همدان قطب نگهداری و توزیع واکسن در غرب کشور شد

همدان- ایرنا- تکمیل فاز دوم سردخانه نگهداری واکسن و بهره برداری از آن در هفته بهداشت، همدان به قطب تحویل، نگهداری و توزیع واکسن در غرب کشور تبدیل شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برنامه توزیع واکسن به دانشگاه‌های علوم پزشکی از سطح کشوری تا سال ۱۳۸۷ به صورت متمرکز و از تهران انجام می شد که با توجه به مشکلات موجود مقرر شد از سال ۱۳۸۸ این برنامه به صورت منطقه ای انجام شود.

فاطمه ترکمان اسدی افزود: در این راستا دانشگاه های علوم پزشکی کشور به هشت قطب تقسیم بندی شدند و همدان به عنوان یکی از قطب های تحویل، نگهداری و توزیع واکسن برای منطقه غرب کشور شامل استانهای ایلام، کردستان، کرمانشاه، لرستان و همدان در نظر گرفته شد.

وی ادامه داد: پیرو این تصمیم فاز اول ساختمان جدید نگهداری واکسن شامل چهار اتاقک نگهداری واکسن از جمله یک اتاقک زیر صفر و سه اتاقک بالای صفر درجه با حجم حدود ۸۰ متر مکعب در محل کنونی در سال ۱۳۸۸ ساخته شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: همچنین در سال ۱۳۹۹ به دنبال شیوع بیماری کرونا و اضافه شدن واکسن این بیماری به برنامه واکسیناسیون کشوری، فضای موجود سردخانه جوابگوی حجم زیاد واکسن تحویلی نبود بنابراین طبق تصمیم و تایید معاون توسعه وزارت بهداشت مقرر شد ساختمان فاز دوم این سردخانه در زمینی به مساحت ۱۰۰ مترمربع باگنجایش ۹۶ متر مکعب احداث شود.

ترکمان اسدی اضافه کرد: عملیات ساختمان فاز دوم سردخانه نگهداری واکسن دانشگاه علوم پزشکی همدان به عنوان قطب غرب کشور از سال ۱۴۰۰ آغاز شد و در طی اجرای این طرح، مراحل نصب اتاقک های سردخانه ، دستگاه ها و کمپرسورها و سایر تجهیزات مورد نیاز تکمیل شد.

وی بیان کرد: این ساختمان شامل سه اتاق یعنی یک اتاق زیر صفر و ۲ مکان بالای صفر درجه است و ۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال برای ساخت فضای فیزیکی این پروژه، ۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال برای ساخت اتاق های سردخانه، یک میلیارد و ۱۵۲ میلیون ریال برای نصب کمپرسورها و تجهیزات جانبی و ۱۳ میلیارد و ۴۲۵ میلیون ریال برای خرید ۲ دستگاه ژنراتور برق هزینه شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: با ساخت فاز دوم این سردخانه حجم کل سردخانه دانشگاه علوم پزشکی همدان به حدود ۱۷۲ مترمکعب افزایش یافت که ظرفیت نگهداری حدود سه میلیون دُز واکسن را دارد.

ترکمان اسدی گفت: سردخانه های زیر صفر برای نگهداری واکسن پولیوی خوراکی و برخی از واکسن های کووید ۱۹ مانند اسپوتنیک و سردخانه های بالای صفر برای نگهداری سایر واکسن ها استفاده می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha