به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، انیمیشن یکی از مهمترین تولیدات هنری کشورهای مختلف است که سهم زیادی هم در فروش و درآمدهای سالیانه سینماها و پلتفرمها دارد. استودیوهای پیکسار، والت دیزنی، جیبلی، دریم ورکس از جمله بهترین استدیوهای تولید انیمیشن هستند و سالانه انیمههای زیادی را روانه بازار میکنند. ایران هم یکی از کشورهایی است که در آن تماشای انیمیشن بین سنهای گوناگون رواج دارد و این جهت، میتوان گفت ما بیشتر مصرفکننده تولیدات دیگران بودهایم و تمرکز سازمانهایی سینمایی هم بر تولید فیلم بوده و در زمینه انیمیشن همواره کمکاری وجود داشته است.
البته در این چند سال اخیر، پس از ورود نسل جدید به حوزه انیمیشن یا همان پویانمایی خودمان، اوضاع کمی متفاوتتر شده و ما توانستیم انیمیشنهایی با مضامین ایرانی و اسلامی همگام با استانداردهای جهانی تولید کنیم. «آخرین داستان»، «بنیامین»، «فیلشاه»، «شاهزاده روم» و... از جمله این پویانماییهاست که توانستهاند در کشورهای مختلفی اکران شوند و حرفی برای گفتن داشته باشند. برخی از این انیمیشنها هم در جشنوارههای داخلی و هم در جشنوارههای بینالمللی متعددی توانستهاند نظرات منتقدان و صاحب نظران را به سمت خود جلب کنند.
«لوپتو» عنوان انیمیشنی به کارگردانی عباس عسکری و تهیهکنندگی محمدحسین صادقی است که در آبان سال گذشته اکران شد و توانست ۲۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان (بیش از سه برابر هزینه تولید) در گیشه بفروشد. این انیمیشن از جمله تولیدات سازمان سینمایی سوره است و در واقع، میتوان گفت در کنار «پسر دلفینی»، پرفروشترین انیمیشنهای ایرانی محسوب میشوند.
تاکنون «لوپتو» در جشنوارههای «فیلم مسکو» در روسیه، «کیدز فرست» در آمریکا و «احمدآباد» هند به نمایش در آمده و به تازگی به زبان عربی دوبله شده و در شهرهای مختلف لبنان از جمله بیروت، نباتیه، صیدا، صور و... از دوم اردیبهشت همزمان با عید فطر اکران شده است.
اکران «لوپتو» در لبنان با تبلیغات بسیاری در بیلبوردهای شهری و مالها در سطح شهر همراه بوده همچنین قرار است در عراق و دیگر کشورهای عرب زبان روی پرده رود.
«لوپتو» در ۵ روز ابتدایی اکرانش در کشور لبنان، ۱۸ هزار تماشاگر، ۵۰ سالن و ۳۰۰ سانس نمایش داشته است. همچنین به گفته شرکت فرهنگی «میم»، که وظیفه پخش این انیمیشن را داشته، استقبال زیادی از «لوپتو» صورت گرفته است.
دیده شدن سینمای انیمیشن ایران در کشورهای اطراف از چند بعد اهمیت منحصربهفردی دارد؛ اول اینکه میتواند با هزینه کمتری از فیلم و سریال تولید شود و با فروش قابل توجه در کشورهای عربی و اطراف، گردش مالی خوبی برای سینما به همراه داشته باشد. در درجه دوم، ایران با کشورهای خاورمیانه و منطقهای خرده فرهنگهای مشابهی دارد که انیمیشنهای ایرانی با وجود همین آشنایی و تشابهها میتوانند از هر قشر و طیف سنیای مخاطب جذب کنند. در نهایت هم، با نمایش تولیدات آثار ایرانی میتوانیم فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی را به جهان نشان دهیم و آنها را با ایران و ایرانی آشنا کنیم.
شاید بتوان «لوپتو» را مقدمهای برای شروع اکران و دیده شدن انیمیشنهای ایرانی در کشورهای منطقهای و آسیایی بدانیم زیرا با استانداردهای بینالمللی از نظر فنی و تکنیک منطبق است. همچنین استقبال از این انیمیشن در لبنان در همین مدت کم نشان میدهد که عرب زبانها با محتوا و فرم آن هم ذاتپنداری کردهاند.
نظر شما