عنوان تاریخی "خلیج فارس"  ۲۲۳ سال پیش توسط اروپایی ها در نقشه های بین المللی چاپ شد

تبریز- ایرنا- سه نقشه رنگی از نخستین نقشه های قدیمی ایران که عنوان تاریخی" خلیج فارس" توسط نقشه بردارها و کشورهای اروپایی برای نخستین بار چاپ شده است، در سازمان اسناد و کتابخانه ملی شمال غرب کشور در تبریز نگهداری می شود، قدیمی ترین نقشه مربوط به ۲۲۳ سال قبل است که توسط اروپاییان چاپ شده است.

به گزارش ایرنا، این اسناد قدیمی و موثق که خود غرب و اروپایی ها واژه خلیج فارس را در قدیمی ترین نقشه موجود مرکز اسناد شمال غرب کشور در تبریز را اول ژانویه سال ۱۸۰۱ میلادی مصادف با ۱۱۷۹ شمسی چاپ و منتشر کردند در واقع خود سندی از صدها سند تاریخی ایران در این خصوص است که جاوید بودن واژه خلیج فارس از گذشته های دور تاکنون را مسجل تر می کند، در واقع این سند تاریخی بدست آمده و نقشه قدیمی مزبور، بار دیگر عنوان تاریخی "خلیج فارس" را تایید می کند.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی شمال غرب کشور در تبریز روز یکشنبه در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: نخستین نقشه و سند مربوط به عنوان خلیج فارس مربوط به ۲۲۳ سال قبل است که در نقشه ای که مربوط به آسیا ترسیم شده است و نقشه ایران و مرزها و سرحدات آن زمان مشخص بوده به وضوح PERSIAN GULF خلیج فارس چاپ شده و مشخص بوده است.

غلامعلی پاشازاده اظهار کرد: این نقشه توسط نقشه بردار ولزی بنام «آرن اسمیت» در سال ۱۸۰۱ میلادی تهیه و چاپ شده است و اکنون در این مرکز نگهداری می شود.

این نقشه توسط نقشه بردار ولزی بنام «آرن اسمیت» در سال ۱۸۰۱ میلادی تهیه و چاپ شده است و اکنون در سازمان اسناد شمال غرب کشور در تبریز نگهداری می شود.وی همچنین بیان کرد: دومین نقشه قدیمی ایران در سازمان اسناد شمال غرب کشور نیز که مربوط به نخستین نقشه رنگی برجسته نمای ایران است که در دیوار مرکز اسناد تبریز نصب شده و مربوط به سال ۱۲۷۷ شمسی و متعلق به ۱۲۵ سال گذشته است.

عنوان تاریخی "خلیج فارس"  ۲۲۳ سال پیش توسط اروپایی ها در نقشه ایران چاپ شد
نخستین نقشه برجسته نمای رنگی ایران و چاپ نام خلیج فارس در ۱۲۵ سال قبل

ثبت عنوان تاریخی " خلیج فارس " در نخستین نقشه رنگی و برجسته نمای ایران
پاشازاده یادآور شد: عنوان تاریخی " خلیج فارس " در نخستین نقشه رنگی و برجسته نمای ایران که در سازمان اسناد و کتابخانه ملی شمالغرب کشور در تبریز نگهداری می شود، حک شده است.
وی ادامه داد: این نقشه مربوط به سال ۱۲۷۷ هجری - شمسی است و در ذیل آن ۲ عنوان "خلیج فارس" یا "دریای بندربوشهر" خودنمایی می کنداین نقشه مربوط به سال ۱۲۷۷ هجری - شمسی است و در ذیل آن ۲ عنوان "خلیج فارس" یا "دریای بندربوشهر" خودنمایی می کند، این نقشه در مقیاس و دقت یک ده میلیونم و به شکل مربع در ابعاد ۱.۳۸ در ۱.۳۸ متر است و به تایید وزارت (جلیله ) علوم وقت رسیده است.

وی توضیح داد: در حاشیه و پایین این نقشه در قالب راهنمای ضمیمه پایتخت، شهرهای اصلی، دهات، قلعه ها، کاروانسراها، رودها، دره ها، دماغه ها، راههای اصلی، راه آهن، نهر، کویر و ریگستان، باتلاق، خطوط ملاحی (کشتیرانی ) و گردنه ها مشخص شده است.
رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی شمال غرب کشور گفت: براساس اسناد موجود تاریخی نقشه مزبور توسط میرزا عبدالرزاق سرتیپ از شاگردان ممتاز دارالفنون و نجم الدوله مشهور ترسیم شده است.


پاشازاده خاطر نشان کرد: سومین سند و نقشه قدیمی ایران مربوط به خلیج فارس متعلق به حدود ۱۲۹۰ شمسی است که در این مرکز نگهداری می شود.

عنوان تاریخی "خلیج فارس"  ۲۲۳ سال پیش توسط اروپایی ها در نقشه ایران چاپ شد
سومین سند و نقشه قدیمی ایران مربوط به خلیج فارس مربوط به ۱۱۲ سال قبل

همچنین خاطر نشان کرد: در سازمان اسناد شمالغرب کشور که در سال های بعد پیروزی انقلاب تاسیس شده اکنون ۳۰ میلیون برگ سند با ارزش تاریخی بالا نگهداری می شود که ۲ میلیون برگ آن فهرست نویسی شده است.

به گزارش ایرنا، نفیس ترین سند مربوط به دستخط آیت الله میرزای شیرازی در نهضت تنباکو همراه با اسناد و تصاویر مربوط به قیام مردم تبریز در سال های قبل و حین پیروزی انقلاب اسلامی در این مرکز نگهداری می شود.

محدوده فعالیت کتابخانه و سازمان اسناد ملی منطقه شمال غرب کشور در تبریز استان های آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha