۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۴:۴۴
کد خبرنگار: 936
کد خبر: 85098267
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دامپزشکی اصفهان در باره تبدیل بیماری "هاری" به یک بحران هشدار داد 

اصفهان- معاون سلامت اداره کل دامپزشکی اصفهان گفت: احتمال اینکه در آینده نزدیک بیماری "هاری" به یک بحران جدی در استان تبدیل شود، وجود دارد و برای جلوگیری از آن باید برنامه‌ریزی منسجم و مُفصلی انجام داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر علیرضا ادیبان روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هشدارهای لازم در زمینه شیوع بیماری هاری توسط اداره کل دامپزشکی اصفهان به مدیرکل بحران استانداری اعلام شده است.

وی ادامه داد: سازمان محیط زیست هنوز برنامه جامعی برای مقابله با این بیماری در استان ارائه نداده است و ارائه چنین برنامه‌ای در توان این اداره کل نیست.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی اصفهان افزود: موارد مثبت هاری گُربه در نمونه‌گیری‌های صورت گرفته در مناطق مختلف استان اصفهان مشاهده شده است و با توجه به نزدیک بودن گُربه‌ها به جوامع شهری، در صورت ابتلا به این بیماری، احتمال انتقال آن نیز افزایش پیدا می‌کند.

وی هشدار داد: با توجه به اینکه واکسیناسیون در گربه‌های ولگرد انجام نمی‌شود احتمال بروز آسیب‌های جدی ناشی از شیوع این بیماری در جوامع انسانی وجود دارد.

ادیبان با اشاره به اینکه ابتلای گُربه به هاری در سه مورد از نمونه‌گیری‌های سه ماه اخیر در استان مثبت اعلام شده است، خاطرنشان کرد: بیشترین حجم نمونه‌گیری‌ها از حیوانات مشکوک به بیماری هاری در شهرستان‌های اردستان، کاشان، مبارکه، لنجان، اصفهان، تیران و فریدونشهر و نجف آباد انجام و پاسخ نمونه‌های مثبت به دستگاه‌های ذیربط اعلام شده است.

وی با اشاره به اینکه محیط زیست متولی مقابله با برخی از بیماری‌هاست و باید پاسخگو باشد، یادآور شد: دامپزشکی استان اصفهان سال گذشته اقدام مشترک و تعامل خوبی با محیط زیست برای مقابله با بیماری طاعون نُشخوارکنندگان کوچک انجام داد و حدود سه میلیون راس گوسفند و بُز علیه این بیماری واکسینه شدند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی اصفهان گفت:واکسیناسیون طاعون نُشخوارکنندگان کوچک بطور رایگان و با اولویت نخست محل دامداری هایی که در مجاورت حیاط وحش یا پارک های ملی قرار دارند، انجام شد .

وی خاطرنشان کرد: سال‌های گذشته با مُعضل جدی در زمینه تلفات حیات وحش از جمله کَل و قوچ‌های وحشی در استان مواجه بودیم که با انجام واکسیناسیون، در زمان حاضر این مُعضل در استان برطرف شده است و بر اساس پیش بینی‌های تا سال ۲۰۳۰ باید بیماری طاعون نُشخوارکنندگان کوچک در منطقه خاورمیانه حذف شود.

ادیبان اضافه کرد: با اقدامات انجام شده توسط سازمان دامپزشکی در سراسر کشور، این بیماری که به معضل جدی در سال‌های اخیر تبدیل شده بود در حال برطرف شدن است.

به گزارش ایرنا، هاری یک بیماری ویروسی قابل پیشگیری با واکسن است که در بیش از یکصد کشور جهان رُخ می‌دهد و ۴۰ درصد از افراد گاز گرفته شده توسط حیوانات مظنون به هاری، کودکان زیر ۱۵ سال هستند.

سگ‌ها عامل بیش از ۹۰ درصد موارد حیوان گزیدگی و انتقال بیماری هاری و مرگ و میر ناشی از آن در انسان هستند. حذف هاری از طریق پیشگیری از گزش سگ و انجام واکسیناسیون سگ‌ها امکانپذیر است.

متخصصان عفونی بر این باورند که هاری یک بیماری ویروسی کشنده‌ و نوعی عفونت ویروسی دستگاه اعصاب مرکزی و قابل انتقال بین حیوان و انسان است که معمولا بواسطه گزش حیوان هار به انسان منتقل می‌ شود و در صورت بروز علائم آن در انسان، کشنده است.

در صورت انجام مراحل پیشگیری و درمان از جمله شست‌وشوی صحیح محل گزش با آب و صابون و مواد ضدعفونی کننده، واکسیناسیون و تزریق به‌موقع سُرم ضد هاری، می‌توان از ابتلا به این بیماری پیشگیری کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha