۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۱:۵۷
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 85101321
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بهبودی آزادی مطبوعات در پاکستان اما همچنان خطرناک برای خبرنگاران

اسلام‌آباد- ایرنا- براساس گزارش سالانه نهاد بین المللی گزارشگران بدون مرز، پاکستان در سال گذشته میلادی توانست هفت پله در شاخص بهبود آزادی مطبوعات صعود کند در عین حال این کشور همچنان در میان خطرناک‌ترین کشورها برای فعالیت خبرنگاری قرار دارد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، سایت روزنامه پاکستانی «داون» به نقل از گزارش سالانه سازمان گزارشگران بدون مرز به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات نوشت که پاکستان در بین ۱۸۰ کشور مرتبط با آزادی مطبوعات در رتبه ۱۵۰ قرار دارد درحالی که در سال ۲۰۲۱ پاکستان در رتبه ۱۵۷ قرار گرفته بود.

در این گزارش به وضعیت کلی آزادی رسانه‌ و فعالیت آزادنه فعالان مطبوعات چاپی و الکترونیکی آمده است: قوانین پاکستان تحت پوشش حمایت از روزنامه‌نگاری، برای سانسور هرگونه انتقاد از نهادهای قدرتمند استفاده می‌شود و سازمان تدوین و مجری قوانین رسانه‌های الکترونیکی پاکستان (Pemra) کمتر به پرداختن به نگرانی رسانه‌ها اهمیت می‌دهد.

گزارشگران بدون مرز، پاکستان را یکی از مرگبارترین کشورها برای خبرنگاران توصیف کرد و افزود که سال گذشته دست کم ۴ روزنامه‌نگار در این کشور که پرونده‌های فسادمالی و قاچاق را دنبال می‌کردند، کشته شده و عوامل این جنایات همچنان بدون مجازات هستند.

نهاد غیردولتی آزادی مطبوعات پاکستان با تایید یافته‌های گزارشگران بدون مرز، به نقل از گزارش شبکه آزادی مطبوعات این کشور اعلام کرد: سال گذشته حداقل ۱۴۰ مورد تهدید و حمله علیه روزنامه نگاران، متخصصان رسانه و سازمان های رسانه ای طی در پاکستان گزارش شده است که نشان دهنده افزایش تهدید علیه اصحاب رسانه است.

دولت‌ها در پاکستان همواره حمایت از آزادی رسانه و دفاع از حقوق روزنامه نگاران را در اولویت‌های خود قرار داده و بارها اعلام کرده‌اند که مطبوعات پاکستان درمقایسه با سایر کشورها از استقلال بیشتری برخوردار است. دولتمردان پاکستانی، رسانه را یکی از چهار ستون اصلی کشور معرفی کرده و طی سال‌های اخیر قوانین متعددی برای دفاع از حقوق اصحاب رسانه و یا جلوگیری از ارعاب و خشونت علیه اصحاب رسانه را تصویب و به اجرا گذاشته‌اند.

وزیر اطلاع رسانی پاکستان اخیرا در پیامی گفت که برای دولت مهم است که جهت رسیدگی به چالش‌های پیش روی خبرنگاران و ایجاد محیطی که رسانه‌های آزاد و مستقل را تقویت کند، اقدام کند.

براساس آمار سازمان نظارت و تنظیم مقررات رسانه‌های الکترونیکی پاکستان هم اکنون ۸۹ شبکه تلویزیونی و ماهواره‌ای در این کشور فعالیت می‌کند. تلویزیون ملی پاکستان موسوم به PTV همواره در اولویت برنامه‌های متنوع تلویزیونی است‌. حق پوشش و پخش زنده مراسم‌های مهم و بسیار حساس با همین شبکه دولتی است که همراه سران کشور به سفرهای داخلی و خارجی اعزام می‌شود. رادیو دولتی پاکستان موسوم به p. b. c نیز وظیفه نشر مطالب خبری از سوی دولت را برعهده دارد که هر دو مقر این رسانه‌ها در اسلام‌آباد قرار دارد. براساس گزارش اداره کل آمار پاکستان نزدیک به ۷۰۷ روزنامه شامل اردو و انگلیسی زبان (و چند زبان محلی دیگر) در این کشور منتشر می‌شود.

مابقی نهادهای خبری و اطلاع رسانی در پاکستان خصوصی بوده و تحت مدیریت افراد بانفوذ مانند تجار اداره می‌شود. به جز شبکه دولتی پاکستان که با آنتن هوایی قابل دریافت است، مابقی شبکه‌ها با ماهواره و یا به صورت شبکه کابلی قابل دریافت می‌باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha