زنده شدن بارقه‌های امید برای تکمیل تالار مرکزی شیراز

شیراز-ایرنا- سفر روز جمعه هشتم اردیبهشت‌ماه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان فارس و بازدید او از پروژه تالار مرکزی شیراز روزنه‌های امید برای تکمیل این پروژه که یکی از مطالبات جدی اهالی فرهنگ و هنر فارس طی سال‌های اخیر بوده را در دل هنرمندان این دیار زنده کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، پروژه تالار مرکزی شیراز برای نخستین‌بار در سال ۱۳۹۰ کلنگ‌زنی شد. پیش از آن در سال ۱۳۸۵ بود که پروژه‌ای تحت عنوان مطالعه و احداث ۱۵ مجتمع فرهنگی هنری در سطح کشور توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعریف شد و بر خلاف اینکه در هر سه سفر رییس جمهور وقت احداث تالار مرکزی شهر شیراز به عنوان پروژه ملی تصویب شد اما به دلیل نبود زمین مناسب جهت احداث مجتمع، اعتباری هم به این پروژه تخصیص داده نشد.

زنده شدن بارقه‌های امید برای تکمیل تالار مرکزی شیراز

مجموعه‌ای برای فعالیت‌های هنری

تالار مرکزی شیراز در حال حاضر در زمینی به مساحت ۱۸هزار مترمربع و زیربنای ۲۰ هزار مترمربع در محل ساختمان قدیمی سیلوی شهر قرار دارد؛ برای این مجموعه سالن همایش ۲ هزار نفری با زیربنای چهار هزار مترمربع، گالری نمایش آثار هنری، اتاق مخصوص تمرین موسیقی و تئاتر، کارگاه ساخت دکور، کتابخانه تخصصی و فضای نگهداری ادوات موسیقی در نظر گرفته شده است و درصورت ساخته شدن، بزرگترین مجموعه فرهنگی شیراز خواهد بود.

واگذاری پروژه به پیمانکار و آغاز مراحل نقشه‌برداری

پس از نخستین کلنگ‌زنی، مسئولان با توافقی یکسال‌ و نیمه، در مهرماه ۱۳۹۲ از واگذاری پروژه به پیمانکار و آغاز مراحل نقشه‌برداری آن طی قراردادی ۴۲۰ میلیارد ریالی سخن گفتند و مدت زمان تحویل پروژه را ۳۶ ماه برآورد کردند و این پروژه برای دومین بار کلنگ‌زنی شد.

زنده شدن بارقه‌های امید برای تکمیل تالار مرکزی شیراز

در سال ۱۳۹۵ اعتباری افزون بر ۷۰ میلیارد ریال برای ساخت آن پیش‌بینی شد و در مهرماه ۱۳۹۶ طی بازدید وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی از مراحل ساخت و ساز تالار مرکزی شیراز قول افزایش اعتبار داده شد و ۹۰ میلیارد ریال به این امر تخصیص یافت. در آن زمان مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت، بهزاد مریدی اعلام کرد که ساخت اسکلت بخش اول تالار و فونداسیون بخش دوم به اتمام رسیده است و هنوز عملیات ساخت بخش سوم آن آغاز نشده است.

متوقف شدن پروژه در اواخر دهه ۹۰

سال ۹۹ بود که مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس پیش‌بینی کرد که برای اتمام تالار مرکزی اعتباری افزون بر ۸۰۰میلیارد ریال نیاز است و گفت: بودجه‌ای که از آغاز در نظر گرفته شده بود، طبق وعده‌های پیمانکار در آن زمان عملیاتی نشد و منجر به طولانی شدن فرایند ساخت‌وساز شده است. این خود عامل اصلی عقب افتادن پروژه شد. بدین ترتیب کار ساخت تالار مرکزی شیراز و عملیات عمرانی مربوط به این پروژه با پیشرفت فیزیکی نامطلوب، حدود چهار سال تعطیل شد تا اینکه با رقم خوردن سفر دولت سیزدهم به استان فارس در ۲۲ مهرماه ۱۴۰۰ نوید تکمیل تالار مرکزی شیراز با تخصیص ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار داده شد.

نوید آغاز عملیات اجرایی احداث تالار مرکزی در سفر دولت سیزدهم

محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر استانی دولت به فارس در بازدید از محل طرح تالار مرکزی شیراز اعلام کرد: مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات سفر آیت الله دکتر رییسی رییس‌جمهور به استان فارس برای تکمیل تالار مرکزی شیراز اختصاص یافت.

زنده شدن بارقه‌های امید برای تکمیل تالار مرکزی شیراز

وی با بیان اینکه این پروژه ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و متاسفانه چندین سال است که کار ساخت آن متوقف مانده است، اظهارکرد: شیراز مهد هنر و فرهنگ ایران زمین است و بایستی متناسب با این جایگاه تاریخی زیرساخت های فرهنگی در این کلانشهر فراهم شود که ۲۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر استانی رییس جمهور برای تکمیل تالار مرکزی شیراز اختصاص یافته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: ظرف سه سال آینده تالار مرکزی شیراز به بهره برداری خواهد رسید که پیگیری های لازم برای این مهم و تخصیص های سالانه انجام خواهد شد.

زنده شدن بارقه‌های امید برای تکمیل تالار مرکزی شیراز

تکاپو و تلاش مسئولان استانی برای تکمیل پروژه

پس از سفر دولت سیزدهم به استان فارس؛ تکاپو و تلاش مسئولان این استان برای تکمیل این پروژه آغاز شد و پیگیری‌های بسیاری برای برطرف شدن مشکلات حقوقی و مالکیت زمین که پیش از این به عنوان مانع اصلی فراروی این پروژه یاد می‌شد صورت گرفت.

برطرف شدن مشکلات حقوقی و مالکیت زمین

طولی نکشید که محمد هادی ایمانیه استاندار فارس دوشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ با حضور در جلسه بررسی روند اجرای پروژه‌های عمرانی بزرگ استان فارس با اشاره به توقف هفت ساله پروژه احداث تالار مرکزی شیراز از برطرف شدن مشکلات حقوقی این پروژه گفت و افزود: این پروژه هفت سال معطل درگیری هشت سازمان در استان بود و هر سازمانی که زمینی در محدوده اجرای این پروژه داشت ادعایی را مطرح می کرد.

وی ادامه داد: هم اینک با هماهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، امور اقتصادی و دارایی و مدیریت و برنامه‌ریزی استان، سند این ملک صادر خواهد شد.
استاندار فارس اضافه کرد: در حال حاضر پروژه به پیشرفت ۳۵ درصدی رسیده و و با توجه به قول مساعد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حمایت از احداث این تالار، به مدت چهار سال هر سال ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار به این پروژه تخصیص خواهد یافت.
ایمانیه اظهار داشت: علاوه بر این ۴۰۰ میلیارد تومان، از محل صندوق مسئولیت اجتماعی نیز کمکهایی به این پروژه خواهد شد تا در کمتر از چهار سال شاهد بهره‌برداری از این پروژه باشیم.

پروژه تالار مرکزی در گیر و دار اعتبارات

با این حال عدم تخصیص اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل این پروژه باعث شد که روند عملیات اجرایی آن به کُندی پیش برود.

اشکبوس پارسایی مسئول دفتر فنی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس روز شنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ در این باره گفت: در سفر دولت سیزدهم به استان مصوب شد که مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان به تکمیل این پروژه اختصاص دهند. در سال اول ۱۹ میلیارد تومان و در سال بعد هم ۲۰ میلیارد تومان تخصیص داده شده است.

زنده شدن بارقه‌های امید برای تکمیل تالار مرکزی شیراز

وی با بیان اینکه تالار مرکزی شیراز از سه ساختمان بهره می‌برد، گفت: اسکلت یکی از ساختمان‌ها کامل و دیوار چینی هم شده است؛ اسکلت یکی از سالن‌ نیز ساخته شده و در حال نصب است اما برای ساخت یکی از ساختمان‌ها نیاز به بودجه است. در واقع یکی از مهمترین مشکلات این پروژه عدم تأمین اعتبار مورد نیاز است.

او ادامه داد: باتوجه به اینکه پروژه‌های فرهنگی در برخی از استان‌ها پیشرفت فیزیکی بالاتری داشتند اعتبارات دولت به سمت پروژه‌ها در این استان‌ها رفت و استان فارس نتوانست اعتبار مورد نیاز را دریافت کند. با این حال در آخرین جلسه‌ای که برای بررسی آخرین وضعیت تالار مرکزی برگزار شد مقرر شد که از مصوبات سفر دوم سالی اعتباراتی به این پروژه اختصاص یابد تا شاهد بهره‌برداری از این پروژه در سال ۱۴۰۴ باشیم.

سفر دوباره وزیر فرهنگ و ارشاد به شیراز و زنده شدن امید برای تکمیل این پروژه

اهالی فرهنگ و هنر فارس چشم‌انتظار سفر دوم هیات دولت به استان فارس بودند که سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به شیراز و بازدید او از این مجموعه نیمه‌تمام، در میان یأس و ناامیدی حاکم بر فضای هنر و نگرانی هنرمندان شیراز از نبود زیرساخت‌های لازم برای ادامه فعالیت‌هایشان در این عرصه، حائز اهمیت و امیدبخش بود و بارقه‌های امید را در دل هنرمندان شیراز زنده کرد.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جمعه هشتم اردیبهشت‌ماه به شیراز سفر کرد و بازدید از پروژه تالار مرکزی شیراز از برنامه‌های او در این سفر بود.

وی در این بازدید که با همراهی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس انجام شد از روند عملیات اجرایی برای تکمیل این پروژه دیدن کرد و گفت: این پروژه باید از سال ۹۱ آغاز می‌شد اما عملیات اجرایی آن با کندی و با سرعت پایینی پیش رفت. ولی از سفر اول هیات دولت سیزدهم به استان فارس در سال ۱۴۰۰ پیگیری برای بهره‌برداری از این پروژه آغاز و اعتباراتی به آن تزریق شد.

وی افزود: بنده نیز تاکنون سه بار از این پروژه بازدید کرده‌ام چراکه تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه برای ما اهمیت بسیاری دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: درصدد هستیم که این پروژه تا پایان سال ۱۴۰۳ تکمیل شود تا هرچه سریعتر بتوانیم این مکان را در اختیار مردم هنردوست شیراز قرار دهیم.

اسماعیلی یادآور شد: تالار مرکزی شیراز هم به لحاظ سالن‌های متنوعی که برای اجراهای هنری دارد و هم به واسطه مرکزیت خوب در شهر شیراز و دسترسی که برای هنرمندان و هنردوستان دارد کم‌نظیر است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهارکرد: مسئولان و مدیریت استان فارس هم علاقمند هستند تا برای به نتیجه رسیدن این پروژه کمک کنند و تأکید من هم براین است که این کار بی‌وقفه دنبال شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha