۶۰۰ کمیته مسوولیت فنی و بهداشتی محیط کار در کارگاه‌های مازندران را برعهده دارند

ساری- ایرنا- مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران گفت که ۶۰۰ کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار در کارگاه ها و واحدهای صنعتی این استان فعالیت دارند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی باقری روز یکشنبه در جلسه کمیته حفاظت فنی و بهداشت حرفه ای که همزمان با هفته کارگر و به مناسبت روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه ای در شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران در ساری برگزار شد، با بیان اینکه، محیط کار سالم و ایمن حق بنیادین نیروی کار است که باید با همکاری و هم افزایی کارگر و کارفرما به بهترین نحو به این مهم توجه شود، اظهار داشت: به موجب ماده ۹۳ قانون کار و به منظور جلب مشارکت کارگران و کارفرمایان، نظارت بر حسن اجرای مقررات حفاظتی و بهداشتی در محیط کار و پیشگیری از حوادث و بیماری ها، حفظ و ارتقای سلامتی کارگران و سالم سازی محیط های کار، ‌در کارگاه‌های دارای حداقل ۲۵ نفر کارگر و همچنین برخی از کارگاه های پرمخاطره زیر ۲۵ نفر که ضروری تشخیص داده شود، کمیته‌ای تحت عنوان کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار تشکیل می شود.

وی بیان کرد: این کمیته از افراد متخصص در زمینه حفاظت فنی و بهداشت حرفه‌ای و امور فنی کارگاه تشکیل می‌شود و در میان اعضا فردی با عنوان مسئول حفاظت فردی که واجد شرایط و مورد تایید اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان نیز قرار گرفته وظیفه برقراری ارتباط بین اعضای این کمیته با کارفرما و این نهاد را بر عهده دارد.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران خاطرنشان کرد: اعضای کمیته های حفاظت فنی و بهداشت کار شامل کارفرما یا نماینده تام الاختیار وی، نماینده شورای اسلامی کار یا نماینده کارگران کارگاه، مدیر فنی و در صورت نبود او یکی از سراستادکاران کارگاه، مسئول حفاظت فنی یا مسئول بهداشت حرفه ای محیط کار هستند.

باقری با اشاره به وظایف ویژه کمیته های حفاظت فنی و بهداشت محیط کار بیان کرد: از مهمترین وظایف کمیته های حفاظت فنی و بهداشت کار می توان به طرح مسایل و مشکلات حفاظتی و بهداشتی در جلسات کمیته و ارائه پیشنهادات لازم به کارفرما جهت رفع نواقص و سالم سازی محیط کار، همکاری و تشریک مساعی با کارشناسان بهداشت حرفه ای و بازرسان کار جهت اجرای مقررات حفاظتی و بهداشت کار اشاره کرد. .

وی، توجیه و آشنا سازی کارگران نسبت به رعایت مقررات و موازین بهداشتی و حفاظتی در محیط کار، پیگیری لازم به منظور تهیه و ارسال صورتجلسات کمیته و همچنین فرم های مربوط به حوادث و بیماری های ناشی از کار به ارگان های ذیربط و بازدید و معاینه ابزار کار و وسائل حفاظتی و بهداشتی در محیط کار و نظارت برحسن استفاده را از دیگر وظایف این کمیته اعلام کرد که باید رعایت شود.

رییس اداره بازرسی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران نیز در ادامه این جلسه در سخنانی با تبریک هفته کارگر و روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه ای، گفت: پایش مستمر وضعیت ایمنی، شناسایی خطرات و ارزیابی ریسک و نظارت بر حسن اجرای مقررات و آیین نامه های حفاظت فنی مرتبط با فعالیت کارگاه از اقدامات ضروری این کمیته ها در کارگاه هاست.

سمانه نوری با بیان اینکه فراگیر شدن فرهنگ ایمنی را نمی توان تنها به نظارت بخش دولتی و یا در نهایت با برخورد قهری با کارفرمایان متخلف محدود کرد، افزود: موضوع ایمنی درون سازمانی است و وجود سیستم های خود نظارتی از قبیل کمیته های مذکور و مشارکت کارفرمایان و کارگران در تامین و حفظ ایمنی کارگاه نیز بسیار موثر خواهد بود.

از مجموع ۱۴ هزار و ۶۳۰ تعاونی تشکیل شده در مازندران، هفت هزار و ۸۰۶ تعاونی در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی، صنعتی، خدماتی، تولیدی، توزیعی، مسکن و عمران در مازندران مشغول فعالیت هستند و بقیه غیرفعال و راکد هستند.

تعداد اعضای تعاونی‌های فعال استان ۱۲۲ هزار و ۴۰۳ نفر است که در مقایسه با سایر شرکت‌ها، بخش خدمات با ۲ هزار و ۶۹۶، کشاورزی با ۲ هزار و ۱۶۲ و بخش صنعت نیز با یکهزار و ۳۹۷، مسکن با ۳۵۵، تامین نیاز مصرف کنندگان با ۱۹۱ و تامین نیاز تولید کنندگان با با ۱۵۲ شرکت، بیشترین تعداد تعاونی‌های فعال و ثبت شده را در مازندران تشکیل می‌دهند.

 ۶۰۰ کمیته مسوولیت فنی و بهداشتی محیط کار در کارگاه‌های مازندران را برعهده دارند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha