۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۷:۵۳
کد خبرنگار: 942
کد خبر: 85103281
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

مدرس دانشگاهم و در زیرزمین خانه قارچ تولید می‌کنم

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۷:۵۳
کد خبر: 85103281
مدرس دانشگاهم و در زیرزمین خانه قارچ تولید می‌کنم

گرگان - ایرنا - وقتی روبرویم ایستاد تا ماجرای ورودش به دنیای تولید قارچ را توضیح دهد، ارتفاع زیرزمین آنقدر کوتاه بود که مجبورشدم خودم را خم کنم تا سرم به سقف نخورد. اما خانم قلیچ از همین سالن کوچک شروع کرد و به یکی از تولیدکنندگان برتر قارچ منطقه تبدیل شد.

به گزارش ایرنا، ساکن شهر سرخنکلاته در فاصله حدود ۱۵ کیلومتری گرگان است. شهری کوچک با کمتر از ۸ هزار نفر جمعیت که به قول خانم نرگس قلیچ «اینجا همه همدیگر را می‌شناسند».

حقوق خوانده و تا قبل از تولد قارچ، دستش را با درآمدی که از تدریس در دانشگاه پیام نور در می‌آورد توی جیب خودش می‌کرد اما با وجود نداشتن نیاز مالی، با تشویق همسرش تصمیم می‌گیرد زیرزمین خانه را به کارگاه تولید قارچ تبدیل کند.

او گفت: در ابتدای کار، همه مخالف بودند از همسرم تا بقیه ولی من روی حرفم ایستادم که می‌خواهم قارچ تولید کنم. ایده اولیه‌اش را هم از برادرزاده‌ام گرفتم.

قلیچ ادامه داد: پسر برادرم چند سال است به طور حرفه‌ای در کار تولید قارچ است. وقتی ایده ورود به این عرصه را در ذهنم پرورش دادم، به سراغ او رفتم تا امکان موفقیتم را بررسی کند.

این تولیدکننده قارچ افزود: زیرزمین خانه ما، مساحت و ارتفاع کمی دارد که ممکن است برای تولید قارچ جای زیاد مناسبی نباشد اما چون تصمیم گرفته بودم این کار را شروع کنم، دل به دریا زدم و با فراهم کردن مقدمات اولیه مانند تجهیز فضا و خرید بخاری و کولر، مقداری کمپوست خریداری کرده و کار تولید قارچ را آغاز کردم.

مدرس دانشگاهم و در زیرزمین خانه قارچ تولید می‌کنم

وی افزود: پس از شرکت در دوره آموزش قارچ، در همه مراحل تولید از برادرزاده ام و یا خانم وارسته مدرس فنی و حرفه‌ای مرکز شهید سلیمانی گرگان به صورت حضوری و یا تلفنی، سوال می‌کردم و آن‌ها هم با راهنمایی‌های درست، کمک کردند به تولید برسم.

این بانوی تولیدکننده قارچ گفت: تنها مشکل ورود به تولید کمپوست، هزینه اولیه زیاد آن است وگرنه پرورش قارچ به زمان زیادی احتیاج ندارد و در صورت مهیا بودن شرایط، با سرکشی چند دقیقه‌ای در روز می‌توان کارها را انجام داد.

قلیچ ادامه داد: برای شروع تولید قارچ، ریسک نکردم و حدود ۵۰۰ کیلو کمپوست خریداری کرده و با کمک همسرم کار تولید را آغاز کردم. از آن زمان تاکنون حدود ۱۰ ماه می‌گذرد که در این مدت با پشت سرگذاشتن پنج مرحله از تولید، ظرفیت کمپوست را به چند تن رساندم تا با پیش بینی تولید چند برابری به درآمد بیشتر برسم.

وی به چگونگی فروش محصولاتش اشاره کرد و گفت: مهمترین بازار فروش قارچ برای من، خانم‌های شهر هستند . برای این کار، یک گروه در فضای مجازی تشکیل دادم و به محض تولید، عکس و قیمت آن را منتشر می کنم و معمولا در زمانی کوتاه حجم زیادی از محصولاتم را به فروش می‌رسانم.

وی افزود: در مرحله دوم اگر برای محصولاتم مشتری پیدا نکردم به سراغ فست‌فودی‌های شهر می‌روم و در آخرین مرحله قارچ‌ها را به واسطه‌ها می‌فروشم.

این بانوی تولیدکننده قارچ در پاسخ به این سوال که چرا به فکر استفاده از صنعت بسته‌بندی برای فورش بهتر محصولاتش نیست گفت: قارچ باید به صورت تازه مصرف شود و مشغول‌شدن به بسته بندی، مرا که به تنهایی در این بخش مشغول فعالیت هستم از هدف اصلی دور کرده و چه بسا مانع فروش محصولاتم شود.

همین‌طور که مشغول گفتگو بودیم، نم نم باران شروع به باریدن گرفت. خانم قلیچ سرش را چرخاند به سمت پشت و رو به فضای خالی پشت خانه گفت: می‌خواهم مزرعه تولید قارچ را گسترش دهم . فضا برای کار کردن دارم اما مشکلم، نداشتن بودجه کافی است.

وی ادامه داد: برای دریافت وام به نهادها و ارگان‌های مختلفی رفتم اما نتوانستم موافقت آن‌ها را جلب کنم.

قلیچ گفت: علاوه بر قارچ، احداث گلخانه توت فرنگی را هم مورد نظر دارم و امیدوارم با راه اندازی آن چند خانم بیکار سرخنکلا را در کنار خود مشغول به کار کنم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha