۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۷:۳۶
کد خبر: 85100708
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

مرگ و میر ناشی از بیماری های شغلی ۶ برابر حوادث کار است

۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۷:۳۶
کد خبر: 85100708
مرگ و میر ناشی از بیماری های شغلی ۶ برابر حوادث کار است

مشهد- ایرنا- مدیر گروه طب کار دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد گفت: میزان مرگ و میر ناشی از بیماری‌های شغلی و بیماری‌های وابسته به شغل ۶ برابر حوادث شغلی است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا و به نقل از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر احسان رفیعی منش افزود: از شایع‌ترین بیماریهای شغلی می توان به بیماری‌های عضلانی، اسکلتی و کاهش شنوایی اشاره کرد.

وی عنوان کرد: برای پیشگیری، تشخیص به‌موقع و کنترل بیماری‌های شغلی نیاز به ساختارسازی تشخیص دقیق و گزارش دهی بیماری‌های شغلی است که متاسفانه هم‌اکنون در کشور ما وجود ندارد.

مدیر گروه طب کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: برخی از بیماری‌های شغلی ناشناخته و پنهان هستند و بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت ۱۵ تا ۲۰ درصد شاغلین درگیر این بیماریها هستند.

وی با بیان اینکه پنج تا ۱۰ درصد سرطان‌ها و بیماریهای قلبی عروقی نیز مربوط به کار هستند، ادامه داد: این بیماریها بخش عمده‌ای از بیماری‌های غیرواگیر را در جمعیت عمومی تشکیل می‌دهد.

دکتر رفیعی منش با اشاره به اینکه ۲ عامل عمده پیشگیری از بیماری‌های شغلی را آسان می‌کند، اظهار داشت: نخست اینکه عوامل مولد این‌گونه بیماری‌ها در محل کار شناسایی، اندازه‌گیری و کنترل شوند و سپس اینکه افراد در معرض خطر با اقدامات به موقع طب کار در مراحل اولیه شناسایی شوند.ند.

وی افزود: توسعه مراکز ارائه خدمات سلامت شغلی، بهبود مراقبت‌های بهداشتی کارگران، تغییر در فرایندهای کار و تولید، ارتقای سیستم ثبت و تشخیص بیماری‌های شغلی، بهبود مکانیسم‌های تشخیص و پرداخت غرامت‌ها، ارتقاء آگاهی کارگران و کارفرمایان درخصوص بیماری‌های ناشی از کار موثرترین راهکارهای پیشگیری از این بیماری‌ها است.

وی ادامه داد: بطور قطع در شرایط فعلی کنترل اپیدمی پنهان بیماری‌های شغلی، جز با تلاش جمعی دولت و تشکل‌های کارفرمایی و کارگری و تدوین دستورالعمل‌های علمی مبتنی بر نیازهای بومی و منطقه‌ای و جز با کمک متخصصان سلامت شغلی امکان پذیر نخواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha