۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۲:۱۳
کد خبرنگار: 1226
کد خبر: 85103653
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

میزان بارندگی در خراسان شمالی ۳۱ درصد کاهش یافت

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۲:۱۳
کد خبر: 85103653
میزان بارندگی در خراسان شمالی ۳۱ درصد کاهش یافت

بجنورد-ایرنا- مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی گفت: میزان بارندگی‌ها در استان در سال آبی جاری (ابتدای مهرماه ۱۴۰۱) تا روز ۱۷ اردیبهشت ماه به ۱۴۰.۶ میلیمتر رسید که نسبت به دوره بلندمدت کاهش ۳۱ درصدی را نشان می‌دهد.

مجید بیجندی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: میزان بارش باران در بلند مدت ۲۳۰.۴ میلیمتر در استان ثبت شده است.

وی افزود: بارش یک ساله کامل در استان بیش از ۲۵۰ میلیمتر است که بر این اساس از ابتدای مهر پارسال تا ۱۷ اردیبهشت امسال ۵۶.۱ درصد از بارندگی های سال آبی جاری تامین شد، این در حالی است که میزان تحقق بارندگی در سطح کشور به طور میانگین ۶۹.۵ درصد است.

مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی ادامه داد: میانگین بارش استان در این مدت در مقایسه سال آبی گذشته ۶.۱ درصد کاهش یافته است.

حدود ۹۴ درصد از پهنه خراسان شمالی درگیر خشکسالی

مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی در بخش دیگر سخنان خود گفت: بر اساس تحلیل شاخص «استاندارد بارش، تبخیر و تعرق» (SPEI) دوره یکساله تا پایان اسفندماه ۱۴۰۱ حدود ۹۴ درصد از مساحت استان درگیر خشکسالی است.

بیجندی اظهار کرد: در این مدت ۶.۶ درصد از مساحت استان با میزان بارندگی نرمال، ۳۰ درصد از مساحت خشکسالی خفیف، ۴۸.۲ درصد خشکسالی متوسط، ۱۴.۳ درصد با خشکسالی شدید و ۰.۷۴ درصد از وسعت استان با خشکسالی بسیار شدید مواجه است.

مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: ۱۰۰ درصد از پهنه شهرستان مانه و سملقان به عنوان قطب کشاورزی و شهرستان گرمه دچار خشکسالی است و این رقم در بجنورد ۹۹.۶ درصد است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، استان خراسان شمالی از لحاظ جغرافیایی در منطقه معتدل کوهستانی واقع است که میانگین باران سالانه آن حدود ۲۴۰ میلمتر می رسد و حدود ۳۴۴ هزار هکتار اراضی زیر کشت باغی و زراعی دارد با تولید افزون بر یک میلیون تن محصولات کشاورزی و باغی است و ۸۲ هزار نفر بهره برداری بخش کشاورزی این استان محسوب می شوند.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت این استان در روستاها سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha