی و بهره‌مندی از منابع آبی تا حدی قابل قبول، شرایط مساعدی برای توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در این استان شمالی فراهم کرده است.

موقعیت جغرافیایی و هم مرز بودن با کشورهای آسیای میانه و روسیه از طریق خشکی و دریا، بهره‌مندی از خط ریلی بین المللی و اتصال به راه آهن شمال به جنوب از دیگر مزایای استان گلستان است که فرصت خوبی برای صادرات بخشی از محصولات گلخانه‌ای فراهم می‌کند.

افزایش هشت تا ۱۰ برابری تولید در واحد سطح نسبت به کشت در فضای باز، تولید در تمام فصل‌ها، ایجاد اشتغال پایدار حداقل برای ۱۰ نفر به صورت مستقیم و به همین تعداد به صورت غیرمستقیم در هر هکتار، ارزش افزوده بالا به دلیل تولید بیشتر و ثبات قیمتی آن در بازار و مصرف بهینه منابع آبی و افزایش بهره روی آن از دیگر مزایای توسعه کشت گلخانه‌ای در گلستان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha