به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، دومین هفته از اردیبهشت ماه هر سال برای همه آنان که میآموزند و میآموزانند هفته مهمی است؛ ۱۲ اردیبهشت سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری که روز معلم نامگذاری شده و فرصتی کوتاه برای قدردانی از زحمات معلمان و استادان دانشگاه است.
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به همین مناسبت سهشنبه (۱۲ اردیبهشت) سیامین آیین نکوداشت استادان برتر را در دانشگاه شهید بهشتی با حضور وزیر علوم و رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها، شماری از روسای دانشگاههای سراسر کشور برگزار و طی آن از ۵۲ عضو هیات علمی برتر در رشتههای مختلف تقدیر کرد.
از این تعداد استادان ۲۰ نفر در گروه فنی و مهندسی، ۱۳ نفر در گروه پایه، ۱۲ نفر در گروه علوم انسانی، ۶ نفر در گروه کشاورزی و منابع طبیعی و یک نفر در گروه هنر و معماری بودند و تعداد بانوان انتخاب شده امسال برای تقدیر از هر سال بیشتر بود.
همچنین در این مراسم به ۱۰ نفر از استادان برتر از سراسر کشور وقت داده شد تا در فرصتی کوتاه مهمترین مسائل دانشگاه را از نظر خود برای وزیر علوم بیان و توصیههای خود را برای حل این مسائل مطرح کنند.
شماری از روسای دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور نیز با ارسال پیام هایی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره استاد شهید مطهری، روز بزرگداشت معلم را به معلمان و اساتید خانواده بزرگ دانشگاه تبریک گفتند.
محمدعلی زلفیگل نیز شامگاه سهشنبه همزمان با این مناسبت در برنامه تلویزیونی شرکت کرد و به سوالاتی در مورد پژوهانه دانشمندان یک درصد و دو درصد برتر، وضعیت دانشگاههای ایران در رتبهبندیهای جهانی، ساخت خوابگاههای متاهلی، مهارتآموزی و مهارتمحوری در دانشگاهها پاسخ داد.
وی در مورد دلیل قرار نداشتن دانشگاههای ایران در رتبه بندی های جهانی گفت: دانشگاه های ایران گرچه در رتبه بندی های برتر نیستند، اما جایگاه مناسبی دارند. به طور کلی دانشگاهها در کشور ما، دانشگاه های جامع نیستند؛ یعنی در یک شهر با فاصله کوتاه چند دانشگاه داریم که هر کدام برونداد علمی مستقل دارند.
در بسیاری از کشورها رشته های پزشکی با علوم طبیعی و انسانی و دیگر زیرنظام های مختلف یکی هستند. اگر دانشگاههای ما هم کنار هم قرار بگیرند، تحقیقات بین رشته ای و چندرشتهای انجام می دهند، امکانات تسهیم می شود و همه این امور در بهبود رتبه های آنان اثر خواهد داشت. البته این کار به عزم فرابخشی و نگاه جامع نیاز دارد.
مشروح این گفتوگو را اینجا بخوانید.
رونمایی از سَردرِ دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران
سردر دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران نیز عصر سهشنبه این هفته با حضور وزیر علوم و رئیس دانشگاه تهران رونمایی شد. زلفی گل در این مراسم این دانشگاه را نماد آموزش عالی کشور و پرچمدار و علمدار ترویج علم و فرهنگ ایران دانست و بر ترویج فرهنگ و زبان فارسی و ملی و همچنین تمدن ملی و معماری ایرانی اسلامی تاکید کرد.
وی یکی از راههای ترویج فرهنگ ایران را سوق دادن باور دانشجویان به این جهت دانست که ایرانی می تواند در عرصه های مختلف علمی و فناوری از جمله حوزه معماری و شهرسازی سرآمد باشد و افزود: اساتید به خصوص استادان بخش معماری و شهرسازی کشور در کلاس های آموزشی باید به این مهم توجه کنند و در ترویج فرهنگ نقش اساسی داشته باشند.
رئیس دانشگاه تهران نیز در این مراسم گفت: در آخرین جلسه هیات امنا به ریاست وزیر علوم، مصوب شد که دانشکده مدیریت دانشگاه تهران به دانشکدگان مدیریت ارتقا پیدا کند. در ساختار دانشگاه تهران، بعد از ستاد دانشگاه، دانشکدگان قرار گرفته و در ذیل آن دانشکده ها شکل می گیرند که با ارتقای دانشکده مدیریت به دانشکدگان، شاهد چهار دانشکده تخصصی در حوزه مدیریت خواهیم بود.
سیدمحمد مقیمی همچنین آمار شرکت کنندگان در کنکور دوره کارشناسی را مورد توجه قرار داد و گفت: اکنون ۳۰ درصد شرکت کنندگان در دوره کارشناسی ارشد را متقاضیان رشته های مدیریت تشکیل می دهند که بیانگر این موضوع است که اقبال نسبت به رشته های مدیریت بسیار زیاد بوده و مطالعات نشان می دهد که بازار کار برای مدیریت به نسبت خیلی از رشته ها، بالاتر است و از طرف دیگر یکی از نیازهای توسعه کشور است. همه اینها باعث شد که ارتقای دانشکده مدیریت به دانشکدگان را دنبال کنیم.
هفدهمین جشنواره ملی فنآفرینی شیخبهایی/آثار رسیده و برگزیدهها
نشست خبری هفدهمین جشنواره ملی فنآفرینی شیخ بهایی نیز چهارشنبه گذشته برگزار شد. دبیر جشنواره در این نشست گفت: ۴۹۷ طرح در بخش مسابقهای این جشنواره دریافت شد که از این تعداد ۱۲ طرح همزمان با اختتامیه جشنواره (۲۱ اردیبهشت) معرفی و تجلیل میشوند.
عبدالرضا کبیری در مورد برگزاری این دوره از جشنواره اظهار داشت: جشنواره شیخ بهایی در دو بخش مسابقه ای و غیرمسابقه ای برگزار میشود. در بخش مسابقه ای دو زیرمجموعه پیش بینی شده است که زیرمجموعه اول طراحان کسب و کار است؛ در این بخش ۲۰۱ طرح و زیرمجموعه و در زیرمجموعه فنآفرینی و تجاری سازی فناوری ۲۹۶ طرح دریافت شده است.
دبیر جشنواره ملی شیخ بهایی خاطرنشان کرد: همچنین یک بخش فن آفرینی صنعت ساز از دوره چهاردهم به نام دکتر زین الدین از مدیران پیشین شهرک علمی و صنعتی اصفهان با حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری بنیان نهاده شد طرح های منتخب برای بخش فن آفرین صنعت ساز از میان همین ۴۹۷ طرح رسیده به جشنواره انتخاب شده اند.
کبیری در مورد برگزیدهها هم گفت: در بخش طراحان کسب و کار سه برگزیده، در بخش فن آفرینی و تجاری سازی فناوری در ۲ زیرمجموعه شرکت های نوپا و شرکت های رشدیافته هر کدام سه شرکت و در بخش فن آفرینی صنعت ساز یک منتخب داریم. همچنین مدیریت شهری اصفهان امسال جایزه ای برای فناوری های مرتبط درنظرگرفته که سه جایزه نیز شهرداری اصفهان به فناوری های شهری می دهد.
وی در مورد میزان جایزه برگزیده یادآور شد: میزان جایزه نفر اول در بخش شرکت های رشدیافته ۲۰۰ میلیون تومان و بقیه برگزیده ها به ترتیب کمتر، در بخش طراحان کسب و کار به نفر اول ۱۵۰ میلیون تومان و میزان جایزه فنآفرین برگزیده صنعت ساز ۳۰۰ میلیون تومان است.
از اجلاس روسای دانشگاههای ایران و روسیه چه خبر؟
ششمین اجلاس روسای دانشگاههای ایران و روسیه نیز پنجشنبه و جمعه گذشته (۸ تا ۱۰ اردیبهشت) به میزبانی دانشگاه دولتی مسکو و ریاست دانشگاه تهران و آن دانشگاه برگزار شد. رییس دانشگاه تهران در رابطه با دستاوردهای اجلاس روسای دانشگاههای ایران و روسیه اظهار داشت: در رابطه با تبادل دانشجو و استاد توافقات اجرایی خوبی را با این دانشگاه انجام دادیم که از یک ماه آینده اجرایی می شود. در رابطه با تبادل استاد هم توافق کردیم که اساتید ما از فرصت های مطالعاتی دوجانبه استفاده کنند.
سیدمحمد مقیمی گفت: از گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مسکو دیدار کردم، با دانشجویان آنها نیز نشست برگزار کردیم و دانشجویان روس ابراز علاقه بسیاری برای سفر به ایران می کردند که همانجا مقدمات سفر آنها را فراهم کردیم تا به میزبانی دانشگاه تهران سفر ۲ ماههای را در تابستان به ایران داشته باشند و از برخی دانشگاههای کشور بازدید کنند.
رئیس دانشگاه تهران از ساخت ماهواره مشترک علمی تحقیقاتی این دانشگاه با دانشکده هوافضای دانشگاه مسکو خبر داد و افزود: اجرای برنامههای عملیاتی این طرح از ۲ هفته آینده آغاز میشود.
مشروح این مصاحبه را اینجا بخوانید.
اختتامیه جشنواره برترینهای علوم ورزشی
اولین جشنواره برترینهای علوم ورزشی با حضور هاشم داداشپور رئیس سازمان امور دانشجویان و جمعی از پیشکسوتان این حوزه توسط پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی در دانشکده علوم ورزشی و تندرستی دانشگاه تهران برگزار شد.
رئیس سازمان امور دانشجویان در این جشنواره گفت: وزارت علوم و به طور مشخص سازمان امور دانشجویان بعد از وزارت ورزش و جوانان بیشترین نهادهای ورزشی را دارد. پس از دوران کرونا نیاز داشتیم که فضای تعطیل دانشگاه ها را احیا کنیم و در همین راستا پنج المپیاد ورزشی برگزار کردیم.
وی یادآور شد: اگر در دانشگاه ها فضای رخوت شکل بگیرد، دچار چالشهای زیادی می شویم؛ البته اطلاعات ما در دوران کرونا وجود این رخوت را نشان می داد. برگزاری اینگونه جشنواره ها برای مجموعه های دانشگاه های کشور مفید بود تا بتوانند دوباره به نشاط و پویایی خود بازگردند.
گردهمآیی معاونان فرهنگی دانشگاهها در وزارت علوم
شصتمین اجلاس معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی نیز یکشنبه گذشته بدون حضور خبرنگاران در وزارت علوم با حضور وزیر علوم، رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها و معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم برگزار شد.
وزیر علوم در این اجلاس گفت: دشمن تمام تلاش خود را میکند تا نقاط قوت کشور را هدف بگیرد و دانشگاه را روبروی نظام قرار دهد. در مقابل ما نیز باید هوشمندی خاصی داشته باشیم و نباید صرفاً حالت تدافعی به خود بگیریم و باید برنامههای جدی خود را پیگیری کنیم.
روسای دانشگاهها باید نگاه و حمایتی ویژه از معاونت فرهنگی و اجتماعی داشته باشند. در سال گذشته روسای دانشگاهها را موظف کردیم سه درصد بودجه را به فعالیتهای فرهنگی اختصاص دهند که این مهم به نسبت اجرا شد و سال گذشته به صورت میانگین ۱۱۰ درصد بودجه به دانشگاهها تخصیص یافته است.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم نیز در این نشست اظهار داشت: وزیر علوم بسیار تلاش کرد تا رونق جدی در فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی صورت گیرد که این امر اگر چه آنطور که مطلوب وزیر بود محقق نشد، نسبت به گذشته ارتقای چشمگیری یافت.
عبدالحسین کلانتری تصریح کرد: در سال جدید حداقل ۵ درصد بودجه دانشگاهها باید به فعالیتهای فرهنگی اختصاص یابد که این امر مبنای خوبی است و امیدواریم در سالهای بعد نیز این میزان افزایش یابد.
یک انتصاب
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با صدور حکمی امیر رجائی را به سمت سرپرست دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار منصوب کرد. در حکم محمدعلی زلفیگل خطاب به امیر رجائی آمده است: انتظار می رود با پیروی از آموزه های اسلامی، مبانی علمی، روحیه انقلابی، راهبردهای اساسی دولت مردمی و برنامه های ارائه شده به مجلس شورای اسلامی و جلب همکاری استادان، مدیران، یاوران علمی (کارکنان) و دانشجویان تمام امکانات مادی و معنوی دانشگاه را از جمله ظرفیت عظیم خیرین جهت تحقق سیاست ها و برنامه های اسناد بالادستی، مرجعیت و دیپلماسی علمی، توسعه همه جانبه علم و فناوری، آموزش پژوهش محور، پژوهش آموزش محور، مهارت افزایی، کارآفرینی، فرهنگ سازی کار گروهی و در نهایت اجرای تمامی محورهای سند «دانشگاه اسلامی» به کار گیرید.
دکتر امیر رجائی دانش آموخته علوم کامپیوتر و عضو هیات علمی دانشگاه ولایت ایرانشهر است. از وی تاکنون ۴۰ مقاله علمی پژوهشی و ۶۰ مقاله کنفرانسی و دو جلد ترجمه کتاب منتشر شده است و در گذشته مسئولیت معاونت دانشجویی و آموزشی و پژوهشی دانشگاه ولایت را برعهده داشته است.
تفاهمنامه همکاری دانشگاه علامه و شهرداری تهران برای تامین مسکن و خوابگاه دانشجویی
دانشگاه علامه طباطبائی و شهرداری تهران هم در این هفته تفاهمنامه همکاری و مشارکت در طرح، برای ساخت و سرمایهگذاری هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی برای اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه علامه و چهار هزار واحد خوابگاهی برای دانشجویان در اراضی متعلق به دانشگاه علامه طباطبائی امضا کردند.
بر اساس این تفاهمنامه، شناسایی و معرفی اراضی دارای سند قطعی مالکیت با قابلیت تخصیص به موضوع تفاهمنامه از سوی دانشگاه علامه طباطبائی انجام می شود.
اعلام جزئیات برگزاری دورههای مهارتی فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی
دستورالعمل برگزاری دورههای مهارتی، فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ شد. فرزاد جهان بین معاون فرهنگی و دانشجویی و سید محمد بطحائی معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی دستورالعمل «شیوهنامه اجرایی برگزاری دورههای مهارتی فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد» (هر دانشجو یک تخصص، یک مهارت) را به رؤسای دانشگاه در استان ها و واحدهای ویژه دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ کردند.
در این دستورالعمل آمده است: شیوهنامه اجرایی برگزاری دورههای مهارتی فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در راستای اهداف سند تحول و تعالی دانشگاه و بر اساس راه کنشهای بسته کاری ارتقای کیفیت و کارآمدی دورههای تحصیلی و راه کنشهای بسته کاری ارتقای تربیت اخلاقی، فرهنگی و هویتی و با توجه به تفاهمنامه بین معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه و معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه ابلاغ می شود.
براساس شیوهنامه اجرایی برگزاری دورههای مهارتی فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، معاونت فرهنگی و دانشجویی و معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه در نظر دارد در راستای اجرای طرح پویش جهت تبدیل دانشگاه به دانشگاهی کارآفرین و حرکت در مسیر اشتغال همزمان دانشجویان با تحصیل و همچنین تقویت توانمندی و کاروزی دانشجویان در ارتباط با صنعت و گسترش آموزشهای مهارتی بسترساز اشتغال با تأکید بر یادگیری مشارکتی، دورههای فرهنگی و دانشجویی ویژه دانشجویان با شعار «هر دانشجو یک تخصص، یک مهارت» برگزار میکند.
ثبت و نمایهسازی نیازهای جامعه، اصلیترین کارکرد سامانه نان
سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در آستانه یکسالگی سامانه نان گفت: ثبت و نمایهسازی نیازهای جامعه برای رفع کاستیها و مشکلات و کاربردی کردن تحقیقات مراکز علمی از اصلیترین کارکردهای سامانه نان است.
امید رضاییفر با تشریح کارکردهای سامانه نظام ایدهها و نیازها (نان) اظهار داشت: یکی از برنامههای اولویتدار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، راهاندازی سامانه نان بود. این موضوع به صورت تکلیف قانونی نیز در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای ارتقای سکوهای ملی تربیتی، آموزشی، پژوهشی و فناوری، مبتنی بر ایجاد ارتباط مستقیم بین نیازها و توانمندیهای جامعه تاکید شده و اهداف اصلی اجرای این طرح کاربردی کردن تحقیقات مراکز علمی، برانگیختن احساس مشارکت آحاد کشور برای ساختن ایرانی آباد و توسعه یافته است.
سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، در خصوص مشارکت و ثبت تعداد ایدهها و نیازهای دستگاههای اجرایی کشور و همچنین دانشگاهها، پژوهشگاهها و پارکهای علم و فناوری در سامانه نان گفت: تاکنون ۷۷۰۰ نیاز توسط دستگاههای اجرایی و کارگزاران ایده و نیاز در این سامانه ثبت شده است که از این تعداد ۹۵۶ ایده در قالب طرح پژوهشی، ۱۴۲ محصول دانشبنیان و ۱۰۳ توانمندی فناورانه است.
وی تصریح کرد: همچنین در راستای رفع نیاز دستگاههای اجرایی با تکیه بر ظرفیت پژوهشی دانشجویان دانشگاهها، تعداد ۴۴ پایاننامه و رساله (پارسا) در سامانه نان درج شده که با توجه به تاکید ثبت نیاز فناورانه پژوهشی دستگاههای اجرایی تا کنون ۴۴۷ دستگاه اجرایی نیاز خود را در سامانه ثبت کردهاند. همچنین ۹۵ دانشگاه، ۳۶ پارک علم و فناوری و ۱۵ پژوهشگاه به منظور همکاری و ثبت ایده با هدف رفع نیازهای کشور در نظام ایده و نیازها فعالیت داشتهاند.
اولین نشست اجرایی ساخت مسکن دانشگاه آزاد و وزارت راه
اولین نشست اجرایی تفاهمنامه همکاری دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت راه و شهرسازی برای ساخت ۵۰۰ هزار واحد مسکونی برای کارکنان و اعضای هیأت علمی با حضور سعید صابونی رییس مرکز عمران، املاک و مستغلات دانشگاه آزاد اسلامی، عنایتالله ملکیتبار رییس مرکز نظارت، ارزیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات، روحالله اکبری دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی و مهندس ارسلان مالکی مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن برگزار شد.
براساس مذاکرات صورت گرفته در این جلسه، دانشگاه آزاد اسلامی فهرست اراضی مشمول تفاهمنامه را به تفکیک پنج نوع اراضی به منظور بررسی مقدماتی، در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار می دهد تا معاونت شهرسازی و معماری و سازمان ملی زمین و مسکن درخصوص امکان اجرای توافق نامه اعلام نظر کنند.
پایان هفدهمین دوره مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران
هفدهمین دوره مسابقات ربوکاپ آزاد ایران که از ششم اردیبهشت آغاز شده بود، شنبه گذشته به کار خود پایان داد و مراسم اختتامیه با حضور محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، روح اله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور، حامد حسن پور رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد، مرتضی موسی خانی مسئول برگزاری مسابقات و جمعی از مسئولان برگزار شد.
دهقانی فیروزآبادی در این مراسم با بیان اینکه تیمهای حاضر در مسابقات جوانانی هستند که می خواهند آینده خود را بسازند، اظهار داشت: قرار است این جوانان شرکتهایی نوپا را تشکیل دهند. ما افتخار داریم که برای برگزیدگان اول تا سوم لیگها حمایت هایی را در راستای حضور در مسابقات جهانی داشته باشیم.
مرتضی موسیخانی هم خاطرنشان کرد: افرادی که در هفدهمین دوره از مسابقات ربوکاپ شرکت کردهاند مورد حمایت ویژه معاونت علمی قرار دادند و تیم اول در بخش دانشجویی ۹۰ میلیون تومان و تیم دوم ۶۰ میلیون تومان، دریافت می کنند. همچنین در بخش دانشآموزی تیم اول ۶۰ میلیون تومان و تیم دوم ۴۰ میلیون تومان به عنوان جایزه و یک کمک اولیه دریافت میکنند.
وی افزود: این دوره از مسابقات در ۲۳ لیگ از جمله لیگ انسان نمای کوچک، دموی دانش آموزی، رباتهای سرویسرسان در کار، ربات پرنده، خودرو خودران، شبیه سازی سه بعدی فوتبال، شبیه سازی دو بعدی فوتبال، شبیه سازی فوتبالیست دوبعدی- استارتر، شبیه سازی امدادگر و ربات مجازی امدادگر در سه روز متوالی برگزار شد.
گزارشی از مشروح مراسم اختتامیه و اسامی گروههای برگزیده را اینجا بخوانید.
نظر شما