رییس سازمان نظام پزشکی مشهد: پزشکان موظف به رعایت حریم خصوصی بیماران هستند

مشهد- ایرنا- رییس سازمان نظام پزشکی مشهد گفت: پذیرش چند بیمار به طور همزمان برای انجام معاینه و رعایت نکردن حریم خصوصی آنان در مطب پزشکان، ممنوع است و این امر تخلف محسوب می‌شود.

دکتر علیرضا صداقت روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پذیرش همزمان چند بیمار برای معاینه به هیچ عنوان مورد تایید سازمان نظام پزشکی نیست و پزشکان موظف هستند هر بیمار را به صورت جداگانه و با حفظ حریم شخصی وی، معاینه کنند.

وی در خصوص میزان زمانی که یک پزشک برای معاینه بیمار باید بگذارد، گفت: برخی معتقدند ۱۵ دقیقه باید در این خصوص زمان صرف شود در حالی که این امر درست نیست و مدت زمان معاینه بیمار به شرایط بالینی بیمار بستگی دارد و زمان معاینه بین پنج تا ۴۵ دقیقه متغیر است.

رییس سازمان نظام پزشکی مشهد گفت: برای معاینه و بررسی دقیق وضعیت سلامت برخی بیماران که شرایط وخیمی دارند گاه تا ۴۵ دقیقه زمان باید صرف شود و در مقابل، برخی بیماران به دلیل سطحی بودن بیماری و یا اینکه قبلا زیر نظر پزشک بوده اند و یا برای بررسی وضعیت نتایج آزمایش‌ها، حتی به زمانی کمتر از پنج دقیقه نیاز است.

صداقت با بیان اینکه یکی از وظایف سازمان نظام پزشکی، رسیدگی به شکایت های انتظامی، اخلاقی و قصورات پزشکی است، افزود: افراد می‌توانند موارد تخلف را مستقیما به این سازمان برای بررسی و پیگیری های لازم گزارش دهند.

وی ادامه داد: مجازات در حیطه تخلفات پزشکی شامل پرداخت دیه، درج در پرونده پزشکی، اخطار و تذکر کتبی در حضور هیات رییسه سازمان نظام پزشکی مشهد، تعلیق یا ابطال مادام العمر پروانه مطب و پرداخت جریمه است.

رییس سازمان نظام پزشکی مشهد در خصوص تفاوت در تشخیص بیماری ها از سوی پزشکان اظهار داشت: در حوزه پزشکی، بیمار درمان می‌شود نه بیماری؛ به همین دلیل تفاوت در برداشت ها و تشخیص پزشکان از وضعیت بیمار ممکن است وجود داشته باشد، چراکه یک بیماری مانند کووید ۱۹ در هر فرد علائم متفاوتی دارد که پزشک بر اساس علائم بیماری، داروی مناسب را تجویز می‌کند.

صداقت با تاکید بر جایگاه و اهمیت تریاژ (فرایند پذیرش و هدایت بیمار) در بیمارستان‌ها افزود: تریاژ در سطح جامعه اساس و مبنای طرح پزشکی خانواده و نظام ارجاع است چرا که کمک می‌کند بیماری که از نوع بیماری خود مطلع نیست برای درمان در مسیر صحیح آن قرار بگیرد و به درستی به پزشک مربوطه ارجاع داده شود.

سازمان نظام پزشکی مشهد اکنون دارای بیش از ۱۸ هزار عضو پزشک، دندانپزشک، داروساز، ماما، کارشناس آزمایشگاه تشخیص طبی و کارشناسان پروانه دار است که امور صنفی خود را از طریق این سازمان مردم نهاد پیگیری می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha