۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۰:۴۶
کد خبرنگار: 5353
کد خبر: 85098868
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پیامدهای دومینوی ورشکستگی بانک‌های آمریکا

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۰:۴۶
کد خبر: 85098868
پیامدهای دومینوی ورشکستگی بانک‌های آمریکا

تهران- ایرنا- همزمان با سقوط بانک «فرست ریپابلیک» به عنوان سومین شکست بانکی بزرگ آمریکا در دو ماه اخیر، بسیاری از کارشناسان در خصوص اینکه آیا این آخرین مهره دومینوی سقوط‌های بانکی اخیر در ایالات متحده بود، یا این روند همچنان ادامه‌دار است، ابراز نگرانی کرده‌اند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از تارنمای «هیل»، در ۲ ماه گذشته، سه شکست از چهار شکست بزرگ بانکی در تاریخ آمریکا رخ داد. سقوط بانک فرست ریپابلیک موجی از پرسش‌ها و تردیدها را نسبت به استحکام سیستم بانکی آمریکا و اقتصاد بزرگتری که به آن وابسته است، مطرح کرده است.

تعطیلی فرست ریپابلیک با حدود ۲۳۰ میلیارد دلار ارزش دارایی [پیش از آغاز روند ورشکستگی]، جایگاه دوم در فهرست بزرگترین شکست‌های بانکی تاریخ آمریکا را از سیلیکون ولی که در اسفند ماه با بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار دارایی سقوط کرده بود، ربود.

مشخص نیست آیا این آخرین مهره دومینوی شکست‌های بانکی اخیر آمریکا بود یا خیر؛ این امر می‌تواند به اینکه آیا سپرده گذاران سرمایه‌های خود را از سایر بانک‌ها و موسسات مالی خارج می‌کند یا خیر، وابسته باشد.

سقوط بانک‌های سیلیکون‌ولی و سیگنچر و بانک رمزارز سیلورگیت، اعتماد به بانک‌های منطقه‌ای آمریکا را متزلزل و مشتریان را وادار کرد تا میلیاردها دلار سرمایه خود را به مؤسسات مالی بزرگ‌تر منتقل کنند به طوریکه سپرده‌های بانک فِرست‌ ریپابلیک در سه ‌ماه اول سال، بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار کاهش یافت.

قیمت سهام این بانک طی هفته گذشته تا ۷۵.۴ درصد کاهش یافت. سهام این بانک از ۱۴.۲۶ دلار در ۲۱ آوریل (اول اردبیهشت) به ۳.۵۱ دلار در ۲۸ آوریل (هشت اردیبهشت) رسید که یک فاجعه در بازار سهام محسوب می‌شود.

نهادهای تنظیم‌گر آمریکا روز گذشته اعلام کردند که فِرست‌ ریپابلیک توقیف شده و برای فروش این بانک به شرکت خدمات مالی و بانکداری جِی‌پی مورگان چِیس، توافق شده است.

جِی‌پی مورگان یکی از چندین خریدار علاقه‌مند به تصاحب این بانک بود که روز یکشنبه و در مزایده این بانک از سوی نهادهای تنظیم‌گر پیشنهادات نهایی خود را ارائه کرد.

بر اساس این گزارش، پیش از سقوط‌ چند بانک بزرگ آمریکا در سال جاری، اکثریت اقتصاددانان ارشد سقوط ایالات متحده در رکود اقتصادی را در سال جدید پیش‌بینی کرده بودند.

اکنون در شرایطی که بانک‌های بزرگ آمریکا با هراس از خطر فروپاشی در اقدامی پیشگیرانه از وام‌دهی عقب‌نشینی می‌کنند، این پیش‌بینی‌ها حتی تیره‌تر است. زیرا به گفته کارشناسان، کاهش دسترسی به اعتبار، از سرعت توسعه کسب‌وکارهای جدید می‌کاهد و به توانایی کارفرمایان برای سرمایه‌گذاری و استخدام نیروهای بیشتر لطمه وارد می‌کند.

کالی کاکس تحلیلگر سرمایه گذاری در «ای‌تورو» در این خصوص هشدار داد: سیستم بانکی از طرق مختلف زندگی افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ از دارایی‌های شخصی گرفته تا سرمایه‌ و ثبات اقتصادی شرکت‌هایی که آن‌ها را استخدام می‌کنند.

وی ادامه داد: «مشکلات کوچک می توانند در یک لحظه به مشکلات بزرگ تبدیل شوند و این نقطه ضعف یک سیستم مالی متمرکز است».

جیمی دیمن مدیرعامل جی‌پی مورگان نیز پس از توافق برای تصاحب فرست ریپابلیک، با بیان اینکه «این بخش از بحران به پایان رسید»، خاطر نشان کرد: معتقدم که سیستم ملی [آمریکا] قوی است اما این احتمال وجود دارد که بانک‌های کوچکتر سقوط کنند.

از طرفی دیگر،‌ شرکت بیمه سپرده فدرال (FDIC) پس از موافقت با خرید فرست ریپالیک توسط جی‌پی مورگان، با موجی از واکنش‌های منفی مواجه شد.

منتقدان این تصمیم با تاکید بر اینکه نهادهای تنظیم کننده باید دستورالعمل‌های مؤثر و منصفانه‌ای را برای حل ورشکستگی بانک‌ها ایجاد کنند، بر این باورند FDIC برای فروپاشی فرست ریپابلیک به طور کامل آماده نبوده است.

شرکت بیمه سپرده فدرال (FDIC) یک آژانس مستقل است که توسط کنگره آمریکا به منظور حفظ ثبات و اعتماد عمومی به سیستم مالی این کشور ایجاد شده است. این شرکت سپرده‌های بانکی را بیمه و موسسات مالی را از نظر ایمنی، سلامت و حمایت از مصرف کننده بررسی و نظارت می‌کند.

در این میان، روز گذشته جو بایدن رییس جمهوری آمریکا به رغم باور منتقدان گفت که به لطف اقدامات نهادهای تنظیم کننده های فدرال، سیستم بانکی کشور «صحیح و سالم» است.

او همچنین از قانونگذاران آمریکا خواست تا این مساله را از طریق پاسخگویی مدیران بانک‌ها بررسی کرده و نهادهای تنظیم کننده را نیز به اقدام در راستای تقویت آیین‌نامه‌های بانک‌های بزرگ ترغیب کرد.

سقوط بانک سیلیکون ولی (SVB) در اسفند که پیش از شکست فرست ریپالیک از آن به عنوان بزرگترین ورشکستگی بانکی در ایالات متحده از سال ۲۰۰۸ یاد می‌شد، زنگ خطر را در سراسر جهان از جمله اروپا به صدا درآورد.

در همین رابطه روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی از بررسی دلایل و پیامدهای فروپاشی بانک سیلیکون ولی، آن را نشانه‌ای از ورود اقتصاد آمریکا به یک «دوره شکستگی» عنوان کرده بود.

گفتنی است در حالی که بسیاری از کارشناسان افزایش نرخ بهره‌ بانکی را از دلایل تزلزل بانک‌های آمریکا می‌دانند، بانک مرکزی اروپا و بانک مرکزی انگلیس همچنان در حال افزایش نرخ بهره هستند و سیاستگذاران درباره بی‌اعتمادی گسترده به طرح‌های آن‌ها و این موضوع که ممکن است مجبور شوند بیش از حد انتظار خطر کنند، هشدار می‌دهند.

روزنامه آمریکایی پولیتیکو نیز پیشتر گزارش داده بود بانک مرکزی اروپا (ECB) می‌تواند به منظور کنترل تورم، به افزایش نرخ بهره‌ بانکی ادامه دهد اما در عین حال خطر اینکه با ادامه این روند بر تنش‌ها در بازار مالی اروپا دامن بزند نیز وجود دارد؛ در مقابل کاهش سرعت افزایش نرخ بهره‌ها بازار را آرام‌تر می‌کند اما این بار بانک مرکزی اروپا خطر تداوم وضعیت نابسامان اقتصادی در منطقه را به جان می‌خرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha