به گزارش خبرنگار ایرنا، «رضا مراد صحرایی» روز شنبه در دیدار با اعضای شورای معاونین اداره کل آموزش و پرورش استان در دانشگاه شهید رجایی فرهنگیان افزود: کسانی که به رتبه بندی خودشان اعتراض داشته اند پس از پایان اعتراضات پرونده هایشان به صورت جدی بررسی می شود؛ ضمن اینکه این بار به صورت عینی سعی می کنیم تدریس معلم را از نزدیک ببینیم.
وی تاکید کرد: اعتراضات به جدیت پیگیری می شود و هر کسی باید به رتبه استحقاقی خودش برسد، ضمن اینکه از دانش حاصل از این بررسی ها مقدمات اصلاح آیین نامه هم فراهم می شود و حتی اگر لازم باشد قانون آن باید اصلاح شود.
صحرایی پیامدهای مثبت رتبه بندی را بی نظیر دانست و افزود: رتبه بندی، تضمین کیفیت آموزش و پویایی آن را در پی دارد و معلمان از این به بعد برای حفظ رتبه و یا ارتقاء باید بکوشند.
وی ادامه داد: رتبه بندی، ایستایی آموزش و پرورش را از بین برد و در عین حال نشان داد که چقدر سامانه ها و ارتباط درون سازمانی در آموزش و پرورش ایراد دارد ، ضمن اینکه مسیر رشد معلمان ترسیم شده است و در همین تابستان خواهید دید که چقدر کلاس برای معلمان برگزار می شود.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: رتبه بندی در سال ۱۳۹۰ همزمان با سند تحول زمزمه اش بر سر زبان ها افتاد و دولت قبل مقداری از کار را جلو برد اما به دلیل بزرگی کار جرأت انجام آن را نداشت اما تیم جوان آموزش و پروش این دولت این کار بزرگ را انجام داد.
صحرایی در ادامه گفت: بسیاری از کسانی که در خصوص رتبه بندی اعتراض دارند، اعتراضشان وارد نیست چرا که برای اعمال رتبه بندی باید حداقل یک سال سابقه تدریس داشت در حالی که ۲۵ هزار نفر این شرایط را ندارند.
وی افزود: حتی اگر همه اعتراضات را هم وارد بدانیم تنها ۳۰ درصد از معلمان ما به نحوه اجرای رتبه بندی معترض هستند ولی در مقابل ۷۰ درصد راضی هستند و باید آنها را هم نشان داد اما متاسفانه برخی از رسانه های غیر رسمی در فضای مجازی فقط می خواهند بدی را نشان بدهند.
صحرایی با بیان اینکه اجرای رتبه بندی خراب نشده است اما می توانست بهتر باشد، تصریح کرد: انصافا اگر بزرگی این کار را نبینیم به این دولت که کار را اجرا کرده است، ظلم کرده ایم.
۲۸ هزار نیروی مورد نیاز با هم استخدام نمی شوند
سرپرست وزرات آموزش و پرورش در ادامه ساماندهی نیروی انسانی را یک مساله کلیدی عنوان کرد و گفت: ساماندهی با خلاقیت درست می شود و نباید منتظر استخدام ماند.
وی تصریح کرد: الان نیازمند ۲۸ هزار و ۲۰۰ نفر معلم برای دبیرستان ، هنرستان و فنی حرفه ای هستیم و شواهد نشان می دهد این تعداد با هم استخدام نمی شوند زیرا ۵۳۴ هزار شرکت کننده داشته ایم که ۸۵ درصد آنها خانم ها و ۱۵ درصد آقایان است در حالی که نیازمندی ما ۷۰ درصد آقا و ۳۰ درصد خانم است.
صحرایی کانون های ارزیابی امسال را متفاوت از سال های گذشته دانست و افزود: داوطلبان حدود پنج تست باید بگذرانند تا به مرحله استخدام برسند ضمن اینکه گزینش کار خودش را هم به صورت جدا انجام می دهد.
وی بیان داشت: در سال ۱۳۸۲ تعداد ۱۸ میلیون و ۳۶۰ هزار دانش آموز در ازای ۷۳۰ هزار معلم داشتیم اما الان ۱۶ میلیون و ۱۰۰ هزار دانش آموزش در ازای ۹۳۰ هزار معلم داریم.
صحرایی تصریح کرد: ما به ازای هر کلاس ابتدایی یک معلم ، هر کلاس متوسطه اول یک و چهار دهم ، هر کلاس متوسطه دوم یک و هفت دهم و در نهایت هر کلاس هنرستان و فنی حرفه ای ۲ و یک دهم معلم می خواهیم.
امتحانات نهایی باید جدی گرفته شود
سرپرست وزارت آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنانش به موضوع امتحانات نهایی پرداخت و تاکید کرد: این امتحانات باید جدی گرفته شود و این شیوه، نجات آموزش و پرورش و قرار گرفتن در ریل اصلی را به دنبال دارد.
صحرایی بیان کرد: یک زمان معلم و مدیر خوب کسی بود که کنکوری کار می کرد و بچه های سال آخر دیگر مدرسه نمی آمدند، اما امروز کنکور و سرنوشت رفتن به دانشگاه از مدرسه تعیین می شود به گونه ای که سهم مدرسه امسال، ۴۰ درصد، سال آینده ۵۰ درصد و سال بعدش ۶۰ درصد خواهد بود به گونه ای که مدرسه به دانشگاه وصل می شود.
وی گفت: به اعتقاد من نقش مصوبه کنکور در ارتقاء نظام تعلم و تربیت از رتبه بندی هم بالاتر است و با این کار کلاس درس ، معلم و حضور و غیاب دانش آموز ارزش پیدا می کند.
مدرسه مادامی که محل تربیت باشد هیچ فناوری نمی تواند جایش را بگیرد
سرپرست وزارت آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنانش موضوع نجات مدرسه را مطرح کرد و بیان داشت: مدرسه به عنوان یک کانون تربیتی اگر به خطر بیفتد ما دیگر چیزی برای از دست دادن نداریم.
وی تاکید کرد: یک عده هستند که به طرق مختلف از جمله از طریق فناوری و نرم افزار می خواهند نقش مدرسه را کمرنگ کنند.
صحرایی تصریح کرد: مدرسه مادامی که محل تربیت باشد هیچ فناوری نمی تواند جایش را بگیرد اما اگر کار مدرسه فقط آموزش باشد آن موقع خطرناک است چرا که برخی نرم افزارها بهتر از معلم ها آموزش می دهند.
وی افزود: اگر مدرسه اول محل پرورش و بعد آموزش باشد آنگاه مدرسه و کلاس درس محل رشد انسان های بزرگ خواهد بود.
صحرایی تاکید کرد: هر معلمی که وارد کلاس درسش می شود باید اینگونه نگاه کند که در میان این بچه ها وکیل ، وزیر و رییس جمهور آینده مملکت حضور دارد و معلم باید کلاس درسش را مرکز ثقل جهان ببیند و فکر کند که جهان از داخل کلاس او اداره خواهد شد، آنگاه این معلم دیگر نگران رتبه بندی خود نخواهد بود و شأن خود را به رتبه بندی گره نمی زند.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش در ادامه سخنانش آموزش و پرورش را استخوان بندی هر مملکتی و سازنده آینده کشور دانست و گفت: اگر ما بخواهیم بدانیم ۲۰ سال آینده کشور به چه شکل است، خواندن کتاب و تحقیق و پژوهش نیاز نیست فقط کافی است سری به مدارس بزنیم.
صحرایی بیان کرد: هر چیزی که در آینده یک کشور قرار است ترسیم بشود از آموزش و پرورش امروزش شروع می شود و معلمان و مدیران این بخش بارها و بارها باید به خودشان تذکر بدهند که چه کار بزرگی بر عهده آنهاست.
وی افزود: وقتی به عمق زندگی مان نگاه می کنیم می بینیم هیچ ثروتی بالاتر از دانش آموز نداریم و تمام وجود ما گره خورده به محصلی که تربیت کردیم و باعث شکوفا شدن استعدادش شدیم.
روز معلم امسال باید متفاوت ترین روز معلم سالهای اخیر باشد
صحرایی در ادامه بر گرامیداشت شان معلمان تاکید کرد و گفت: روز معلم امسال باید متفاوت ترین روز معلم سالهای اخیر باشد.
وی معتقد است که حقوق آموزش و پرورش همواره پایین تر از سایر اقشار بوده و توقعاتی که جامعه تعلیم و تربیت دارد را گاها دولتها نمی توانند برآورده کنند.
صحرایی تاکید کرد: معلمان هیچگاه نباید شأن خود را به حقوق و رتبه گره بزنند و مراقب باشند تا کارهای اداری و صنفی آنها را از شأنشان دور نکند.
وی افزود: روزی باید برسد که هرکسی را که خواستند مدیرکل کنند او را برای آموزش پیش مدیر مدرسه محلش بفرستند.
صحرایی همچنین در پایان یکی از دستاوردهای مهم انقلاب را عدالت عنوان کرد و گفت: ما الان جزو یکی از کشورهای با سواد جهان هستیم.
به گزارش ایرنا، استان کرمانشاه ۳۷۰ هزار دانش آموز، ۲۶ هزار نیروی شاغل در آموزش و پرورش و ۲۹ هزار بازنشسته دارد.
همچنین کرمانشاه صاحب چهار هزار مدرسه ، ۱۵ هزار کلاس درس و ۲۴ آموزش و پرورش ناحیه و شهرستان است.
نظر شما