۹ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۶:۰۹
کد خبر: 85096320
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

جیرفتِ بدون شهردار؛ شهری که از خدمات طرح هادی هم عقب افتاد

جیرفت- ایرنا- شهر جیرفت که حدود هشت ماه است شهردار ندارد، در بیشتر نقاط از کمبودهای زیرساختی زیادی رنج می برد که بخشی از آن مربوط به کوچه‌ها و معابر خاکی است و مردم را به این آرزو کشانده که ایکاش روستا بودند و طرح هادی برایشان اجرا می شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا این کمبودهای گسترده باید با سرعت هرچه بیشتر جبران شود اما در نبود شهردار، همچنان بر روی هم تلنبار می شوند؛ درواقع شهر جیرفت همان یکسالی که در دوره جدید مدیریت شهری شهردار داشت هم درواقع شهردار نداشت زیرا اختلافات آنقدر بالا بود که هیچ پروژه و اقدام قابل دفاعی در مدت داشتن شهردار قابل گزارش نیست.

اگر از شهر دیگری وارد جیرفت شوید مطمئنا تعجب می‌کنید چرا جیرفت که شهری قدیمی است هنوز بسیاری از پیاده‌روها و کوچه‌های آن خاکی است و شبیه یک روستا به نظر می‌رسد.
در این شهر بزرگ با کمبود در فضاهای فرهنگی و تفریحی نیز مواجه هستیم و نه تنها در شهر عملا فقط ۲ پارک کوچک وجود دارد چیزی به نام پارک های درون محله خیالی بیش نیست.
جوهای آب در شهر پر از لجن و گیاهان هرز است؛ سطل های زباله فقط در چند خیابان اصلی شهر دیده می ‌شود و عملا در کوچه‌ها خبری از سطل زباله نیست.
نبود سطل زباله و اینکه مردم هم در هر ساعتی زباله‌های خود را در کوچه قرار می‌دهند موجب شده جمعیت سگ های ولگرد افزایش یابد و سلب آسایش مردم و بروز خطراتی همچون سگ گزیدگی را نیز به دنبال داشته است.

شرایط معابر اصلی و فرعی هم به گونه‌ای است که با کوچکترین بارندگی شاهد رواناب در سطح شهر هستیم.
به دلیل سد معبرهای فراوان ناشی از پارک مورب یا دوبل یا اشغال توسط تعمیرگاه ها و نمایشگاه‌های خودرو، شهر با ترافیک زیادی مواجه است، رفع سد معبر هم بخشی از وظایف شهرداری است که پشت گوش انداخته شده است.
سعی شده بخشی از ظاهر و مشکلات شهر جیرفت در ویدئوی پیش رو نشان داده شود اما سخن از کاستی ها و مشکلات شهر جیرفت درحالی است که از شهریور پارسال این شهر شهردار ندارد و با سرپرست اداره می شود.

شهریور سال ۱۴۰۰ بود که شورای شهر جیرفت محمود معناصری یکی از اعضای خود را که شناخت کافی از او و برنامه هایش داشتند به عنوان شهردار برگزید اما این انتخاب زیاد دوام نیاورد تا زمانی که که شورای جیرفت اقدام به استیضاح او درست در شهریور سال بعدش یعنی ۱۴۰۱ کرد و از آنجا که هیات تطبیق معتقد بود فرآیندهای اداری استیضاح طی نشده، خود شهردار وقت استعفا داد و این شهر دیگر تاکنون صاحب شهردار نشده است.

شورای شهر جیرفت ۲۵ مهر پارسال تصمیم گرفت شهردار جدیدی برگزیند و به سراغ نعمت الله حسین زاده رفت کسی که از سال ۹۲ تا ۹۶ شهردار عنبرآباد شهر همجوار جیرفت و از ۹۶ نیز به مدت چهار سال شهردار جیرفت بوده است؛ اما این انتخاب شورا نیز باز تایید نشد و شورای شهر این بار در ۱۶ بهمن به سراغ یکی دیگر از اعضای شورای شهر رفت و باز یکی از متخبان مردم در شورای شهر، حجت دلفاردی را به عنوان گزینه خود برای شهرداری برگزید.

از آن زمان تاکنون خبری رسمی مبنی بر رد صلاحیت یا احتمال تایید دلفاردی که گفته می شود سابقه مدیریتی لازم نداشته، منتشر نشده اما برخی خبرهای غیررسمی حاکی از تایید نشدن یا احتمال تایید نشدن این گزینه شهرداری جیرفت است.

حال آنچه واقعیت است اینکه چوب این شرایط که برخی از آن به عنوان جناح بندی های سیاسی یاد می کنند را فقط مردم و شهروندان می خورند و شهری آسیب می بیند که کاستی هایش خیلی زیاد است.

این شرایط صدای اعتراض امام جمعه و دادستان شهر را هم بلند و علنی کرده است. امام جمعه جیرفت دی ماه پارسال بود که با بیان اینکه نبود شهردار موجب بی توجهی به این شهر شده است گفت: شورای اسلامی هرچه سریعتر شهرداری پرتوان، مومن و مجرب انتخاب کند تا کارهای مردم مورد غفلت واقع نشود و بر زمین نماند. توصیه ای که عملا تاکنون رنگ واقعیت به خود نگرفته است.

دادستان عمومی و انقلاب جدید شهرستان جیرفت هم در اسفند پارسال گفت: اختلافات در شورا و وضعیت شهرداری به ضرر شهر است و مردم نگران این موضوع هستند که باید هرچه سریعتر به نفع شهروندان حل و فصل شود.

در چینین شرایطی خدمات دهی شهرداری به خوبی پیش نمی رود و بسیاری از امور کند شده است. ما با شهری مواجه هستیم که مشکلاتش بسیار و افق های توسعه پیش روی آن اندک و تار است؛ امید که مدیران عالی استان کرمان در این زمینه با نگاهی پدرانه و باتوجه به شرایط شهر و شهروندان، ورود مناسب داشته باشند و ضمن حل مشکلات بین مدیریت شهری این شهر، زمینه انتخاب شهردار را نیز فراهم آورند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha