۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۹:۴۷
کد خبرنگار: 1197
کد خبر: 85103638
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

طرح جهش تولید در ۳۳ هزار هکتار از اراضی فامنین اجرا شد

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۹:۴۷
کد خبر: 85103638
طرح جهش تولید در ۳۳ هزار هکتار از اراضی فامنین اجرا شد

همدان - ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین گفت: طرح جهش تولید برای سومین سال در ۳۳ هزار و ۱۴۵ هکتار از دیمزارهای این شهرستان اجرا شد.

منصور خزایی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: طرح جهش تولید در دیمزارهای این شهرستان با هدف افزایش عملکرد و بهینه سازی اراضی آیش و افزایش درآمد کشاورزان دیمکار اجرا می شود.

وی ادامه داد: بیمه ارزان قیمت محصولات زراعی، توزیع انواع کودهای شیمیایی و تکمیلی یارانه دار، توزیع به موقع انواع بذور اصلاح شده و سازگار منطقه، اجرای کشاورزی حفاظتی، پرداخت تسهیلات کم بهره مکانیزاسیون، برنامه های آموزشی و ترویجی، بکارگیری ۲ شرکت خدمات مشاوره ای، پیگیری دقیق و کارشناسی در همه مراحل کاشت، داشت و برداشت از سوی ۱۰ کارشناس بخش دولتی و غیردولتی از جمله اقدامات صورت گرفته است که با مشارکت و حمایت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در قالب این طرح امکانپذیر شده است.

مدیر جهاد کشاورزی فامنین سطح کشت دیم شهرستان را در سال زراعی جاری ۴۴ هزار و ۱۶۳ هکتار اعلام کرد و افزود: از این سطح ۳۳ هزار و ۱۴۵ هکتار در قالب طرح جهش تولید و در قالب کشت ۲۶ هزار هکتار گندم دیم، چهار هزار و ۶۰۲ هکتار جو دیم، ۱۴۰ هکتار دانه های روغنی دیم گلرنگ و کاملینا، ۲ هزار و ۴۰۳ هکتار حبوبات و ۲ هکتار علوفه دیم اجرا شده است.

وی تاکید کرد: در سال زراعی جاری علاوه بر کشت های زراعی، ۶۴.۸ هکتار نیز گیاهان دارویی نظیر خاکشیر، زیره ، سیاهدانه و قدومه برای اولین سال در دیمزارهای این شهرستان کشت شده است.

طرح جهش تولید در ۳۳ هزار هکتار از اراضی فامنین اجرا شد

خزایی یادآور شد: طرح آزمونه (پایلوت) کشت های زراعی دیم و گیاهان دارویی در روستای قزل آباد با کشت هایی نظیر نخود علوفه ای، ماشک، گلرنگ و انواع گیاهان دارویی اجرا و امکان بازدید کشاورزان فراهم شده است.

وی ادامه داد: در این طرح کشاورزان می توانند از مساعدت ستاد اجرای فرمان امام (ره) در بیمه محصول کشاورزی خود بهره مند شوند.

مدیر جهاد کشاورزی فامنین گفت: در خشکسالی سال گذشته پرداخت غرامت به کشاورزان فامنینی طرف قرارداد طرح جهش تولید در دیمزارها تایید و پس ازکسر ۱۰ درصد فرانشیز به حساب آنها واریز شد.

وی تصریح کرد: از سایر مزایای این طرح خرید تسهیلاتی ادوات با سود پنج درصد با بازپرداخت پنج ساله و از طریق بانک ملی است که در این سال زراعی سهمیه شهرستان ۲۶ دستگاه انواع دنباله بند نظیر کارنده مستقیم دیم، زیرشکن، هد برداشت حبوبات، لولر غلطکی حبوبات و سمپاش است که از متقاضیان شناسایی شده ۲۸ مورد برای دریافت تسهیلات به بانک ملی معرفی شده و تعداد تسهیلات پرداخت شده تا این تاریخ ۱۶ مورد به مبلغ ۱۵۸ میلیارد ریال است.

خزایی یادآور شد: شناسایی و معرفی متقاضیان استفاده از تسهیلات تا زمان تکمیل ظرفیت زیربخش های تعیین شده همچنان ادامه خواهد داشت.

وی بر بهره گیری از دانش روز و آگاهی بخشی به کشاورزان از طریق روش های ترویجی و کلاس های آموزشی برای نتیجه گیری بهتر تاکید و اعلام کرد: در راستای اهداف طرح کشاورزان طرف قرارداد به تعداد بیش از ۲ هزار نفر روز از آموزش های لازم بهره مند شده اند.

استان همدان یکی از قطب های مهم کشاورزی کشور است، که این استان با وجود داشتن ۲.۱ درصد از وسعت کشور، ۴.۴ درصد از تولیدات بخش کشاورزی را به خود اختصاص داده است.

استان همدان دارای ۶۹۲ هزار هکتار زمین زراعی(آبی و دیم) و ۱۱۷ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی است که بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده، ارزش ریالی تولیدات کشاورزی استان معادل ۶۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha