۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۲:۰۰
کد خبرنگار: 1336
کد خبر: 85102810
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تظاهرات هزاران استرالیایی در اعتراض به استقرار پایگاه زیردریایی هسته‌ای

تهران- ایرنا- هزاران نفر در استرالیا در اعتراض استقرار یک پایگاه زیردریایی هسته ای در آینده در پورت کمبلا در شرق استرالیا به عنوان بخشی از پیمان دفاعی آکوس به ۲۴۴.۱ میلیارد دلار با مشارکت ایالات متحده و بریتانیا تجمع کردند.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از رویترز، محل استقرار دومین بندر بزرگ زغال سنگ در ایالت نیو ساوت ولز به عنوان مکان مورد علاقه وزارت دفاع برای استقرار این پایگاه زیردریایی به شمار می آید.

معترضان در حالیکه پرچم های اتحادیه های کارگری را با خود حمل می کردند، مخالفت خود را با استقرار این پایگاه در این شهر با جمعیت ۵۰۰۰ نفری در ۱۰۲ کیلومتر جنوب سیدنی ابراز کنند.

بر اساس این گزارش، حدود دو تا پنج هزار نفر در این راهپیمایی حضور داشتند.

بر اساس این گزارش، معترضان در حالی به این اقدام دولت استرالیا واکنش نشان داده اند که «ریچارد مارلز» وزیر دفاع استرالیا ماه گذشته گفت که هیچ تصمیمی در مورد یک پایگاه زیردریایی ساحل شرقی جدید گرفته نشده است.

استرالیا در اواسط اسفند ۱۴۰۱ اعلام کرد تصمیم دارد در دهه ۲۰۳۰ به عنوان بخشی از پیمان امنیتی اقیانوس آرام با آمریکا و انگلیس، پنج زیر دریایی هسته‌ای کلاس ویرجینیا از آمریکا خریداری می‌کند.

تظاهرات هزاران استرالیایی در اعتراض به استقرار پایگاه زیردریایی هسته‌ای

طبق توافق آکوس(AUKUS)، حداقل یک زیردریایی آمریکایی در سال‌های آینده در بنادر استرالیا پهلو خواهد گرفت و تا اواخر دهه ۲۰۳۰ کلاس جدیدی از زیردریایی‌ها با طراحی انگلیس و فناوری آمریکایی برای این کشور ساخته خواهد شد.

قرار است در اوایل دهه ۲۰۳۰، استرالیا سه زیردریایی کلاس ویرجینیا بخرد که دو زیردریایی دیگر بعدا به آنها اضافه خواهد شد.

استرالیا ناوگانی متشکل از ۶ زیردریایی کلاس کالینز با نیروی معمولی دارد که عمر مفید آنها تا سال ۲۰۳۶ است. زیردریایی‌های هسته‌ای می‌توانند برای مدت طولانی تری نسبت به زیردریایی‌های معمولی زیر آب بمانند و شناسایی آنها سخت تر است.

مقامات در مورد کلاس جدید برنامه ریزی شده زیردریایی‌ها از جمله ارائه جزئیات در مورد مکان‌های تولید توضیح بیشتری نداده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha