۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۲:۰۷
کد خبرنگار: 2748
کد خبر: 85102879
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

سیل و سرما بیش از ۲۳ هزار میلیارد ریال به زیربخش‌های کشاورزی لرستان خسارت زد

خرم‌آباد - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: سیل هفته پایانی فروردین ماه امسال و سرمازدگی پس از آن بیش از۲۳ هزار و ۲۲۱ میلیارد ریال به بخش های زراعت، باغات، عشایر، منابع طبیعی، شیلات و زیرساخت های کشاورزی استان خسارت زد.

سید "عماد شاهرخی" روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: یکهزار و ۷۳۰ میلیارد و ۲۸ میلیون ریال از این رقم مربوط به محصولات زراعی و باغی استان است به نحوی که ۸۵ هزار و ۶۱۳ هکتار زمین زراعی و ۱۹ هزار و ۳۸ هکتار باغات استان دچار آبگرفتگی و سرمازدگی شدند.

وی تصریح کرد: بنابر اعلام نظر کارشناسان، این سیل موجب خسارت یکهزار و ۳۳۱ میلیارد و ۲۶۴ میلیون ریال به محصولات زراعی شد و ۳۹۸ میلیارد و ۷۶۴ میلیون ریال به باغات استان خسارت زد.

شاهرخی با بیان اینکه خسارت وارده معادل ۱۵ درصد محصولات زراعی و باغی استان است ادامه داد: این در حالیست که تنها یکهزار و ۵۱۶ هکتار از باغات مذکور و ۵۹ هزار و ۸۳۱ هکتار از اراضی زراعی خسارت دیده، بیمه شده اند.

خسارت سیل به ۵۹۶ کیلومتر جاده بین مزارع و ۲۹۰ کیلومتر زیرساخت عشایری

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان همچنین گفت: سیل ۲۳ و ۲۴ فروردین امسال بیش از ۱۱ هزار و ۹۲۳میلیارد ریال به ۵۹۶ کیلومتر جاده بین مزارع استان خسارت زد و موجب تخریب و آسیب ۲۱۶ کیلومتر کانال آب بر شد.

شاهرخی با اشاره به تلف شدن ۳۲۵ راس دام سبک عشایر استان در سیل فروردین امسال افزود: همچنین ۲۹۰ کیلومتر از زیرساخت های عشایری استان شامل جاده، پل، آب نما از این سیل خسارت دید که جبران آن نیازمند تامین بیش از ۹۲۳ میلیارد ریال می باشد.

اتلاف هشت میلیون تخم چشم زده ماهی

وی ادامه داد: سیل اواخر فروردین امسال موجب تلف شدن هشت میلیون قطعه تخم چشم زده ماهیان سردآبی شد و علاوه بر این به ۳۱۱ تن آبزی پروری سردآبی استان خسارت زد همچنین بیش از ۲۱۳ میلیارد ریال به ۸۴ مزرعه پرورش ماهی خسارت وارد شد.

شاهرخی بیان کرد: یکهزار و ۷۲ کلونی زنبور عسل لرستان نیز متاثر از سیل فروردین ماه بیش از ۲۴ میلیارد ریال خسارت دید در حالیکه تنها ۱۵۰ کلونی از این تعداد بیمه شده است .

وی با اشاره به اینکه ۴۵ طرح کوچک تامین آب شامل بندها و استخرها از این سیل متضرر شده اند اظهار داشت: یکهزار و ۵۴۱ هکتار زیرساخت های تجهیز و نوسازی اراضی استان نیز خسارت دید و بیش از ۲ هزار میلیارد ریال به ۱۰۶ رشته قنات دچار آسیب یا تخریب شد.

وی همچنین به آسیب سیل به شبکه آبیاری و زهکشی ۱۳۲ هکتار زمین زراعی گفت: سیستم آبیاری تحت فشار ۲۱ هکتار از اراضی و ۴۹کیلومتر خط انتقال آب با لوله نیز متاثر از این حادثه بوده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha