شهردار تهران از روند مهاجرت معکوس در پایتخت می‌گوید/ چرا مردم از تهران می‌روند؟

تهران - ایرنا - شهردار تهران از مهاجرت معکوس از پایتخت، بدهی ۵۰ هزار میلیاردی شهرداری تهران، فرسودگی حمل و نقل عمومی‌ و به صدا درآمدن زنگ خطرهای شهر، ترافیک، آلودگی هوا، بد مسکنی و بی‌مسکنی، کمبود یک میلیون مسکن در تهران سخن گفت.

به گزارش خبرنگار شهری ایرنا، علیرضا زاکانی روز دوشنبه در نشست خبری با اشاره به ۲۰ ماه فعالیت در حوزه مدیریت شهری، اظهار داشت: شهروندان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند زیرا باید از شهر به بهترین نحو بهره ببرند و هم با خدمت رسانی مطلوب کمال آسایش برای آنها فراهم شود.

زاکانی افزود: ۲۰ ماه قبل که شهر را تحویل گرفتیم؛ در عمل، طرح‌های عمرانی متوقف شده بود و بخشی از طرح‌هایی که در گذشته انجام شده بود، مانند میدان فتح، خاک ریخته و مسکوت مانده بود.

شهردار تهران گفت: شهرداری بیش از ۵۰ هزار میلیارد بدهی دارد و درآمدها کاهش یافته است و انتظار کار عمرانی نمی‌توان از شهر داشت.

زاکانی تاکید کرد: در آغاز مدیریت در شهرداری تهران، شهر از فرسودگی رنج می‌برد تا جایی که ۱۲ هزار هکتار از ۷۹ هزار هکتار مساحت شهر تهران را بافت ناپایدار تشکیل می داد.

به گفته زاکانی شهر تهران در زمان تحویل شهرداری زیرساخت شهری فرسوده بود و جمع آوری آب‌های سطحی، موضوع ۸۰۰ پل شهری و سایر موارد با مشکلاتی مواجه بود و می‌توان گفت؛ زنگ خطرهای شهر به صدا در آمده و شهر نیازمند بازبینی بود.

علل مهاجرت معکوس از تهران

شهردار تهران ادامه‌داد: موضوعاتی از جمله ترافیک، آلودگی هوا، بد مسکنی و بی‌مسکنی، کمبود یک میلیون مسکن در تهران، شرایط را به سمتی برد که مهاجرت معکوس از تهران انجام شود به حدی که در سال ۱۴۰۰ طبق برآورد استان البرز، بیشترین مهاجرت از تهران به البرز بوده است که این مهاجرت اسفناک است.

زاکانی تاکید کرد: اتفاقات شهر تهران در کنار بی‌عدالتی و فاصله بسیار زیاد شمال و جنوب شهر حکایت از این داشت که باید اقدام بزرگ و تحولی در دستور کار شهرداری قرار گیرد.

وی یادآور شد: در درون مدیریت شهری نیز با مجموعه‌ای مواجه بودیم که ۲ سال و نیم در تنش مالی بود و حتی برای حقوق و دستمزد قرض گرفته بودند.

شهردار تهران افزود: ۳۱ هزار پروانه به کمتر از ۶ هزار پروانه در سال ۱۴۰۱ رسیده بود که آثار آن را در درآمد و امکانات شهر می‌توان دید.

زاکانی، کمبود و فرسودگی حمل و نقل عمومی‌ و بدهی‌ها را از دیگر مشکلات شهر در زمان تحویل مدیریت شهری عنوان کرد.

شهردار تهران با بیان اینکه نتیجه تغییرات تبدیل به یک سند جامع شد، افزود: هر هفته در دانشگاه‌ها با روسا و اساتید جلسات هم‌اندیشی برگزار می‌شود و به استقبال نقد می‌رویم زیرا حق اشتباه کردن نداریم.

وی با بیان اینکه می‌خواستیم شهرداری را به یک نهاد خدمات رسانی اجتماعی و تکیه‌گاه مردم تبدیل کنیم، اظهارداشت: سعی کردیم توسعه شهر با محوریت حمل و نقل و ایجاد محله‌های الگو را داشته باشیم و تحول در سبک زندگی شهر را نیز بر اساس نظر و مشارکت نخبگان در نظر گرفتیم.

احداث شهرک ۲۰۰ هکتاری فناوری

شهردار تهران با اشاره به تحول و توسعه در حوزه فناوری گفت: ۲۰۰ هکتار برای احداث شهرک فناوری به عنوان یک نمونه بی همتا در شهر در نظر گرفته شده است و به دنبال این بودیم که سه ناحیه هوشمند در شرق، غرب و مرکز داشته باشیم و هویت‌های فناوری، اقتصادی و اجتماعی ایجاد کنیم.

تحقق ۱۴۳ درصدی بودجه

وی با اشاره به خروج از تنش مالی در هفته اول کار شهرداری افزود: سال ۱۴۰۱ با وجود افزایش ۱۳ همتی، ۱۴۳ درصد تحقق بودجه داشتیم و همه طرح‌های شهر فعال شد و یک طرح نیست که طراحی شده باشد و اجرایی نشده باشد مانند آزادراه شهید شوشتری و بزرگراه یادگار امام(ره) و شهید بروجردی که همه مجدد فعال شدند.

افتتاح ۱۲ ایستگاه مترو تا پایان سال

به گفته زاکانی، تاکنون ۱۰ ایستگاه و ۳۳ کیلومتر مترو به بهره برداری رسیده است و تا پایان سال ۱۲ ایستگاه و ۲۲ کیلومتر مترو نیز به بهره برداری خواهد رسید همچنین طرح‌های ناتمام از طریق مشارکت و مولدسازی پیش می‌رود و طرح‌های ۲۰ ساله در کمتر از ۶ تا ۷ سال به پایان می‌رسد.

زاکانی با اشاره به پرداخت ۱۰ هزار میلیارد تومان از دیون در سال ۱۴۰۱ نیز گفت: سال گذشته ۱۰ هزار میلیارد تومان به بانک‌ها پرداخت کردیم و تمام پرونده‌های باز شهر مانند نفر آباد، اسلام آباد و کن در کمیسیون ماده ۵ با تغییر رویکرد مصوب شد و شرایط به سمتی رفت که برای نخستین بار شاهد رشد صدور پروانه بودیم و ۱۰ هزار فقره پروانه در سال قبل صادر شد ضمن اینکه تونل دو طبقه ۹ کیلومتری شهید متوسلیان از ماه آینده وارد مناقصه می‌شود.

شهردار تهران گفت: در آستانه یک حرکت بزرگ هستیم و حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان از امکانات خود را در حوزه مبارزه با مفاسد پس گرفته‌ایم و طرح‌هایی برای باز پس گیری اموال بکار گرفته‌ایم همچنین بزرگترین فرصت شهری ۱۲ هزار بافت ناپایدار است که در صورت ساخت، امکانی بزرگ برای شهر فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: تهران از لحاظ ایمنی در حوزه سه گسل در تنش به سر می‌برد و سال گذشته ۶۸ درصد در بافت فرسوده افزایش صدور پروانه داشته‌ایم.

شهردار تهران پس از سخنان مقدماتی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد و درباره ساخت معابر و بزرگ‌راه ها در شهر تهران اظهار داشت: تهران را به سمتی می بریم که شهر انسان محور از طریق مناسب سازی باشد و از مسیر هوشمند سازی تسهیلات را در اختیار مردم قرار دهیم.

وی با بیان اینکه سه آزاد راه ساخته می شود، گفت: طرح شهید بروجردی در مرحله نخست اول امسال به بهره برداری می رسد و طرح‌های بزرگی انجام‌ می‌شود که چندین هزار میلیارد تومان اعتبار به خود اختصاص داده‌اند.  

زاکانی اضافه کرد: طرح شهید شوشتری ۶ هزار میلیارد تومان و طرح شهید بروجردی نزدیک به ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

شهردار تهران، هزینه تونل شهید متوسلیان را  ۳۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: حلقه شمالی تهران نیز وارد مرحله مطالعاتی می شود و امسال ظرفیت‌های بالایی را از لحاظ بزرگراهی و آزادراهی ایجاد خواهیم کرد.

تامین هزینه‌های شهر با انضباط مالی و مواد سازی 

شهردار تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه هزینه‌های شهر چگونه تامین می‌شود، گفت: با انضباط مالی و تبدیل یکهزار و ۲۰۰ حساب به خزانه واحد از تنش مالی خارج شدیم و در تصمیمات کمیسیون ماده پنج، سراغ طرح‌های موضوعی و موضعی رفتیم.  

زاکانی برای نمونه از نفر آباد صحبت کرد و افزود: برای مثال در نفرآباد به سراغ ساخت یک فضای الگو رفته‌ایم و این نگاه درآمدزا است.  

شهردار تهران مولدسازی امکانات را دیگر موارد تامین هزینه‌ها عنوان کرد و گفت: امکانات شهرداری را خام نمی‌فروشیم و از بارگذاری و مولدسازی منابع را برای طرح‌ها استفاده می‌کنیم.

وی مشارکت را از دیگر موارد تأمین منابع مالی دانست و گفت: مشارکت برای شهر سرمایه و درآمد ایجاد می‌کند.

زاکانی با بیان اینکه بسته به نوع خلاقیت و نوع فعالیت شهرداری و نه از طریق شهر فروشی منابع تامین می‌شود، اظهارداشت: تلاش ما این است که شهر ارزان اداره شود و بر این اساس ۳۰۰ میدان و بازارچه و فروشگاه شهروند داریم که اگر اینها نبودند معلوم نیست چه اتفاقی می‌افتاد.

وی ادامه داد: در حوزه مسکن نیز شهرداری به سمت اجاره‌داری و فروش متری مسکن می‌رود.

شهردار تهران ادامه داد: مردم فقر را می‌توانند تحمل کنند اما تبعیض را خیر و حتما مسأله تبعیض را پیگیری می‌کنیم.

درباره انبار نفت شهران با وزیر نفت رایزنی نشد

شهردار تهران در پاسخ پرسش خبرنگاران درباره وضعیت انبار نفت شهران اظهار داشت: درباره انبار نفت شهران در جلسه اخیر با وزارت نفت رایزنی نداشتیم.  

ضرورت ساماندهی دستفروشان

زاکانی درباره جمع آوری دستفروشان‌ نیز اظهار داشت: به ساماندهی دستفروشان قائل هستیم که برای آنها منعی ایجاد نکنیم اما آنها هم نباید حق داشته باشند که مردم را اذیت کنند و معابر را ببندند.

وی با بیان اینکه مکان‌هایی در پارک‌ها و میادین در نظر گرفته‌ایم و طراحی بازارچه‌ها برای دستفروشان رادر دستورکار داریم، افزود: فراتر از این اماکن اگر یک دستفروش بخواهد برای مردم مزاحمت ایجاد کند، منع دارد و در این موضوع مواجهه منطقی را در دستور کار قرار دادیم.

شهردار تهران ادامه داد: برای ساماندهی دستفروشان، نرم افزاری طراحی شده و در حال تکمیل است که بتوانیم همه دستفروشان را ساماندهی کنیم و بدانیم که چه کسی چه چیزی می‌فروشد و حیطه و حدود آنها نیز مشخص می‌شود.

زاکانی ابراز امیدواری کرد که این نرم افزار نیمه نخست امسال رونمایی شود.

شرکت کنترل ترافیک ادغام یا منحل نمی‌شود

شهردار تهران درباره وضعیت شرکت کنترل ترافیک تهرانکفت: مجموعه شهرداری به واسطه تنوع کار باید تخصصی ‌باشد؛ در غیر این صورت نمی‌توانیم خدمات مناسبی ارائه دهیم؛ شرکت کنترل ترافیک یک شرکت بزرگ است و بخش نگهداری از فیبر و همه دوربین‌ها را به او سپرده بودند بنابراین با کمبود دوربین و اختلال مواجه بود و با توجه به اینکه در خرداد سال قبل شرکت کنترل ترافیک و فاوا آسیب دید، طرحی نو را در نظر گرفتیم و توسعه خطوط فیبر نوری را در نظر داریم و اینترنت ارزان و پایدار و پر سرعت را دنبال کردیم که در این راستا جلساتی برگزار شد.

وی افزود: یک هزار و ۸۰۰ کیلومتر فیبر در شهر وجود دارد. سعی می‌کنیم سرمایه‌ها را دور نریزیم؛ از این رو یک شرکت را انتخاب کردیم و زیرساخت‌های سخت افزاری را به آن بخش منتقل می‌کنیم که تصویر خام را در اختیار شرکت کنترل ترافیک قرار می‌دهد و هنر این شرکت است که هوشمندسازی و سفرهای ترکیبی و شبکه هوشمند چراغ ها را بر عهده گیرد و مسئولیت چراغ راه ترافیک را عهده دار شود.

زاکانی اظهارداشت: اقدام قانونی و درست انجام شد و شرکت کنترل ترافیک ادغام یا منحل نمی‌شود بلکه قوی‌تر خواهد شد. یک شرکت اختصاصی نیز خواهیم داشت که پاسخگو باشد و چشم ما به یک بخش نباشد که پاسخ بدهند و این شرکت با توسعه نظارت تصویری در شهر پاسخگو باشد.

تراموا را از ترمینال شرق تا میدان آزادی

شهردار تهران به خط ۹ بی. آر. تی اشاره و  تاکید کرد: امسال از لحاظ ارائه خدمت و کنترل تصویری بازبینی می‌شود و چهره شهر تغییر خواهد کرد و صورت جدیدی در این بخش شاهد خواهیم بود. به دنبال این هستیم که در خط یک با تایید شورای اسلامی شهر تهران تراموا را از ترمینال شرق تا میدان آزادی آغاز کنیم.

زاکانی با بیان اینکه به صورت صد متر به صد متر ریل گذاری در این خط انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: ظرفیت اتوبوس‌های ما نیز افزایش خواهد یافت و منابع را تامین می‌کنیم. ۲ قرارداد منعقد کردیم که یکهزار اتوبوس امسال و سال بعد نیز یکهزار اتوبوس دیگر وارد شود و با تعداد اتوبوس‌های در حال بازسازی به ۲ هزار و ۵۰۰ مورد خواهد رسید. اکنون یکهزار و ۷۰۰ اتوبوس در شهر فعال هستند و مابقی در قرارداد با مراکز خاص خدمات رسانی می کنند و قرار است این ظرفیت ۲.۵ برابر افزوده شود.

ورود ۱۰۰ اتوبوس برقی تا سال آینده

شهردار تهران ادامه داد: با وزیر نفت صحبت کردیم که از تبصره ۱۲ به عنوان مقدمه ظرفیتی استفاده کنیم و به دنبال راهکارهای قانونی هستیم که به عنوان پیش پرداخت کاهش مصرف سوخت استفاده کنیم و تهران را از این شرایط خارج کنیم. ۱۰۰ اتوبوس برقی ۹ متری را نیز در نظر داریم که امسال و سال آینده به ناوگان حمل و نقل عمومی وارد کنیم و به شهر خدمات رسانی داشته باشیم تا از این وضعیت آلودگی هوا خارج شویم.

هدفگذاری افزایش تولید آسفالت تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن 

زاکانی با پرداختن به تولید آسفالت و اهمیت آن در بهسازی معابر گفت: کارخانه های بسیار مدرنی در بخش آسفالت فعالیت دارند و در سال ۱۴۰۰ ظرفیت تولید حدود ۵۴۰ هزار تن بود و در سال ۱۴۰۱ این عدد ۷۵۰ هزارتن و امسال هدف گذاری ما یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن آسفالت است همچنین ۱۲ معبر بزرگراهی را در ۶ ماه نخست امسال آسفالت می‌کنیم و دو سوم حجم آسفالت را برای معابر درجه دو و سه در نظر گرفته‌ایم.

وی با بیان اینکه طبق طرح تفصیلی نزدیک به ۱۴ منطقه بارگذاری قدرالسهم طرح را ندارند، اظهار داشت: باید پژوهشگران دقت خود را افزایش دهند؛ برخی از مناطق از آسیب‌های زیست محیطی در رنج هستند و از سرانه‌های هفتگانه ۶ سرانه را ندارند و نمی‌توان در آن فضاها بارگذاری کرد.

شهردار تهران افزود: تهران زمین‌های ذخیره شهری دارد و اگر بتوانیم بافت فرسوده را بکار گیریم و ما به ازای شهرک‌ها سرانه ایجاد کنیم، دغدغه‌ها برطرف خواهد شد. نمی‌توان تک بعدی به مسائل شهری نگاه کرد و ما همه این مسائل را مورد توجه قرار می‌دهیم.  

زاکانی تاکید کرد: ساخت و ساز و توسعه تهران مبتنی بر الگوهایی خواهد بود که سرانه‌های محیط زیستی و بهبود بخش را داشته باشد و دغدغه ها را برطرف کنیم.

شهردار تهران ابراز امیدواری کرد نوع بارگذاری‌ها به سمتی برود که نیاز شهر جبران شود و در محیط هایی باشد که از لحاظ بافت فرسوده تنش زا هستند اما این اقدام با کیفیت و نگاه از قبل طراحی شده انجام شود.

فعالیت قرارگاه مسکن

زاکانی درباره موضوع مسکن و به نتیجه رسیدن اقدامات در این حوزه نیز گفت: سال گذشته قرارگاه جهادی مسکن را ایجاد کردیم با وزارت راه و شهرسازی نشست‌هایی داشتیم و قرار شد تا به شهرداری کمک کنند. تفاهم‌نامه حدود ۴۷۰ هزار واحد منعقد شد همچنین احداث ۳۲ هزار واحد برای شهرداری در ۲۲ منطقه دنبال شد که برخی از آنها در مسیر ساخت است و برخی دیگر نیز معطل موضوع شهرک الگو بود که در فروردین این الگو مشخص شد و اولین شهرک در منطقه ۱۹ بارگذاری می‌شود.

به گفته وی، دومین شهرک الگو در منطقه ۲۱ با ۶۰ هکتار بارگذاری می‌شود و  از مجموع ۳۲ هزار واحد، بخشی برای کارکنان شهردای است و بخشی برای اجاره داری و بخشی نیز برای فروش متری است؛ در دولت بحث اجاره داری مطرح است و مسیری که دنبال می شود این است که نقش ممتازی را به شهرداری بدهند و در واقع مقدمه این کار مهیا است.  

زاکانی با بیان اینکه چهار رویکرد و ۳۸ کلان طرح را دنبال می‌کنیم افزود: ما با چشم باز حرکت می‌کنیم و می‌توانیم بگوییم که دقیقا تا پایان سال به کجا خواهیم رسید و یک افق تا ۱۴۱۰ داریم و یک کار مشخص نیز برای امسال وجود دارد.

شهردار تهران با بیان اینکه شهرسازی، خدمات، ترافیک از حوزه هایی است که مسیر آنها مشخص شده است، افزود: از شورای اسلامی شهر تهران تقاضا کردیم که هر هفته جلسه برگزار کنند و ما درباره برنامه‌ها و جداول توضیح دهیم؛ یکی از دستاوردهای این دوره را برخورداری برنامه ها از یک فکر و مبنا می‌دانیم که به مردم خدمتگزاری کنیم و پیشرفت شهر را رقم بزنیم.

وی درباره برنامه‌های شهرداری برای مراسم اربعین و جذب سرمایه گذاری خارجی نیز گفت: سال گذشته همایشی با مبلغی حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در برج میلاد برگزار شد و امسال این عدد به ۴۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده و ۱۱ طرح مشخص شده است که ۱۳۹ هزار میلیارد سرمایه گذاری را شامل می‌شود و پیشرفت‌های مناسبی در تهران خواهیم داشت.

به گفته زاکانی، در موضوع اربعین هر سال با افتخار وارد می‌شویم و در کنار مردم عراق از این سفره بهره‌مندیم؛ شهرداری تهران به شهروندان سایر کشورها که از طریق مرزهای ما وارد می‌شوند همچنین شهروندان ایرانی خدمات ارائه می‌دهد و در داخل عراق نیز به زائران خدمات می‌دهیم.  

۵۰۰ اتوبوس دوکابینه و ۲۹ رام قطار بازسازی خواهد شد

وی درباره خدمات شهرداری تهران در پاییز و زمستان و با توجه به وارونگی هوا در این فصول نیز گفت: ۵۰۰ دستگاه اتوبوس ۲ کابینه به ظرفیت‌های کنونی اضافه شود و امیدواریم یکهزار دستگاه نیز وارد کنیم اما یکهزار دستگاه دوم از شهریور تحویل داده خواهد شد و علاوه بر آن نوسازی تاکسی و ون را در نظر داریم که ون‌ها از مرداد تحویل داده می‌شود تا بتوانیم ظرفیت خوبی را برای جابه‌جایی فراهم کنیم همچنین ۲۹ رام قطار نیز برای مترو در نظر گرفته‌ایم که یک رام از خرداد رونمایی خواهد شد و با مجموعه اقدامات ظرفیت ۲۰ درصدی واگن‌ها به ۸۰ درصد می‌رسد.

زاکانی با بیان اینکه ۳۷ هزار میلیارد تومان برای حمل و نقل عمومی در بودجه امسال پیش‌بینی شده است اما برنامه ما تامین ۶۴ هزار میلیارد تومان است، افزود: تعیین تکلیف ۶۳۰ دستگاه واگن نیز انجام شده که امسال به نتیجه نرسیده است اما یک رام از قطار ملی به عنوان یک طرح مشارکتی میان مپنا، جهاد دانشگاهی و شهرداری تهران در حال تست است.

شهردار تهران ادامه داد: امیدواریم بتوانیم شرایط را به سمتی ببریم که کمتر در معرض آلودگی هوا و مشکلات زیست محیطی باشیم و مسیر بهتری را در سال آینده داشته باشیم.

هشت پهنه برای احداث مرکز ساماندهی پسماند

وی با بیان اینکه هشت پهنه برای احداث مرکز ساماندهی پسماند در نظر گرفته شده است، گفت: این مراکز در ۲ پهنه افتتاح شد که ۶ منطقه را در برمی‌گیرد و برای سایر مراکز نیز اقدامات جدی در حال انجام است و شرایط متفاوت‌تری نسبت به امروز را تجربه خواهیم کرد همچنین ۵۳ هزار مخزن زباله در محلات داریم که زباله های آنها به آرادکوه منتقل می‌شود و اکنون در مراکز ام آر اف تفکیک می شوند و به دنبال تفکیک از درب منزل هستیم و امیدواریم بتوانیم چهره شهر را تغییر دهیم.

یک کودک کار؛ رتبه نخست دوسرعت

شهردار تهران درباره واگذاری ورزشگاه‌های امام رضا (ع) و شهید کاظمی به سرخابی‌های پایتخت گفت: عمده امکانات ورزشی تهران در اختیار شهرداری قرار دارد و یکی از اقدامات جدی شهرداری برای رشد ورزش در متن جامعه ناظر به برگزاری ۵۲ جشنواره ورزشی است که آن را دنبال کردیم و سال گذشته مسابقات قهرمان شهر را در ۱۶ رشته با رقابت ۶۳۰ هزار نفر داشتیم که خروجی های این مسابقات در سایر استان‌ها رقابت می کنند تا قهرمان ایران مشخص شود.

به گفته وی، از نکات قابل توجه این مسابقات برابری فرصت بود به طوری که به عنوان نمونه در دو سرعت یک کودک کار به رتبه اول رسیده بود.

فعالیت مجدد ۵۰ مجموعه ورزشی تعطیل

زاکانی تاکید کرد: بالغ بر ۵۰ مجموعه ورزشی تعطیل را مجدد فعال کردیم و به شدت به دنبال توسعه فضاهای ورزشی هستم؛ می‌خواهیم برای هر منطقه نیز مجموعه هایی مانند مدارس فوتبال و خانه کشتی داشته باشیم که اولین تفاهم را با فدراسیون کشتی انجام دادیم که مشارکت در پنج مجموعه با آنها است.

واگذاری ورزشگاه‌های امام رضا (ع) و شهید کاظمی به سرخابی‌های پایتخت

وی ادامه داد: درباره ۲ مجموعه ورزشی برای پرسپولیس و استقلال با وزارت ورزش و جوانان تفاهم کردیم و تفاهم دیگر درباره ورزشگاه تختی داشتیم؛ این موضوع را هر هفته دنبال می کنیم تا این مسیر تسریع شود و از طریق قانونی انجام گیرد. 

شهردار تهران درباره تعامل با دولت برای توسعه حمل و نقل عمومی گفت: در موضوع ترافیک تهران؛ حدود ۶۶ درصد تردد از طریق خودروی شخصی و ۳۴ درصد از طریق حمل و نقل عمومی است. تا پایان سال بنا داریم میزان استفاده از حمل و نقل عمومی را به ۴۵ درصد برسانیم و ۶۶ درصد تردد خودروهای شخصی را به ۵۵ درصد کاهش دهیم و کیفیت و شیوه و ترکیب خدمت را متفاوت کنیم. در کنار آن از طریق هوشمندسازی تقاضای سفر را کم کنیم و با این اقدامات بتوانیم بهبود در ترافیک داشته باشیم.

وی ادامه داد: برای سه سال آینده در نظر داریم این معادله را ۳۰ به ۷۰ برسانیم و برای این هدفگذاری،  افزودن ۶۳۰ دستگاه واگن را به ناوگان حمل و نقل عمومی با کمک دولت دنبال می‌کنیم که اکنون چین قبول کرده است که آن را به ۷۹۰ واگن برساند ضمن اینکه در کنار آن ساخت و تحویل ۱۶۰ دستگاه واگن بر اساس تولید واگن ملی در دستورکار قرار دارد.

شهردار تهران تاکید کرد: به شدت به دنبال توسعه حمل و نقل عمومی هستیم تا معادله تهران را تغییر دهیم و از این منظر می توانیم کمر ترافیک را بشکنیم و گرنه با شیب ورود خودرو اگر همه تهران را معبر کنیم بازهم بعد از مدتی معابر انسداد پیدا می‌کند؛ برهمین اساس شیوه های نوینی را دنبال می کنیم، مثلا اینکه پشتیبانی ایستگاه های مترو را به مناطق واگذار کردیم.

زاکانی با اشاره به دستور رئیس جمهوری در رابطه با کودکان کار، معتادان متجاهر و خانواده‌های نیازمند به کمک گفت: روز گذشته رئیس جمهوری تاکیدهای ویژه داشت و سخنگوی دولت نیز این مهم را دنبال می‌کند ما نیز دست در دست سایر نهادها خواهیم گذاشت.

وی درباره فرونشست زمین در تهران نیز گفت: برداشت آب های زیرسطحی تهران و عدم جایگزینی، شرایطی ایجاد کرده است که فرونشست از جنوب شرق تهران به سمت مرکزی پیش می‌رود؛ بنابراین امکانات را به سمت بازچرخانی می‌بریم؛ بیشترین هماهنگی بین شهرداری و وزارت نیرو در این زمینه وجود دارد.

برخورد با مدیران متخلف و معرفی به مراجع قضایی

شهردار تهران درباره تخلفات مدیران نیز گفت: تخلفات چند نفر مطرح بود که خودمان کشف و برخورد کردیم و به مراجع قضایی نیز معرفی کردیم تا برخورد شود اما به هیچ عنوان کوچکترین خطا را نمی‌پذیریم و صیانت از خود و اطرافیان را به کارکنان توصیه می‌کنیم. دو یا سه نفر از افراد خطاهایی داشتند که خودمان برخورد کردیم و این اقدام را افتخاری برای خود می دانیم.

وی درمورد برنامه‌های شهرداری تهران در موضوع آلودگی هوا نیز گفت: ترک فعلی که توسط دادستانی مورد برخورد قرار گرفت مربوط به قبل است اما شهرداری به وظیفه خود عمل کرده است.

زاکانی تاکید کرد: مواد آلاینده تهران هم گازها و هم ذرات معلق هستند که در حقیقت سازمان حفاظت محیط زیست متولی اصلی این موضوع است و اگر ما بخش تردد در شهر با حمل و نقل عمومی را تقویت کنیم بخشی از این آلایندگی برطرف خواهد شد البته درباره مصرف سوخت‌های آلاینده از گذشته حساسیت‌هایی وجود داشت. سال گذشته وزارت نفت تمهیدات ویژه‌ای اندیشید و ما نیز قدرالسهم خود را با توسعه حمل و نقل عمومی برای کاهش آلایندگی پرداخت خواهیم گرفت البته دادستانی نیز در این مسیر اثرگذار خواهد بود.

آخرین وضعیت مترو پرند

شهردار تهران درباره آخرین وضعیت مترو پرند نیز گفت: این موضوع امر سه جانبه‌ای بین شهرداری، وزارت راه و شهرسازی و پیمانکار است. وزارت راه مسئول تامین منابع زمینی و ما پشتیانی فنی و کار اجرایی آن را پیمانکار انجام خواهد داد اما اختلاف نظری برای تحویل زمین اتفاق افتاد و بر این اساس دو هفته پیش جلسه ای در هیات دولت داشتیم و در آنجا استاندار مسئولیت تعیین تکلیف را برعهده گرفت. امیدواریم تا نیمه نخست امسال این افتتاح صورت گیرد.

ساختمان‌های ناایمن و تمهیدات شهرداری برای مقاوم‌سازی

زاکانی درباره وضعیت ساختمان های ناایمن و تمهیدات شهرداری برای مقاوم سازی ساختمان‌های پایتخت در برابر حوادثی همچون زلزله پاسخ داد و گفت: در این باره با ۱۲ هزار هکتار بافت ناپایدار که شامل ۲۲ درصد از مساحت تهران است و خطر بالقوه‌ای است مواجه هستیم اما ما تنها از خطر نام نمی‌بریم بلکه زمینه نوسازی این بافت را فراهم کردیم؛ به طوری که سال قبل رشد ۶۸ درصدی صدور پروانه در این بافت را داشتیم و به دنبال توسعه آن در سال جاری هستیم برای مثال در منطقه کن که شاهد ناپایداری هستیم؛ ضوابط برای ساخت و ساز فراهم نبود اما بر اساس جمع بندی‌های کمیسیون ماده پنج مسیر هموار شد و پنج هزار پلاک نوسازی می‌شود.

به گفته وی، برای بافت فرسوده به صورت کلان تصمیم گیری می شود که بتوانیم توسعه را از این مسیر با شیب خوبی دنبال کنیم و زمینه های خطر از بین برود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha