مشارکت هسته‌ای آمریکا و انگلیس با استرالیا می تواند تبعات مرگبار داشته باشد

تهران- ایرنا-پاول کیتینگ، نخست‌وزیر پیشین استرالیا روز چهارشنبه از ساخت زیردریایی‌های هسته‌ای استرالیا با مشارکت آمریکا و انگلیس در قالب معاهده آکوس(AUKUS) انتقاد کرد و هشدار داد تجهیز هسته ای استرالیا از سوی واشنگتن و لندن با هدف صف آرایی مقابل چین در منطقه می تواند تبعات مرگبار به دنبال داشته باشد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از پایگاه خبری سی ان ای، کیتینگ می گوید این توافق به طور غیر ضروری چین را هدف قرار داده و می تواند "عواقب مرگباری" به دنبال داشته باشد.

نخست وزیر سابق استرالیا این اقدام دولت فعلی این کشور را به عنوان "یک ماجراجویی بزرگ" مورد تمسخر قرار داد.

رهبران کشورهای پیمان امنیتی آکوس شامل استرالیا، انگلیس و آمریکا پیشتر از طرحی سه مرحله‌ای برای ساخت زیردریایی‌های هسته‌ای و فناوری مربوطه برای کانبرا خبر داده بودند.

بر اساس این طرح، اولین زیردریایی کلاس آکوس (SSN-AUKUS) نسخه اصلاح شده زیردریایی کلاس آستیوت (Astute) ساخت انگلیس در اواخر ۲۰۳۰ میلادی ساخته خواهد شد.

انتظار می رود استرالیا نیز به نوبه خود اولین قایق کلاس آکوس را در اوایل دهه ۲۰۴۰ میلادی بر اساس فناوری‌های آمریکا و انگلیس بسازد.

به گزارش ایرنا، سران آمریکا و انگلیس به همراه نخست وزیر استرالیا دیروز در سن‌دیاگو آمریکا برای اعلام مرحله بعدی اجرای پیمان دفاعی آکوس دیدار کردند.

بر اساس توافق‌های به‌عمل آمده انگلیس و آمریکا با هدف مقابله با چین و جلوگیری از نفوذ پکن در اقیانوس آرام و هند تصمیم دارند استرالیا را در اوایل دهه ۲۰۳۰ با زیردریایی‌های تهاجمی هسته‌ای خود تجهیز کنند.

وانگ ونبین، وزیر امور خارجه چین با بیان اینکه برنامه زیردریایی پیمان آکوس تحت یک ذهنیت جنگ سرد معمولی شکل گرفته است هشدار داد که این اقدام موجب تخریب صلح و ثبات در منطقه می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha