منصور نجفقلی زاده روز سهشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بر اساس برنامهریزی راهداری و حمل و نقل جادهای استان اردبیل در سال جاری ۱۰۰ کیلومتر آسفالت، ۱۵۰ کیلومتر بهسازی و ۱۰ کیلومتر ساخت راه روستایی در دستور کار است که اجرای این برنامه نیازمند ۶ هزار میلیارد ریال اعتبار است.
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان اردبیل افزود: اعتبارات ملی راههای روستایی از سال ۹۹ حذف شده است و تامین منابع مورد نیاز برای اجرای پروژههای راهداری روستایی نیازمند کمک و حمایت و رایزنی مسئولان و نمایندگان استان است.
وی با بیان اینکه سهم استان اردبیل از اعتبارات محرومیتزدایی در مقایسه با سایر استانها خیلی کم است، گفت: امسال قرار است سه هزار میلیارد تومان از طریق قرارگاه سازندگی سپاه برای محرومیتزدایی در سطح کشور توزیع شود که از این میزان فقط ۵۰ میلیارد تومان برای استان اردبیل در نظر گرفته شده است.
نجفقلی زاده اضافه کرد: پارسال از محل اعتبارات محرومیتزدایی۴۹۰ میلیارد ریال به استان اردبیل تخصیص یافت که از این رقم تاکنون فقط ۱۹۲ میلیارد ریال پرداخت شده است و با این رقم تنها میتوان بین پنج تا ۶ کیلومتر پروژه اجرا کرد.
معاون فنی و راههای روستایی اداره کل راهداری وحملونقل جادهای استان اردبیـل خاطرنشان کرد: از محل اعتبارات سفر ریاستجمهوری یک هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال برای استان اردبیل در نظر گرفته شده ولی از این رقم هم تاکنون ۴۰۰ میلیارد ریال تامین شده است.
وی با بیان اینکه احداث و آسفالت راههای روستایی از مطالبات اصلی روستاییان است ، اظهار کرد: احداث راههای روستایی زمینهساز توسعه بخش کشاورزی، اقتصاد روستا و پیشگیری از مهاجرت روستاییان و حتی مهاجرت معکوس است.
نجفقلی زاده در عین حال گفت: سال گذشته اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان اردبیل با آسفالت ۱۲۰ کیلومتر، بهسازی ۱۸۵ کیلومتر و احداث ۱۰ کیلومتر راه روستایی رتبه اول کشوری را در ساخت و توسعه راههای روستایی و آسفالت راههای روستایی به خود اختصاص داد.
این کارشناس حوزه راهداری یادآورشد: سال گذشته با حضور وزیر راه و شهرسازی بیش از یک هزار میلیارد تومان پروژه در بخش راهداری افتتاح شد و به بهره برداری رسید که در نوع خود بیسابقه بود.
وی با تاکید بر لزوم استفاده از فرصت تابستان و فصل کاری برای اجرای پروژههای راهداری بویژه آسفالت راههای روستایی گفت: اگر حتی ۵۰ درصد اعتبار موردنیاز پروژههای این اداره کل تزریق شود مصمم به تحقق برنامهها هستیم.
نجفقلی زاده با اشاره به وضعیت نامطلوب راههای روستایی در برخی مناطق استان گفت: قرار بود در حوزه نگهداری راههای روستایی سهیمه قیر در اختیار ما بگذارند که ظاهرا شورای نگهبان به مصوبه مجلس ایراداتی وارد کرده که باید در فرصت فصل کاری برطرف شود.
وی اظهار کرد: میزان راههای روستایی آسفالت شده در استان ۲ هزار و ۸۳۰ کیلومتر است که ۷۰ درصد آن نیازمند روکش و ترمیم است.
نجفقلی زاده با بیان اینکه در بهترین حالت یک آسفالت عملا ۱۰ سال کارایی دارد و باید بهسازی شود، ادامه داد: برخی جادههای محوری بویژه در شمال و جنوب استان از جمله محور خروسلو، زیوه، بران، آج جشمه، عزیز کندی، هشتجین - برندق عمر بالای ۱۵ تا ۲۰ سال داشته و نیازمند ترمیم و روکش هستند.
معاون فنی و راههای روستایی اداره کل راهداری وحملونقل جادهای استان اردبیـل طول راههای روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان اردبیل را ۶۱۵ کیلومتر ذکر کرد و افزود: قرار بود بر اساس برنامه توسعه ششم پنج ساله آسفالت این راهها به پایان برسد در حالی که این برنامه هنوز محقق نشده است و اجرای کامل آن نیازمند سه هزار میلیارد تومان اعتبار است.
نجفقلی زاده همچنین گفت: آسفالت هر کیلومتر راه روستایی به حدود ۴ تا ۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
وی افزود: در زمینه عملکرد در سطح کشور نسبت به شاخص کشوری عقب نیستیم ولی در روستاهای بالای ۲۰ خانوار از مجموع حدود یکهزار و ۸۵۹ روستا در استان ۴۰۰ تا ۵۰۰ روستا بالای ۲۰ خانوار هستند که راههای برخی از این روستاها هنوز آسفالت نشده است.
معاون فنی و راههای روستایی اداره کل راهداری وحملونقل جادهای استان اردبیـل گفت: در شهرستانهای خلخال و پارسآباد راه برخی روستاهای بالای ۳۰۰ و حتی ۴۰۰ خانوار آسفالت نشده است.
وی با تاکید بر لزوم اهتمام و توجه همگانی به موضوع راههای روستایی اظهار کرد: انتظار میرود اعتبارات این بخش در سطح ملی حداقل نباید از استانهای همسطح کمتر باشد و از محل اعتبارات محرومیتزدایی و سفر ریاست جمهوری منابع مورد نیاز تخصیص یابد.
نجفقلی زاده با بیان اینکه فصل کاری در استان اردبیل محدود است، ادامه داد: در هفته جاری عملیات آسفالت ۱۰۰ کیلومتر راه روستایی در شهرستانهای بیلهسوار، کوثر، نمین و مشگینشهر شروع شده است ، ولی اجرای به موقع و کامل آن نیازمند تامین اعتبارات و از آن مهمتر تامین قیر است.
معاون فنی و راههای روستایی اداره کل راهداری وحملونقل جادهای استان اردبیـل یادآورشد: قیمت هر تن قیر در سامانه ۱۰ میلیون تن و در بورس ۱۶ میلیون تومان است و در حال حاضر با توجه به اینکه قرارداد با پیمانکاران بر اساس قیمت ۱۰ میلیون تومان بسته شده است، این تفاوت قیمت قیر برای دستگاه اجرایی مشکلساز شده است.
وی افزود: انتظار داریم دستگاههای مسئول و نمایندگان در این زمینه تلاش کنند و قیر مورد نیاز استان در فصل کاری تامین شود چرا که به دلیل عدم تحویل به موقع قیر زمان اجرای آسفالت به فصل پاییز و ماههای سرد سال میرسد که آن هم از نظر فنی پاسخگو نیست و کیفیت آسفالت پایین میآید.
نجفقلیزاده با بیان اینکه امسال هدف اداره کل راهداری استان اردبیل با بیان اینکه بر آسفالت راه روستاهای بالای ۵۰ خانوار استان متمرکز خواهد شد، گفت: حدود ۱۷۰ کیلومتر روستای بالای ۵۰ خانوار به آسفالت نیاز دارد که بر اساس برنامهریزی تا پایان سال ۱۴۰۳ کل روستاهای بالای ۵۰ خانوار باید آسفالت شود و بعد از آن روستاهای بالای ۲۰ خانوار در دستور کار قرار خواهد گرفت.
وی با بیان اینکه هزینه هر کیلومتر آسفالت در حال حاضر به بیش از ۲۵ میلیارد ریال رسیده است، گفت: انتظار میرود با کمک و همراهی مجلس و دولت ردیف ملی اعتبارات راههای روستایی احیا شود چرا که با اعتبارات محدود استانی نمی توان کار زیادی اجرا کرد.
نظر شما