۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۲:۵۵
کد خبرنگار: 2201
کد خبر: 85099224
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هشدار محیط زیست دزفول نسبت به سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی

دزفول- ایرنا- رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دزفول با اشاره به ممنوعیت قانونی سوزاندن کاه و سایر بقایای محصولات کشاورزی در مزارع گفت: طبق قانون سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی جرم بوده و مستوجب مجازات است.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دزفول، مسعود نوری پور روز سه شنبه افزود: کشاورزان براساس سنتی اشتباه اما مرسوم همزمان با خشک شدن پوشش گیاهی حاصل از برداشت محصولات زراعی، اقدام به آتش زدن بقایای آن در سطح مزارع می‌کنند.

وی ادامه داد: سوزاندن باقیمانده پوشش گیاهی در سطح کشتزارها از سوی کشاورزان به ویژه جو و گندم کاران، عملی اشتباه بوده که به علت اثرات نامطلوب بر روی خاک در طی چند سال منجر با کاهش عملکرد محصول و اجبار به مصرف بیش از حد کودهای شیمیایی می‌شود.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول بیان کرد: آتش زدن پس مانده محصولات در اراضی کشاورزی براساس ماده ۲۰ 'قانون هوای پاک' خلاف قانون است و مرتکبین به جزای نقدی و حبس محکوم خواهند شد.

نوری پور گفت: همچنین طبق ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی و ماده ۲ و ۲۲ قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا و ماده ۴۵ قانون حفاظت از جنگل‌ها و مراتع آتش زدن بقایای گیاهی جرم محسوب می‌شود.

وی از کشاورزان خواست ادوات مکانیزه از قبیل تراکتور، گاوآهن و سمپاش خود را برای کنترل آتش سوزی احتمالی به صورت آماده باش در دسترس داشته باشند.

هر ساله به علت آتش زدن بقایای کشاورزی و در برخی موارد انتقال آن به زمین‌ها و جنگل‌های اطراف، خسارت‌های جبران ناپذیری به محیط زیست و کشاورزی دزفول وارد می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha