از امضای تفاهم‌نامه حقوقی و قضایی ایران و عراق تا بازداشت عمران‌خان

تهران-ایرنا- امضای ۲ تفاهم‌نامه حقوقی و قضایی ایران و عراق، درخواست تندروهای آمریکا برای توقف دیپلماسی با ایران، بازداشت عمران‌خان درپی ناآرامی‌هادر پاکستان، ریزش ارزش ملک در پی تشدید بحران مسکن در انگلیس و «بریکس»؛ بلای جان دلار مهمترین عناوین خبری بین الملل ایرنا در چند ساعت گذشته است.

**مقاومت فلسطین به سران صهیونیست؛ آماده دادن تاوان جنایت خود باشید
اتاق مشترک گروه‌های مقاومت فلسطین در بیانیه‌ای در واکنش به جنایت بامداد امروز سه‌شنبه صهیونیست‌ها در غزه و شهادت ۱۳ فلسطینی در این جنایت در پیامی خطاب به رژیم اسرائیل تاکید کرد که باید آماده تاوان دادن این جنایت باشد.

از امضای تفاهم‌نامه حقوقی و قضایی ایران و عراق تا بازداشت عمران‌خان

در بیانیه اتاق مشترک گروه‌های مقاومت فلسطین آمده است: امروز برای جمعی از شهدا اعم از فرماندهان، کودکان و زنانی که در اثر تجاوزات خائنانه صهیونیست‌ها به شهادت رسیدند و در رأس آنها سه تن از فرماندهان جنبش جهاد اسلامی فلسطین به نام‌های «جهاد الغانم»، «خلیل البهتینی» و «طارق عزالدین» سوگوار هستیم.

در این بیانیه همچنین تاکید شده است: اتاق مشترک گروه‌های مقاومت فلسطین ضمن عزاداری برای شهدای، مسئولیت کامل عواقب این جنایت ناجوانمردانه را بر عهده دشمن جنایتکار می‌داند.

اتاق مشترک گروه‌های مقاومت فلسطین در ادامه خاطرنشان کرد: اشغالگران و رهبران آن که آغازگر تجاوز هستند، باید خود را برای متحمل شدن تاوان آن آماده کنند.

نوار غزه بامداد امروز بار دیگر شاهد حمله هوایی ارتش رژیم صهیونیستی علیه ساکنان نوار غزه بود که در این جنایت ۱۳ نفر شهید و ۲۰ نفر مجروح شدند.

جنبش حماس نیز در بیانیه ای با تسلیت شهادت جهاد شاکر الغنام، خلیل صلاح البهتینی و طارق محمد عز الدین از فرماندهان جنبش جهاد اسلامی فلسطین و تعدادی از شهروندان فلسطینی در نوار غزه که اغلب آن ها زن و کودک هستند، تاکید کرد که رژیم صهیونیستی بهای جنایت های خود را خواهد داد.

در این بیانیه با اشاره به تجاوز بامداد سه شنبه رژیم صهیونیستی به نوار غزه تاکید شده که مسئولیت کامل این جنایت وحشیانه و پیامدهای آن با رژیم صهیونیستی و کابینه فاشیستی و تندروی آن است.

جنبش حماس خاطرنشان کرد که تروریسم و جنایت های روزافزون رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین در نوار غزه و تمام کرانه باختری و در قدس و مسجد الاقصی بهای سنگینی برای آن رژیم خواهد داشت و امنیتی برای تل آویو به ارمغان نمی آورد.

این جنبش تاکید کرد که رژیم صهیونیستی نمی تواند اهداف و برنامه های تجاوزگرانه خود را محقق کند بلکه تنها منجر به اتحاد بیش از پیش ملت فلسطین و مقاومت شجاع آن در تمامی میدان ها می شود.

جنبش های جهاد اسلامی، فتح ، فتح الانتفاضه و سایر گروههای فلسطینی در کنار سایر مقامات و شخصیت های کشورهای اسلامی نیز در بیانیه هایی جداگانه این جنایت رژیم صهیونیستی را محکوم کردند.
https://irna.ir/xjMqfc
**خالد مشعل: مقاومت به ترور فرماندهان خود قاطعانه پاسخ می‌دهد
رئیس جنبش حماس در خارج ضمن محکوم کردن جنایت بامداد امروز صهیونیست‌ها در غزه تاکید کرد که این جنایت پاسخ قاطعانه مقاومت را به همراه خواهد داشت.

از امضای تفاهم‌نامه حقوقی و قضایی ایران و عراق تا بازداشت عمران‌خان

«خالد مشعل» رئیس جنبش حماس در خارج تاکید کرد که جنایت ترور رهبران شهید پاسخ قاطعانه نیروهای مقاومت متحد را به همراه خواهد داشت.

وی گفت: وحدت گروه‌های مقاومت در بزرگترین شکل خود در میدان نبرد تجلی می‌یابد.

مشعل در ادامه از گروه‌های مقاومت در سراسر جغرافیای فلسطین و در خارج از آن خواست که به حالت آماده باش درآمده تا بدون توقف به تجاوزات مستمر رژیم صهیونیستی پاسخ دهند.

در همین حال، «عبداللطیف القانوع» سخنگوی حماس تاکید کرد که جنایت فجیع اشغالگران بیانگر تجاوزی وحشیانه علیه مردم ما است و بی پاسخ نخواهد بود و مقاومت در برابر رژیم اشغالگر متحد است.

وی گفت که مقاومت فلسطین در حال مطالعه و بررسی راههای پاسخگویی به این جنایت صهیونیست‌ها است.

این اظهارات پس از آن بیان شد که بامداد امروز (سه شنبه) هواپیماهای رژیم صهیونیستی به نوار غزه حمله کردند که در نتیجه این تجاوزگری، ۱۳ فلسطینی از جمله چند زن و کودک شهید و ۲۰ نفر دیگر زخمی شدند.
https://irna.ir/xjMqgc
**یک نفر از هر پنج یونانی در معرض فقر قرار دارد
طبق آخرین گزارشی که اداره آمار کشور یونان (ELSTAT) منتشر کرده، تقریباً از هر پنج یونانی یک نفر در معرض خطر فقر قرار دارد.

طبق آخرین گزارشی که ELSTAR روز دوشنبه منتشر کرد حدود یک میلیون و ۹۵۰ هزار از ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار شهروند و بیش از ۷۴۰ هزار خانوار یونانی در خطر فقر قرار دارند.

بر اساس این گزارش، آستانه فقر در این کشور برای یک خانوار یک نفره پنج هزار و ۷۱۲ یورو و برای خانواری با ۲ بزرگسال و ۲ فرزند تحت تکفل زیر ۱۴ سال نزدیک به ۱۲ هزار یورو است.

در این گزارش به این مسئله اشاره شده است که خطر فقر برای زنان (۱۹.۴ درصد) بیشتر از مردان (۱۸.۲ درصد) است.

این گزارش می افزاید: بیش از ۲۶ درصد از جمعیت یا حدود ۲ میلیون و ۷۲۰ هزار شهروند یونانی در معرض خطر محرومیت اجتماعی قرار دارند.
https://irna.ir/xjMqhV
**آخرین گفته‌های فرمانده جهاد اسلامی فلسطین به «ایرنا» پیش از شهادت در غزه
«طارق عزالدین» فرمانده ارشد جنبش جهاد اسلامی پیش از شهادت در گفت‌وگو با خبرگزاری «ایرنا» از آرزوهای خود برای فلسطین سخن گفت.

از امضای تفاهم‌نامه حقوقی و قضایی ایران و عراق تا بازداشت عمران‌خان

این فرمانده برجسته جهاد اسلامی فلسطین چند روز پیش از شهادت در گفت و گو با خبرنگار گروه بین الملل خبرگزاری «ایرنا» از آرزوهای شخصی خود، آرزویش برای فلسطین و امت اسلامی سخن گفت.

بارها در مناسبت های مختلف با او صحبت کرده بودم و گاهی این او بود که در مناسبتی پیش دستی می کرد، پیام تبریک و یا تسلیتی می فرستاد. آخرین بار چند روز پیش بی مناسبت از طریق واتساپ باهم گفت و گو کردیم.

در این گفت و گوی خودمانی در واکنش به این سخن که ان شاءالله به زودی در قدس باهم دیدار کنیم گفت: «کل احترام . سنلتقی بإذن الله فی القدس و طهران دون قیود ولا حدود» (با تمام احترام ما به خواست خدا در قدس و تهران بدون محدودیت ملاقات خواهیم کرد).

او از سیاست های برخی حکام کشورهای عربی و اسلامی شکایت داشت و از تفرقه امت اسلامی افسوس می خورد و می‌گفت: ملت فلسطین دوستان و دشمنان خود را فراموش نمی کنند. مشترکات ما مسلمانان بسیار بیشتر از اختلافاتمان است.

هنگامی که درباره مردم غزه صحبت می کردیم از زندگی شخصی خودش سخن گفت به یاد جنین افتاد و اضافه کرد: «انا بقترح تیجی انت تسکن بغزة» . (من پیشنهاد می کنم بیای غزه زندگی کنی).

و سپس خندید و ادامه داد: «للعلم انا مش من غزة». (البته اصل من از غزه نیست).

«انا من جنین ولکننی مبعد الی غزة». (من از جنین هستم و به غزه تبعید شدم).

وقتی به شوخی از بعضی از دوستان ساکن غزه گله و شکایت کردم گفت:

«بالعکس ستجد من المحبین الکثیر الکثیر». (بالعکس دوستان زیادی پیدا خواهی کرد).

«أهل غزة أهل نخوة و حمیة». (ساکنان غزه اهل مردانگی و جوانمردی هستند).

می گفت به شوخی به دوستانش می گوید: «انا ماستشهدت بالضفة اجیت استشهد بغزة». (من در کرانه باختری شهید نشدم و اومدم در غزه شهید بشوم).

از مرحوم رمضان عبدالله شلح دبیرکل پیشین جنبش جهاد اسلامی با احترام کامل سخن می گفت:

«رحمة الله علیه. فعلا اننا نفتقده. الامة و القضیة تحتاجه الیوم». (خدایش بیامرزاد . واقعا جایش خالی است . امروز فلسطین و امت اسلامی به او خیلی احتیاج دارند).

وقتی درباره آرزوهایش پرسیدم گفت: با اینکه شهادت بزرگترین آرزوی من است ولی دوست دارم ابتدا آزادی فلسطین را ببینم و پس از برآورده شدن این آرزو به آن آرزو برسم.
طارق ابراهیم عزالدین«ابومحمد» در سال ۱۹۷۴ در شهرک «عرابه» استان جنین در سرزمین های اشغالی فلسطین به دنیا آمد و فرزند پنجم یک خانواده ۷ نفره بود.

مانند دیگر فرزندان فلسطین با اندیشه و در فضای جهاد و مقاومت بزرگ شد و در سن ۱۳ سالگی خود را در بحبوحه انتفاضه سنگ(۱۹۸۷) یافت.

این فرمانده ارشد جنبش جهاد اسلامی، در انتفاضه «الاقصی» نقش بارزی در درگیری با اشغالگران صهیونیست و تشکیل هسته های نظامی در کرانه باختری ایفا کرد.

عزالدین در سال ۲۰۰۲ از فرماندهان نبرد در اردوگاه جنین بود و توسط اشغالگران دستگیر شد و در همان سال به خاطر نقش آفرینی در عملیات «الخضیرة» به حبس ابد و ۲۵ سال حبس اضافه محکوم شد.

وی پنج بار در کرانه باختری بازداشت شد و بیش از ۱۰ سال در زندانهای رژیم صهیونیستی گذراند و تحصیلات را تا مرحله کارشناسی ارشد علوم سیاسی در زندان ادامه داد.

در سال ۲۰۱۱ در جریان مبادله اسیران فلسطینی با نام «وفای آزادگان» آزاد و به غزه تبعید شد.

شهید عزالدین مسئولیت رادیو «صدای اسیران» در غزه را برعهده داشت و سخنگوی جنبش جهاد اسلامی فلسطین در کرانه باختری بود.

رژیم صهیونیستی شهید عزالدین را مسئول فرماندهی و هدایت عملیات های گروه های مقاومت زیرمجموعه جنبش جهاد اسلامی در کرانه باختری معرفی کرده است.

طارق عزالدین بامداد روز سه شنبه در جدیدترین جنایت رژیم صهیونیستی در غزه به همراه پسرش «علی» و دخترش «میار» به شهادت رسید.
https://irna.ir/xjMqhz

**حزب‌الله: ترور رهبران مقاومت، امت اسلام را برای جهاد مصمم‌تر می‌کند
حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن جنایت بامداد امروز سه‌شنبه صهیونیست‌ها در نوار غزه تاکید کرد که این اقدامات امت اسلامی را در برابر دشمن متحدتر و برای مقابله با اشغالگران مصمم تر خواهد کرد.

از امضای تفاهم‌نامه حقوقی و قضایی ایران و عراق تا بازداشت عمران‌خان

در بیانیه حزب‌الله لبنان آمده است: حزب‌الله به مانند گروه‌های مقاومت، ملت‌های عربی و اسلامی و همه آزادگان و مردم شریف جهان در سوگ شهادت رهبران بزرگ جنبش جهاد اسلامی عزادار است.

حزب‌الله لبنان تأکید کرد: ترور رهبران مقاومت، هوشیاری و وحدت امت عربی و اسلامی را افزایش می‌دهد و آن را مصمم‌تر می‌کند تا به انتخاب گزینه جهاد و مقاومت تا پیروزی کامل ادامه دهد.

در ادامه این بیانیه آمده است: حملات وحشیانه دشمن صهیونیستی به نوار غزه با هدف قرار دادن مجاهدین، زنان و کودکان، جنایت علیه بشریت است که در آن تمام معانی خیانت، تروریسم و ارعاب تجسم یافته است. این جنایت باید همه سازمان‌های بشردوستانه و بین‌المللی، دولت‌ها و به اصطلاح وجدان جهانی را اتخاذ گام‌ها مناسب در مقابل این جنایت مداوم وا دارد.

حزب‌الله در پایان خاطرنشان کرد: ما همبستگی کامل خود را با برادرانمان در جنبش جهاد اسلامی و حمایت کامل و صریح خود را از همه گزینه‌ها و اقدامات رهبری جنبش و گروه‌های مقاومت برای بازدارندگی در برابر دشمن صهیونیستی اعلام می‌کنیم.

این بیانیه پس از آن صادر شد که بامداد امروز (سه‌شنبه) بمب افکن های رژیم صهیونیستی به نوار غزه حمله کردند که در نتیجه این تجاوز ۱۳ فلسطینی شهید و ۲۰ نفر دیگر زخمی شدند.

این جنایت واکنش‌ها و محکومیت‌های شدید منطقه‌ای و بین‌المللی گسترده‌ای را به همراه داشته است.
https://irna.ir/xjMqh6
**جمهوری اسلامی آماده انتقال تجربیات مبارزه با مواد مخدر به کشورهای منطقه است
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه ۹۲ درصد مواد مخدر تریاک دنیا توسط جمهوری اسلامی کشف می شود، گفت: ما آماده انتقال تجربیات خود در حوزه مبارزه با مواد مخدر به کشورهای منطقه هستیم.

از امضای تفاهم‌نامه حقوقی و قضایی ایران و عراق تا بازداشت عمران‌خان

اسکندر مؤمنی ظهر امروز (سه شنبه ۱۹ اردیبهشت) در نشست ۲ روزه منطقه ای مبارزه با موادمخدر که در بغداد پایتخت کشور عراق تشکیل شد، افزود: براساس گزارش دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد (UNODC)، کشت تریاک در افغانستان در سال ۲۰۲۲ به میزان ۳۲ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است.
وی افزود: افغانستان ۸۰ درصد تقاضای تریاک جهان را تأمین می‌کند و کماکان بزرگترین تولید کننده تریاک در جهان است و علاوه بر تولید تریاک و متامفتامین، دومین کشور جهان در زمینه تولید کانابیس هم محسوب می شود.
دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر بیان کرد: گزارش‌های جهانی حاکی از آن است که قاچاق و مصرف متامفتامین از نظر جغرافیایی همچنان در جهان در حال گسترش است و شواهد نیز نشان دهنده افزایش استفاده از اینترنت در تجارت، قاچاق و خرید و فروش مواد مخدر و روان‌گردان در جهان می باشد.
مومنی ادامه داد: یکهزار و ۱۲۷ نوع ماده روانگردان جدید تا امروز در جهان شناسایی و گسترش بازار این مواد به ویژه در اروپای شرقی و آسیای مرکزی گزارش شده است.
وی گفت: میزان مصرف مواد مخدر در میان جوانان در بسیاری از کشورها بیشتر از نسل قبلی گزارش شده و خسارات مالی و انسانی فراوانی را بر کشورهای منطقه تحمیل می کند. در این رابطه، میلیاردها دلار که می‌توانست برای برنامه‌های توسعه کشورها هزینه شود، در مبارزه با معضل جهانی مواد مخدر مصرف می‌شود.
دبیرکل ستاد افزود: جمهوری اسلامی ایران با کشف ۷۱۶ تن از انواع موادمخدر و روانگردان، شامل ۵۴۰ تن تریاک، ۷۶ تن حشیش، ۳۰ تن هروئین و مرفین و ۳۰ تن متامفتامین، بالاترین آمار کشفیات را داشته و این دستاورد با شهادت تعدادی از نیروهای فداکار پلیس مبارزه با مواد مخدر همراه بوده است.

مومنی افزود: برای تبیین نقش جمهوری اسلامی ایران در مقابله با مساله جهانی مواد مخدر، ‌ توجه جلسه را به این مهم جلب می نمایم که با استناد به گزارش جهانی مواد مخدر، منتشره از سوی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد، ۹۲ درصد کشفیات جهانی تریاک، ۲۷ درصد کشفیات جهانی هروئین و ۵۹ درصد کشفیات جهانی مرفین توسط جمهوری اسلامی ایران صورت می گیرد؛ ضمن آنکه ۸۰ درصد متامفتامین مکشوفه در خاورمیانه و جنوب غرب آسیا در سال ۲۰۲۰ توسط جمهوری اسلامی ایران بوده است.

به گفته او، جمهوری اسلامی ایران نه تنها راهبردهای مقابله ای شامل مبارزه فراگیر و قاطع علیه کلیه فعالیتها و اقدامات غیرقانونی مرتبط با مواد مخدر و روانگردان و پیش سازهای آن‌ها، تعقیب و انهدام شبکه ها و مقابله با عوامل اصلی داخلی و بین المللی مرتبط، کنترل مرزهای ورودی و خروجی کشور را در پیش گرفته است بلکه به طور متوازن در اجرای راهبردهای پیشگیری، درمان و بازتوانی مصرف کنندگان، کاهش آسیب و حمایت های اجتماعی پس از درمان تلاش می ‌کند. مشارکت مردم و NGO ها در زمینه‌های پیشگیری، کاهش آسیب و درمان در کشور بسیار جدی و قابل توجه می‌باشد.
دبیرکل ستاد اظهار داشت: ما مبارزه با مواد مخدر را بر پایه مطالعات و پژوهش و باتکیه بر دانش روز دنیا و استفاده از ظرفیت‌های علمی و تخصصی کشور و استفاده از شتابدهنده هایی چون نوآوری، فناوری های دانش بنیان و مشارکت مردمی، بنا نهاده ایم.
مومنی افزود: با توجه به اهمیت و نقش ابتکارات منطقه ای، جمهوری اسلامی ایران یکی از اعضای فعال و تاثیرگذار تشکل‌های منطقه¬ای در زمینه مبارزه با مواد مخدر، از قبیل پیمان پاریس، برنامه منطقه ای افغانستان و کشورهای همسایه و ابتکار سه جانبه می باشد و به دنبال تاسیس ابتکار سه جانبه، واحد برنامه ریزی مشترک (JPC) از سال ۲۰۰۸ در تهران آغاز بکار کرد و توانست اقدامات مشترکی را از قبیل تبادل اطلاعات و اجرای گشت زنی و عملیات مشترک میان جمهوری اسلامی ایران، پاکستان و افغانستان را هماهنگ و برنامه ریزی کند.
وی بیان کرد: در عرصه کاهش تقاضا و درمان اعتیاد نیز، اقدامات و دستآوردهای گسترده و چشمگیر جمهوری اسلامی ایران موجب شد تا سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۰، مرکز ملی مطالعات اعتیاد (اینکاس) را به عنوان مرکز منطقه ای تحقیقات و درمان اختلالات ناشی از مصرف مواد مخدر انتخاب کند.
دبیرکل ستاد در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با روی کار آمدن طالبان در افغانستان، اغلب ساختارهای منطقه¬ای موجود در زمینه مبارزه با موادمخدر، تحت تاثیر جدی قرار گرفته و فعالیت و اقدامات آنها با کاستی روبرو شده است.
مومنی با توجه به اینکه وضعیت منطقه و چالش های جدی که منطقه را در عرصه های مختلف مرتبط با مواد مخدر با آن روبرو کرده است، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را در برگزاری دوره های آموزشی برای نیروهای پلیس و مبارزه با مواد مخدر کشورهای منطقه، تبادل تجربیات در زمینه تولید داروهای نوین درمان اعتیاد و برگزاری دوره های آموزش در حوزه های پیشگیری، درمان، کاهش آسیب، مقابله با عرضه مواد مخدر اعلام کرد.

وی در خصوص ایجاد ائتلاف کشورهای اسلامی در غرب آسیا در زمینه مبارزه با موادمخدر با اهداف کمک به امر مبارزه در افغانستان، و پیشبرد برنامه¬های توسعه و معیشت جایگزین در این کشور، راه اندازی مرکز تبادل اطلاعات و طراحی عملیات کشورهای اسلامی غرب آسیا، معرفی نقاط تماس کشوری به منظور انجام تبادل اطلاعات میان کشورهای اسلامی، برگزاری نشست سالانه رؤسای نهادهای ملی و نیز پلیس مبارزه با مواد مخدر کشورهای اسلامی و اتخاذ مواضع مشترک از سوی کشورهای اسلامی غرب آسیا در نشست های سازمان ملل متحد (مانند اجلاس CND) تاکید کرد.
مومنی در پایان با بیان اینکه علی‌رغم کسب جایگاه اول کشف مواد افیونی در جهان توسط جمهوری اسلامی ایران که با رشادت های نیروهای مقابله ای و شهادت نیروهای پلیس همراه بوده است، کشور ما بدلیل تحریم های ظالمانه و یکجانبه از طرف برخی کشورها، با موانع و چالش های متعددی در مسیر مبارزه با مواد مخدر روبرو است، گفت: با اینحال بر عزم و اراده راسخ جمهوری اسلامی ایران در ادامه رسالت و ماموریت بشردوستانه خود در این مسیر تاکید می‌کنم.
https://irna.ir/xjMqfy
**آخرین نتایج مذاکرات ایروان–باکو؛ پیشرفت چشمگیر حاصل نشد
دبیر شورای امنیت ارمنستان اعلام کرد که در مذاکرات با جمهوری آذربایجان پیشرفت چشمگیری حاصل نشده است.

از امضای تفاهم‌نامه حقوقی و قضایی ایران و عراق تا بازداشت عمران‌خان

آرمن گریگوریان روز سه شنبه گفت: نشست برنامه ریزی شده وزرای خارجه ارمنستان و آذربایجان در مسکو و ادامه مذاکرات در ایالات متحده خواهد بود.

وی گفت: تمام موضوعات مربوط به توافقنامه صلح در ادامه یکدیگر است، زیرا موضوعات مورد بحث شناخته شده اند.

به گفته گریگوریان، ایروان و باکو در جریان مذاکرات پیشرفت چشمگیری در موضوعات اصلی مثل تعیین قلمرو مستقل ارمنستان و تضمین‌های امنیتی نداشتند.

گریگوریان اضافه کرد: نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان و الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان به زودی دیدار خواهند کرد.

وی گفت: رهبران دو کشور در ۱۴ می در بروکسل و پس از آن در کیشینوف دیدار خواهند کرد و امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه و اولاف شولتس صدراعظم آلمان نیز در این نشست حضور خواهند داشت.
https://irna.ir/xjMqgt
**امضای ۲ تفاهم‌نامه برای توسعه همکاری‌های حقوقی و قضایی ایران و عراق
رئیس قوه قضاییه و رئیس شورای عالی قضایی عراق، ۲ یادداشت تفاهم همکاری با هدف توسعه و تعمیق تعاملات حقوقی و قضایی میان ایران و عراق را امضا کردند.

از امضای تفاهم‌نامه حقوقی و قضایی ایران و عراق تا بازداشت عمران‌خان

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، امروز سه‌شنبه (۱۹ اردیبهشت) با فائق زیدان رئیس شورای عالی قضایی عراق که در صدر یک هیئت عالی قضایی به ایران سفر کرده است، دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس قوه قضاییه در این دیدار با اشاره به اشتراکات و مناسبات عمیق و گسترده میان ملت‌ها و دولت‌های ایران و عراق اظهارداشت: ارتباطات میان ایران و عراق به صرف مسائل همسایگی نیست بلکه فراتر از آن است؛ ریشه اصلی این ارتباطات وثیق و قدیمی، ناظر بر اشتراکات فرهنگی و دینی و مذهبی است و مردم ایران تمایل دارند در سال به هر میزان که توان و استطاعت دارند برای زیارت بقاع و اماکن متبرکه و مشرفه و زیارتی به عراق سفر کنند.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به عظمت و شکوه مراسم اربعین حسینی که به مظهر و نمادی برای اتحاد مسلمانان و شیعیان جهان تبدیل شده است، گفت: در سالیان اخیر مراسم باشکوه اربعین به یک نماد اتحاد و همبستگی میان مسلمانان در عرصه بین‌المللی تبدیل شده است و این مهم یکی دیگر از نشانه‌های اشتراک و امتزاج فرهنگی دو ملت ایران و عراق است.

محسنی اژه‌ای یادآور شد: اربعین دارای یک جنبه سیاسی، اعتقادی و فرهنگی نه فقط برای دو ملت ایران و عراق بلکه برای کل جهان است و به یک پدیده جدید از لحاظ آموزه‌های دینی تبدیل شده است؛ علاوه بر این، یکی دیگر از مقولاتی که پیوند عمیقی میان دو ملت ایران و عراق ایجاد کرده، حوزه‌های علمیه نجف و قم است.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: در سال‌های اخیر شاهد همکاری‌های گسترده دو کشور ایران و عراق به لحاظ جنبه‌های قضایی، فرهنگی، سیاسی، امنیتی و اقتصادی هستیم؛ در این میان نقش دستگاه‌های قضایی دو کشور در توسعه این ارتباطات گسترده، برجسته و اثرگذار است.

محسنی اژه‌ای افزود: در سال‌های گذشته، تفاهمات و توافقات خوبی میان دستگاه‌های قضایی دو کشور ایران و عراق منعقد شده که گاهی هم عملیاتی شده‌اند ولی اجرای این تفاهمات نیازمند اقدامات بیشتری است؛ حتما باید دستگاه‌های قضایی دو کشور، ارتباطات دو کشور را بسط و گسترش دهند و نیازمندی‌های قضایی را با تفاهم و در قالب توسعه امکانات الکترونیکی و استفاده از فناوری‌های نوین، هر چه سریع‌تر برطرف کنند.

رئیس قوه قضاییه اظهار داشت: اعتقاد ما این است که به هر اندازه روابط دو کشور ایران و عراق در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و مبارزه با تروریسم و عناصر و تشکیلات فاسد و مفسد، توسعه یابد باید به همان اندازه روابط قضایی نیز گسترش یابد.

محسنی اژه‌ای تصریح کرد: در گذشته تفاهمات اولیه میان مقامات قضایی ایران و عراق به امضا رسیده است اما در اجرای مفاد این تفاهمات، قدری عقب هستیم و باید روند اجرای آن را سرعت بخشیم؛ باید تلاش کنیم تفاهمات سفر سال ۱۳۹۹ رئیس وقت قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران به عراق را هرچه سریع‌تر و به صورت کامل، اجرایی کنیم.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به روند پیگیری و رسیدگی به پرونده عناصر دخیل در ترور فرماندهان سلحشور محور مقاومت، اظهار داشت: از مقامات قضایی عراق به سبب اقداماتی که در زمینه مقابله با تروریسم و پیگیری پرونده ترور شهید سلیمانی، شهید ابومهدی المهندس و همراهانشان انجام دادند، بسیار تشکر می‌کنیم و امیدواریم با تعامل هر چه بیشتر دستگاه‌های قضایی دو کشور ایران و عراق، این پرونده هرچه زودتر به مراحل نهایی و نتیجه برسد.

قاضی‌القضات تصریح کرد: به دنبال پیگیری‌ها و رسیدگی‌های دقیق و همه‌جانبه قضایی، کیفرخواست آمران و عاملان ترور شهیدان سلیمانی و ابومهدی المهندس و همراهانشان صادر شده و کسانی که ظلم کردند و خون‌های بی‌گناهان ریختند را در این دنیا به جزای خودشان خواهیم رساند.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به توسعه روابط ایران و عراق و ترددهای پرشمار مردم این دو کشور به سرزمین‌های یکدیگر گفت: ممکن است تعدادی از ترددکنندگان میان مرزهای ایران و عراق به دلیل ناآشنایی با قوانین و مقررات کشور میزبان، دچار مشکلاتی شوند؛ بنابراین امیدواریم شرایطی فراهم شود تا در قبال آن دسته از افراد و شهروندان ایرانی یا عراقی که از روی عدم آگاهی به قوانین و مقررات کشور میزبان، مرتکب تخلفی می‌شوند، همکاری‌های لازم انجام گیرد و جنبه‌های انسانی موضوع نیز لحاظ شود.

محسنی اژه‌ای با اشاره به بازنگری قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۶۸ و تغییراتی که در پی این بازنگری در ساختار دستگاه قضایی کشورمان پدید آمد، برای انتقال تجربیات تقنینی و قضایی مربوطه به دستگاه عدلیه کشور عراق، اعلام آمادگی کرد.
مبارزه با داعش؛ عمق روابط ثمربخش ایران و عراق

در جریان این ملاقات، فائق زیدان رئیس شورای‌عالی قضایی عراق، ضمن قدردانی صمیمانه از مهمان‌نوازی جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: دستگاه قضایی عراق در همه سطوح و با تمام زیرمجموعه‌های خود برای تحکیم روابط مثبت و سازنده با جمهوری اسلامی ایران، تلاش وافری دارد.

زیدان افزود: حضور ما در این سفر با هدف تکمیل تلاش‌ها و اقداماتی بوده که در گذشته انجام شده است؛ یادداشت‌ها تفاهمی که امروز با هدف توسعه و تعمیق همکاری‌های حقوقی و قضایی میان ایران و عراق به امضا می‌رسد برای تقویت و تحکیم تفاهم‌نامه‌های پیشین میان دستگاه‌های قضایی ایران و عراق است.

رئیس شورای‌عالی قضایی عراق با بیان اینکه عمق روابط ثمربخش دو کشور برادر ایران و عراق، به بهترین وجه ممکن در مرحله مبارزه با تروریست‌های داعش تجلی پیدا کرد، گفت: در جریان نبرد با تروریست‌های داعش، خون عراقی‌ها و ایرانی‌ها در راه مقابله با دشمن مشترک در هم آمیخت.

وی تصریح کرد: گروه تروریستی داعش بیش از آنکه با مردم ایران و عراق دشمنی داشته باشد، دشمن کل انسانیت بود و در صورتی که جلوی آنها گرفته نمی‌شد، خطری برای کل مردم دنیا محسوب می‌شدند.

زیدان افزود: اراده و مشیت الهی بر این بود که سرانجام دو فرمانده تاریخی و سرافراز مقابله با تروریسم، شهیدان سلیمانی و المهندس به دست تروریسم جهانی متکبر و خودخواه به شهادت برسند و خون آنها در هم بیامیزد؛ بسیار خرسند هستیم که برادران ایرانی ما کیفرخواست پرونده ترور شهیدان سلیمانی و المهندس و همراهانشان را تکمیل کردند و مایل هستیم که این پرونده به سرانجام نهایی برسد.

رئیس شورای عالی قضایی عراق با اشاره به مشکلاتی که برای اتباع مسافر دو کشور به سبب عدم آگاهی نسبت به قوانین و مقررات کشور میزبان، ایجاد می‌شود، تصریح کرد: با اتخاذ رویکرد انسانی و رأفت اسلامی، همه تلاش و همکاری خود را انجام می‌دهیم تا افرادی که از روی عدم آگاهی نسبت به قوانین کشور همسایه، مرتکب تخلفی می‌شوند، کمتر متحمل مشکل شوند.

رئیس شورای عالی قضایی عراق به صورت رسمی از حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای برای سفر به عراق و دیدار با مقامات این کشور همچنین زیارت اماکن مقدسه دعوت کرد.

براساس این گزارش، پس از ملاقات و گفت‌وگوی حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با رئیس شورای عالی قضایی عراق، در مراسمی ۲ یادداشت تفاهم همکاری با هدف توسعه و تعمیق تعاملات حقوقی و قضایی میان ایران و عراق به امضای طرفین رسید.

فائق زیدان رئیس شورای عالی قضایی عراق، امروز سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت بنابر دعوت حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای رئیس قوه قضاییه، برای یک دیدار رسمی ۲ روزه به جمهوری اسلامی ایران سفر کرده است.
https://irna.ir/xjMqgq

**فری‌بیکن: بایدن اجازه توقیف نفتکش‌های ایرانی را نمی‌دهد
نشریه فری‌بیکن گزارش داد که دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به مسئولان اجازه توقیف کشتی‌هایی که نفت تحریم شده ایران را حمل می‌کند، نمی‌دهد.

از امضای تفاهم‌نامه حقوقی و قضایی ایران و عراق تا بازداشت عمران‌خان

وزارت امنیت داخلی آمریکا اعلام کرد که به دلیل «محدودیت های سیاستی» که توسط وزارت خزانه داری وضع شده، به مدت یک سال قادر به توقیف کشتی‌های حامل نفت تحریم شده نیست.

به گفته گروهی از قانونگذاران دو حزبی که سعی دارند در این رویکرد کارشکنی کنند، این امر به افزایش ۳۵ درصدی صادرات نفت ایران در سال گذشته کمک کرده است.
https://irna.ir/xjMqg9
**۲سرکرده داعش در سوریه به هلاکت رسیدند
۲ نفر از سرکردگان گروه ترویستی داعش در منطقه درعا درمناطق مرزی سوریه به هلاکت رسیدند.

از امضای تفاهم‌نامه حقوقی و قضایی ایران و عراق تا بازداشت عمران‌خان

یک منبع امنیتی امروز سه شنبه به این خبرگزاری گفت : دو تن از خطرناک ترین سرکردگان گروه تروریستی داعش در درعا درمناطق مرزی جنوب سوریه به هلاکت رسیدند.

این منبع افزود: این تروریست ها به نام حسن الهایک و نبیل العبدالله هستند که اقداماتی نظیر ترور، کارگذاری مواد منفجره و حملات مکرر به غیرنظامیان و پرسنل نظامی در شهر درعا انجام داده اند.

به گفته این منبع، سلاح‌هایی از جمله سلاح های خودکار، تپانچه نظامی و یک قبضه مسلسل سونوپال که برخی از آنها ساخت رژیم اسرائیل و در اختیار تروریست‌ها بود بود، ضبط شد.

ارتش سوریه سال ۲۰۱۸ در ادامه پیشروی‌های خود بار دیگر کنترل شهر درعا واقع در جنوب این کشور را در دست گرفت، اما برخی از عناصر مسلح و تروریستی به موجب توافق قبلی، آتش‌بس در بخش‌هایی از این منطقه باقی ماندند.

این دسته از عناصر مسلح و تروریستی پس از توافقات آتش‌بس قبلی که با میانجی‌گری روسیه حاصل شد، در مناطقی از درعا مستقر شدند و از آن پس کنترل خود بر مناطق تحت تسلط‌شان در شهر و استان درعا را حفظ کردند.

دولت سوریه برای بازپس‌ گیری مناطق تحت تسلط عناصر مسلح در اواخر ماه جولای گدشته ، بار دیگر با آن‌ها درگیر شد و سرانجام این درگیری‌ها پس از یک ماه به توافق آتش بس دیگر با میانجی گری روسیه منجر شد.
https://irna.ir/xjMqdY
**روسیه: آمریکا در پرونده «ایوان گرشکویچ» تهدید و اعمال فشار می‌کند
معاون وزیر امور خارجه روسیه، ایالات متحده را به «تهدید و اعمال فشار» بر مسکو در مورد پرونده «ایوان گرشکویچ» خبرنگار بازداشت شده وال استریت ژورنال متهم کرد.

از امضای تفاهم‌نامه حقوقی و قضایی ایران و عراق تا بازداشت عمران‌خان


سرگئی ریابکوف بدون ذکر نحوه اعمال این فشارها، گفت: مسکو به چنین روش‌هایی توجه نمی‌کند.

ایوان گرشکویچ شهروند آمریکایی و خبرنگار روزنامه وال استریت ژورنال در ماه مارس (فروردین) به اتهام جاسوسی دستگیر شد؛ وی و روزنامه‌اش این اتهام را رد می‌کنند.

ایالات متحده مدعی است که او به اشتباه بازداشت شده و در تلاش برای آزادی این خبرنگار است.

ریابکوف اظهار داشت: گفت‌وگو مستلزم یافتن راه حلی است؛ در طرف آمریکایی ما فقط تلاش برای اعمال فشار و تهدید می‌بینیم. این راه انجام گفت‌وگو نیست.

وی گفت که روسیه درخواست‌ها برای دسترسی کنسولی به گرشکویچ را بدون توجه به تلاش‌ آمریکایی‌ها برای اعمال فشارها، "در شرایط کاری آرام" مورد بررسی قرار خواهد داد.

ماه گذشته، پس از آنکه واشنگتن از صدور روادید به روزنامه‌نگاران روسی که قرار بود جزء هیات همراه سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در سازمان ملل در نیویورک باشند، امتناع کرد، مسکو نیز درخواست سفارت ایالات متحده برای دیدار با گرشکویچ را رد کرد.

روابط بین مسکو و واشنگتن از زمان شروع جنگ روسیه و اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ ( ۵ اسفند ۱۴۰۰) به پایین ترین سطح خود رسیده است.

دستگیری گرشکویچ به طور گسترده در غرب به عنوان یک اهرم فشار از سوی مسکو برای تبادل زندانی تلقی می‌شود.

ریابکوف پیش‌تر گفته بود که هرگونه مبادله تنها پس از صدور حکم این پرونده در دادگاه قابل بررسی است.
https://irna.ir/xjMq9S
**هراس وزیر جنگ رژیم صهیونیستی از پاسخ مقاومت فلسطین
هراس از پاسخ مقاومت فلسطین به حمله ناجوانمردانه بامداد امروز (سه شنبه) رژیم صهیونیستی به فرماندهان جهاد اسلامی و مردم عادی فلسطین در غزه، مقامات و صهیونیست های اشغالگر را فراگرفته به طوری که وزیر جنگ این رژیم اعلام کرد باید برای هر سناریویی آماده باشیم.

از امضای تفاهم‌نامه حقوقی و قضایی ایران و عراق تا بازداشت عمران‌خان

"یوآف گالانت" وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اعلام کرد که وزارت جنگ و شین بت (سرویس جاسوسی داخلی رژیم صهیونیستی) از سه شنبه هفته گذشته برای انجام عملیات علیه غزه آماده بوده اند.

وی که ساعاتی پس از حمله وحشیانه بامداد امروز به غزه، در جمع صهیونیست های مقیم جنوب سرزمین های اشغالی صحبت می کرد، حملات جبهه مقاومت فلسطین علیه اسرائیلی ها را چالشی برای موجودیت رژیم صهیونیستی اعلام کرد.

این مقام صهیونیست در واکنش به سوگند گروه های مقاومت برای گرفتن انتقام شهدای حمله اخیر رژیم صهیونیستی در غزه، افزود: ما باید برای هر سناریوی از جمله جنگ طولانی و گسترده آماده باشیم.

گروه های مختلف مقاومت فلسطین بر گرفتن انتقام خون شهدای حمله بامداد امروز رژیم صهیونیستی تاکید کرده اند.

گروه مقاومت «عرین الاسود» در بیانیه ای، شهادت فرماندهان سرایا القدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین را که در حمله بامداد امروز در غزه شهید شدند، تسلیت گفت و افزود: یاد و خاطره شهدای غزه را گرامی می داریم. شهدا امروز در بالاترین درجه قرار دارند و می دانیم که غزه آغاز و پایان است. غزه که انتقام هر مظلومی را می گیرد، می داند چگونه انتقام شهدای خود را بگیرد.

این گروه مقاومت فلسطینی ادامه داد:‌ به مردم خود می گوییم اجازه دهید، گروه ها و برادران ما در غزه این افتخار را به ما بدهند که از طرف آنها صحبت کنیم، ما به نام مقاومت در سراسر فلسطین به مردم خود می گوییم ناامید نشوید، ناراحت نباشید و به دشمن می گوییم صبر کن که زمان رو به پایان است و جهنم دروازه های خود را به سوی صهیونیست ها از نابلس باز خواهد کرد.

نوار غزه بامداد امروز بار دیگر شاهد حمله هوایی ارتش رژیم صهیونیستی علیه ساکنان نوار غزه بود که در این جنایت ۱۳ نفر شهید و ۲۰ نفر مجروح شدند.

جنبش حماس نیز در بیانیه ای با تسلیت شهادت جهاد شاکر الغنام، خلیل صلاح البهتینی و طارق محمد عز الدین از فرماندهان جنبش جهاد اسلامی فلسطین و تعدادی از شهروندان فلسطینی در نوار غزه که اغلب آن ها زن و کودک هستند، تاکید کرد که رژیم صهیونیستی بهای جنایت های خود را خواهد داد.

در این بیانیه با اشاره به تجاوز بامداد سه شنبه رژیم صهیونیستی به نوار غزه تاکید شده که مسئولیت کامل این جنایت وحشیانه و پیامدهای آن با رژیم صهیونیستی و کابینه فاشیستی و تندروی آن است.

جنبش حماس خاطرنشان کرد که تروریسم و جنایت های روزافزون رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین در نوار غزه و تمام کرانه باختری و در قدس و مسجد الاقصی بهای سنگینی برای آن رژیم خواهد داشت و امنیتی برای تل آویو به ارمغان نمی آورد.

این جنبش تاکید کرد که رژیم صهیونیستی نمی تواند اهداف و برنامه های تجاوزگرانه خود را محقق کند بلکه تنها منجر به اتحاد بیش از پیش ملت فلسطین و مقاومت شجاع آن در تمامی میدان ها می شود.

جنبش های جهاد اسلامی، فتح، فتح الانتفاضه نیز در بیانیه هایی جداگانه این جنایت رژیم صهیونیستی را محکوم کردند.

تاکنون ایران، مصر، ترکیه، اردن و امارات نیز به این حملات جنایتکارانه واکنش نشان داده اند.

شبکه الجزیره نیز اعلام کرد که ارتش رژیم صهیونیستی از ترس شلیک موشک های مقاومت فلسطین به خودروهای صهیونیستها راههای منتهی به منطقه ناحل عوز در نزدیک نوار غزه را بستند.
https://irna.ir/xjMqdM

**واردات نفت هند از اوپک به پایین‌ترین حد خود رسید
واردات نفت هند از اوپک به دلیل خرید ارزانتر نفت روسیه به اوج خود رسید، سهم بازار نفت خام اوپک در هند در ماه گذشته به ۴۶ درصد کاهش یافته است که در مقایسه با ۷۲ درصد در سال گذشته، پایین‌ترین میزان رسیده است.

از امضای تفاهم‌نامه حقوقی و قضایی ایران و عراق تا بازداشت عمران‌خان

کشورهای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، عمدتا در خاورمیانه و آفریقا، ۷۲ درصد از کل نفت خام وارداتی هند در آوریل ۲۰۲۲ را در اختیار داشتند اما داده های جدید نشان داد که سهم کارتل اوپک در واردات نفت هند در ماه آوریل به کمترین میزان خود یعنی ۴۶ درصد کاهش یافت زیرا هند به خرید نفت ارزان تر روسیه روی آورده است.

اوپک ۹۰ درصد از کل نفت خام وارداتی هند را در یک مقطع زمانی تشکیل می‌داد، اما از زمانی که نفت روسیه پس از تهاجم مسکو به اوکراین در فوریه سال گذشته، با تخفیف در دسترس قرار گرفت، این میزان کاهش یافته است.

روسیه برای هفتمین ماه متوالی با تامین بیش از یک سوم کل نفت وارداتی هند، تنها بزرگترین تامین کننده نفت خام این کشور بود.

واردات از روسیه اکنون بیش از مجموع خرید از عراق و عربستان سعودی (بزرگترین تامین کنندگان هند در دهه گذشته) است.

قبل از شروع درگیری روسیه و اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، روسیه کمتر از ۱ درصد از سهم بازار را در سبد واردات هند داشت اما در آوریل ۲۰۲۳، به ۱.۶۷ میلیون بشکه در روز افزایش یافت و سهم ۳۶ درصدی را به خود اختصاص داد.

اوپک ۲.۱ میلیون بشکه در روز از ۴.۶ میلیون بشکه نفت وارداتی هند در ماه آوریل را تامین کرد.

پالایشگاه های هندی در گذشته به دلیل هزینه های بالای حمل و نقل به ندرت نفت روسیه را خریداری می کردند، اما اکنون محموله های روسی فراوانی با تخفیف در اختیار آنها قرار می گیرد، زیرا برخی از کشورهای غربی این نفت را به دلیل تهاجم مسکو به اوکراین رد کردند.

خرید از روسیه در ماه مارس دو برابر ۰.۸۱ میلیون بشکه در روز نفت خریداری شده از عراق بود که از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ بزرگترین تامین کننده نفت هند به شمار می‌آمد، در این رده بندی عربستان سعودی با عرضه ۰.۶۷ میلیون بشکه در روز به رتبه سوم سقوط کرده است.

خرید ماهانه از روسیه نسبت به ۱.۶۴ میلیون بشکه در روز نفت وارداتی از این کشور در ماه مارس، اندکی افزایش یافت. امارات متحده عربی که در ماه مارس از آمریکا پیشی گرفت و به چهارمین تامین کننده بزرگ تبدیل شد، ۱۸۵ هزار بشکه در روز نفت فروخت که بالاتر از ۱۱۹ هزار بشکه در روز، نفتی بود که از آمریکا تامین می شد.

روسیه مقادیر بی سابقه نفت خام را به هند می فروشد تا شکاف صادرات انرژی خود را پس از ممنوعیت واردات اتحادیه اروپا در دسامبر کاهش دهد.

در ماه دسامبر، اتحادیه اروپا خرید نفت دریایی روسیه را ممنوع کرد و سقف قیمتی ۶۰ دلاری برای هر بشکه وضع کرد که مانع از استفاده سایر کشورها از خدمات کشتیرانی و بیمه اتحادیه اروپا می‌شود، مگر اینکه نفت کمتر از سقف آن فروخته شود. مقامات صنعت نفت هند گفتند پالایشگاه های هندی از درهم امارات برای پرداخت نفتی که با قیمت کمتر از ۶۰ دلار وارد می شود، استفاده می کنند.

بر اساس گزارش Vortexa، هند در مارس ۲۰۲۲ تنها ۶۸۶۰۰ بشکه در روز نفت از روسیه وارد کرد و امسال این میزان خرید به ۱۶۷۸۰۰۰ بشکه در روز افزایش یافته است.
https://irna.ir/xjMq84
**«ابوحمزه» خطاب به اشغالگران: پاسخ جنایت شما را می دهیم
سخنگوی گردان های «سرایا القدس» شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین گفت: جنایت امروز رژیم صهیونیستی در حمله هوایی به نوار غزه به شکست دشمن صهیونیست و ارکان آن ختم خواهد شد.

از امضای تفاهم‌نامه حقوقی و قضایی ایران و عراق تا بازداشت عمران‌خان

«ابو حمزه» ‌ امروز (سه شنبه) در پیامی تصویری اظهار داشت: جنایت بامداد امروز رژیم اسرائیل علیه مردم غزه ما را برای ادامه راه، مصمم تر می کند.

وی تاکید کرد که دشمن صهیونیستی جنایت جدیدی در حق مردم، رهبران و مجاهدان ما مرتکب شده است که بی پاسخ نخواهد بود ...

سخنگوی سرایا قدس اظهار داشت: قتل عام فلسطینی ها توسط ارتش تروریستی رژیم صهیونیستی، پایبندی مردم دلاور ما به مقاومت را افزایش می دهد.

وی افزود: این قتل عام ها باعث افزایش پایبندی مردم دلاور ما به مقاومت تا آزادی کامل سرزمین های فلسطین خواهد شد.

ابو حمزه با اشاره به شهادت سه تن از فرمانده هان گردان های سرایا القدس در حمله بامداد امروز رژیم صهیونیستی به نوار غزه افزود:‌ پشت هر فرمانده هزار فرمانده دیگر ایستاده است و ما با صلابت و قدرت با صهیونیست ها مقابله خواهیم کرد.

سخنگوی نظامی سرایا القدس تاکید کرد که شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین به تعهد و وظیفه خود در قبال شهدا پایبند است و با شجاعت تمام با دشمن صهیونیستی مقابله خواهد کرد.

بمب افکن های رژیم صهیونیستی بامداد امروز در تازه‌ترین جنایات خود در نوار غزه با بمباران این منطقه ۱۲ شهروند فلسطینی را شهید و ۲۰ نفر دیگر را زخمی کردند. در میان شهدا و زخمی‌ها چند کودک و زن دیده می‌شود.

در پی این حمله منازل شخصی جهاد شاکر الغنام، خلیل البهتینی و طارق محمد عزالدین از فرماندهان «سرایا القدس» (تیپ قدس) شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین هدف قرار گرفت و این فرماندهان مقاومت فلسطینی همراه با همسران خود و تعدادی از فرزندانشان به شهادت رسیدند.
https://irna.ir/xjMq9j
**واکنش کشورهای اسلامی به جنایت رژیم صهیونیستی در نوار غزه
جنایت جدیدبامداد امروز (سه شنبه) رژیم صهیونیستی در نوار غزه که منجر به شهادت ۱۳ فلسطینی شد، واکنش های گسترده ای در سطح کشوررهای اسلامی، منطقه و جهان به همراه داشت.

از امضای تفاهم‌نامه حقوقی و قضایی ایران و عراق تا بازداشت عمران‌خان

وزارت خارجه سوریه در بیانیه ای با محکوم کردن جنایت رژیم صهیونیستی در نوار غزه بر ایستادگی در کنار ملت فلسطین تاکید کرد.

در این بیانیه آمده است که چنین جنایت هایی تنها منجر به تقویت عزم و اراده ملت فلسطین برای تداوم مقاومت و مبارزه می شود.

وزارت خارجه سوریه همچنین بر لزوم توقف این جنایت ها و مجازات مقامات رژیم صهیونیستی تاکید کرد.

وزارت خارجه اردن نیز در بیانیه ای اعلام کرده که تجاوز رژیم صهیونیستی در سرزمین های اشغالی فلسطین که آخرین آن ها تجاوز به غزه و یورش به نابلس است را محکوم می کنیم.

در این بیانیه آمده است که اردن به تماس های خود برای توقف فوری این تنش های خطرناک و بازگرداندن آرامش تلاش می کند.

وزارت خارجه ترکیه نیز در بیانیه ای اعلام کرد که حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه که منجر به شهادت تعدادی از شهروندان فلسطینی از جمله زن و کودک شد را محکوم می کند.

در این بیانیه آمده است که حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه کاملا غیرقابل قبول است و انتظار داریم که این تنش ها قبل از اینکه منجر به درگیری های جدید در منطقه شود، متوقف گردد.

از سوی دیگر وزارت خارجه مصر نیز در بیانیه ای حملات بامداد امروز رژیم صهیونیستی به نوار غزه را محکوم کرده است.

در این بیانیه تاکید شده که قاهره این تجاوزها را که در تضاد با قوانین و معاهدات بین المللی است، به طور کامل محکوم می کند.

وزارت خارجه مصر خاطرنشان کرده که این تجاوزها تلاش ها برای ایجاد آرامش در چارچوب تفاهمات نشست های شرم الشیخ و العقبه که با هدف ایجاد فضای صلح برگزار شدند را با شکست مواجه می کند.

سازمان همکاری اسلامی نیز در بیانیه ای تاکید کرده که جنایت وحشیانه رژیم صهیونیستی در نوار غزه که منجر به شهادت ۱۳ فلسطینی شد را به شدت محکوم می کنیم.

در این بیانیه آمده است که از جامعه بین المللی می خواهیم که به وظایف خود در حمایت از ملت فلسطین و بازخواست رژیم صهیونیستی عمل کند.

همچنین جنبش فتح و جنبش آزادیبخش ملی فلسطین (فتح الانتفاضه) با محکوم کردن اقدام جنایتکارانه بامداد امروز رژیم صهیونیستی در حمله تجاوزکارانه هوایی به نواز غزه ، در بیانیه های جداگانه اعلام کردند که این حملات وحشیانه موجب پافشاری ملت فلسطین بر شکست اشغالگران می شود.

جنبش های جهاد اسلامی و حماس نیز این حمله تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی را محکوم و بر انتقام خون شهدای فلسطین تاکید کردند.

بامداد امروز (سه شنبه) بمب افکن های رژیم صهیونیستی به نوار غزه حمله کردند که در نتیجه این تجاوز ۱۳ فلسطینی شهید و ۲۰ نفر دیگر زخمی شدند.
https://irna.ir/xjMq94
**عرین الاسود: دروازه های جهنم از نابلس به روی صهیونیست ها باز خواهد شد
گروه مقاومت عرین الأسود (شیران بیشه) در بیانیه‌ای اعلام کرد که صدایی بلندتر از مقاومت نیست و این گروه انتقام خون شهدای غزه را می گیرد و این بار جهنم دروازه های خود به روی صهیونیست ها را از نابلس باز خواهد کرد.

از امضای تفاهم‌نامه حقوقی و قضایی ایران و عراق تا بازداشت عمران‌خان

گروه مقاومت «عرین الاسود» در بیانیه ای شهادت فرماندهان سرایا القدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین را که در حمله بامداد امروز در غزه شهید شدند، تسلیت گفت و افزود: یاد و خاطره شهدای غزه را گرامی می داریم. شهدا امروز در بالاترین درجه قرار دارند و می دانیم که غزه آغاز و پایان است. غزه که انتقام هر مظلومی را می گیرد، می داند چگونه انتقام شهدای خود را بگیرد.

در بیانیه عرین الاسود خطاب به مردم غزه آمده است: به شما می گوییم که ما سربازان شما هستیم و فرمان شما را اطاعت می کنیم، امروز هیچ صدایی بلندتر از صدای شما و بلندتر از صدای مقاومت نیست.

این گروه مقاومت فلسطینی ادامه داد:‌ به مردم خود می گوییم اجازه دهید، گروه ها و برادران ما در غزه این افتخار را به ما بدهند که از طرف آنها صحبت کنیم، ما به نام مقاومت در سراسر فلسطین به مردم خود می گوییم ناامید نشوید،ناراحت نباشید و به دشمن می گوییم صبر کن که زمان رو به پایان است و جهنم دروازه های خود را به سوی صهیونیست ها از نابلس باز خواهد کرد.

عرین الاسود اضافه کرد: اینجا غزه است و خواهیم دید که چه کسی محاصره خواهد شد.

نوار غزه بامداد امروز بار دیگر شاهد حمله هوایی ارتش رژیم صهیونیستی علیه ساکنان نوار غزه بود که در این جنایت ۱۳ نفر شهید و ۲۰ نفر مجروح شدند.

جنبش حماس نیز در بیانیه ای با تسلیت شهادت جهاد شاکر الغنام، خلیل صلاح البهتینی و طارق محمد عز الدین از فرماندهان جنبش جهاد اسلامی فلسطین و تعدادی از شهروندان فلسطینی در نوار غزه که اغلب آن ها زن و کودک هستند، تاکید کرد که رژیم صهیونیستی بهای جنایت های خود را خواهد داد.

در این بیانیه با اشاره به تجاوز بامداد سه شنبه رژیم صهیونیستی به نوار غزه تاکید شده که مسئولیت کامل این جنایت وحشیانه و پیامدهای آن با رژیم صهیونیستی و کابینه فاشیستی و تندروی آن است.

جنبش حماس خاطرنشان کرد که تروریسم و جنایت های روزافزون رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین در نوار غزه و تمام کرانه باختری و در قدس و مسجد الاقصی بهای سنگینی برای آن رژیم خواهد داشت و امنیتی برای تل آویو به ارمغان نمی آورد.

این جنبش تاکید کرد که رژیم صهیونیستی نمی تواند اهداف و برنامه های تجاوزگرانه خود را محقق کند بلکه تنها منجر به اتحاد بیش از پیش ملت فلسطین و مقاومت شجاع آن در تمامی میدان ها می شود.

جنبش های جهاد اسلامی، فتح ، فتح الانتفاضه نیز در بیانیه هایی جداگانه این جنایت رژیم صهیونیستی را محکوم کردند.

تاکنون ایران، مصر، ترکیه، اردن و امارات نیز به این حملات جنایتکارانه واکنش نشان داده اند.
https://irna.ir/xjMq8D
**تمجید اروپا از ابتکار چین برای پایان دادن به جنگ اوکراین
نماینده اتحادیه اروپا گفتگوی تلفنی اخیر شی جینپینگ رئیس جمهوری چین با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین را گامی مثبت ارزیابی کرد و خواستار تلاش های بیشتر برای دستیابی به صلح شد.

از امضای تفاهم‌نامه حقوقی و قضایی ایران و عراق تا بازداشت عمران‌خان

مکالمه تلفنی طولانی رئیس جمهوری چین با همتای اوکراینی اش که برای نخستین بار از آغاز جنگ اوکراین اخیرا انجام شد، یکی از اهداف طولانی مدت کی‌یف را که ماه ها به دنبالش بود را عملی کرد.

خورخه تولدو آلبینانا نماینده اتحادیه اروپا در کنفرانس مطبوعاتی در پکن گفت: «ما می خواهیم چین فراتر از این رود و کمک بیشتری در راستای دستیابی به صلح انجام دهد. از جمله خواسته های ما خارج شدن سربازان روسی از اوکراین است. »

رسانه های دولتی چین گزارش داده بودند طی مکالمه تلفنی شی جینپینگ با همتای اوکراینی، رئیس جمهوری چین گفته بود نماینده ویژه ای به اوکراین خواهد فرستاد تا با طرفین جنگ گفت وگوهایی داشته باشد و شرایط صلح را مهیا کند.

در همین راستا آلبینانا خاطرنشان کرد انتظارات برای گفتگوها در سطح بالا طی سال جاری میلادی شامل مذاکرات استراتژیک میان جوزف بورل رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و چین گانگ وزیر امورخارجه چین در کنار موضوعاتی از جمله تجارت و اقتصاد، مسائل دیجیتال و آب و هوا وجود دارد.

وی در ادامه سخنانش افزود اظهارنظرهای اخیر بورل درباره تنگه مورد مناقشه تایوان به شدت مبالغه آمیز بوده است.

جوزف بورل در مقاله ای که در روزنامه دیمانش منتشر شد گفته بود نیروهای دریایی اروپایی باید در تنگه تایوان به گشتزنی مشغول شوند، چرا که تایوان به لحاظ اقتصادی، تجاری و تکنولوژی برای ما حائز اهمیت است.
https://irna.ir/xjMq5m
**ناآرامی‌های سیاسی در پاکستان/عمران‌خان بازداشت شد
«عمران‌خان» نخست وزیر سابق پاکستان در ارتباط با پرونده اتهام فساد مالی امروز در اسلام‌آباد بازداشت شد.

از امضای تفاهم‌نامه حقوقی و قضایی ایران و عراق تا بازداشت عمران‌خان

شبکه‌های خبری پاکستان لحظاتی پیش از محل دادگاه عالی اسلام‌آباد اعلام کردند که ماموران دیوان ملی محاسبات (NAB) اقدام به بازداشت عمران خان کردند.

این درحالی است که رئیس دادگاه عالی اسلام‌آباد بازداشت رهبر مخالفان را اقدامی اشتباه دانست و دستور داد تا فرمانده پلیس پایتخت هر چه سریعتر در دادگاه حاضر و توضیحات لازم را ارائه دهد در غیر این صورت دادگاه، نخست وزیر پاکستان را احضار خواهد کرد.

نخست وزیر برکنار شده پاکستان که امروز برای حضور در جلسه دادگاه و تقاضا برای دریافت قرار وثیقه از لاهور به اسلام‌آباد سفر کرده بود، لحظاتی پیش توسط ماموران دیوان ملی محاسبات در ارتباط با پرونده اتهام اختلاس مالی بازداشت شد.

بازداشت عمران خان همزمان با تداوم نا آرامی‌های سیاسی در پاکستان درحالی انجام می‌شود که روز گذشته سخنگوی ارتش پاکستان در بیانیه‌ای ضمن رد هرگونه دخالت نهادهای نظامی و امنیتی جدال میان دولت و اپوزیسیون، نسبت به اتهامات نخست وزیر سابق پاکستان هشدار جدی داد.

عمران خان ۷۱ ساله رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان سال گذشته در جریان یک تجمع سیاسی هدف حمله مسلحانه قرار گرفت و از آن پس تحت تدابیر شدید امنیتی سفر می‌کند.

نخست وزیر سابق پاکستان که اواخر فروردین سال گذشته با رأی اکثریت نمایندگان پارلمان پاکستان در نیمه راه مجبور به کناره گیری از قدرت شد، شهباز شریف نخست وزیر دولت ائتلافی را به بی‌کفایتی در مدیریت کشور و تخریب اقتصاد متهم کرد.
https://irna.ir/xjMqb8
**سیاست مهاجرتی دولت و تشدید اختلافات سیاسی و حزبی در آمریکا
اجرای لغو محدودیت‌های مهاجرتی در مرز آمریکا- مکزیک طی روزهای آینده، تشدید اختلاف ها بین جمهوریخواهان و دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا بر سر اتخاذ یک رویکرد در قبال برخورد با موضوع مهاجرت را به همراه داشته است.

از امضای تفاهم‌نامه حقوقی و قضایی ایران و عراق تا بازداشت عمران‌خان

بیش از سه سال از اعمال سیاست مهاجرتی جنجالی دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا تحت عنوان قانون محدودیت مهاجرتی ۴۲ می‌گذرد و قرار است این قانون بحث برانگیز روز ۱۱ مه (۲۱ اردیبهشت) منقضی شود.

در تاریخ تعیین شده برای لغو این قانون مهاجرتی، مقام‌های آمریکایی با بحران سیل مهاجران به سمت مرز مکزیک- آمریکا مواجه خواهند شد. این سیاست محدود کننده در طولانی مدت با انتقاد شدید از سوی حامیان مهاجرت و برخی از دموکرات‌ها که معقتدند این امر مانع از ورود پناهجویان به کشور شده، روبرو بوده است.

جمهوریخواهان استدلال می‌کنند که این سیاست باید برای عبور غیر قانونی از مرز همچنان باقی بماند. از همین رو تنش فزاینده و بحث های سیاست زده مهاجرتی را پیش از انتخابات ۲۰۲۴ تشدید کرده است.

قانون محدودیت مهاجرتی ۴۲ به قانون سال ۱۹۴۴ تحت عنوان بهداشت عمومی برمی‌گردد که به مسئولان آمریکایی اختیارهای فوری برای جلوگیری از گسترش بیماری‌ها داد.

اتخاذ این رویکرد ماه مارس ۲۰۲۰ در سیاست مهاجرتی آمریکا مطرح شد، زمانیکه دولت ترامپ قصد جلوگیری از گسترش کووید-۱۹ در مرزهای آمریکا را داشت. با پیگیری این سیاست، مسئولین آمریکایی قادر بودند تا مهاجرانی که قصد عبور از مرز مکزیک- آمریکا را داشتند، سریع اخراج کنند.
پس از ورود جو بایدن به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۲۱، دولت وی این سیاست را حفظ کرد و به مدت بیش از یک سال از آن با عنوان یک اقدام بهداشت عمومی استفاد کرده. طبق داده‌های اداره گمرک و حفاظت مرزی آمریکا، بیش از دو میلیون نفر تحت قانون محدودیت مرزی ۴۲ در جریان سال مالی ۲۲-۲۰۲۱ از آمریکا اخراج شدند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا در آوریل ۲۰۲۲ با تاکید بر کاهش خطرات برای بهداشت عمومی اشاره کرد که به دنبال پایان دادن به این سیاست است. هرچند پایان بخشیدن به قانون محدودیت مرزی ۴۲ بارها به علت اصرار جمهوریخواهان بمنظور تمدید آن، به تعویق افتاده است. با توجه به اینکه اقدامات مربوط به کرونا توسط دولت فدرال در تاریخ ۱۱ ماه مه به پایان می‌رسد، مقامات می‌گویند که سرانجام قانون ۴۲ نیز فرا رسیده است.

در سراسر مرز مکزیک و آمریکا، دولت‌های محلی و مقام‌های فدرال آماده سیل مهاجرانی می‌شوند که قصد عبور از مرز را دارند. مقام‌های آمریکایی انتظار دارند که ورود مهاجران به آمریکا در ماه مه به بیش از ۱۰ هزار نفر در روز افزایش یابد درحالیکه این میزان در ماه مارس ۵ هزار نفر بوده است.

شهر مرزی ال پاسو پیش از انقضای قانون محدودیت مرزی ۴۲ در ۱۱ مه، وضعیت اضطراری اعلام کرده است.

اختلاف‌ها بر سر سیاست‌های مهاجرتی دولت بایدن

در همین راستا مخالفان دولت بایدن سیاست مهاجرتی وی را مناسب نمی‌دانند و حزب رقیب آن را برای امنیت ملی خطرناک عنوان کرده است.

جمهوریخواهان از جمله لیندسی گراهام بارها به شدت از سیاست‌های مهاجرتی دولت بایدن انتقاد کرده است. نظرسنجی ماه مارس آسوشیتدپرس نشان می‌دهد ۴ نفر از ۱۰ آمریکایی باور دارند که مهاجران و پناهجویان کمتری باید اجازه ورود به کشور را پیدا کنند؛ از جمله دو سوم جمهوریخواهان.

در میان دموکرات‌ها اما قضیه متفاوت است؛ ۲۶ درصد از کاهش تعداد مهاجران و پناهجویان حمایت می‌کنند در صورتیکه ۳۷ درصد موافق اجازه ورود بیشتر پناهجویان هستند.

قانونگذاران جمهوریخواه آخرین سعی های خود را انجام داده اند تا سیاست محدویت مرزی ۴۲ همچنان پا بر جا بماند و استدلال می‌کنند که اقدامات اضافی اداره گمرک و حفاظت مرزی آمریکا برای مقابله با سیل مهاجران کافی نیست.

در این راستا طرح مجزای سنا که مورد حمایت نمایندگان مستقل آمریکایی است، به شیوه مشابه سیاست محدودیت مرزی ۴۲ اجازه اخراج سریع مهاجران را می‌دهد.
هرچند دولت بایدن تلاش دارد تا با اقداماتی از جمله استقرار یکهزار و ۵۰۰ نیرو اوضاع پیش رو را کنترل کند اما سیاستمداران از دو حزب استقرار نیروها در مرز را مورد انتقاد قرار داده اند. باب منندز رئیس کمیته روابط خارجی سنا اعلام کرد: یک بحران انسانی از قبل در نیمکره غربی وجود دارد. استقرار پرسنل نظامی فقط می‌تواند نشان از این باشد که مهاجران یک تهدید هستند که برای مقابله با آنها نیاز به نیروهای ملی است.

روز ۸ مه، گرگ آبات فرماندار جمهوریخواه ایالت تگزاس استقرار یکجانبه نیروی مرزی را نادرست خواند. وی در جریان اظهاراتش، بایدن را متهم به پهن کردن فرش خوشامد گویی برای مهاجران غیر قانونی و تضعیف اختیار دولت‌های محلی متهم کرد.

موضوع مهاجرت احتمالا یک نقش مهم را در رقابت انتخاباتی ۲۰۲۴ ایفا می‌کند در حالیکه بسیاری از آمریکایی‌ها درباره سیاست مرزی و مهاجرت دولت ابراز نگرانی کردند.

ترامپ به عنوان رئیس جمهور سابق و نامزد انتخابات ۲۰۲۴، سیاست محدویت مرزی ۴۲ را یکی از موفقیت آمیزترین سیاست‌های خود می‌داند.

به تصویب رسیدن طرح جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان آمریکا که شامل مواردی از جمله از سرگیری ساخت دیواری مرزی جنوبی و اعمال محدودیت‌های جدید برای پناهجویان می‌شود، یک پیروزی سیاسی برای این حزب پیش از انتخابات ۲۰۲۴ است. آنها از امنیت مرزی به عنوان یک اهرم بالقوه پیش از کارزار انتخاباتی خود استفاده می‌کنند.

سیاست‌های مهاجرتی دولت بایدن

دولت بایدن همچنین تلاش کرده تا شماری از مسیرها را برای مهاجران قانونی در نظر بگیرد به امید اینکه از عبور غیر قانونی مهاجران جلوگیری نماید.

به عنوان بخشی از یک توافق در روز ۲ مه، مکزیک قبول کرد تا پذیرش ماهانه ۳۰ هزار مهاجر از کوبا، هائیتی، نیکاراگوئه و ونزوئلا را ادامه دهد. این چهار کشور سهم زیادی از مهاجرت غیرقانونی را به خود اختصاص می‌دهند.

آمریکا نیز به نوبه خود موافقت کرده تا مجموع ۱۰۰ هزار مهاجر از هندوراس، گواتمالا و السالوادور که در آمریکا خانواده دارند را قبول کند.

آمریکا قصد بازگشایی مرکز مهاجرت‌های جدیدی در کلمبیا و گواتمالا را دارد تا با کمک به روند رسیدگی به درخواست‌های مهاجرت به آمریکا، کانادا یا اسپانیا، به کاهش مهاجرت‌های غیر قانونی کمک کند.
https://irna.ir/xjMpNB
**سوریه ضمن حمایت از مردم فلسطین جنایت رژیم صهیونیستی را در غزه محکوم کرد
وزارت امور خارجه سوریه اعلام کرد: سوریه حمایت خود از مردم فلسطین و آرمان آنها را تایید و تاکید می کند که چنین رفتار جنایتکارانه ای باعث افزایش عزم مردم ثابت قدم فلسطین برای ادامه مبارزه تا دستیابی به حقوق کامل خود خواهد شد.

از امضای تفاهم‌نامه حقوقی و قضایی ایران و عراق تا بازداشت عمران‌خان

سوریه مراتب تسلیت عمیق خود را به خانواده شهدای فلسطینی که در اثر تجاوزات و جنایت نیروهای اشغالگر اسرائیلی در نوار غزه در بامداد امروز به شهادت رسیدند، ابراز کرد و بر حمایت خود از مردم فلسطین و آرمان عادلانه آنها تاکید نمود.

وزارت امور خارجه و مهاجران سوریه امروز در توییتی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: رژیم اشغالگر با حملات بامداد امروز خود به نوار غزه و به شهادت رساندن حداقل ۱۳ فلسطینی جنایت جدیدی را به کارنامه جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت که در فلسطین اشغالی مرتکب می شود افزود.

این وزارتخانه افزود: محکومیت دیگر کافی نیست. آنچه اکنون لازم است اقدامات واقعی برای پایان دادن به کشتار مردم فلسطین توسط (اسرائیل) و مجازات مقامات اسرائیلی است که سعی در سرپوش گذاشتن بر بحران‌های داخلی خود دارند.

وزارت امور خارجه سوریه ادامه داد: سوریه حمایت خود از مردم فلسطین و آرمان عادلانه آنها را تایید و تاکید می کند که چنین رفتار جنایتکارانه ای تنها باعث افزایش پایبندی خود به این موضع شده و منجر به افزایش عزم مردم ثابت قدم فلسطین برای ادامه مبارزه تا دستیابی به حقوق کامل خود خواهد شد.

جنبش حماس در بیانیه ای تاکید کرد که رژیم صهیونیستی نمی تواند اهداف و برنامه های تجاوزگرانه خود را محقق کند، بلکه تنها منجر به اتحاد بیش از پیش ملت فلسطین و مقاومت شجاع آن در تمامی میدان ها می شود.

در بخشی از این بیانیه آمده است که مبارزه و مقاومت ملت فلسطین و پایبندی به حقوق و آرمان ها و همچنین پاسخ به تجاوزها تا نابودی رژیم صهیونیستی ادامه خواهد داشت.

بنابر آخرین اخبار، حمله بامداد روز سه شنبه جنگنده - بمب افکن های رژیم صهیونیستی به نوار غزه ۱۳ شهید و ۲۰ زخمی برجای گذاشته است.
https://irna.ir/xjMqct
**مرزهای صلح و دوستی ایران و پاکستان فرصتی برای تحکیم روابط اقتصادی است
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی دیپلماسی پارلمانی را عاملی برای تقویت روابط تهران-اسلام‌آباد دانست و تاکید کرد: مرزهای صلح و دوستی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان فرصتی ایده آل برای تحکیم همکاری‌های اقتصادی است.

از امضای تفاهم‌نامه حقوقی و قضایی ایران و عراق تا بازداشت عمران‌خان

«وحید جلال‌زاده» که به دعوت رئیس مجلس پاکستان برای شرکت در همایش بین المللی پارلمان به اسلام‌آباد سفر کرده است روز سه‌شنبه طی مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا در اسلام‌آباد گفت: هیات پارلمانی ایران در همایش بین المللی به مناسبت بزرگداشت پنجاهمین سالگرد تدوین قانون اساسی پاکستان شرکت و در حاشیه این رویداد با برخی از مقامات پاکستانی نیز دیدار خواهد کرد.

وی افزود: این یک همایش مهمی است که پاکستانی‌ها سعی دارند در آن نقش پارلمان، مشارکت و روند کامل گرایی در منطقه را به نمایش بگذارند و قطعا هیات جمهوری اسلامی ایران نیز مواضع خود را اعلام می‌کند.

جلال‌زاده اظهار داشت که علاوه بر دیدار با مقامات پاکستانی در اسلام‌آباد، سفر به شهر کراچی (در جنوب پاکستان) نیز در دستور کار قرار دارد و موضوعات دوجانبه به ویژه تقویت مناسبات بین مجالس و روابط اقتصادی دو کشور همسایه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی افزود: خوشبختانه اشتراکات بسیار خوبی میان دو ملت ایران و پاکستان وجود دارد اما باید از ظرفیت‌ این قرابت‌ها و مشترکات به نحو احسن استفاده شود درحالی که سطح مراودات اقتصادی دو کشور با سطح روابط ایده آل سیاسی و مردمی دو کشور همخوانی ندارد لذا باید کار بیشتری در این زمینه انجام شود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: معتقدیم که پاکستان را باید در کانون تمرکز سیاست خارجی ایران قرار بدهیم زیرا زمینه‌های بسیاری برای گسترش روابط فی مابین وجود دارد. قطعا دیپلماسی پارلمانی نیز می‌تواند این مسیر را هموار کند و می‌توانیم دولت‌ها را تشویق به گسترش این مناسبات نماییم.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران و پاکستان از مرزهای مشترک صلح و دوستی برخوردارند لذا باید از این مرزهای صلح و دوستی در جهت کسب منافع اقتصادی متقابل استفاده نماییم.

وحید جلال‌زاده گفت: در این سفر همه موضوعات مورد علاقه دو کشور همسایه را پیگیری خواهیم کرد و سپس در تهران پرونده پاکستان را در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس باز خواهیم کرد و دولت را تشویق می‌کنیم تا اقدام به «بازتعریف» سطح روابط اقتصادی با پاکستان و دیگر زمینه‌های همکاری قابل گسترش میان دو کشور کند.

وی افزود: تعاملات سیاسی و امنیتی دو کشور در طول سال‌های گذشته بسیار سازنده بوده و هر دو کشور مواضع نزدیک در موضوعات منطقه‌ای و بین المللی هم دارند. ما قدردان مواضع پاکستان و حمایت‌های این کشور از ایران در سازمان‌های بین المللی هستیم و متقابلا هر جایی که نیاز بوده جمهوری اسلامی ایران از مردم و دولت دوست و برادر پاکستان حمایت کرده است.

قطعا نزدیکی کشورهای اسلامی به نفع ملت‌های مسلمان است منابعی که در جهان اسلام برای توسعه و پیشرفت وجود دارد باید در خدمت خود این کشورها باشد. پاکستان کشور بسیار مهم و جهان اسلام و نقش سازنده‌ای به ویژه در همکاری بیشتری میان دو کشور است و نزدیکی مواضع در راستای حصول نتایج بهتر برای صلح و امنیت منطقه داشته باشیم.

براساس این گزارش، سفر هیات پارلمانی ایران بنا بر دعوت رئیس مجلس ملی پاکستان برای شرکت در کنفرانس بین المللی پارلمان صورت گرفته است و این نشست از فردا بمدت دو روز در اسلام‌آباد برگزار خواهد شد.

مجلس پاکستان به مناسبت جشن پنجاهمین سالگرد قانون اساسی این کشور، میزبان کنفرانس بین المللی پارلمانی با عنوان "قانون اساسی من - تضمین آزادی‌های من" است.
https://irna.ir/xjMq5b

**رهبر کره شمالی : روسیه بر تمام نیروهای متخاصم پیروز خواهد شد
کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در سخنانی که به نظر می رسد به اوکراین و حامیان غربی اش از جمله آمریکا اشاره کرده تاکید کرد روسیه در مبارزه علیه امپریالیسم پیروز خواهد شد.

از امضای تفاهم‌نامه حقوقی و قضایی ایران و عراق تا بازداشت عمران‌خان

پس از حمله سال گذشته روسیه به اوکراین و محکوم کردن بیشتر اعضای سازمان ملل متحد و غیرقانونی خواندن اقدامات روسیه کره شمالی روابط با کرملین را نزدیک تر کرد و به حمایت از مسکو ادامه داد.

کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در نامه ای که به ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نوشته خاطرنشان کرد : « ما بهترین آرزوها را برای شما، ارتش و مردم روسیه در جنگ مقدس برای حفظ صلح جهان داریم. »

وی همچنین به ولادیمیر پوتین "روز پیروزی" روسیه را که سالگرد شکست آلمان نازی در سال ۱۹۴۵ است، تبریک گفت و افزود روسیه به صیانت از استقلال خود و ثبات منطقه ادامه خواهد داد.
https://irna.ir/xjMq75
**تشدید بحران مسکن در انگلیس/افزایش بدهکاری مردم و ریزش ارزش ملک
داده‌های آماری در انگلیس نشان می‌دهد که روند صعودی نرخ بهره بین بانکی از یک سو میلیون‌ها خانوار در این کشور را در بحبوحه معضلی به نام بحران هزینه‌های زندگی بدهکارتر کرده و از سوی دیگر ارزش ملک را در جزیره کاهش داده است.

از امضای تفاهم‌نامه حقوقی و قضایی ایران و عراق تا بازداشت عمران‌خان

غول بانکی هالیفاکس روز سه‌شنبه اعلام کرد که میانگین بهای مسکن در انگلیس طی ماه گذشته میلادی (آوریل) ۰.۳ درصد کاهش یافته است. این میزان در ماه قبل از آن (مارس) نیز ۰.۸ درصد کاهش یافته بود.

به‌عبارت دیگر نرخ رشد سالانه قیمت مسکن از ۱.۶ درصد در ماه مارس به ۰.۱ درصد کاهش یافته و این بدان معناست که از نظر عملی ارزش املاک به طور متوسط ۹۹۵ پوند طی همان ماه افت کرده است.

بانک هالیفاکس پیش‌بینی کرده که با افزایش بیشتر نرخ بهره بین‌بانکی - عنصری که با اقساط وام مسکن میلیون‌ها انگلیسی ارتباط مستقیم دارد - ارزش املاک در این کشور کاهش بیشتری را طی ماه‌های آینده تجربه می‌کند.

کیم کنایرد مدیر بخش وام‌های مسکن هالیفاکس در این باره گفت: «یک ملک معمولی اکنون ۲۸۶ هزار و ۸۹۶ پوند قیمت دارد که حدود هفت پوند کمتر از اوج تابستان گذشته است.» وی با اشاره به نوسانات نرخ بهره، درباره تداوم ریزش بهای ملک و تشدید بحران صنعت مسکن هشدار داد.

نرخ بهره بین‌بانکی در انگلیس طی نزدیک به یک سال و نیم گذشته ۴۲۵ واحد پایه افزایش یافته و صدها پوند دیگر به اقساط وام میلیون‌ها انگلیسی افزوده است. روزنامه گاردین گزارش داد که ۷۰۰ هزار خانوار انگلیسی فقط طی ماه گذشته میلادی قادر به پرداخت وام مسکن خود نبوده‌اند.

با این حال پیش‌بینی می شود که بانک مرکزی انگلیس نرخ بهره را برای دوازدهمین بار از ابتدای سال ۲۰۲۲ میلادی افزایش دهد. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که در جلسه روز پنجشنبه کمیته سیاست‌های پولی بانک مرکزی انگلیس، ۲۵ واحد دیگر به نرخ بهره افزوده و ۴.۵ درصد تعیین شود. برخی منابع خبری هم این احتمال را مطرح می‌کنند که نرخ بهره به پنج درصد در تابستان برسد.

بانک مرکزی انگلیس افزایش نرخ بهره را یگانه ابزار موثر برای مقابله با تورم افسارگسیخته در این کشور می‌داند. تورم در انگلیس طی یک سال و نیم گذشته از محدود ۲ به ۱۰ درصد رسیده است و این کشور به گفته رئیس بانک مرکزی انگلیس دوره طولانی رکود اقتصادی را طی می‌کند و آمارها نشان می‌دهد که بهای انرژی و مواد غذایی رکورد می‌زند.

بر اساس گزارش گاردین، بالغ بر ۲ میلیون انگلیسی طی ماه گذشته میلادی اجاره مسکن، قسط وام بانکی، کارت اعتباری و یا قبوض خود را پرداخت نکرده‌اند. این وضعیت سبب شده تا مردم ناگزیر به اقدامات جبرانی نظیر کاهش خرید مواد غذایی، فروش دارایی‌ها، قرض گرفتن و یا در بهترین حالت استفاده از پس‌انداز متوسل شوند.

چندی پیش اقتصاددان ارشد بانک مرکزی انگلیس هشدار داد که برخلاف وعده دولت این کشور در مورد کاهش نرخ تورم، قیمت‌ها سرسختانه بالا خواهد ماند و مردم باید این واقعیت را بپذیرند که فقیرتر خواهند شد.

هو پیل در سخنانی که فرازهایی از آن به طور گسترده‌ در رسانه‌های انگلیس بازتاب یافت، گفت که مردم و کسب‌وکارها در مقابل بحران هزینه‌های زندگی و تکانه‌های اقتصادی این کشور، قیمت اجناس را گران‌کرده و خواستار افزایش دستمزدهای خود هستند.

وی افزود: انگلیس به عنوان یک کشور واردکننده خالص گاز طبیعی، با وضعیتی مواجه است که بهای آنچه از دنیا می‌خرد در مقابل خدماتی که می‌فروشد بسیار بالا رفته است. نیازی نیست که یک اقتصاددان باشید تا متوجه شوید که اگر چیزی که می‌خرید نسبت به چیزی که می‌فروشید بسیار بالا رفته باشد، وضعیت شما بدتر خواهد بود.

این عضو ارشد بانک مرکزی انگلیس اضافه کرد: بنابراین، مردم انگلیس باید بپذیرند که وضعیت آنها بدتر شده است و از تلاش برای حفظ قدرت مخارج واقعی خود با افزایش قیمت‌ها، چه از طریق دستمزدهای بالاتر و چه از طریق انتقال هزینه‌ها به مشتریان و غیره، دست بردارند.

وی تصریح کرد:‌ چیزی که اکنون با آن مواجه هستیم این است که مایل نیستیم بپذیریم که وضعیت همه ما بدتر شده است. این درحالیست که به گفته این مقام مرکزی انگلیس، همه مردم در این وضعیت فاجعه‌بار اقتصادی سهیم هستند.

جهش بی‌سابقه شاخص تورم و افزایش افسارگسیخته هزینه‌های زندگی در انگلیس، این جزیره را در بدترین شرایط اقتصادی نیم قرن گذشته قرار داده است. انگلیس تنها کشور اروپایی است که طی یک ماه گذشته نرخ تورم ۲ رقمی را تجربه می‌کند.

مقامات دولت انگلیس وعده‌هایی را برای کاهش نرخ تورم و مهار اوضاع اقتصادی مطرح کرده‌اند اما ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس به صراحت اعلام کرده است که مردم نباید توقع داشته باشند که دولت حلال تمام مشکلات آن‌ها باشد؛ ضمن آنکه چالش‌های اقتصادی نیز امسال از بین نخواهد رفت.
https://irna.ir/xjMq89
**وداع با شهدای غزه
مراسم وداع و تشییع پیکر شهدای جنایت روز سه شنبه رژیم صهیونیستی در نوار غزه با حضور جمعی از مردم این شهر برگزار شد.

از امضای تفاهم‌نامه حقوقی و قضایی ایران و عراق تا بازداشت عمران‌خان

در میان این شهدا سه تن از فرماندهان جنبش جهاد اسلامی فلسطین وجود دارد، جهاد شاکر الغنام، خلیل صلاح البهتینی و طارق محمد عز الدین از فرماندهان سرایا القدس بودند که در عملیات ترور جداگانه و ناجوانمردانه صهیونیست ها بامداد روز سه شنبه در منازل خود همراه با همسران و تعدادی از فرزندانشان توسط پهپادها و هواپیماهای رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند.
نوار غزه بامداد امروز بار دیگر شاهد حمله هوایی ارتش رژیم صهیونیستی علیه ساکنان نوار غزه بود که در این جنایت تاکنون ۱۳ نفر شهید و ۲۰ نفر مجروح شدند.
https://irna.ir/xjMq88
**جهاد اسلامی:‌ رژیم صهیونیستی آتش بس سازمان ملل را نقض کرد
یکی از رهبران جنبش جهاد اسلامی فلسطین گفت: رژیم صهیونیستی آتش بس سازمان ملل را که از چند روز گذشته در نوار غزه و با اشراف این نهاد اجرایی شده بود را نقض کرد.

از امضای تفاهم‌نامه حقوقی و قضایی ایران و عراق تا بازداشت عمران‌خان

«داوود شهاب» از رهبران جنبش جهاد اسلامی فلسطین امروز (سه شنبه) در گفت وگو با شبکه العالم اظهار داشت: پاسخ فلسطین به جنایت بامداد امروز رژیم اشغالگر قدس در غزه، پاسخی یکپارچه و از سوی همه جناح‌های مقاومت خواهد بود.

بمب افکن های رژیم صهیونیستی بامداد امروز در تازه‌ترین جنایات خود در نوار غزه با بمباران این منطقه ۱۲ شهروند فلسطینی را شهید و ۲۰ نفر دیگر را زخمی کردند. در میان شهدا و زخمی‌ها چند کودک و زن دیده می‌شود.

در پی این حمله منازل شخصی جهاد شاکر الغنام، خلیل البهتینی و طارق محمد عزالدین از فرماندهان «سرایا القدس» (تیپ قدس) شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین هدف قرار گرفت و این فرماندهان مقاومت فلسطینی همراه با همسران خود و تعدادی از فرزندانشان به شهادت رسیدند.

شهاب افزود: حمله امروز رژیم صهیونیستی به نوار غزه نقض آشکار آتش بسی بود که از چند روز گذشته در این منطقه و با اشراف سازمان ملل اجرا شد.

این رهبر جهاد اسلامی فلسطین تصریح کرد که این جنبش به جنایت ترور سه فرمانده خود پاسخ خواهد داد و برای هرگونه اتفاق احتمالی پس از پاسخ نیز آماده است.

داوود شهاب وجود هرگونه تعهد از سوی رژیم اشغالگر صیهونیستی به مصر مبنی بر ترور نکردن فرماندهان جنبش جهاد اسلامی فلسطین را تکذیب کرد.
https://irna.ir/xjMq4n

**رکود اقتصادی، پاشنه آشیل انتخاب دوباره بایدن
کارشناسان و تحلیلگران سیاسی براساس آخرین بررسی‌ها و باتوجه به شرایط حاکم بر اقتصاد آمریکا، نسبت به خطر بروز رکود هشدار داده‌اند و آن را پاشنه آشیل انتخاب مجدد "جو بایدن" برای دوره بعدی انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در سال ۲۰۲۴ ارزیابی کردند.

از امضای تفاهم‌نامه حقوقی و قضایی ایران و عراق تا بازداشت عمران‌خان

آخرین بررسی ها از وام های بانکی، حکایت از انقباض بیشتر در اقتصاد آمریکا دارد.

بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) هفته گذشته نرخ بهره را اندکی افزایش و از توقف افزایش نرخ بهره در نشست بعدی خود در ماه ژوئن (خرداد) خبر داد.

کارشناسان بر این باور هستند که هنوز باید منتظر ضربه رکود به اقتصاد آمریکا باشیم و این موضوع به ویژه در بحبوحه تلاش بایدن که خود را برای انتخاب دوباره در سال ۲۰۲۴ آماده می کند، مورد توجه قرار گرفته است.

براساس نتایج نظرسنجی های جدید، رکود اقتصادی احتمالا در برهه ای حساس برای دموکرات ها و بایدن به وقوع می پیوندد.

براساس آخرین نظرسنجی، استانداردهای وام دهی که دیروز دوشنبه توسط فدرال رزرو منتشر شد، در سه ماهه نخست سال جاری میلادی، استانداردها سخت تر و تقاضا برای وام های تجاری و صنعتی به شرکت های بزرگ، متوسط و کوچک کمتر شده است.

به عقیده کارشناسان اقدامات فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره اگرچه به کاهش نرخ تورم مصرف کننده در پی همه گیری کووید کمک کرده است، اما قیمت ها همچنان با سرعتی بیش از هدف فدرال رزرو که حدود ۲ درصد در سال است، افزایش می یابد.

از همین رو کاخ سفید نگران است که در میانه امیدی که بایدن برای انتخاب مجدد در سال ۲۰۲۴ دارد، محبوبیت بسیار پایین وی به ویژه در پی وضعیت حاکم بر اقتصاد ایالات متحده، بایدن را در برابر جمهوری خواهان بازنده میدان کند.

پولیتیکو با بیان اینکه جمهوری خواهان خود را آماده می کنند تا بایدن و دموکرات های کنگره را کنار بزنند، تاکید دارد: این طیف سیاسی از سیاست های نادرست دولت در پی همه گیری کووید-۱۹ که در افزایش نرخ تورم نقش بسزایی داشت، شکایت دارند.

فدرال رزرو دیروز دوشنبه در گزارش جداگانه ای از انقباض احتمالی در وام دهی ناشی از استرس بانکی به عنوان یکی از بزرگترین ریسک های کوتاه مدت نظام مالی ایالات متحده یاد کرد که در نتیجه آن کسب و کارها بیش از دیگر بخش ها آسیب پذیر خواهند بود.

در این میان بسیاری از اقتصاددانان از جمله دموکرات‌هایی مانند لری سامرز وزیر خزانه‌داری پیشین معتقد است که همه این افزایش‌ها در نهایت منجر به دستکم بروز یک رکود کوتاه مدت می‌شود و نرخ بیکاری را بالاتر می‌برد و تاثیر بسزایی بر انتخاب بایدن برای دور دوم انتخابات می گذارد.

بسیاری از اقتصاددانان احتمال می‌دهند که رکود از اواخر سال جاری میلادی آغاز شود و دستکم تا سال ۲۰۲۴ یعنی زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ادامه پیدا کند.
https://irna.ir/xjMq8b

**محکومیت جنایت رژیم صهیونیستی از سوی مصر/ هشدار قاهره به تل آویو
وزارت خارجه مصر تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی به نوار غزه را محکوم و اعلام کرد که اقدام امروز این رژیم در شهادت رهبران جنبش جهاد اسلامی روند صلح را با شکست مواجه می کند.

از امضای تفاهم‌نامه حقوقی و قضایی ایران و عراق تا بازداشت عمران‌خان

وزارت خارجه مصر در بیانیه ای تاکید کرد که حملات بامداد امروز رژیم صهیونیستی به نوار غزه را محکوم می کنیم.

در این بیانیه آمده است که مصر این تجاوزها که در تضاد با قوانین و معاهدات بین المللی است را به طور کامل نمی پذیرد.

وزارت خارجه مصر خاطرنشان کرده که این تجاوزها تلاش ها برای ایجاد آرامش در چارچوب تفاهمات نشست های شرم الشیخ و العقبه که با هدف ایجاد فضای صلح برگزار شدند را با شکست مواجه می کنند.

بامداد امروز (سه شنبه) جنگنده - بمب افکن های رژیم صهیونیستی به نوار غزه حمله کردند که در نتیجه این تجاوز ۱۳ فلسطینی شهید و ۲۰ نفر دیگر زخمی شدند.

جنبش های جهاد اسلامی و حماس این حمله تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی را محکوم و بر انتقام خون شهدای فلسطین تاکید کردند.
https://irna.ir/xjMq6Z
**مقام دانشگاهی اسپانیا: نقش دانشمندان ایرانی در حوزه اسلام شناسی برجسته و تحسین برانگیزاست
رییس دانشکده الهیات دانشگاه کاتولیک کمییاس اسپانیا ؛ نقش و جایگاه دانشمندان ایرانی را در حوزه اسلام شناسی برجسته توصیف کرد و گفت که ایران به عنوان کشوری با تمدن و تاریخ غنی ، دانشمندان بسیاری را در حوزه اسلام شناسی تربیت کرده است که تاثیرات جهانی و تاریخی بسیاری داشته اند .

از امضای تفاهم‌نامه حقوقی و قضایی ایران و عراق تا بازداشت عمران‌خان

فرانسیسکو رامیرز رئیس دانشکده الهیات دانشگاه کاتولیک کمییاس(Comillas) در دیدار محمد مهدی احمدی رایزن فرهنگی ایران در اسپانیا ؛ همچنین به وجوه مشترک میان دو دین اسلام و مسیحیت در موضوعات مختلف اشاره کرد و گفت : جهان امروز نیازمند گفتمان منطقی میان پیروان ادیان و مذاهب مختلف است و یکی از بسترهای ایجاد چنین گفتمانی برگزاری همایش های مشترک است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای برگزاری همایش مشترک اسلام و مسیحیت که قرار است امسال با مشارکت دانشگاه کاتولیک کمییاس اسپانیا و مرکز گفت و گوی ادیان و فرهنگ های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شود ؛ ابراز امیدواری کرد با برگزاری این همایش ارزش هایی نظیر اخلاق و معنویت بر جهان بشریت حاکم شود.

رایزن فرهنگی ایران در اسپانیا نیز در این دیدار گفت : وجوه بسیاری در حوزه انسانی، الهیات و موضوعات اجتماعی وجود دارند که نشان دهنده نزدیکی دیدگاه مسیحیت و اسلام می باشند . در عصری که با توطئه دشمنان ضد دین، تفکر سکولاریسم در بین پیروان نسل جوان مسلمان و مسیحی نفوذ کرده است طرح مباحث دینی و انسانی می تواند از این آسیب جلوگیری کند لذا برگزاری همایش های مشترک می تواند در روابط مسالمت آمیز بین مسیحیان جهان و مسلمانان بویژه شیعیان تاثیرگذار باشد.

وی ابراز امیدواری کرد که در همایش مشترک یادشده موضوعاتی از جمله عدالت اجتماعی از منظر اسلام و مسیحیت ؛ کرامت انسانی از منظر اسلام و مسیحیت ؛ محیط زیست از نظر اسلام و مسیحیت ؛ حقوق بشر از منظر اسلام و مسیحیت مورد بحث و تبادل نظر قرا رگیرد.
https://irna.ir/xjMq6R
**جنبش‌های فتح و فتح انتفاضه: تل آویو مسئول کامل پیامد جنایت در غزه است
جنبش فتح و جنبش آزادیبخش ملی فلسطین (فتح الانتفاضه) بامحکوم کردن اقدام جنایتکارانه روز سه شنبه رژیم صهیونیستی در حمله به نواز غزه ، در بیانیه های جداگانه اعلام کردند که این حملات وحشیانه موجب پافشاری ملت فلسطین بر شکست اشغالگران می شود.

از امضای تفاهم‌نامه حقوقی و قضایی ایران و عراق تا بازداشت عمران‌خان

جنبش فتح در بیانیه ای افزود: حملات وحشیانه رژیم اسرائیل به مردم فلسطین در نوار غزه باعث می شود که ما بیشتر به حقوق خود و بر شکست اشغالگران صهیونیست پافشاری کنیم.

این جنبش در بیانیه خود اضافه کرد: ما رژیم اشغالگر اسرائیل را مسئول کامل این جنایت هولناک می دانیم.

جنبش آزادیبخش ملی فلسطین (فتح الانتفاضه) نیز در بیانیه ای، ترور فرماندهان «سرایا القدس» که بامداد امروز در پی حمله رژیم صهیونیستی به غزه به شهادت رسیدند را به قشرهای مختلف مردم فلسطین و امت عربی و اسلامی و آزادگان جهان و فرماندهان شورای نظامی در سرایا القدس تسلیت گفت.

این جنبش از حاج «جهاد شاکر غانم »( ابومحمد)، «خلیل صلاح البهتینی» (أبوهادی) و « طارق عز الدین» ( ابومحمد) به عنوان فرماندهان سرایا القدس نام برد که در عملیات ترور جداگانه و ناجوانمردانه صهیونیست ها بامداد روز سه شنبه در منازل خود همراه با همسران و تعدادی از فرزندانشان توسط پهپادها و هواپیماهای رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند.

نوار غزه بامداد امروز بار دیگر شاهد حمله هوایی ارتش رژیم صهیونیستی علیه ساکنان نوار غزه بود که در این جنایت تاکنون ۱۳ نفر شهید و ۲۰ نفر مجروح شدند. در میان مجروحان نیز ۳ کودک و ۷ زن دیده می شود .

جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز در بیانیه ای با اشاره به اقدام جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در هدف قرار دادن شماری از فرماندهان این جنبش در غزه تصریح کرد که مسئولیت کامل جنایت تروریستی و بزدلانه در نوار غزه برعهده رژیم صهیونیستی است.

در این بیانیه آمده است: پاسخ فلسطینی ها به این کشتار به تاخیر نخواهد افتاد و سرایا القدس و دیگر گروه های مقاومت برای گرفتن انتقام خون های پاک کوتاه نخواهند آمد.

جنبش جهاد اسلامی اضافه کرد که دشمن صهیونیستی از طریق انجام جنایات نخواهد توانست اهداف خود را محقق کند، زیرا صفوف مقاومت متحد و یکپارچه و مواضعش ثابت است.

رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) نیز با اشاره به این جنایت تاکید کرد که دشمن در محاسبات خود اشتباه کرد و بهای جنایت هایش را خواهد داد.

«اسماعیل هنیه» افزود که ترور فرماندهان فلسطینی در یک عملیات بزدلانه در نوار غزه، امنیت را برای رژیم صهیونیستی به ارمغان نخواهد آورد.

وی گفت که ترور فرماندهان،مقاومت را گسترده تر خواهد کرد و دشمن در محاسبات خود اشتباه کرده و بهای آن را پرداخت خواهد کرد.

هنیه اضافه کرد که مقاومت خود روش پاسخ دردناک به دشمن را تعیین خواهد کرد.
https://irna.ir/xjMq6M
**انتقاد مکزیک از لایحه جدید «غیر اخلاقی» آمریکا علیه مهاجران
رئیس‌جمهوری مکزیک با انتقاد از تصویب لایحه ضد مهاجرتی «غیر اخلاقی» ایالت فلوریدا آمریکا، «ران دِسانتیس» فرماندار این ایالت را به بهره‌برداری سیاسی از درد و رنج مهاجران متهم کرد.

از امضای تفاهم‌نامه حقوقی و قضایی ایران و عراق تا بازداشت عمران‌خان

آندرس مانوئل لوپز اوبرادور (Andrés Manuel López Obrador) رئیس‌جمهوری مکزیک، با انتقاد از موافقت قانونگذاران آمریکایی برای اعطای ۱۲ میلیون دلار به ران دسانتیس (Ron DeSantis) فرماندار ایالت فلوریدا، لایحه ضد مهاجرتی بحث‌برانگیز این فرماندار جمهوری‌خواه را اقدامی غیر اخلاقی و سیاسی‌بازی خواند.

اوبرادور در نشستی مطبوعاتی گفت: چرا (دسانتیس) باید از درد مردم، از درد مهاجران و از نیاز مردم، برای منافع سیاسی سوء استفاده کند. این غیر اخلاقی است. این سیاسی‌بازی است.

رئیس‌جمهوری مکزیک، دسانتیس را متهم کرد که به دنبال نامزدی برای ریاست جمهوری آمریکا است و به همین دلیل اقدامات غیر انسانی انجام می‌دهد.

وی تصریح کرد: او اقدامات سرکوبگرانه غیر انسانی علیه مهاجران در فلوریدا انجام می‌دهد زیرا می‌خواهد نامزد انتخابات شود.

رئیس‌جمهوری مکزیک همچنین یادآور شد که گرگ آبات (Greg Abbott) فرماندار ایالت تگزاس اعلام کرده بود مرز با مکزیک را با توپ و تانک مسلح می‌کند.

لوپز اوبرادور در ادامه اتخاذ انواع دیگر اقدامات علیه مهاجران و همچنین اجرای طرحی علیه فروش سلاح در سوپرمارکت‌های آمریکا را خواستار شد. رئیس‌جمهوری مکزیک آمریکا را متهم کرد که اقدامی برای ممنوعیت فروش سلاح انجام نمی‌دهند زیرا کمپین‌های آن‌ها توسط صنایع جنگ تامین می‌شود.

وی افزود: آن‌ها یک کلمه نمی‌گویند زیرا برای کمپین‌های خود به صنایع نظامی پول می‌دهند و سپس باید به عنوان کارمندان آن‌ها عمل کنند، نه به عنوان نمایندگان (مردم).

کنگره فلوریدا دیروز دوشنبه لایحه‌ای با موضوع مهاجرت موسوم به لایحه اس‌بی ۱۷۱۸ (SB ۱۷۱۸) را تصویب کرد که توسط ران دسانتیس ارائه شده بود و عوامل دخیل در حمل‌ونقل مهاجران غیر قانونی را هدف قرار می‌دهد. جریمه کسانی که مهاجران غیر قانونی را از سایر کشورها به آمریکا منتقل می‌کنند، تحریم شرکت‌هایی که افراد فاقد مجوز کار را استخدام می‌کنند و همچنین کاهش کمک‌هزینه‌های اقتصادی دانشجویانی که وضعیت مهاجرتی تعریف‌شده‌ای ندارند، از جمله موارد این لایحه است.

فلوریدا یکی از ایالت‌هایی است که لاتین‌تبارهای زیادی در آن زندگی می‌کنند، با این حال سیاست‌های سختگیرانه‌تری در قبال مهاجران غیر قانونی در پیش گرفته است.

فرماندار جمهوری‌خواه ایالت تگزاس نیز دیروز دوشنبه از استقرار چند فروند هلیکوپتر بلک‌هاک و سی۱۳۰ در قالب یگان جدید نیروی مرزی تاکتیکی در امتداد مرزی با مکزیک به منظور مقابله با مهاجران غیر قانونی خبر داد.

وی افزود آن‌ها در حال تهیه قوانینی هستند تا ورود غیرقانونی مهاجران به این ایالت را جرمی جدی در نظر بگیرند و بر اساس آن، اجازه اخراج فوری داشته باشند.

دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به تازگی از اعزام یکهزار و ۵۰۰ سرباز به مرز مکزیک برای مقابله با مهاجرت غیرقانونی خبر داد. این واکنش کاخ سفید در مقابل افزایش احتمالی جریان مهاجرت پس از برداشته شدن محدودیت‌های اعمال شده در طول دوران همه‌گیری کووید-۱۹ (سیاست اخراج موسوم به عنوان۴۲) در یازدهم مه آینده (۲۱ اردیبهشت) است.

روزنامه واشنگتن تایمز به تازگی نوشت: بر خلاف ادعای آلخاندرو مایورکاس وزیر امنیت داخلی آمریکا که می‌گوید دولت بایدن آماده مدیریت موج جدید مهاجرت است، شواهد نشان می‌دهد اوضاع در مرز جنوبی آمریکا به شدت وخیم است.

مقام های گشت مرزی می‌گویند تعداد مهاجران مرز آمریکا- مکزیک در حال افزایش است و فقط در یک هفته گذشته تقریبا ۵۵ هزار مهاجر غیرقانونی دستگیر شده‌اند.

آلخاندرو مایورکاس ۲۸ آوریل (هشتم اردیبهشت) اعلام کرد این کشور با افزایش مهاجران در مرز جنوبی پس از انقضای عنوان۴۲ در ۱۱ می (۲۱ اردیبهشت) مواجه خواهد شد.

وی اطمینان داد که افزایش بیشتر از حد معمول مهاجران، سیستم مهاجرت ایالات متحده را در بوته آزمایش قرار خواهد داد.

رکورد تعداد مهاجرانی که در طول دوره ریاست جمهوری بایدن به مرز جنوبی ایالات متحده رسیده‌اند، دو رکورد متوالی در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ را ثبت کرد. بیش از دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در سال ۲۰۲۲ و در سال مالی ۲۰۲۳ تا کنون (از اکتبر)، بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر توسط نیروهای مهاجرت آمریکا دستگیر شده‌اند.
https://irna.ir/xjMq6h
**نگرانی‌ها در پاکستان به‌دنبال شیوع تب کریمه کنگو
مقامات بهداشت پاکستان درحالی نگرانی خود را نسبت به سرعت شیوع ویروس تب کریمه کنگو در این کشور اعلام می‌کنند که کم‌تر از یک هفته گذشته ۵ نفر از مبتلایان به این بیماری جان خود را از دست دادند.

از امضای تفاهم‌نامه حقوقی و قضایی ایران و عراق تا بازداشت عمران‌خان

رسانه‌های پاکستانی به نقل از اداره فدارل بهداشت و خدمات عمومی این کشور عنوان کردند که وضعیت اضطراری در تمامی ایالات از جمله بلوچستان و شهر کویته مرکز این استان اعلام شده و مبتلایان به تب کریمه کنگو تحت رصد می‌باشند.

مقامات بهداشت پاکستان همزمان نگران افزایش تعداد مبتلایان و سرعت شیوع این ویروس به ویژه در ایام تعطیلات عید قربان است که مردم این کشور در بیشترین سفرهای تفریحی و دید و بازدید را در این روزها انجام می‌دهند و با توجه به شناسایی این ویروس در حیوانات، احتمال شیوع بیشتر در روزهایی ذبح دام در عید قربان نیز وجود دارد.

شبکه «دنیا نیوز» پاکستان ساعاتی پیش اعلام کرد که با جان باختن ۳ بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو در شهر کویته شمار جان باختگان ناشی از این ویروس در کمتر از یک هفته به پنج نفر رسید و گزاش مسوولان درمانی در ایالت بلوچستان از افزایش شمار مراجعه کنندگان مشکوک به تب کنگو حکایت دارد.

تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی مشترک بین حیوان و انسان است که از طریق تماس با ترشحات بدن، خون و گوشت دامی که توسط کنه مورد گزش قرار گرفته و یا تماس مستقیم با کنه منتقل می‌شود.

بیماری تب کریکه کنگو نخستین بار سال ۱۹۴۴ در کریمه اوکراین و سپس در سال ۱۹۵۶ در جمهوری دموکراتیک کنگو مشاهد شد.
https://irna.ir/xjMq53

**نتانیاهو مجددا سیاست ترور را درپیش گرفت/ توسل تل آویو به یونیفل از ترس موشکهای مقاومت
رسانه های صهیونیست اعلام کردند که نخست وزیر رژیم صهیونیستی بار دیگر سیاست ترور را در پیش گرفته است.

از امضای تفاهم‌نامه حقوقی و قضایی ایران و عراق تا بازداشت عمران‌خان

«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی به دستگاه های امنیتی این رژیم دستور داده که بار دیگر سیاست ترور را در پیش بگیرند.

در همین حال شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی اعلام کرد که این رژیم در حال انجام مذاکرات با مصر برای جلوگیری از افزایش تنش در نوار غزه و همچنین مذاکره با یونیفل (نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در جنوب لبنان) برای ممانعت از شلیک موشک از لبنان به سرزمین های اشغالی است.

پیش از این جنبش جهاد اسلامی فلسطین در بیانیه ای با اشاره به اقدام جنایتکارانه بامداد امروز رژیم صهیونیستی در هدف قرار دادن شماری از فرماندهان این جنبش در غزه تصریح کرد که مسئولیت کامل جنایت تروریستی و بزدلانه در نوار غزه برعهده رژیم صهیونیستی است.

در این بیانیه آمده است: پاسخ فلسطینی ها به این کشتار به تاخیر نخواهد افتاد و سرایا القدس و دیگر گروه های مقاومت برای گرفتن انتقام خون های پاک کوتاه نخواهند آمد.

جنبش جهاد اسلامی اضافه کرد که دشمن صهیونیستی از طریق انجام جنایات نخواهد توانست اهداف خود را محقق کند، زیرا صفوف مقاومت متحد و یکپارچه و مواضعش ثابت است.

بنابر آخرین اخبار، حمله بامداد روز سه شنبه هواپیمای رژیم صهیونیستی به نوار غزه تاکنون ۱۳ شهید و ۲۰ زخمی برجای گذاشته است.
https://irna.ir/xjMq5s
**کدام طرف‌ها از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب نگرانند؟
پایگاه خبری «گلوبال تایمز» در گزارشی به رفع تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب اشاره کرده است و می نویسد این مساله یک خبر هیجان انگیز دیگر پس از سرگیری روابط ایران و عربستان در منطقه خاورمیانه به شمار می آید.

از امضای تفاهم‌نامه حقوقی و قضایی ایران و عراق تا بازداشت عمران‌خان

چین نیز ضمن استقبال از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، این اقدام را به نفع کشورهای عربی و صلح و ثبات منطقه خواند و نقش خود در بازگشت دمشق به این اتحادیه را تشریح کرد.

وانگ ونبین سخنگوی وزارت خارجه چین روز دوشنبه (۱۸ اردیبهشت) در کنفرانسی خبری گفت: ما معتقدیم که این مساله به سود قدرت و اتحاد کشورهای عربی، توسعه و احیای جهان عرب، صلح و ثبات در خاورمیانه و منافع بلندمدت کشورهای عربی است. وی تاکید کرد که چین همواره خواستار اتحاد کشورهای عربی بوده و فعالانه از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب حمایت می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه چین اظهار کرد که پکن در این زمینه از طریق کانال‌های خودش با طرف‌های مختلف در تعامل بوده است.

وانگ ونبین گفت که چین تیمی به کشورهای عربی فرستاد در مذاکرات بازگشت سوریه به اتحادیه عرب حضور داشته باشد. وی خاطرنشان کرد که چین بعنوان دوست سوریه و سایر کشورهای عربی از همبستگی اعراب استقبال و حمایت می‌کند و بطور خستگی‌ناپذیری به تلاش برای تحقق این هدف ادامه می‌دهد.
به باور کارشناسان، رفع تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب نشان دهنده آغاز یک مسیر درست به سوی یک راه حل سیاسی برای بحران سوریه به شمار می آید. بازگشت سوریه به اتحادیه عرب پس از تعلیق ۱۲ ساله نماد اوج جدیدی از همبستگی و توسعه در میان کشورهای عربی به شمار می آید و زمینه رابرای برقراری صلح در منطقه خاورمیانه فراهم می آورد.

بسیاری از تحلیلها دو دلیل عمده را برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب بر می شمارند. نخست اینکه وقوع زلزله بزرگی که اوایل فروردین ماه در مرز ترکیه و سوریه به وقوع پیوست، گامهای کشورهای عربی برای بازگرداندن روابط دیپلماتیک با سوریه را استوارتر ساخت. دوم اینکه عربستان و ایران که در بحران سوریه رویکرد مخالفت داشتند، تحت میانجیگری چین به آشتی تاریخی دست یافتند و این مساله انگیزه لازم برای برای تصمیم اتحادیه عرب در خصوص سوریه را فراهم کردند.

ماه گذشته، فرستاده ویژه دولت چین در موضوع خاورمیانه به سوریه سفر کرد و دیدگاه هایدر خصوص تلاش برای حل سیاسی مسئله سوریه و تسهیل بازگشت سوریه به اتحادیه عرب را مطرح کرد.

«بشار اسد» رییس جمهوری سوریه و «جای جون» فرستاده ویژه دولت چین در امور خاورمیانه، در تاریخ ۹ اردیبهشت ماه جاری، روابط دو کشور و نقش پکن در منطقه را بررسی کردند.

اسد در این دیدار خاطرنشان کرد: مهمترین تغییر مثبتی طی سال‌های اخیر در جهان، نقش‌آفرینی چین است که در حالتی آرام و متعادل در حال افزایش بوده و در حال ارائه الگوی جدیدی در سیاست، اقتصاد و فرهنگ، بویژه بر اساس اصل دستیابی به ثبات، صلح و سود برای همه است.

در طول ۱۲ سال گذشته، سوریه مشکلات فراوانی را پشت سر گذاشته است. در سال ۲۰۱۱، بحران سوریه در بحبوحه "بهار عربی" آغاز شد. در آن زمان، اتحادیه عرب عضویت سوریه را تحت فشار غرب به حال تعلیق درآورد. کم کم مداخلات نظامی و سیاسی اعمال شده از سوی نیروهای خارجی، وضعیت سوریه را بغرنج تر ساخت و عواقب فاجعه بار این مسائل تا به امروز ادامه داشته است.

در نهایت وزیران خارجه کشورهای عربی ۱۷ ردیبهشت ماه (هفتم ماه می جاری) در نشست فوق العاده خود با بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب موافقت کردند. «جمال رشدی» سخنگوی رسمی دبیرکل اتحادیه عرب گفت که اتحادیه عرب تصمیم گرفت سوریه را به کرسی خود در اتحادیه عرب بازگرداند.

اتحادیه عرب در نوامبر ۲۰۱۱ و با آغاز بحران این کشور در اقدامی اشتباه عضویت دمشق را در این اتحادیه به حالت تعلیق درآورده و از همان زمان تحریم های سیاسی و اقتصادی علیه این کشور عضو جبهه مقاومت اسلامی ضدصهیونیستی وضع کرده بود.
https://irna.ir/xjMq3s
**آمادگی ترکیه برای میزبانی مذاکرات سودان
"رجب طیب اردوغان" رئیس جمهور ترکیه در تماس تلفنی با ژنرال "عبدالفتاح عبدالرحمن البرهان" فرمانده ارتش و رئیس شورای حاکمیت سودان، خواستار توقف جنگ و شروع مذاکرات پایان درگیری در این کشور شد و گفت: آنکارا آماده میزبانی این مذاکرات است.

از امضای تفاهم‌نامه حقوقی و قضایی ایران و عراق تا بازداشت عمران‌خان

اردوغان در این تماس تلفنی خواستار تصمیم گیری طرفین برای آغاز مذاکرات شد و افزود: در تماس با سازمان ملل به تلاش‌های خود برای توقف درگیری و اطمینان از تامین نیازهای فوری مردم سودان ادامه خواهیم داد.

آناتولی همچنین گزارش داد که طرفین در این تماس تلفنی درباره آخرین تحولات درگیری در سودان مذاکره کردند و مسائل مربوط به تخلیه و امنیت شهروندان ترکیه در سودان نیز مورد بررسی قرار گرفت.

درگیری‌های مسلحانه در سودان از صبح روز شنبه ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین ماه) میان نیروهای ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع بر سرقدرت آغاز شده و میانجیگری‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن و نشستن طرف‌های درگیر بر سر میز گفت‌ و گوها تاکنون ثمری نداشته است.

با وجود برقراری چند دور آتش بس در سودان و اعلام پایبندی به آن از سوی طرفین درگیری، درگیری‌ها همچنان ادامه دارد.

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل می گوید که آژانس پناهندگان سازمان ملل، با مشورت دولت ها و شرکا، در حال برنامه ریزی برای کمک به بیش از ۸۰۰ هزار نفر است که احتمالا از جنگ سودان به هفت کشور همسایه این کشور فرار کنند.

سخنگوی سازمان ملل تصریح کرد: بدون حل و فصل سریع بحران، ما همچنان شاهد افزایش تعداد بیشتری از مردم آواره در سودان خواهیم بود که برای دستیابی به امنیت و کمک های بشردوستانه خانه های خود را ترک می کنند. آخرین آمار تیم های ما تایید می کند که تاکنون ۷۳ هزار سودانی به کشورهای همسایه این کشور متواری شده‌اند.

فرحان حق معاون سخنگوی سازمان ملل نیز می گوید: برنامه جهانی غذا پیش بینی می کند که در صورت ادامه درگیری ها، تعداد افراد متاثر از ناامنی حاد غذایی در سودان در سه تا ۶ ماه آینده بین ۲ تا ۲.۵ میلیون نفر افزایش می‌یابد که این تعداد سودانی‌هایی را که از ناامنی حاد غذایی رنج می برند، در مجموع به ۱۹ میلیون نفر افزایش می دهد.
https://irna.ir/xjMq5Z

**امیر خان متقی: یک گروه تروریستی هم در افغانستان نیست
سرپرست وزارت امور خارجه طالبان، در اسلام‌آباد گفت حتی یک گروه تروریستی در افغانستان وجود ندارد و طالبان به هیچ گروهی اجازه نمی‌دهد تا از خاک افغانستان علیه کشوری دیگر استفاده کند.

از امضای تفاهم‌نامه حقوقی و قضایی ایران و عراق تا بازداشت عمران‌خان

امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه طالبان در سخنرانی در مرکز مطالعات استراتژیک پاکستان گفت: «این‌ ادعا که در افغانستان چندین گروه تروریستی وجود دارد تبلیغاتی علیه ماست که در بیشتر از ۲۰ سال گذشته انجام شده است و ادامه دارد. هیچ گروه تروریستی در افغانستان و مدرکی در این رابطه نیز وجود ندارد.»

وی افزود تمامی این تلاش ها برای بدنام کردن کشور ما انجام می‌شود.

این مقام طالبان با اشاره به گروه تحریک طالبان پاکستانی خاطرنشان کرد به این گروه اجازه فعالیت از افغانستان علیه پاکستان داده نمی‌شود؛ زیرا این اتفاق به نفع افغانستان و پاکستان نیست.

سرپرست وزارت خارجه طالبان تصریح کرد اراده طالبان بر این است که به هیچ‌ فرد و گروهی اجازه ندهند تا از خاک افغانستان علیه کشور دیگری استفاده کند.

وی همچنان گفت در نشست‌های سه‌جانبه با وزیران امور خارجه پاکستان و چین در روز شنبه، دیگر طرف‌ها هم متعهد شده‌اند که از حریم هوایی و خاک هیچ کشوری علیه یکدیگر استفاده نشود.

امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه طالبان در اسلام‌آباد به‌سر می‌برد.
https://irna.ir/xjMq3h
**جهاد اسلامی: پاسخ به جنایت رژیم صهیونیستی به تاخیر نخواهد افتاد
جنبش جهاد اسلامی فلسطین با اشاره به جنایت رژیم صهیونیستی در نوار غزه تاکید کرد که پاسخ مقاومت به این جنایت به تاخیر نخواهد افتاد.

از امضای تفاهم‌نامه حقوقی و قضایی ایران و عراق تا بازداشت عمران‌خان

جنبش جهاد اسلامی فلسطین در بیانیه ای با اشاره به اقدام جنایت کارانه بامداد امروز رژیم صهیونیستی در هدف قرار دادن شماری از فرماندهان این جنبش در غزه تصریح کرد که مسئولیت کامل جنایت تروریستی و بزدلانه در نوار غزه برعهده رژیم صهیونیستی است.

در این بیانیه آمده است: پاسخ فلسطینی ها به این کشتار به تاخیر نخواهد افتاد و سرایا القدس و دیگر گروه های مقاومت برای گرفتن انتقام خون های پاک کوتاه نخواهند آمد.

جنبش جهاد اسلامی همچنین خاطرنشان کرده که دشمن صهیونیستی از طریق انجام جنایات نخواهد توانست اهداف خود را محقق کند، زیرا صفوف مقاومت متحد و یکپارچه و مواضعش ثابت است.

پیش از این جنبش حماس نیز در بیانیه ای با تسلیت شهادت جهاد شاکر الغنام، خلیل صلاح البهتینی و طارق محمد عز الدین از فرماندهان جنبش جهاد اسلامی فلسطین و تعدادی از شهروندان فلسطینی در نوار غزه که اغلب آن ها زن و کودک هستند، تاکید کرد که رژیم صهیونیستی بهای جنایت های خود را خواهد داد.

در این بیانیه با اشاره به تجاوز بامداد سه شنبه رژیم صهیونیستی به نوار غزه تاکید شده است که مسئولیت کامل این جنایت وحشیانه و پیامدهای آن با رژیم صهیونیستی و کابینه فاشیستی و تندرو آن است.

جنبش حماس خاطرنشان کرده که تروریسم و جنایت های روزافزون رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین در نوار غزه و تمام کرانه باختری و در قدس و مسجد الاقصی بهای سنگینی برای آن رژیم خواهد داشت و امنیتی برای تل آویو به ارمغان نمی آورد.

این جنبش تاکید کرد که رژیم صهیونیستی نمی تواند اهداف و برنامه های تجاوزگرانه خود را محقق کند، بلکه تنها منجر به اتحاد بیش از پیش ملت فلسطین و مقاومت شجاع آن در تمامی میدان ها می شود.

در بخشی از این بیانیه آمده است که مبارزه و مقاومت ملت فلسطین و پایبندی به حقوق و آرمان ها و همچنین پاسخ به تجاوزها تا نابودی رژیم صهیونیستی ادامه خواهد داشت.

بنابر آخرین اخبار، حمله بامداد روز سه شنبه جنگنده - بمب افکن های رژیم صهیونیستی به نوار غزه ۱۳ شهید و ۲۰ زخمی برجای گذاشته است.
https://irna.ir/xjMq3Z
**رژه نظامی در مسکو همزمان با سالگرد پیروزی بر آلمان نازی با حضور پوتین
آیین گرامیداشت هفتاد و هشتمین سالگرد پیروزی نیروهای ارتش سرخ شوروی بر آلمان نازی در جنگ جهانی دوم با رژه نظامیان روسیه در میدان سرخ مسکو آغاز شد.

از امضای تفاهم‌نامه حقوقی و قضایی ایران و عراق تا بازداشت عمران‌خان

در این آیین که سه شنبه با حضور ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و برخی سربازان جنگ جهانی دوم آغاز شد،‌ همچنین برخی سران و مقامات خارجی حضور دارند.
الکساندر لوکاشنکو، قاسم ژومارت توکایف و صدیر جباروف رؤسای جمهور بلاروس، قزاقستان و قرقیزستان و نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان از جمله مقاماتی هستند که در این آیین شرکت کرده اند.
روسیه در حالی ۱۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، روز ۹ مه موسوم به روز پیروزی در تقویم این کشور را جشن گرفت که بامداد سیزدهم این ماه، مقامات این کشور از حمله پهپادی به کاخ کرملین با هدف سوء قصد به رئیس جمهور روسیه سخن گفتند و آن را اقدامی از سوی اوکراین تلقی کردند، اتهامی که اوکراین آن را در بحبوحه جنگ با روسیه رد کرد. درگیری های نظامی بین روسیه و اوکراین از اسفند ۱۴۰۰ تاکنون ادامه داشته است.
با این وجود، حمله پهپادی به کرملین، مانع از تدارک روس ها برای جشن روز پیروزی نشد و گرامیداشت این روز با رژه نیروهای نظامی آغاز شد.
پیش از این رئیس جمهور روسیه به مناسبت هفتاد و هشتمین سالگرد پیروزی این کشور در جنگ جهانی دوم پیام های تبریکی به سران جمهوری آذربایجان، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان، آبخازیا، اوستیای جنوبی و همچنین مردم گرجستان و مولداوی ارسال کرد.
آیین رژه روز پیروزی نخستین بار در ۲۴ ژوئن ۱۹۴۵ به دستور استالین فرمانده وقت نیروهای مسلح روسیه برگزار شد که بعدا رهبری حزب کمونیست شوروی را بر عهده گرفت .
قرارداد رسمی و قطعی تسلیم آلمان نازی در ساعات پاپانی روز هشتم مه ۱۹۴۵ به وقت محلی امضا شد که همزمان با بامداد نهم مه به وقت مسکو بود. به همین جهت، روز هشتم مه در اروپای غربی و روز نهم مه در روسیه به عنوان روز پیروزی گرامی داشته می شود.
بر اساس برخی مطالعات صورت گرفته ، تلفات انسانی روسیه در جنگ جهانی دوم اعم از نظامیان و غیرنظامیان به ۲۶ میلیون و ششصد هزار نفر رسید که هشت میلیون و ۶۶۸ هزار نفر از آنان را سربازان تشکیل می دادند.
https://irna.ir/xjMpXv
**روسیه: در حمله اسرائیل به غزه یک شهروند روس با همسر و فرزندش جان باختند
دولت روسیه اعلام کرد که در حمله بامداد امروز سه شنبه ارتش رژیم صهیونیستی به نوار غزه یک تبعه روس با همسر و فرزندش جان خود را از دست داده است.

از امضای تفاهم‌نامه حقوقی و قضایی ایران و عراق تا بازداشت عمران‌خان

نمایندگی روسیه در فلسطین اعلام کرد: یک شهروند روس به همراه همسر و پسرش در حملات به غزه جان باختند.

جزئیات بیشتری در این باره منتشر نشده است.

نوار غزه بامداد امروز بار دیگر شاهد حمله هوایی ارتش رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین در سایه حمایت های همیشگی واشنگتن از تل آویو بود. بر اساس اعلام مدیر مجتمع پزشکی الشفاء در غزه، در این جنایت، ۱۳ نفر شهید و ۲۰ نفر مجروح شدند. در میان مجروحان نیز ۳ کودک و ۷ زن دیده می شود .

به گفته «محمد ابو سرینه»، در میان شهدا ۴ کودک و ۶ زن دیده می شود و حال تعدادی از مجروحان نیز وخیم گزارش شده است.
https://irna.ir/xjMq4S
**تحرکات جدید آمریکا در جنوب اسپانیا با ادعای تقویت روابط راهبردی
آمریکا و اسپانیا اعلام کردند که ایالات متحده بر اساس توافقنامه‌ای در جهت تقویت روابط راهبردی دوجانبه‌، ناوشکن‌های مستقر خود در جنوب اسپانیا را از چهار فروند به ۶ فروند افزایش می‌دهد.

از امضای تفاهم‌نامه حقوقی و قضایی ایران و عراق تا بازداشت عمران‌خان

این توافقنامه تعهدات صورت گرفته جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و پدرو سانچز نخست وزیر اسپانیا در جلسه‌ای که در ماه ژوئن (خرداد و تیر) در حاشیه اجلاس سازمان پیمان آنتلانتیک شمالی (ناتو) در مادرید برگزار شد را به همراه دارد.

ناوشکن‌های ایالات متحده مستقر در پایگاه دریایی روتا (Rota) در خلیج کادیس (Cadiz) تنها ناوهایی هستند که بندرگاه دائمی در اروپا دارند.

سفارت آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشتی‌ها برای انجام عملیات‌های روزانه در ماموریت‌های مختلفی، از جمله دفاع موشکی بالستیک و جنگ ضدهوایی مستقر شده‌اند.

وزارت دفاع اسپانیا نیز اعلام کرد که این ناوشکن‌ها بدون ایجاد تغییر در ماموریت‌ها، انواع نیروها و یا تغییر حداکثر میزان کارمندان غیرنظامی و نظامی مجاز ایالات متحده تحت توافقنامه همکاری‌ دفاعی، مستقر خواهند شد.

بر اساس این گزارش، سانچز جمعه برای دیدار با بایدن به واشنگتن سفر می‌کند. دستور کار این جلسه شامل حمایت قوی دوجانبه آنها از اوکراین در برابر روسیه، ایجاد علاقه‌مندی به تعمیق همکاری در آمریکای لاتین و دریای کارائیب و بر عهده گرفتن ریاست دوره ای شورای اتحادیه اروپا از ژوئیه تا دسامبر توسط اسپانیا است.
https://irna.ir/xjMpZF
**«بریکس»، بلای جان دلار
همزمان با حرکت فزاینده کشورها در مسیر دلارزدایی از مبادلات تجاری، کشورهای حوزه بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) به عنوان قدرتهای اقتصادی نوظهور در حال بررسی ایجاد یک ارز مشترک برای تجارت بین خود هستند.

از امضای تفاهم‌نامه حقوقی و قضایی ایران و عراق تا بازداشت عمران‌خان

یک ابتکار مالی جدید که با ظرفیت و پتانسیل تبدیل به ارز مشترک بریکس دیده می شود، می تواند به زودی در آگوست ۲۰۲۳ در اجلاس آتی بریکس در آفریقای جنوبی اعلام شود.

تسلط دلار آمریکا در تجارت جهانی با چالش های جدی روبرو است زیرا اقتصادهای نوظهور جهانی مانند هند و چین درحال انجام اقداماتی جدی و مهم برای کنار گذاشتن دلار از مبادلات تجاری و استفاده از ارزهای ملی خود هستند.

به رسانه آسیاپلاس، الکساندر باباکوف، نایب رئیس دومای دولتی روسیه هنگام سخنرانی در رویداد مجمع اقتصادی بین المللی سن پترزبورگ در دهلی نو هند، که اخیرا برگزار شد گفت که برنامه انتقال اولیه استفاده از ارزهای داخلی در معاملات است. پس از این، معرفی و گردش یک ارز دیجیتال یا یک ارز جایگزین قابل بررسی است.

با توجه به اختلافات دوجانبه بین هند و چین به دلیل بن بست نظامی مداوم در امتداد خط مرزی بین دو غول آسیایی، معرفی بالقوه یک ارز مشترک بریکس قابل توجه است.

به گزارش خبرگزاری روسی اسپوتنیک، باباکوف خاطرنشان کرد که اجلاس سران بریکس آمادگی برای اجرای این ابتکار خاص را نشان خواهد داد و کار بر روی این پروژه ادامه دارد.
برزیل، روسیه، هند و چین در سال ۲۰۰۹ از بنیانگذاران بریکس بودند و این بلوک یک سال بعد آفریقای جنوبی را پذیرفت. به گفته اونیل، اگر این سیستم به «کشورهای نوظهور گسترش یابد، یک سیستم جهانی منصفانه تر و چند ارزی در سطح جهانی ممکن است پدیدار شود.

هند تلاش های مداومی برای جایگزینی دلار آمریکا با روپیه به عنوان ارز ذخیره جهانی انجام داده است. دهلی نو به کشورهایی که با کمبود دلار مواجه هستند پیشنهاد می کند تا پرداخت های تجاری خود را به روپیه هند تسویه کنند. هدف دهلی، کشورهای همسایه های نزدیک خود و کشورهایی است که حجم تجارت قابل توجهی با آنها دارد.

چین نیز بورس کالای خود را در شانگهای راه اندازی کرد - بورس بین المللی انرژی شانگهای(INE) در سال ۲۰۱۸ برای تحویل نفت از کشورهایی مانند ایران، ونزوئلا و روسیه. قراردادهای معامله شده INE فقط به یوآن چین است.

یک توافق احتمالی بین چین و عربستان سعودی برای حل و فصل معاملات تجاری به یوآن ممکن است دلار آمریکا را از قلمرو نفتی عقب براند.

تسلط دلار در تجارت جهانی به این معنی است که بار بدهی های دلاری برای سایر کشورها با نرخ ارز افزایش و کاهش می یابد. این امر باعث بی ثباتی اقتصاد کشورهایی می شود که سیاست پولی ایالات متحده اغلب نقش تعیین کننده ای نسبت به تصمیمات داخلی آن دارد.

راشاتودی نیز در مطلبی با اشاره به رویکرد اقتصادهای بزرگ جهانی به سمت دلارزدایی این روند را به ویژه در تبادلات بزرگ نفتی میان بزرگترین فروشندگان و خریداران این کالا چشمگیر ارزیابی کرده‌است.

در گزارش این شبکه آمده است که در توافق‌های دوجانبه جدید تجاری ارزهایی غیر از دلار آمریکا مبادله می‌شود و از همه مهمتر مسکو، ریاض و پکن به عنوان بزرگترین فروشندگان و خریداران نفت بر اساس ارزی غیر از دلار تجارت می‌کنند.

به نوشته راشاتودی، این امر از زمان بالارفتن قیمت نفت شدت یافته و بدین ترتیب یکی از ارکان اصلی سلطه دلار را از بین برده است و به کشورهای دیگر هم نشان می دهد که دلیلی برای تقاضا و نگهداری دلار وجود ندارد.
https://irna.ir/xjM8n6
**پوتین: مردم اوکراین گروگان دولت‌شان هستند
رئیس جمهوری روسیه در جریان سخنرانی در مراسم رژه پیروزی نیروهای شوروی بر آلمان نازی گفت: مردم اوکراین گروگان دولتشان هستند.

از امضای تفاهم‌نامه حقوقی و قضایی ایران و عراق تا بازداشت عمران‌خان

مراسم رژه هفتاد و هشتمین سالگرد پیروزی شوروی سابق بر آلمان نازی دقایقی پیش با حضور ولادیمیر پوتین در مسکو آغاز شد.

پوتین در این مراسم گفت: کشورهای غربی بذر نفرت کاشته و اراده خود را بر کشورهای دیگر تحمیل می کنند. تخریب قبور سربازان جان باخته شوروی در جنگ جهانی دوم جنایت علیه بشریت بوده و مردم اوکراین گروگان دولتشان هستند.
به نوشته تارنمای خبری اسپوتنیک، در جریان رژه امروز حدود ۱۰ هزار سرباز و بیش از ۱۲۰ عراده تجهیزات نظامی و جنگی حضور خواهند داشت. مقام های بلندپایه برخی از کشورها از جمله "صدر جباروف" رئیس جمهوری قرقیزستان به عنوان مهمان در مراسم امروزداشته اند.
پوتین در ادامه سخنرانی خود بر مقابله روسیه با تروریسم جهانی تاکید کرد و گفت: ما از ساکنان دنباس محافظت خواهیم کرد. برای روسیه هیچ کدام از مردمان غرب و شرق دشمن نیستند. مانند خیلی از مردم، ما به دنبال آینده‌ای صلح‌آمیز، آزاد و با ثبات هستیم.

رئیس جمهوری روسیه غرب را متهم کرد که نحوه شکست نازی‌ها را فراموش کرده و اکنون به روس هراسی مشغول است.
وی افزود: هر ایدئولوژی برتری جویانه‌ای غیرقابل قبول است؛ با این وجود نخبگان غربی به استثنایی بودن کشورهایشان و جنگ افروزی برای حفظ آن باور دارند.
پوتین گفت: تمدن جهانی در آستانه تغییرات بزرگی است و هدف از روس هراسی، تجزیه روسیه است.
https://irna.ir/xjMq59
**نامزد انتخابات ترکیه: به تمام خواسته‌های اتحادیه اروپا عمل خواهیم کرد
"کمال قلیچداراوغلو" نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد که در صورت انتخاب شدن در این رقابت سیاسی، به تمام خواسته‌های اتحادیه اروپا عمل و احکام دادگاه اروپایی حقوق بشر را اجرا خواهد کرد.

از امضای تفاهم‌نامه حقوقی و قضایی ایران و عراق تا بازداشت عمران‌خان

این نامزد مورد حمایت ائتلاف ملت و اپوزیسیون ترکیه در مصاحبه با خبرنگاران مطبوعات آلمانی گفت: به وعده خود مبنی بر آزادی "صلاح‌الدین دمیرتاش" رهبر زندانی حزب دموکراتیک خلق‌ها و "عثمان کاوالا" فعال ترک که به زندان‌های طولانی مدت در ترکیه محکوم شده‌اند، عمل خواهد کرد.

دمیرتاش که از آبان سال ۱۳۹۵ به اتهام همکاری با گروه های تروریستی، تحریک مردم به شورش و چند اتهام دیگر محکوم به تحمل ۱۴۲ سال زندان محکوم شده و در حبس به سر می برد، چند سال پیش به دادگاه حقوق بشر اروپا شکایت کرد و این دادگاه سه سال پیش حبس او را غیرقانونی خوانده و خواستار آزادی سریع او شد.

عثمان کاوالا فعال مدنی ترکیه نیز به اتهام مشارکت در تظاهرات ضددولتی سال ۲۰۱۳ و کودتای نافرجام ۲۰۱۶ در سال ۲۰۱۷ دستگیر و به حبس ابد محکوم شد و دادگاه حقوق بشر اروپا ادعا کرد که محاکمه و زندانی کردن او به دلیل ساکت کردن کنشگران حقوق بشر در ترکیه می باشد و در عین حال خواهان آزادی او شد.

کمال قلیچداراوغلو نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه همچنین در این مصاحبه در پاسخ به سوال اجرای حکم دادگاه حقوق بشر اروپا درباره آزادی "عبدالله اوجالان" رهبر محبوس گروه پ.ک.ک نیز که به حبس ابد محکوم شده است، گفت: ما به تمام خواسته‌های اتحادیه اروپا عمل خواهیم کرد.

دادگاه حقوق بشر اروپا چند سال پیش با انتقاد از شرایط حبس اوجالان خواستار ایجاد مکانیسم‌ قانونی برای «آزادی مشروط» وی شده بود که دولت ترکیه درخواست آزادی این رهبر زندانی گروه پ.ک.ک را که این تشکیلات تروریستی را اداره می کند، رد کرد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه که در جامعه سیاسی این کشور به نامزد جریان غرب معروف شده، همچنان به وعده‌های خود در مقابل غرب ادامه می دهد به طوری که چند روز پیش هم در مصاحبه با اکونومیست وعده داده بود که «هر چه شما بگویید» را اجرا خواهم کرد.

قلیچداراوغلو در مصاحبه با مطبوعات آلمان با بیان این که دموکراسی در ترکیه طی ۲۰ سال گذشته ذبح و تضعیف شده است، گفت: برای بازگرداندن دموکراسی به کشور خود، قانون اساسی ترکیه را تغییر داده و دوباره سیستنم حکومتی ترکیه را از نظام ریاستی به پارلمانی تغییر خواهم داد.

وی بیان کرد: قانون اساسی جدید ترکیه، قانون اخلاقی سیاسی خواهد بود و در آن تمام استانداردهای دموکراتیک اتحادیه اروپا به طور کامل گنجانده خواهد شد.

نامزد ائتلاف ملت در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه اظهار کرد: تمام بلوک اپوزیسیون در این انتخابات گرد هم آمده‌اند تا برای برقراری همه استانداردهای دموکراتیک تعیین شده توسط اتحادیه اروپا مبارزه کنند.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ترکیه همزمان با بیست و هشتمین دوره انتخابات پارلمانی این کشور در روز ۱۴ ماه می ۲۰۲۳(۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) برگزار می شود.

در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، رجب طیب اردوغان نامزد مورد حمایت ائتلاف جمهور، کمال قلیچداراوغلو نامزد مورد حمایت ائتلاف ملت، محرم اینجه نامزد معرفی شده از سوی حزب مملکت و سینان اوغان نامزد مورد حمایت ائتلاف آتا در حال رقابت هستند.
https://irna.ir/xjMq4V
**آسیای مرکزی، هدف یازدهمین بسته تحریمی ضد روسی اروپا
اتحادیه اروپا در یازدهمین بسته تحریمی خود علیه روسیه به دنبال جلوگیری از سازوکارهایی است که به مسکو در دور زدن تحریم‌ها کمک می‌کند و گفته می‌شود کشورهای آسیای مرکزی از جمله ازبکستان و قزاقستان نخستین اهداف این طرح خواهند بود.

از امضای تفاهم‌نامه حقوقی و قضایی ایران و عراق تا بازداشت عمران‌خان

اتحادیه اروپا در یازدهمین بسته تحریمی خود علیه روسیه برای نخستین بار به دنبال اقدام‌های بازدارنده علیه کشورهایی است که به اعتقاد این بلوک در دور زدن تحریم‌ها مسکو را کمک می‌کنند.

به گفته سه دیپلمات اروپایی به این روزنامه، پیشنهادهایی که اتحادیه اروپا برای جلوگیری دور زدن تحریم‌ها مطرح خواهد کرد، کشورهای آسیای مرکزی از جمله ازبکستان و قزاقستان را به تبعیت از آن ترغیب می‌کند.

هدف اصلی چنین مکانیسمی، بازدارندگی کشورها از کمک به روسیه و قطع کانال های تجاری است که مسکو می‌تواند از آن‌ها استفاده کند.

بر اساس این گزارش، یازدهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا احتملا امروز سه‌شنبه همزمان با سفر اورسولا فون در لاین رییس کمیسیون اروپا به کی‌یف به مناسب «روز اروپا» رونمایی می‌شود.

نمایندگان اتحادیه اروپا، فردا ( چهارشنبه) نظرات اولیه خود را درباره این بسته پیشنهادی اعلام خواهند کرد اما انتظار نمی‌رود که بسته جدید تا هفته آینده نهایی شود.

دیوید اوسالیوان فرستاده اتحادیه اروپا در امور تحریمی در هفته‌های اخیر به منظور ارزیابی مساله «دور زدن تحریم‌ها»، به ترکیه، ازبکستان و قزاقستان سفر کرده است.

این گزارش می‌افزاید: در بسته تحریمی پیشنهادی اروپا که به رؤیت پولیتیکو رسیده، کمسیون اروپا اشخاص و نهادهایی را هدف قرار می‌دهد که در راستای دور زدن اقدام‌های محدودکننده این بلوک علیه مسکو فعالیت می‌کنند.

بسته یازدهم تحریمی ضد روسی اروپا، در حال حاضر ۷۲ شخص و ۳۱ نهاد را شامل می‌شود.

مخالفان این طرح با تشبیه آن به «باز کردن جعبه پاندورا» [تصمیم‌گیری اشتباه که پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی به همراه دارد] ابراز نگرانی می‌کنند: اعمال تحریم‌های جدید و هدف قرار دادن کشورهایی که عامدانه و یا غیرعامدانه در دور زدن تحریم‌های اروپا دخیل هستند، در قدم‌های بعدی چین و ترکیه را هدف قرار داده و می‌تواند از نظر سیاسی برای اروپا تبعاتی به همراه داشته باشد.

در همین رابطه، چین روز گذشته مخالفت شدید خود را با این طرح که ۷ شرکت چینی را هدف قرار می‌دهد، اعلام کرد. اتحادیه اروپا مدعی شده است این شرکت‌ها اقلام ممنوعه اروپا را به طور مستقیم یا با واسطه به روسیه ارسال می‌کنند.
https://irna.ir/xjMq3p
**زخمی شدن ۱۴۵ فلسطینی در یورش صهیونیستها به نابلس
منابع فلسطینی گزارش دادند که در یورش امروز نظامیان رژیم صهیونیستی به شهر نابلس در کرانه باختری رود اردن ۱۴۵ شهروند فلسطینی زخمی شدند.

از امضای تفاهم‌نامه حقوقی و قضایی ایران و عراق تا بازداشت عمران‌خان

جمعیت هلال احمر فلسطین امروز سه شنبه گزارش دادند که در جریان یورش امروز نیروهای رژیم صهیونیستی به شهر نابلس تاکنون ۱۴۵ نفر زخمی شده اند که جراحت ۱۲ نفر از آنها ناشی از اصابت گلوله نظامیان صهیونیست بوده است.

نظامیان رژیم صهیونیستی صبح امروز به شهر نابلس یورش بردند که با مقاومت گسترده مبارزان فلسطینی مستقر در این شهر روبرو شدند.

براساس برخی گزارشها، نظامیان صهیونیست دو شهروند فلسطینی از جمله یک نوجوان ۱۴ ساله را در نابلس بازداشت کرده اند.
https://irna.ir/xjMq5C

**حماس: رژیم صهیونیستی بهای جنایت خود در نوار غزه را خواهد داد
جنبش حماس با اشاره به جنایت رژیم صهیونیستی در نوار غزه و شهادت تعدادی از شهروندان فلسطینی از جمله سه نفر از رهبران جنبش جهاد اسلامی فلسطین تاکید کرد که مسئولیت پیامدهای این جنایت با رژیم صهیونیستی است.

از امضای تفاهم‌نامه حقوقی و قضایی ایران و عراق تا بازداشت عمران‌خان

جنبش حماس امروز سه شنبه در بیانیه ای با تسلیت شهادت جهاد شاکر الغنام، خلیل صلاح البهتینی و طارق محمد عز الدین از فرماندهان جنبش جهاد اسلامی فلسطین و تعدادی از شهروندان فلسطینی در نوار غزه که اغلب آن ها زن و کودک هستند، تاکید کرد که رژیم صهیونیستی بهای جنایت های خود را خواهد داد.

در این بیانیه با اشاره به تجاوز بامداد سه شنبه رژیم صهیونیستی به نوار غزه تاکید شده است که مسئولیت کامل این جنایت وحشیانه و پیامدهای آن با رژیم صهیونیستی و کابینه فاشیستی و تندرو آن است.

جنبش حماس خاطرنشان کرد که تروریسم و جنایت های روزافزون رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین در نوار غزه و تمام کرانه باختری و در قدس و مسجد الاقصی بهای سنگینی برای آن رژیم خواهد داشت و امنیتی برای تل آویو به ارمغان نمی آورد.

این جنبش تاکید کرد که رژیم صهیونیستی نمی تواند اهداف و برنامه های تجاوزگرانه خود را محقق کند بلکه تنها منجر به اتحاد بیش از پیش ملت فلسطین و مقاومت شجاع آن در تمامی میدان ها می شود.

در بخشی از این بیانیه آمده است که مبارزه و مقاومت ملت فلسطین و پایبندی به حقوق و آرمان ها و همچنین پاسخ به تجاوزها تا نابودی رژیم صهیونیستی ادامه خواهد داشت.
https://irna.ir/xjMpYQ
**سفیر ایران: چشم انداز مذاکرات چهارجانبه مسکو نویدبخش است
مذاکرات چهارجانبه مسکو با حضور وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، روسیه، سوریه و ترکیه در حالی چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه با هدف حل و فصل مسائل آنکارا – دمشق برگزار می شود که سفیر ایران در مسکو، چشم انداز این مذاکرات را روشن و نویدبخش خواند.

از امضای تفاهم‌نامه حقوقی و قضایی ایران و عراق تا بازداشت عمران‌خان

کاظم جلالی سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: جمهوری اسلامی ایران بر اساس سیاست اصولی خود مبنی بر همکاری با همسایگان و رفع تنش و حل مسائل با مکانیزم ها و سازوکارهای منطقه ای، همواره از چنین مکانیزمی برای حل مشکلات بین ترکیه و سوریه حمایت کرد.
سفیر ایران در روسیه با اشاره به تلاشهای تهران و مسکو برای وساطت و حل اختلافات با سازوکارهای منطقه ای در قالب هایی همچون روند آستانه گفت: پس از برگزاری جلسات مختلف در سطوح کارشناسی و وزیران دفاع چهار کشور، نشست وزیران امور خارجه کشور در روز چهارشنبه برگزار خواهد شد.
وی گفت: چشم انداز این اجلاس، چشم انداز نویدبخشی برای حل مسائل و ایجاد سازوکارهای جدید منطقه ای و بومی است و اینکه کشورهای منطقه و همسایه از ظرفیت های یکدیگر برای حل مسائل منطقه ای و هم برای گسترش روابط بین خود استفاده کنند.

پیش از این، سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد که حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در راس هیاتی در نشست چهارجانبه مسکو که بیستم اردیبهشت ماه جاری برگزار می شود، شرکت می کند.
ناصر کنعانی افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره بر حل و فصل مسائل و اختلافات میان سوریه و ترکیه تاکید داشته و در همین چارچوب تماس ها و گفت‌وگوهای دوجانبه‌ای هم با مقامات دمشق و آنکارا انجام داده است.
کنعانی به نشست های روند آستانه اشاره کرد و یادآور شد: ایران همواره در این نشست‌های چهارجانبه تاکید کرده است که ضمن درک مسائل امنیتی ترکیه در سوریه معتقد هستیم که این موضوعات راهکار نظامی ندارد؛ در این نشست ها پیشرفت های خوبی حاصل شده و روندهای خوبی هم شکل گرفت و این نشست با اراده سیاسی چهار شرکت کننده می‌تواند خروجی خوبی داشته باشد و اختلافات ترکیه و سوریه حل و فصل شود.

آخرین تکاپوها در چارچوب همکاری های این چهار کشور مربوط به اجلاس وزیران دفاع بود که در اوایل اردیبهشت ماه به میزبانی مسکو برگزار شد.
پیش از آن، چهار کشور اواخر فروردین ماه در سطح معاونان وزارت امور خارجه در پایتخت روسیه، مذاکراتی در این راستا داشتند.
آنچه که از این نشست ها در قالب گزارش های خبری و بیانیه های پایانی، به افکار عمومی اطلاع رسانی شده است که این ابتکار عمل ایران و روسیه برای پایان دادن به مناقشه میان ترکیه و سوریه، با گام هایی رو به جلو در مسیر پایان ۱۲ سال چالش در روابط آنکارا – دمشق همراه بوده است.

انتظارات دمشق و آنکارا از مذاکرات چهارجانبه
به گفته تحلیلگران، پایان دادن به حضور نظامی ترکیه در مرزها و خاک سوریه، مبارزه با تروریسم و تأکید بر خودداری از دخالت در امور روسیه از مهمترین محورهای مورد نظر دمشق در مذاکرات چهارجانبه است.
آنکارا هم تلاش می‌کند تا اقدامات لازم برای مبارزه با تروریسم را با سه کشور دیگر هماهنگ کرده و با تمرکز بر روند مذاکرات سیاسی، برای بحران پناهجویان و بازگشت آبرومندانه آنها به سوریه هم رایزنی و برنامه‌ریزی کند.

پیوستن ایران به روند مذاکرات
حلقه تلاش های دیپلماتیک برای حل و فصل مسائل سوریه و ترکیه چندی پیش با حضور روسیه شکل گرفت اما با توجه به نقش جمهوری اسلامی ایران در حفظ صلح و ثبات در منطقه، تهران نیز به روند مذاکرات دعوت شد تا حل و فصل مسائل با بهره گیری از ظرفیت ایران شتاب گیرد.
قبل از آنکه ایران به این روند بپیوندد، به گفته طرف های مذاکرات، تهران در جریان روند این مذاکرات بود و پس از مدتی، عملا حضور ایران به مثابه گامی برای شتاب بخشی به حل و فصل مسائل آنکارا – دمشق مبدل شد.
قبل از پیوستن ایران به این مذاکرات، «مولود چاووش‌اغلو» وزیر خارجه ترکیه در دیدار خود با «حسین امیرعبداللهیان» وزیرامورخارجه ضمن اشاره به مذاکرات آینده ترکیه، سوریه و روسیه گفته بود: ما همیشه ایران را در جریان کار قرار داده ایم و از نظر ترکیه، ایران نقش مهمی در حفظ صلح و ثبات در سوریه و منطقه دارد.
«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه هم اندکی بعد از حضور ایران به عنوان یکی از کشورهای ضامن روند آستانه در مذاکرات آینده عادی‌سازی روابط با سوریه خبر داد.
بدین ترتیب، جمهوری اسلامی ایران که در دولت سیزدهم، برای تقویت مناسبات با همسایگان اهتمام ویژه ای دارد، این دعوت را پذیرفت.
نشستی برای آماده سازی اجلاس وزیران امور خارجه
پس از آن بود که ۱۴ و ۱۵ فروردین ۱۴۰۲، رایزنی‌های چهارجانبه‌ای در سطح معاونان وزرای خارجه روسیه، ایران، سوریه و ترکیه در مسکو برگزار شد.
در این مذاکرات، طرف ها موضوعات مربوط به آماده سازی نشست آتی بین وزرای خارجه چهار کشور را مورد بحث و بررسی قرار دادند.
در این نشست‌ها هر کشور مواضع و دیدگاه‌های خود را شفاف و صریح بیان کرد و طرف‌ها توافق کردند رایزنی‌های خود را ادامه دهند.

حضور «علی اصغر خاجی» مشاور ارشد وزیر خارجه ایران در امور ویژه سیاسی به عنوان مذاکره‌کننده ارشد تهران در این نشست، با توجه به سابقه دیپلماتیک وی، نشان دهنده اهمیت این گفت‌وگوها برای جمهوری اسلامی ایران بود.
در حاشیه این نشست ها برخی گمانه زنی های رسانه ای مطرح شد که در صورت مثبت بودن روند مذاکرات، علاوه بر نشست وزیران امور خارجه، می‌توان به دیدارها و رایزنی‌هایی در سطح سران چهار کشور هم امیدوار بود.
با این وجود، الکساندر یفیموف سفیر روسیه در دمشق پیش از این ضمن آن که اعلام کرد که نشست چهارجانبه وزرای خارجه ایران، روسیه، سوریه و ترکیه به ماه می (اردیبهشت ماه) موکول شده است، اظهار داشت: مسیر عادی سازی روابط آنکارا و دمشق طولانی است و نمی توان تمام پرونده ها را طی یک دور گفت وگو و یا مذاکره بررسی کرد.
وی اضافه کرد که این مسیر طولانی است اما ما گام به گام پیشروی خواهیم کرد.

پایان کار نشست وزیران دفاع با بیانیه مشترک
پس از آن بود که مذاکرات چهارجانبه وزرای دفاع فدراسیون روسیه، جمهوری اسلامی ایران، جمهوری عربی سوریه و جمهوری ترکیه پنجم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در مسکو برگزار و با تاکید بر مبارزه مشترک با تروریسم همراه شد.
در این مذاکرات اقدامات فعلی در زمینه تحکیم امنیت در جمهوری عربی سوریه و عادی سازی روابط با جمهوری ترکیه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در بیانیه مشترک این مذاکرات آمده است:در این مذاکرات توجه ویژه ای به موضوع مبارزه با تمام اشکال تهدیدات تروریستی، مبارزه با داعش و سایر گروه های افراطی در سرزمین سوریه صورت گرفت.

بدین ترتیب، با تمایل طرف های مذاکرات به ادامه این روند تا دستیابی به حل و فصل مسائل آنکارا – دمشق، اینک باید در انتظار اجلاس وزیران امور خارجه چهار کشور در مسکو بود تا بلکه گام عملی در مسیر گشودن گره از مشکل ۱۲ ساله در مناسبات این دو کشور همسایه برداشته شود.
ابتکار عمل تهران و مسکو در حل و فصل مسائل منطقه ای، الگوی عملی و عینی دیگری از لزوم همکاری های منطقه ای برای حل و فصل موضوعات تلقی می شود که به ثمر نشستن آن، طرفداران مداخله قدرت های غربی در امور کشورهای منطقه را در انزوا خواهد برد.
https://irna.ir/xjMpXb
**هنیه: دشمن در محاسبات خود اشتباه کرد/ ترور فرماندهان، مقاومت را گسترده تر خواهد کرد
رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) با اشاره به جنایت بامداد امروز رژیم صهیونیستی در نوار غزه تاکید کرد که دشمن در محاسبات خود اشتباه کرد و بهای جنایت هایش را خواهد داد.

از امضای تفاهم‌نامه حقوقی و قضایی ایران و عراق تا بازداشت عمران‌خان

«اسماعیل هنیه» در بیانیه ای تاکید کرد که ترور فرماندهان فلسطینی در یک عملیات بزدلانه در نوار غزه، امنیت را برای رژیم صهیونیستی به ارمغان نخواهد آورد.

وی گفت که ترور فرماندهان،مقاومت را گسترده تر خواهد کرد و دشمن در محاسبات خود اشتباه کرده و بهای آن را پرداخت خواهد کرد.

هنیه اضافه کرد که مقاومت خود روش پاسخ دردناک به دشمن را تعیین خواهد کرد.

همچنین «حازم قاسم» سخنگوی جنبش حماس تاکید کرد که جنایت امروز رژیم صهیونیستی در نوار غزه جنایتی علیه تمام ملت فلسطین است.

پیش از این جنبش حماس در بیانیه ای با تسلیت شهادت جهاد شاکر الغنام، خلیل صلاح البهتینی و طارق محمد عز الدین از فرماندهان جنبش جهاد اسلامی فلسطین و تعدادی از شهروندان فلسطینی در نوار غزه که اغلب آن ها زن و کودک هستند، تاکید کرد که رژیم صهیونیستی بهای جنایت های خود را خواهد داد.

در این بیانیه با اشاره به تجاوز بامداد سه شنبه رژیم صهیونیستی به نوار غزه تاکید شده است که مسئولیت کامل این جنایت وحشیانه و پیامدهای آن با رژیم صهیونیستی و کابینه فاشیستی و تندرو آن است.

جنبش حماس خاطرنشان کرد که تروریسم و جنایت های روزافزون رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین در نوار غزه و تمام کرانه باختری و در قدس و مسجد الاقصی بهای سنگینی برای آن رژیم خواهد داشت و امنیتی برای تل آویو به ارمغان نمی آورد.

این جنبش تاکید کرد که رژیم صهیونیستی نمی تواند اهداف و برنامه های تجاوزگرانه خود را محقق کند بلکه تنها منجر به اتحاد بیش از پیش ملت فلسطین و مقاومت شجاع آن در تمامی میدان ها می شود.

در بخشی از این بیانیه آمده است که مبارزه و مقاومت ملت فلسطین و پایبندی به حقوق و آرمان ها و همچنین پاسخ به تجاوزها تا نابودی رژیم صهیونیستی ادامه خواهد داشت.

حمله بامداد روز سه شنبه جنگنده های رژیم صهیونیستی به نوار غزه تاکنون ۱۲ شهید و ۲۰ زخمی برجای گذاشته است.

در میان شهدا ، اسامی «جهاد شاکر الغنام، خلیل البهتینی و طارق محمد عزالدین از اعضای «سرایا القدس» نیز دیده می‌شود.
https://irna.ir/xjMpZz
**نامزد ریاست جمهوری آمریکا و سیاست جنگ افروزی واشنگتن
مردی از تبار کندی ها که از حزب دموکرات نامزد ریاست جمهوری آمریکا شده، اهداف پنهانی واشنگتن از جنگ اوکراین را فاش کرده و می‌گوید که در این مناقشه، سران ایالات متحده باید خود را جای روسیه بگذارند مانند کاری که جان.اف کندی، رئیس جمهور اسبق آمریکا در بحران موشکی کوبا انجام داد.

از امضای تفاهم‌نامه حقوقی و قضایی ایران و عراق تا بازداشت عمران‌خان

مناقشه بین اوکراین و روسیه به یکی از موضوعات مهم کارزارهای انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا برای انتقاد از سیاست های دولت تبدیل شده و هر کدام از آنها راهکارهای مختلفی را برای نحوه اتخاذ رویکرد واشنگتن در قبال این بحران ارائه می‌دهند.

به طور مثال، دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا دست‌یابی به صلح میان دو کشور را کار ساده‌ای توصیف می‌کند و مدعی است که درصورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا ظرف یک روز به جنگ اوکراین خاتمه خواهد داد. وی بر این باور است که بخشی از این مساله به تسلیحات و بخشی دیگر به پول مربوط است اما جنگ باید پایان یابد، چون یک فاجعه است.

از سوی دیگر، ران دسانتیس فرماندار فلوریدا و نامزد احتمالی حزب جمهوریخواه در انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا از روسیه و اوکراین خواسته تا با آتش‌بس موافقت کنند. دسانتیس در جریان سفر دو هفته گذشته به ژاپن و در مصاحبه با نشریه «آسیا نیکی» با خطاب قرار دادن مسکو و کی‌یف، گفت که مطمئنا شما دوست ندارید در نهایت به وضعیتی مانند نبرد «وردون» (نبرد اصلی جنگ جهانی اول) دچار شوید، وضعیتی که فقط با تلفات انبوه، هزینه‌های هنگفت و در نهایت یک بن‌بست تمام عیار مواجه خواهید شد. وی افزود: به نفع همه است که تلاش کنیم تا بتوانیم آتش‌بس برقرار کنیم.

در این میان رابرت اف.کندی برادر زاده «جان اف کندی» رئیس جمهور ترور شده پیشین آمریکا که روز ۳۰ فروردین برای ریاست جمهوری ۲۰۲۴ اعلام نامزدی کرده، نظر خود را در مورد اینکه واشنگتن باید چه سیاستی را در قبال بحران اوکراین اتخاذ کند، مطرح کرده است.

وی اخیرا گفتگوی مفصلی با یک برنامه رادیویی داشته و در خصوص موضوعات مختلفی از جمله از بین بردن طبقه متوسط در آمریکا، نقش سازمان سیا و بحران اوکراین اظهاراتی را مطرح کرده است.

اما بخش عمده‌ای از صحبت‌های کندی به جنگ مسکو و کی‌یف اختصاص داشت که از نظر او این بحران، کشور اوکراین را به ویرانه‌ای تبدیل کرده که عامل آن "جاه طلبی ژئوپلیتیک نومحافظه‌کاران" است.

این نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همانند بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران سیاسی که علت شروع درگیری نظامی بین اوکراین و روسیه را گسترش ناتو به سمت شرق و عدم توجه غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو می‌دانند، باور دارد که واشنگتن بارها از خطوط قرمز کاخ کرملین در این زمینه عبور کرده است.

کندی جونیور در این مصاحبه تاکید کرد که آمریکا به جای گوش کردن به هشدار ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه درباره خطوط قرمز مسکو، بارها از آنها عبور کرده است.

وی اضافه کرد: واشنگتن باید مسکو را به ناتو دعوت می‌کرد یا اینکه پس از جنگ سرد این ائتلاف ضد روسی را منحل می‌کرد. به جای پیشنهاد اینکه روسیه در غرب ادغام شود، همانطور که بسیاری از دیپلمات‌ها در سال ۱۹۹۱ درخواست کردند، آمریکا ناتو را به سمت مرزهای این کشور گسترش داد.

کندی با طرح این سوال که هدف ناتو به غیر از رویارویی با روسیه چیست؟ اظهار داشت: اگر شما با روسیه از همان ابتدا به شکل خصمانه برخورد کنید قطعا واکنش آنها نیز خصمانه خواهد بود.

وی آنچه در سال ۲۰۱۴ در کی‌یف اتفاق افتاد را کودتای تحت حمایت آمریکا توصیف و به یک تماس تلفنی اشاره کرد که در آن ویکتوریا نولاند در حال انتخاب کابینه جدیدی برای اوکراین بود که رویکرد متخاصم در قبال روسیه داشته باشد.

کندی بر این عقیده است که اگر مکزیک این کار را انجام داده بود و سپس شروع به کشتن می‌کرد (آنها ۱۴ هزار روس را در دونباس تحت حمایت دولت اوکراین کشتند)، اگر مکزیک این کار را با آمریکایی‌های مهاجر انجام می‌داد، ما در ثانیه‌ای حمله می‌کردیم. پوتین بارها به ما گفته، اینها خطوط قرمزی است که شما از آن عبور می‌کنید.

برادرزاده سی و پنجمین رئیس جمهور آمریکا معتقد است که سران آمریکایی باید قادر باشند خودشان را جای دیگران بگذارند، درست مانند کاری که جان اف کندی در جریان بحران موشکی کوبا در سال ۱۹۶۲ انجام داد و از لبه تیغ جنگ هسته‌ای عقب رفت.

وی در این خصوص توضیح داد: زمانی که روس‌ها موشک‌های هسته‌ای را در کوبا در ۱۵۰۰ مایلی واشنگتن دی سی قرار دادند، ما آماده حمله به آنها بودیم و اگر موشک ها را از بین نمی‌بردند، به آنها حمله می‌کردیم. راهی که آنها در نهایت خارج شدند این بود که عمو و پدرم با خروشچف معامله کردند. توافق این بود: ما موشک‌های «ژوپیتر» خود را از ترکیه، در مرز شما خارج خواهیم کرد، زیرا می دانیم که این برای شما غیرقابل تحمل است.

حالا رابرت اف. کندی جونیور بیش از ۶ دهه پس از آن توافق، بر این باور است که مطابق با رویکرد مشابه با بحران موشکی کوبا باید با بحران اوکراین برخورد کرد. وی پیشنهاد داد: اگر به توافقنامه مینسک نگاه کنید، زمینه برای توافق نهایی فراهم است. منطقه دونباس که ۸۰ درصد آن از نژاد روسی است (و روس هایی که به طور سیستماتیک توسط دولت اوکراین کشته می شدند) در داخل اوکراین خودمختار می‌شود و مورد حفاظت قرار می‌گیرد. بیایید با نیروی سازمان ملل متحد از آن جمعیت‌ها محافظت کنیم یا اینکه هر کاری لازم است انجام دهیم تا اطمینان حاصل کنیم خونریزی متوقف می‌شود. علاوه بر آن، ما باید سامانه‌های موشکی ایجس (Aegis) خود که موشک‌های تاماهاوک - موشک‌های هسته‌ای - را در ۷۰ مایلی مرز روسیه در خود جای داده‌اند، خارج کنیم.

وی در ادامه پیشنهاد خود در این زمینه اضافه کرد: روسیه در ۱۰۰ سال گذشته دو بار مورد تهاجم قرار گرفته است. می توان دید که چرا آنها نمی خواهند سیستم های موشکی هسته ای در کشورهای متخاصم هم مرز با آنها مستقر باشد. ما همچنین باید موافقت کنیم که ناتو را از اوکراین دور نگه داریم، همان چیزی که روس ها خواسته‌اند. فکر می کنم بر اساس این سه نکته، شخصی مانند من می‌تواند مشکل این جنگ را حل کند. فکر نمی‌کنم نئومحافظه‌کاران قادر به حل و فصل آن باشند، و نه افرادی که رئیس جمهور بایدن را احاطه کرده اند - زیرا خود آنها بودند که مشکل را ایجاد کردند. من فکر نمی‌کنم آنها هرگز این را تشخیص دهند. من فکر می‌کنم بخشی از توافق این است که آن را همراه با تاریخچه‌ای که در جنگ رخ داد به رسمیت بشناسیم، دسیسه‌های ژئوپلیتیکی در هر دو طرف وجود داشت. البته، من تهاجم وحشیانه و غیرقانونی ولادیمیر پوتین به اوکراین را توجیه نمی کنم. اما عموی من همیشه می‌گفت، اگر می‌خواهی واقعاً به صلح دست یابی، باید خودت را جای دیگری بگذاری و فشارهای محلی بر او را هم بفهمی.

برادر زاده کندی، در مورد نحوه تعامل با بحران اوکراین و اهداف پنهانی آمریکا از ادامه این مناقشه، تاکید کرد: آن را حل و فصل کنید. روس‌ها بارها پیشنهاد حل و فصل آن را دادند. اگر به توافق‌های مینسک که روسیه برای حل و فصل (مناقشه) ارائه کرد، نگاه کنید آنها امروز توافق خوبی به نظر می‌رسند. بیایید صادق باشیم؛ این جنگ در واقع نبرد آمریکا علیه روسیه است، که اساساً جوانان اوکراینی را در کشتارگاه مرگ و ویرانی جاه طلبی ژئوپلیتیکی نئومحافظه‌کاران، قربانی می‌کند تا شاهد تغییر رژیم در مسکو باشد و ارتش روسیه را فرسوده کند تا اینکه آنها نتوانند در هیچ جای دیگر دنیا بجنگند.

کندی که از اردوگاه حزب حاکم دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ نامزد شده، با انتقاد از سیاست‌های دولت مستقر دموکرات تصریح کرد: رئیس جمهور بایدن گفته که هدفش این است تا از شر ولادیمیر پوتین خلاص شود. لوید آستین وزیر دفاع او در آوریل ۲۰۲۲ گفت که هدف ما در اینجا خسته کردن ارتش روسیه است. این به چه معنی است، "خسته کردن؟" این یعنی اوکراینی‌ها را به جان آنها بیاندازیم. پسر من در آنجا جنگیده، دوش به دوش اوکراینی‌ها و ما ۳۰۰ هزار نفر از آنها را قربانی کردیم. فرمانده واحد نیروهای ویژه در اوکراین که شاید زبده‌ترین نیروی مبارز در اروپا باشد اعلام کرد که ۸۰ درصد از نیروهایش کشته یا زخمی شدند و آنها نمی‌توانند این واحد را بازسازی نمایند.
https://irna.ir/xjMpGn
**تاثیرات مخرب کرونا بر اقتصاد منطقه آسیا-اقیانوسیه
براساس جدیدترین گزارش های خبری شیوع ویروس کرونا در جهان تاثیرات مخربی را بر اقتصاد منطقه آسیا-اقیانوسیه گذاشته است.

از امضای تفاهم‌نامه حقوقی و قضایی ایران و عراق تا بازداشت عمران‌خان

آمارهای رسمی منتشر شده نشان می دهد شیوع ویروس کرونا تاثیرات اقتصادی فراوانی را بر تولید ناخالص داخلی شماری از کشورهای از جمله سنگاپور، هنگ کنگ، تایوان، استرالیا و کره جنوبی داشته است و اقتصاد آنها را حدود ۲.۵ تا ۵.۵ درصد کوچکتر از قبل کرده است.

کارشناسان اقتصادی جهان بر این باورند که در صورت تداوم روند شیوع ویروس کرونا، این بیماری مرگبار می تواند تاثیرات شدیدتری را برای اقتصاد شکننده منطقه آسیا-آقیانوسیه وارد سازد.

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی شرکت آمریکایی تولیدکننده دارو موسوم به «مرک» در آمریکایی شمالی، در صورت تداوم روند افزایشی شمار مبتلایان به کرونا، تاثیرات ناشی از آن می تواند حدود ۲.۵ تا ۵.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی پنج بازاربزرگ آسیا-اقیانوسیه از جمله سنگاپور، هنگ کنگ، تایوان، استرالیا و کره جنوبی را کاهش دهد.

همچنین برآورد هزینه های غیرمستقیم و مستقیم در استرالیا، هنگ کنگ، سنگاپور، کره جنوبی و تایوان نشان می دهد در حال حاضر تاثیرات این بیماری بر تولید ناخالص داخلی منطقه حدود ۰.۶ تا ۱.۶ درصد است و در صورت بدتر شدن شرایط کووید-۱۹ احتمال افزایش این ارقام به ۲.۲ تا ۵.۵ درصد وجود دارد.

به عبارت دیگر، این مساله می تواند خسارت اقتصادی سالانه ای از ۱۱.۸ میلیارد دلار در سنگاپور تا ۹۲.۷ میلیارد دلار در کره جنوبی بوجود آورد.

به باور کارشناسان، شیوع ویروس کرونا دو نوع هزینه اقتصادی از جمله هزینه های مستقیم بیماری، مانند هزینه های سیستم های بهداشتی در مراکز درمانی عملیاتی و هزینه های غیرمستقیم از جمله از دست دادن بهره وری به دلیل اختلال در نظام کار به دنبال داشته است.
https://irna.ir/xjMq27
**تداوم خوش‌خدمتی آمریکا به صهیونیست‌ها/جزئیات سفر سالیوان به عربستان در اختیار نتانیاهو
تارنمای آمریکایی آکسیوس به نقل از مقام های آمریکا و رژیم صهیونیستی نوشت که دو تن از مشاوران ارشد جو بایدن، بنیامین نتانیاهو را از جزئیات دیدار مقام های ارشد سعودی و آمریکایی آگاه ساختند.

از امضای تفاهم‌نامه حقوقی و قضایی ایران و عراق تا بازداشت عمران‌خان

آکسیوس گزارش داد که "برت مک گورک"، هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه کاخ سفید و "آموس هاکستین" (Amos Hochstein) مشاور ارشد امور زیربنایی و انرژی رئیس جمهوری آمریکا در سفر جیک سالیوان به عربستان وی را همراهی کرده و دیروز از این کشور عازم سرزمین‌های اشغالی شد.

این دو در عزیمت به اسرائیل گزارشی از گفت و گوی مشاور امنیت ملی کاخ سفید با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در اختیار نخست وزیر، ران درمر وزیر امور راهبردی و زاخی هنگبی (Tzachi Hanegbi) مشاور امنیت ملی این رژیم قرار دادند.

منابع سعودی پیشتر گزارش داده بودند که سالیوان و محمد بن سلمان یکشنبه (۱۷ اردیبهشت) در شهر بندری جده با یکدیگر دیدار کرده و روابط استراتژیک را بررسی کردند.

وی پیش از سفر به عربستان گفته بود که آمریکا برای عادی‌سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و عربستان تلاش می‌کند.

وی افزود: در نهایت، رسیدن به عادی‌سازی کامل روابط به نفع امنیت ملی آمریکاست. ما این را شفاف بیان کرده‌ایم.

هنگبی در واکنش به این سخنان گفته بود: ما از این اظهارات استقبال می کنیم و امیدواریم که به زودی در این زمینه پیشرفت حاصل شود.

وی تصریح کرد: امضای توافق عادی سازی با عربستان یک هدف کلیدی در سیاست خارجی اسرائیل است.

این مقام امنیتی ابراز عقیده کرد که پیوستن ریاض به توافق ابراهیم (معاهده عادی سازی روابط بین رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی)، نقشه آسیای غربی را دچار تغییر کرده و در کنار منزوی کردن ایران، به ارتباط کشورهای عربی با اسرائیل مشروعیت می بخشد.

هنگبی گفت: عربستان هم مثل دیگر کشورهایی که گرفتن امتیازاتی از آمریکا را پیش شرط عادی سازی قرار داده بودند، درخواست‌هایی از واشنگتن دارد.
https://irna.ir/xjMq2f
**نیکاراگوئه: روسیه همچنان قربانی تجاوزات غرب تحت هدایت آمریکا است
وزیر امور خارجه نیکاراگوئه تاکید کرد، روسیه همچنان قربانی تجاوزهای قدرت‌های غربی تابع دولت آمریکا است.

از امضای تفاهم‌نامه حقوقی و قضایی ایران و عراق تا بازداشت عمران‌خان

دنیس مونکادا وزیر امور خارجه نیکاراگوئه در سخنرانی به مناسبت هفتادوهشتمین سالگرد پیروزی شوروی بر آلمان نازی گفت: ۷۸ سال از نبرد قهرمانانه جنگ بزرگ میهنی می‌گذرد و فدراسیون روسیه همچنان قربانی تجاوزهای قدرت‌های غربی تابع ایالات متحده است.

اصطلاح جنگ بزرگ میهنی در روسیه و دیگر جمهوری‌های عضو اتحاد شوروی سابق (بجز کشورهای حوزه بالتیک و اوکراین) به نبرد روزهای ۲۲ ژوئن ۱۹۴۱ تا ۹ می ۱۹۴۵ در امتداد مرزهای اروپای شرقی در جنگ جهانی دوم بین شوروی و آلمان نازی گفته می‌شود. بزرگداشت پایان جنگ بزرگ میهنی روز ۹ ماه می است.

به گفته رئیس دستگاه دیپلماسی نیکاراگوئه، غرب تحت هدایت آمریکا به حمله‌های جنایتکارانه، محاصره، تحریم‌های غیرقانونی و مداخله در امور داخلی خود ادامه می‌دهد.

مونکادا تاکید کرد: روسیه محکم می‌ایستد، مقاومت می‌کند و از حاکمیت، کرامت، صلح، آزادی و امنیت خود دفاع می‌کند.

وزیر امور خارجه نیکاراگوئه خاطرنشان کرد که «روسیه با قهرمانی و عزت، به جنگ جهانی دوم در ۹ مه ۱۹۴۵ پایان داد» و به همین دلیل تحسین و احترام خود را نسبت به مدافعان میهن که خطر کردند و جان خود را در این راه دادند، ابراز کرد؛ مدافعانی از کشورشان دفاع کردند، خود را از شر نازیسم رها کردند و به این ترتیب اجازه دهند تا راه های صلح جهانی را در پیش بگیرند.

مونکادا افزود: در این مناسبت خاطره‌انگیز، ما بار دیگر احترام خود را ابراز کرده و به سربازان و مردم روسیه که بیش از ۷۰ سال پیش شجاعانه با ارتش‌های نازی مقابله کردند و با عزم و شجاعت از آزادی و استقلال میهن خود دفاع کردند و هنوز هم با شجاعت در برابر ارتش نازی قرار گرفتند، افتخار می‌کنیم. امروز آن‌ها به دفاع از خاک و حاکمیت خود در برابر تجاوزهای کشورهایی که بر تحمیل سلطه و برتری هژمونیک خود بر مردمان آبرومند و آزاده اصرار دارند، ادامه می‌دهند.

دولت نیکاراگوئه هفتاد و هشتمین سالگرد پیروزی شوروی بر آلمان نازی را در ماناگوا (پایتخت) که با حضور سران دولت و سفارت روسیه برگزار شد، گرامی داشت.

روسیه، متحد قدیمی نیکاراگوئه که در طول نخستین دوره حکمرانی ساندینیستا (۱۹۷۹-۱۹۹۰) سلاح‌های شوروی را در اختیار نیروهای مسلح نیکاراگوئه قرار داد، برای نخستین بار در سال ۱۹۴۴ روابط دیپلماتیک با ماناگوا برقرار کرد.

علاوه بر این، نیکاراگوئه در پایان سال ۲۰۲۰ یک کنسولگری در کریمه، سرزمین ضمیمه شده از اوکراین به روسیه تأسیس کرد که با انتقاد اوکراین مواجه شد.

از زمان بازگشت دنیل اورتگا به ریاست جمهوری در سال ۲۰۰۷، نیکاراگوئه و روسیه روابط خود را در بسیای از زمینه‌ها تقویت کرده‌اند.

رئیس‌جمهوری نیکاراگوئه پیشتر در یکی از اظهارنظرهای خود پیرامون جنگ اوکراین اعلام کرد: روسیه برای امنیت خود می‌جنگد، علیه نازی‌هایی که در اوکراین حکومت می‌کردند و کشتار به راه می‌انداختند، جایی که در سال ۲۰۱۴ کودتا کردند و این وحشیانه بود.

اورتگا دولت اوکراین را متهم کرد که از سال ۲۰۱۴ «اقدامات تروریستی» علیه مردم کشورش انجام داده است، چنان که مخالفان در ونزوئلا و نیکاراگوئه در گذشته نزدیک، انجام دادند.
https://irna.ir/xjMq23
**رسانه‌های صهیونیست: حمله به غزه با چراغ سبز آمریکا بود
هواپیماهای رژیم صهیونیستی در حالی بار دیگر مردم بی دفاع غزه را هدف قرار دادند که به گزارش رسانه های صهیونیستی، این حمله با چراغ سبز آمریکا صورت گرفت.

از امضای تفاهم‌نامه حقوقی و قضایی ایران و عراق تا بازداشت عمران‌خان

رسانه های صهیونیستی به دنبال حمله بامداد امروز سه شنبه ارتش رژیم اسراییل به نوار غزه فاش کردند که این حمله با چراغ سبز آمریکا صورت گرفته است.

به گفته رسانه های صهیونیست، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی پیش از این حمله با همتای آمریکایی خود گفتگوی تلفنی کرده است.

رادیوی رژیم صهیونیستی نیز مدعی شد که پس از این حمله، مصر را از جزئیات آن آگاه کرده است.

نوار غزه بامداد امروز بار دیگر شاهد حمله هوایی ارتش رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین در سایه حمایت های همیشگی واشنگتن از تل آویو بود. بر اساس اعلام مدیر مجتمع پزشکی الشفاء در غزه، در این جنایت، ۱۳ نفر شهید و ۲۰ نفر مجروح شدند. در میان مجروحان نیز ۳ کودک و ۷ زن دیده می شود .

به گفته «محمد ابو سرینه»، در میان شهدا ۴ کودک و ۶ زن دیده می شود و حال تعدادی از مجروحان نیز وخیم گزارش شده است.

به دنبال شنیده شدن صدای انفجار در ساختمان‌های مسکونی در نخستین ساعات بامدادی روز سه‌شنبه در نوار غزه، رژیم صهیونیستی اعلام کرد که جنگنده‌های این رژیم سه تن از فرماندهان جنبش جهاد اسلامی فلسطین در نوار غزه و شماری زن و کودک را هدف قرار داده است.

این رژیم از بیم حملات انتقام‌جویانه مقاومت فلسطین به ساکنان سرزمین‌های اشغالی در ۴۰ کیلومتری نوار غزه اعلام کرد که از ساعت ۲ و ۳۰ دقیقه بامداد تا ۱۸ سه‌شنبه در نزدیکی پناهگاه‌ها بمانند.

رادیو رژیم صهیونیستی همچنین اعلام کرد که ۴۰ هواپیمای جنگی، پهپاد و بالگرد در عملیات ترور و حمله به نوار غزه در بامداد امروز شرکت داشته‌اند.

به گفته رسانه‌های صهیونیستی، پیش بینی می شود که این عملیات سه روز به طول بیانجامد.

از سوی دیگر خبر می رسد که نشست کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی قرار است امروز سه شنبه برای بررسی وضعیت موجود تشکیل شود.

در میان شهدا؛ جهاد شاکر الغنام، خلیل البهتینی و طارق محمد عزالدین از فرماندهان سرایا القدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین دیده می‌شود.

رهبران فلسطینی نسبت به این اقدام رژیم صهیونیستی برای ترور رهبران مقاومت هشدار دادند و اعلام کردند که این حملات بی پاسخ نخواهد ماند.

در همین حال، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) این جنایت رژیم صهیونیستی را محکوم و تاکید کرد که مسئولیت پیامدهای این جنایت با رژیم صهیونیستی است.

این جنبش روز سه شنبه در بیانیه ای با تسلیت شهادت جهاد شاکر الغنام، خلیل صلاح البهتینی و طارق محمد عز الدین از فرماندهان جنبش جهاد اسلامی فلسطین و تعدادی از شهروندان فلسطینی در نوار غزه که اغلب آن ها زن و کودک هستند، تاکید کرد که رژیم صهیونیستی بهای جنایت های خود را خواهد داد.

در این بیانیه با اشاره به تجاوز بامداد سه شنبه رژیم صهیونیستی به نوار غزه تاکید شده که مسئولیت کامل این جنایت وحشیانه و پیامدهای آن با رژیم صهیونیستی و کابینه فاشیستی و تندروی آن است.

حماس خاطرنشان کرد که تروریسم و جنایت های روزافزون رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین در نوار غزه و تمام کرانه باختری و در قدس و مسجد الاقصی بهای سنگینی برای آن رژیم خواهد داشت و امنیتی برای تل آویو به ارمغان نمی آورد.

این جنبش تاکید کرد که رژیم صهیونیستی نمی تواند اهداف و برنامه های تجاوزگرانه خود را محقق کند بلکه تنها منجر به اتحاد بیش از پیش ملت فلسطین و مقاومت شجاع آن در تمامی میدان ها می شود.

در بخشی از این بیانیه آمده که مبارزه و مقاومت ملت فلسطین و پایبندی به حقوق و آرمان ها و همچنین پاسخ به تجاوزها تا نابودی رژیم صهیونیستی ادامه خواهد داشت.
https://irna.ir/xjMpZv
**آنچه هند از تجارت با ایران آموخت و در مورد روسیه به کار گرفت
هندوستان از معدود کشورهایی بود که با وجود تحریم های آمریکا و غرب علیه ایران، به تجارت با ایران ادادمه داد و حالا تجربه های خود از دوران تجارت خود با ایرانِ تحت تحریم را در مورد همکاری های تجاری با روسیه که تحت تحریم‌های شدید قرار دارد، به کار بسته و از آن بهره می برد.

از امضای تفاهم‌نامه حقوقی و قضایی ایران و عراق تا بازداشت عمران‌خان

این رسانه هندی به نگاهی به نوع روابط تجاری ایران و هند در زمان تحریم و تاثیرگذاری این تجربه بر تجارت با روسیه پرداخته است.

این رسانه نوشت: صادرات انرژی روسیه به هند از سال ۲۰۲۲ در حال رشد بوده است. روسیه در مواجهه با تحریم های غرب به دلیل درگیری در اوکراین، هند را جایگزین معتبری برای بازار بزرگ اروپا، برای فروش نفت خام خود قرار داد و تخفیف‌های قابل توجهی به هندی‌ها عرضه کرد.

دهلی نو از این فرصت استفاده کرد و در عرض یک سال به تدریج به یکی از بزرگترین خریداران نفت روسیه تبدیل شد. در حالی که هند به واردات انرژی خود از روسیه خوش‌بین است، ادامه حمایت این کشور در آینده نزدیک به دلیل تحریم ها و نوسانات حاکم در بازار انرژی نامشخص است و در این مقطع، تجربه تجارت هند با ایران به عنوان یک روند یادگیری مطرح می شود.

روزگاری ایران نیز مانند روسیه یکی از بزرگترین تامین کننده نفت برای هند بود، در شرایط تحریم‌های غرب که از زمان انقلاب ایران در سال ۱۹۷۹ اعمال شده است، ایران سالانه بیش از ۱۰ میلیارد دلار نفت به هند صادر می‌کرد و تا سال ۲۰۱۹ یکی از بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان نفت هندوستان بود، هند خرید نفت از ایران را زمانی کاهش داد کرد که دوره معافیت تحریم های آمریکا به پایان رسید. با وجود این که هند به حفظ استقلال استراتژیک خود در برابر قدرت چانه‌زنی غربی‌ها مشهور است، مجبور شد منافع خود را به خطر بیندازد و در نهایت این تحریم‌ها منجر به ناپدید شدن ایران از سبد انرژی هند شد.

حالا نگرانی این است که آیا روسیه هم در زمینه تجارت انرژی با هند، مسیر ایران را طی خواهد کرد یا خیر؟ پاسخ در روندهای مقایسه‌ای مشاهده شده در تجارت دوجانبه نفت هند با ایران و روسیه نهفته است.

نخست، تخفیف های طرف مقابل، نیروی اصلی شکل دادن به تجارت نفت هند با ایران و روسیه هستند. پیش از این، ایران نیز پیشنهاد فروش نفت خام به هند را با قیمت های تخفیفی داده بود که به تدریج انگیزه ای برای افزایش واردات نفت از ایران برای این کشور فراهم کرد. واردات نفت از روسیه نیز تنها پس از تمدید تخفیف های مسکو به حداکثر رسید. صادرات سوخت فسیلی روسیه به هند در سال ۲۰۲۱ به سختی ۵ میلیارد دلار بود، اما در سال ۲۰۲۲ پس از ارائه تخفیف های قیمتی ۳۰ تا ۳۵ دلار در هر بشکه، این کشور نفت خام خود را را به ارزش ۳۴.۶ میلیارد دلار به هند فروخت که تقریباً هفت برابر خرید سال قبل بود. این نرخ تبدیل خیره‌کننده است و تأثیر تخفیف‌های قیمت سوخت بر نیازهای رو به رشد انرژی هند را نمایان می‌کند.

دوم، تحریم‌ها یکی از ویژگی‌های پس‌زمینه مشترکی است که در تجارت هند با ایران و روسیه به آن توجه شده است. تجارت دوجانبه با ایران تحریم شده برای هند حتی با کاهش موقت تحریم ها پس از توافق هسته ای ایران موسوم به برجام در سال ۲۰۱۵، کار دشواری بود و با مشکلات قابل توجهی در تسویه پرداخت ها و لجستیک حمل و نقل مواجه شد، همان طور که هند امروز در تجارت با روسیه،با آن مواجه است.

اگرچه هند تمام تلاش خود را برای مذاکره با واشنگتن در مورد تمدید معافیت از تحریم ها برای ادامه خرید نفت ایران انجام داد، اما دولت آمریکا، تحت رهبری دونالد ترامپ در مواضع خود علیه ایران سختگیر بود و تمایلی به ارائه امتیازات بیشتر به هند نداشت و حتی پس از پایان معافیت تحریم‌ها، آمریکا تا حدی پیش رفت که یک شرکت پتروشیمی هندی را به دلیل تجارت با ایران تحریم کرد.

سوم، نبود یک سیستم مالی غیرغربی قوی برای تسویه پرداخت‌ها، یکی دیگر از موانع رایج هند در ایران و روسیه است. در پس‌زمینه محدودیت‌های مالی اعمال‌شده بر ایران و روسیه در استفاده از دلار آمریکا و تعلیق شبکه بین بانکی بین‌المللی سوئیفت، پرداخت‌ها به ایران و روسیه دشوار شد و از این رو هند تصمیم گرفت سیستم‌های تسویه پرداخت با ارز محلی را آزمایش کند.

مبادله روپیه-روبل و روپیه-ریال از طریق حساب های ویژه ووسترو (vostro) در بانک های مربوطه آغاز شد با این حال، مسائل بانکی عملیاتی، مانند عدم شفافیت در مورد بازگشت به کشور، ذخایر ارزی ناکافی، هزینه‌های اضافی و فرصت‌های محدود برای سرمایه‌گذاری مازاد، منجر به فروپاشی این سیستم در ایران و مانع اجرای موفقیت‌آمیز آن در مورد روسیه شد.

تجربه هند در تجارت با ایران، یک واقعیت برای آینده روسیه است. اگرچه روابط استراتژیک چند بعدی هند با روسیه قوی‌تر و عمیق‌تر از روابط آن با ایران است، اما اقدامات این کشور آن‌طور که قبلاً مشاهده شد، در برابر اقدامات غرب کافی نیست.

هند ممکن است به اندازه کافی برای معامله با دنیای غرب و خرید نفت ارزان روسیه موفق باشد، اما این امر وضعیت را در مقابل اقدامات غربی‌ها در آینده تضمین نمی کند، به ویژه در عصر ابزارهای تنبیهی مانند قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم ها.

در عین حال، واردات نفت هند از روسیه را نمی توان به عنوان یک واردات طولانی مدت قابل اتکا دانست و تنها می توان آن را به عنوان یک انتخاب بازار حساس به قیمت در نظر گرفت. از دیدگاه واقع گرایانه، تصمیم هند برای خرید نفت خام از ایران و روسیه به دلیل ارزش دادن به روابط با این کشور نبوده است و موقعیتی کاملا تجاری است.

این خریدها نه کمک به کشوری که تحریم شده است، بلکه خرید از بهترین تخفیف هایی است که ارائه می شود. قیمت برای هند برای ادامه خرید نفت روسیه کلیدی است و تحت تأثیر عوامل متعددی غیر از تخفیف‌ها مانند سقف قیمتی گروه هفت، افزایش تقاضای چین برای نفت روسیه، کاهش تولید نفت خام روسیه و ترتیبات قیمت‌گذاری مانند قیمت‌گذاری آزاد است. در مرحله بعدی نیز هزینه های حمل و نقل و سایر هزینه ها مانند بیمه که خریدار از مبدأ تقبل می کند یا تحویل خارج از کشتی، تا زمان تحویل در محل مشخص شده به عهده فروشنده است.

همان‌طور که گفته شد، اگر هند مایل به سرمایه گذاری و ادامه واردات نفت روسیه است، اولین و مهمترین اولویت آن باید مصون نگه داشتن خود از خطرات ناشی از تحریم باشد. با توجه به تجارب بدست آمده از تجارت با ایران، هند باید درک کند که تحریم‌ها به این زودی‌ها از بین نمی‌روند و بدون یک سیستم پرداخت جامع که زیرساخت‌های مالی تحت کنترل غرب مانند شبکه بانکی سوئیفت را دور می‌زند، بانک‌های هندی،هنگام معامله با روسیه همیشه در سایه ترس و عدم اطمینان باقی خواهند ماند. اینجاست که هند و روسیه باید خارج از چارچوب فکر کنند و سیستم روپیه-روبل را ارائه دهند، انعطاف پذیری چنین سیستم پرداختی آینده تجارت هند و روسیه را تعیین خواهد کرد.
https://irna.ir/xjMpYY
**چین در اقدام متقابل، دیپلمات کانادایی را اخراج کرد

وزارت امور خارجه چین امروز (سه شنبه) اعلام کرد که در واکنش به اقدام کانادا در اخراج یک دیپلمات چینی، پکن نیز در اقدامی متقابل یکی از دیپلمات های سرکنسوللری کانادا در شهر شانگهای را از چین اخراج کرد.

از امضای تفاهم‌نامه حقوقی و قضایی ایران و عراق تا بازداشت عمران‌خان

وزارت امور خارجه چین اعلام کرد که در واکنش به اخراج غیرمنطقی یک دیپلمات چینی از سوی دولت کانادا، دولت پکن نیز یکی از دیپلمات های سرکنسولگری کانادا در شهر شانگهای را به عنوان «عنصر نامطلوب» معرفی می کند و از این دیپلمات کانادایی خواسته است تا قبل از ۱۳ می (۲۳ اردیبهشت) چین را ترک کند.

در این بیانیه آمده است که چین این حق را برای خود محفوظ می دارد که واکنش های بیشتری نشان دهد.

ملانی جولی وزیر خارجه کانادا دوشنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد: کانادا تصمیم گرفته است «ژائو وی» کنسول تورنتو را عنصر نامطلوب معرفی کند و این تصمیم پس از ملاحظات دقیق درباره همه عوامل دخیل در این موضوع اتخاذ شده است.

روابط کانادا و چین پرتنش است و اخراج دیپلمات چینی روابط دو کشور را بیش از پیش وخیم‌تر می‌کند.
https://irna.ir/xjMq2M
**خیز بزرگ سران چین و آسیای مرکزی برای توسعه روابط
به اعتقاد کارشناسان چینی برگزاری نشست آتی سران چین و کشورهای آسیای مرکزی، روابط پکن و این منطقه را به بالاترین سطح ممکن در عصر جدید خواهند رساند.

از امضای تفاهم‌نامه حقوقی و قضایی ایران و عراق تا بازداشت عمران‌خان

«وانگ ویناین» سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد : نشست سران کشورهای آسیای مرکزی و چین به ریاست «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین در روزهای ۲۸ اردیبهشت تا ۲۹ اردیبهشت در شهر شیان برگزار خواهد شد.

وی گفت: پکن مایل است با کشورهای آسیای مرکزی همکاری لازم را داشته باشد و از سفر رئیسان جمهوری کشورهای آسیای مرکزی جهت پیشبرد روابط بیشتر و کمک به صلح و رفاه منطقه آسیای مرکزی استفاده کند.

کارشناسان چینی در باره اهمیت این اجلاس گفتند که برگزاری سران چین و پنج کشور آسیای مرکزی روابط طرفین را به بالاترین سطح ممکن خواهد رساند. این کارشناسان پیش بینی کردند که همکاری ها در زمینه امنیت به دلیل خطرات و چالش های جدید در منطقه از محورهای این اجلاس خواهد بود.

«یانگ جین» پژوهشگر دانشیارموسسه مطالعات روسیه، اروپای شرقی و آسیای مرکزی آکادمی علوم اجتماعی چین اظهار داشت: این اجلاس از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا همکاری قبلی بین چین و کشورهای آسیای مرکزی دوجانبه یا تحت چارچوب های چند جانبه مانند سازمان همکاری شانگهای بوده است.

«ژائو هیرونگ» کارشناس مطالعات اروپای شرقی آکادمی علوم اجتماعی چین هم گفت : در این نشست در مورد همکاری های سیاسی، اقتصادی، امنیتی بحث و گفت و گو خواهد شد

وی افزود : همکاری های اقتصادی یکی از موضوعات کلیدی در این نشست خواهد بود. همچنین برای همکاری بیشتر تحت ابتکار یک کمربند و یک جاده، و توافق‌نامه‌هایی در زمینه های انرژی، کشاورزی، اقتصاد سبز و ... نیز بحث خواهند کرد.

ژو یونگ بیائو، مدیر مرکز مطالعات افغانستان در دانشگاه لانژو در این رابطه گفت: پس از خروج آمریکا از افغانستان، نیروهای خارجی که در امور آسیای مرکزی مداخله می کردند کاهش یافته اند که در نتیجه فضای مناسبی جهت همکاری بین چین و این کشورها را ایجاد کردند.

به گفته وی تمایل کشورهای آسیای مرکزی برای همکاری در زمینه انرژی، زیرساخت‌ها و سایر زمینه‌ها با چین نیز در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده است.

«لی یونگ کوان» مدیر تحقیقات توسعه اجتماعی اوراسیا در مرکز تحقیقات توسعه شورای دولتی، گفت: به مدت ۳۰ سال است که آسیای مرکزی در یک فضای پیچیده ژئوپلیتیکی قرار داشته است. و یکی از دلایلی که کشورهای منطقه می توانند رشد کنند، به رغم عوامل بی‌ثبات متعدد به این دلیل است که چین و روسیه به علت منافع مشترک برای حفظ امنیت و ثبات در منطقه با یکدیگر همکاری دارند.
در چهارمین نشست وزرای خارجه چین و کشورهای آسیای میانه که اواخر ماه گذشته میلادی در شهر شیان چین برگزار شد، مقدمات سیاسی همه جانبه برای نشست آتی سران چین-آسیای مرکزی، تبادل نظر عمیق در مورد همکاری بین چین و کشورهای آسیای مرکزی انجام و همچنین در مورد موضوعات مورد علاقه متقابل، و اجماع گسترده ای حاصل شد.

طرفین توافق کردند که نشست چین و آسیای مرکزی در ماه می در شیان برگزار شود.

چین گانگ وزیرامورخارجه چین نیز با تاکید بر ضرورت کار برای امنیت مشترک، گسترش همکاری امنیتی افزود: طرفین بر این باورند که در حال حاضر پیچیدگی و تغییرات در وضعیت آسیای مرکزی چالش های جدیدی را برای توسعه و ثبات شش کشور ایجاد کرده است. این شش کشور مصمم به تشدید مبارزه با تروریسم، جدایی‌طلبی و افراط‌گرایی، قاچاق مواد مخدر، جنایات سازمان‌یافته فراملی و جرایم سایبری، تقویت تماس‌ها و تعاملات در مورد مسئله افغانستان و حفاظت مشترک از صلح و آرامش در منطقه هستند.

وی اظهار داشت: چین و کشورهای آسیای مرکزی در مورد مسائل مهم بین المللی و منطقه ای مواضع یکسان یا مشابهی اتخاذ می کنند، آنها همکاری نزدیک خود را در چارچوب سازمان ملل، سازمان همکاری شانگهای و سایر سازوکارهای چند جانبه حفظ خواهند کرد، اهداف و اصول منشور سازمان ملل را به شدت رعایت خواهند کرد.

اولین نشست وزیران اقتصاد و تجارت چین و کشورهای آسیای مرکزی با هدف تقویت همکاری‌های تجاری و اقتصادی و تهیه نقشه راهی برای تحقق این هدف، نیز اواخر ماه پذشته میلادی بطور مجازی برگزار شده بود.
https://irna.ir/xjMpSp
**نژادپرستی نوین فرماندار فلوریدا
«ران دسانتیس» فرماندار جمهوریخواه ایالت فلوریدا و فردی که قصد نامزدی ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا را دارد با تصویب لوایحی همچون منع خرید زمین از سوی شهروندان غیرآمریکایی از جمله شهروندان چینی، به اقدامات نژادپرستانه در سرزمینی که مدعی آزادی و برابری است، دست زد.

از امضای تفاهم‌نامه حقوقی و قضایی ایران و عراق تا بازداشت عمران‌خان

تارنمای خبری هیل (TheHill) با انتشار این خبر نوشت: ران دسانتیس فرماندار ایالت فلوریدا روز گذشته (دوشنبه) با امضا لوایحی شهروندان چینی را از خرید زمین در این ایالت منع و نزدیکی روابط در سطح دانشگاهی را محدود ساخت.

بنابراین گزارش در لایحه «اس بی ۲۶۴» (SB ۲۶۴) که به منافع کشورهای خارجی اشاره دارد، نهادهای دولتی (آمریکا) را از عقد قرار داد با کشورهای خارجی و نهادها وابسته به آنان منع کرد.

در همین حال انتقال زمین های کشاورزی و همچنین امور اموال غیرمنقول به طرف خارجی که شامل چین می شود را ممنوع ساخت.

بنابر قانون جدید مصوب در ایالت فلوریدا، به اتباع چینی که دارای ویزای غیرتوریستی هستند تنها اجازه داده می شود که زمین هایی کمتر از ۲ هکتار و یا در فاصله حداقل پنج مایلی (هشت کیلومتری) از تاسیسات نظامی قرار دارند، خریداری کنند.

اعمال محدودیت دانشگاهی با چین

فرمانداری ایالت فلوریدا همچنین با امضای لایحه ای دیگر موسوم به «اس بی ۸۶۴» (SB ۸۶۴) اقدام به اعمال محدودیت در روابط تحصیلی و دانشگاهی با نهادها و موسسات عالی کشورهای خارجی از جمله چین در این ایالت کرد.

هیل نوشت: به موجب این لایحه کالج ها و دانشگاه های حاضر در ایالت فلوریدا و کارکنان و نمایندگان آنان از پذیرفتن هرگونه کمک از سوی نهادها و موسسات دانشگاهی که اصلیت خارجی داشته باشند، منع می شوند.

چین ستیزی فرماندار فلوریدا

تارنمای این رسانه آمریکایی با بیان اینکه دسنانتیس هنوز برای حضور در کارزار انتخاباتی ریاست جمهوری ۲۰۲۴ از سوی حزب جمهوریخواه اعلام رسمی نکرده است، نوشت: اقدام وی برای مقابله چین به عنوان بزرگترین تهدید ژئوپلتیک آمریکا است. به واقع دسناتوس با این اقدامات تلاش دارد تا فعالیت های جاسوسی طرف چینی در این بخش از آمریکا را محدود کند.

فرماندار ایالت فلوریدا پس از تصویب این لوایح در بیانیه ای با تشریح اهدافش اعلام کرد که به این اقدام خود افتخار می کند.

دسنانتیس که بسیاری در انتظار اعلام رسمی وی برای حضور در کارزار انتخاباتی ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آمریکا از حزب جمهوریخواه هستند، از هم اکنون دست به اقدامات افراطی زده که آینده سیاسی وی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
https://irna.ir/xjMq2L
**فراخوان مردمی رئیس جمهوری ونزوئلا علیه غارتگری و دزدی آمریکا
«نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهوری ونزوئلا در واکنش به تصمیم آمریکا مبنی بر فروش شرکت «سیتگو» (Citgo/ زیرمجموعه شرکت نفت دولتی ونزوئلا مستقر در واشنگتن) از مردم کشورش خواست تا یکصدا به آمریکا بگویند که غارت و دزدی بس است.

از امضای تفاهم‌نامه حقوقی و قضایی ایران و عراق تا بازداشت عمران‌خان

نیکلاس مادورو در جریان پخش برنامه تلویزیونی رادیویی خود اعلام کرد که جمهوری بولیواری در نبردی بزرگ برای بازیابی اموال دزدیده شده از این کشور آمریکای جنوبی در جهان همچون طلای مسدود شده در بانک‌های بریتانیا و سایر دارایی‌ها قرار دارد.

مادورو از مردم ونزوئلا خواست تا در قدرت و قلب‌شان با یکدیگر متحد شوند و به آمریکا بگویند که غارت و دزدی بس است، سیتگو متعلق به مردم ونزوئلا است.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا تصریح کرد: ما شاهد اقدامات ناهنجار علیه حاکمیت ملی، اقتصادی و نفتی بوده‌ایم و تصاحب شرکت ونزوئلایی سیتگو از طریق مجوز اداره کنترل دارایی‌های خارجی (OFAC) کاملا غیر منطقی است.

وی یادآور شد که سیتگو در قلمرو آمریکا قرار دارد و ارزش آن بیش از ۱۳ میلیارد دلار است و علاوه بر آن بیش از ۱۰ هزار جایگاه توزیع بنزین در سواحل شرقی و غربی این کشور آمریکای شمالی متعلق به این شرکت است.

مادورو گفت: اکنون قصد دارند آن را غارت کنند، بدزدند و به اپوزیسیون راست افراطی بسپارند که سعی دارد خود را پنهان کند، اما مسئول تمام تحریم‌ها و اقدامات قهری یکجانبه علیه ونزوئلا از سال ۲۰۱۴ است.

مادورو بار دیگر از مردم ونزوئلا خواست تا در نبرد دائمی بمانند و سلب مالکیت آن شرکت توسط ایالات متحده را محکوم کنند.

یکم مه (۱۱ اردیبهشت) اداره کنترل دارایی‌های خارجی وابسته به وزارت خزانه داری ایالات متحده اعلام کرد هیچ اقدامی برای ممانعت از مزایده یا معامله سهام شرکت سیتگو انجام نخواهد داد. شرکت سیتگو متعلق به دولت کاراکاس است اما توسط مخالفان کنترل می‌شود.

این فرمان، روند مناقصه، فروش و مشاوره الزامی وزارت خزانه‌داری آمریکا برای هرگونه تصمیم‌گیری در مورد تغییر مالکیت دارایی‌های این شرکت را تعیین می‌کند؛ اقدامی که رئیس‌جمهوری ونزوئلا آن را یک سرقت آشکار توصیف کرد.
https://irna.ir/xjMq3q
**هراس صهیونیست‌ها از پاسخ مقاومت/پناه‌گاه‌ها باز و مدارس تعطیل شد
رژیم صهیونیستی پس از حمله ناجوانمردانه بامداد سه شنبه به نوار غزه، دچار وحشت شده و از تعطیلی مدارس و باز شدن پناه‌گاه‌ها حتی در شمال سرزمین های اشغالی خبر داد.

از امضای تفاهم‌نامه حقوقی و قضایی ایران و عراق تا بازداشت عمران‌خان

فرماندهی جبهه داخلی ارتش رژیم صهیونیستی از ساکنان و شهرک نشینان جنوب سرزمین های اشغالی در مرز با غزه خواست وارد پناه گاه ها شوند.

فرماندهی جبهه داخلی ارتش رژیم صهیونیستی همچنین از دیگر صهیونیستها ها از جمله ساکنان حومه تل آویو خواست تا نزدیک پناهگاه‌ها بمانند.

این واحد از ارتش رژیم صهیونیستی، از صهیونیستها که در ۴۰ کیلومتری غزه زندگی می کنند، خواست به پناه گاه ها بروند و در مدرسه حاضر نشوند.

براساس بیانیه ارتش، پناهگاه های رژیم صهیونیستی حتی در شمال سرزمین های اشغالی تا شهر «اشدود» باز هستند و سیستم پدافند موشکی موسوم به «گنبد آهنین» این رژیم به صورت کامل در منطقه فعال شده است.

ارتش رژیم صهیونیستی همچنین گذرگاه ها و جاده های منتهی به غزه را بست و اعلام کرد که مدارس شهرک های صهیونیست نشین اطراف نوار غزه امروز سه شنبه تعطیل هستند.

مسیر پروازهای فرودگاه بن گورین رژیم صهیونیستی نیز به مسیرهای جایگزین تغییر کرده است.

رسانه های رژیم صهیونیستی همچنین از بستن سواحل دو شهر عسقلان و اشدود در سرزمین های اشغالی به علت وضعیت امنیتی خبر دادند.

«ایتامار بن گویر» وزیر تندروی امنیت داخلی رژیم صهیونیستی که حمله به غزه را پیش شرط حضور خود برای پایان دادن به تحریم نشست های کابینه این رژیم اعلام کرده بود، بدون در نظر گرفتن تبعات سنگین این حمله برای صهیونیست ها، در واکنش به آن در پیامی توئیتری نوشت: «وقتش رسید.»

«بزالل اسموتریچ» وزیر تندروی دارایی رژیم صهیونیستی نیز با تقدیر از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم برای صدور دستور حمله به غزه، در توئیتر نوشت: «اسرائیلی ها تحت حفاظت هستند.»

اسموتریچ در حالی صحبت از تحت حفاظت بودن صهیونیست ها سخن می گوید که هراس و وحشت امروز سرزمین های اشغالی را فراگرفته است.

«الی کوهن» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی نیز که عازم سفر به هند بود، این سفر را لغو کرد. وی در پیامی توئیتری، هدف قرار دادن رهبران جهاد اسلامی فلسطین در این حمله را توجیه کرد.

«دنیل هاگاری» سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی هم از تحت نظر قرار گرفتن منطقه جنوب سرزمین های اشغالی در مرز با غزه تا برقراری آرامش خبر داد و هدف عملیات اخیر را "مقابله با کسانی دانست که امنیت این رژیم را به خطر انداخته اند."

«ریچارد هچ» سخنگوی واحد بین الملل ارتش رژیم صهیونیستی نیز در راستای سیاست تفرقه افکنی میان گروه های مقاومت فلسطین، حماس را هدف حمله بامداد امروز علیه غزه ندانست و گفت: این عملیات پاسخی به راکت های ماه گذشته جهاد اسلامی فلسطین است.

«یوآف گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز از فراخوان نیروهای ذخیره ارتش این رژیم و برگزاری نشست امنیتی کابینه در عصر سه شنبه خبر داد.

برخلاف تصور رژیم صهیونیستی، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) به جنایت صهیونیست ها علیه مبارزان جنبش جهاد اسلامی واکنش نشان داد و با اشاره به جنایت بامداد امروز رژیم صهیونیستی در نوار غزه تاکید کرد که دشمن در محاسبات خود اشتباه کرد و بهای جنایت هایش را خواهد داد.

«اسماعیل هنیه» در بیانیه ای تاکید کرد که ترور فرماندهان فلسطینی در یک عملیات بزدلانه در نوار غزه، امنیت را برای رژیم صهیونیستی به ارمغان نخواهد آورد.

وی گفت که ترور فرماندهان،مقاومت را گسترده تر خواهد کرد و دشمن در محاسبات خود اشتباه کرده و بهای آن را پرداخت خواهد کرد.

هنیه اضافه کرد که مقاومت خود روش پاسخ دردناک به دشمن را تعیین خواهد کرد.

همچنین «حازم قاسم» سخنگوی جنبش حماس تاکید کرد که جنایت امروز رژیم صهیونیستی در نوار غزه جنایتی علیه تمام ملت فلسطین است.

پیش از این جنبش حماس در بیانیه ای با تسلیت شهادت جهاد شاکر الغنام، خلیل صلاح البهتینی و طارق محمد عز الدین از فرماندهان جنبش جهاد اسلامی فلسطین و تعدادی از شهروندان فلسطینی در نوار غزه که اغلب آن ها زن و کودک هستند، تاکید کرد که رژیم صهیونیستی بهای جنایت های خود را خواهد داد.

در این بیانیه با اشاره به تجاوز بامداد سه شنبه رژیم صهیونیستی به نوار غزه تاکید شده که مسئولیت کامل این جنایت وحشیانه و پیامدهای آن با رژیم صهیونیستی و کابینه فاشیستی و تندروی آن است.

جنبش حماس خاطرنشان کرد که تروریسم و جنایت های روزافزون رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین در نوار غزه و تمام کرانه باختری و در قدس و مسجد الاقصی بهای سنگینی برای آن رژیم خواهد داشت و امنیتی برای تل آویو به ارمغان نمی آورد.

این جنبش تاکید کرد که رژیم صهیونیستی نمی تواند اهداف و برنامه های تجاوزگرانه خود را محقق کند بلکه تنها منجر به اتحاد بیش از پیش ملت فلسطین و مقاومت شجاع آن در تمامی میدان ها می شود.

در بخشی از این بیانیه آمده است که مبارزه و مقاومت ملت فلسطین و پایبندی به حقوق و آرمان ها و همچنین پاسخ به تجاوزها تا نابودی رژیم صهیونیستی ادامه خواهد داشت.

حمله بامداد روز سه شنبه جنگنده های رژیم صهیونیستی به نوار غزه تاکنون ۱۳ شهید از جمله چهار کودک و شش زن و ۲۰ زخمی برجای گذاشته است.

از ۲۰ مجروح ۳ نفر کودک و ۷ نفر زن هستند.

در میان شهدا همچنین «جهاد شاکر الغنام، خلیل البهتینی و طارق محمد عزالدین از اعضای «سرایا القدس» شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین دیده می‌شود.
https://irna.ir/xjMq3m
**نخست وزیر اوکراین: برای ضدحمله آماده می‌شویم
نخست وزیر اوکراین با اعلام اینکه ارتش کشورش در حال آماده‌سازی برای ضدحمله علیه روسیه است از ارائه توضیحات بیشتر در این خصوص خودداری کرد.

از امضای تفاهم‌نامه حقوقی و قضایی ایران و عراق تا بازداشت عمران‌خان

دنیس شمیهال در گفت‌وگو با این شبکه خبری گفت که ضدحملات جدید علیه روسیه در زمان مناسبش انجام می شود.

وی بدون اشاره به زمان دقیق این حملات افزود: اوکراین با دقت برای یک ضد حمله جدید آماده می شود، زیرا این حمله اهمیت بسیاری دارد و باید پیروز شویم.

شمیهال این اظهارات را یک روز پس از جشن پیروزی در روسیه به مناسبت شکست آلمان نازی در برابر اتحاد جماهیر شوروی در طول جنگ جهانی دوم بر زبان آورد.

نخست وزیر اوکراین که در مراسم تاج گذاری پادشاه بریتانیا شرکت کرده بود، در پاسخ به این سوال که چرا اینقدر طول کشید تا ارتش اوکراین به طور رسمی حمله را آغاز کند، گفت: ما با دقت در حال آماده شدن هستیم، زیرا این یک عملیات بسیار مهم است و می‌دانیم که باید پیروزی در این عملیات را به مردم خود، شرکایمان و تمامی جهان نشان دهیم.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار اسکای نیوز در خصوص حملات پهپادی به کرملین، سخنان ولودمیر زلنسکی رئیس جمهوری کشورش را تکرار و هرگونه دست داشتن کی‌یف را در این حملات رد کرد. حملاتی که به گفته مقامات روس با هدف کشتن ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه انجام گرفته است.

شمیهال مدعی شد: به نظر می رسد این یک نوع عملیات "پرچم دروغین" بوده است و ما اطلاعات بیشتری در مورد آن نداریم.
https://irna.ir/xjMq46
**کره‌جنوبی و ژاپن سیستم راداری مشترک در برابر کره شمالی ایرجاد می‌کنند
یک منبع آگاه که خواست نامش فاش نشود گفت مقامات نظامی کره جنوبی و ژاپن اوایل ماه آینده برای پیوستن رادارهایشان به یکدیگر از طریق سیستم آمریکایی جهت به اشتراک گذاری اطلاعات برای ردیابی به موقع موشک های بالستیک کره شمالی توافق می کنند.

از امضای تفاهم‌نامه حقوقی و قضایی ایران و عراق تا بازداشت عمران‌خان

وزیران دفاع ژاپن، کره جنوبی و آمریکا در حاشیه اجلاس دفاعی آسیا که قرار است اوایل ماه آینده میلادی در سنگاپور برگزار شود برنامه رسیدن به توافقی برای پیوستن رادارهای کره جنوبی و ژاپن از طریق سیستم آمریکایی برای ردیابی موشک های بالستیک کره شمالی را نهایی می کنند.

باتوجه به پرتاب های موشک های بالستیک کره شمالی که سال گذشته با سرعتی بی سابقه انجام شد، این ۳ کشور در ماه نوامبر سال گذشته برای تسریع اشتراک گذاری اطلاعات توافق کرده بودند. ژاپن و کره جنوبی هر کدام به شکل مستقل و جداگانه به سیستم ردیابی رادار آمریکا وصل هستند اما سیستم راداری این دو کشور به یکدیگر متصل نیست.

روابط میان آمریکا و این دو متحد آسیایی در ماه های اخیر و برای مقابله با تهدیدهای کره شمالی گرم شده است. به علاوه فومیو کشیدا نخست وزیر ژاپن روز یکشنبه با یون سوک یول رئیس جمهوری کره جنوبی در سئول دیدار کرد و درباره پیشرفت همکاری نظامی به بحث و تبادل نظر پرداختند.

قرار است وزیران دفاع ژاپن و کره جنوبی جداگانه با یکدیگر در حاشیه اجلاس شانگری لادیالوگ که از ۲ تا ۴ ژوئن ( ۱۲ تا ۱۴ خرداد) در سنگاپور برگزار خواهد شد دیدار کنند. این دیدار نخستین دیدار از این دست از نوامبر سال ۲۰۱۹ است.
https://irna.ir/xjMq2b

**ترکیه: نشست چهارجانبه در مسکو بازگشت امن مهاجران سوری را بررسی می‌کند
مولود چاووش اوغلو وزیر امورخارجه ترکیه دوشنبه شب درخصوص نشست چهارجانبه به همراه ایران، روسیه و سوریه در مسکو گفت که این نشست بازگشت امن مهاجران سوری به کشورشان را بررسی خواهد کرد.

از امضای تفاهم‌نامه حقوقی و قضایی ایران و عراق تا بازداشت عمران‌خان

چاووش اوغلو به شبکه «سی ان ان» ترک گفت که این نشست که دهم ماه جاری (پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت) برگزار خواهد شد بر موضوع سوریه متمرکز خواهد بود و همچنین فراهم شدن زمینه مناسب وضروری برای بازگشت آوارگان سوریه به کشورشان بصورت امن را مورد بررسی قرار خواهد داد.

وی بر ضرورت بازگشت امن و بصورت چند مرحله ای و براساس طرح مشخص آوارگان سوری به کشورشان تأکید کرد.

چاووش اوغلو اظهار کرد که حدود ۵۵۰ هزار آواره سوری از ترکیه به مناطقی بازگشتند و نیروهای دولتی آنکارا در شمال سوریه از وجود تروریست‌ها پاکسازی کرده‌اند.

وی بر اهمیت همکاری با سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و حکومت سوریه برای تأمین امنیت بازگشت آوارگان این کشور تأکید کرد.

وزیر امورخارجه ترکیه همچنین تأکید کرد که باید روند بازگشت آوارگان سوری به صورت شفاف و هماهنگی با سازمان ملل متحد صورت گیرد.

وی مدعی شد: حکومت سوریه تمایل دارد که سوری‌ها به کشورشان بازگردند، اما این مسأله نیازمند این است که امنیت آن تأمین و نیازهای آوارگان برآورده شود، این درحالی است که حکومت دمشق درحال حاضر به اندازه کافی نمی تواند این خواسته را برآورده کند.
https://irna.ir/xjMpWL
**هراس آمریکا از نفوذ ایران در سوریه و تقلا برای کاهش آن
معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ورود مجدد سوریه به اتحادیه عرب با ابراز عصبانیت و هراس واشنگتن از تحولات منطقه ای مدعی شد که دمشق مستحق ورود دوباره به اتحادیه عرب نیست.

از امضای تفاهم‌نامه حقوقی و قضایی ایران و عراق تا بازداشت عمران‌خان

ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی، یک روز پس از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب مدعی شد: ما معتقدیم سوریه در این زمان استحقاق ورود دوباره به اتحادیه عرب را ندارد و این نکته ای است که ما آن را با بصراحت با همه شرکای خود مطرح کرده ایم.

این مقام وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: ما دارای اهداف مشترکی با شرکای عرب خود در ارتباط با سوریه هستیم. از جمله این زمینه های مشترک، دستیابی به یک راه حل سیاسی بحران سوریه در راستای قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل هستیم.

پاتل ادعا کرد: ما معتقدیم که باید دسترسی بشردوستانه در سوریه گسترش یابد، امنیت لازم برای جلوگیری از قدرت گرفتن مجدد داعش تامین شود و شرایط برای بازگشت مهاجران به کشور خود فراهم شود.

معاون سخنگوی وزارت خارجه امریکا درعین حال مدعی شد که این موضوع(بازگشت دوباره سوریه به اتحادیه عرب) "فرصتی برای کاهش نفوذ ایران در سوریه" است.

این مقام آمریکایی ادامه داد که واشنگتن روابط خود را با سوریه عادی سازی نخواهد کرد.

پاتل درباره روابط واشنگتن – ریاض با توجه به سفر جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا به عربستان سعودی نیز گفت: ما دارای منافع بسیاری زیادی در روابط خود با عربستان داریم.

وی افزود: عربستان نقش بسیار مهمی در استقبال از صدها آمریکایی خارج شده از سودان و تسهیل گفتگو و آتش بس میان طرف ها داشته است.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تاکید بر اینکه "عربستان شریک مهمی برای آمریکا در منطقه است"، گفت که این کشور همچنین نقش بسیار مهمی در درگیری های سودان و بحران یمن ایفا کرده است.

وی همچنین مدعی شد: عادی سازی روابط میان عربستان و اسرائیل نه تنها برای آمریکا بلکه برای منطقه مهم است و ما به تمرکز به آن ادامه خواهیم داد.

پیش از این، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرد: ما معتقدیم که سوریه در حال حاضر مستحق پذیرش مجدد در اتحادیه عرب نیست. تحریم‌های ما همچنان به قوت خود ادامه دارد.

وزرای خارجه کشورهای عربی ۱۷ ردیبهشت ماه (هفتم ماه می جاری) در نشست فوق العاده خود با بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب موافقت کردند. «جمال رشدی» سخنگوی رسمی دبیرکل اتحادیه عرب گفت که اتحادیه عرب تصمیم گرفت سوریه را به کرسی خود در اتحادیه عرب بازگرداند.

شورای اتحادیه کشورهای عربی در بیانیه پایانی خود از سرگیری مشارکت هیات‌های دولت سوریه در جلسات این اتحادیه پس از گذشت ۱۲ سال از تعلیق عضویت دمشق را تایید و اعلام کرد: تصمیم گرفته شد که شرکت هیات‌های دولت جمهوری عربی سوریه در جلسات شورای اتحادیه عرب و همه سازمان‌ها و موسسات وابسته به آن از سر گرفته شود و این تصمیم از ۷ می اجرایی است.

اتحادیه عرب در نوامبر ۲۰۱۱ و با آغاز بحران این کشور در اقدامی اشتباه عضویت دمشق را در این اتحادیه به حالت تعلیق درآورده و از همان زمان تحریم های سیاسی و اقتصادی علیه این کشور عضو جبهه مقاومت اسلامی ضدصهیونیستی وضع کرده بود.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال درباره این تصمیم واشنگتن نوشت: تصمیم برای پذیرش مجدد سوریه در اتحادیه عرب، نشان دهنده بی اعتنایی به منافع آمریکا در منطقه است و نشان می دهد که کشورهای [آسیای غربی] سیاست های مستقل از نگرانی های غربی را در پیش گرفته اند.

روزنامه نیویورک تایمز نیز نوشت: عجله اعراب برای استقبال از دمشق در جمع خود، به رغم مخالفت‌های علنی آمریکا اتفاق افتاد. تلاش‌های آمریکا برای برکنار کردن بشار اسد و جایگزینی او با یک دولت (به اصطلاح) فراگیر و دموکراتیک به جایی نرسید و مقامات آمریکایی در حاشیه قرار گرفته اند.

نیویورک تایمز ادامه داد که واشنگتن با درک اینکه نمی تواند عادی سازی روابط کشورهای عربی با سوریه را متوقف کند، از متحدان عرب خود خواسته است که خواهان کاهش حضور نظامی ایران در سوریه باشند تا به این شکل از دمشق برای عادی سازی روابط بهایی دریافت کنند.

"جورجیو کافیرو" مدیر اجرایی موسسه تحلیل وضعیت خلیج فارس مستقر در واشنگتن دی سی و تحلیلگر و محقق آمریکایی در حوزه خاورمیانه و آفریقا نیز در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در نیویورک درباره رفتار آمریکا در قبال سوریه گفت: ایالات متحده آمریکا می خواهد بازیگران منطقه ای دولت سوریه را منزوی کنند و با اسد مانند یک رهبر غیرقانونی رفتار کنند. اگرچه واشنگتن اساساً با این واقعیت کنار آمده است که رئیس جمهور سوریه در آستانه سقوط از قدرت نیست و احتمالاً به این زودی ها تغییر نخواهد کرد، اما می خواهد از ادغام مجدد دمشق در حوزه دیپلماتیک منطقه عربی جلوگیری کند.

این تحلیلگر آمریکایی افزود: آمریکا و اسرائیل نمی خواهند شاهد قدرت گرفتن مجدد سوریه تحت حاکمیت بشار اسد مانند دوران پیش از درگیری در سال ۲۰۱۱ باشند و این کشور دوباره به یک بازیگر قوی منطقه ای تبدیل شود. بنابراین، واشنگتن از اهرم مالی و قدرت تحریم ها برای بازدارندگی کشورهای عربی مانند امارات از سرمایه گذاری و تجارت با سوریه استفاده می کنند.سوریه ضعیف شده است و اقتصاد این کشور در وضعیت وحشتناکی قرار دارد، و به نظر من سیاست های آمریکا برای جلوگیری از تغییر هر یک از این واقعیت ها طراحی شده است. با این حال، تعداد فزاینده ای از کشورهای عربی چنین اعتقادی ندارند که اتخاذ رویکرد مشابه « کره شمالی» برای سوریه نتیجه مثبتی برای منطقه خواهد داشت و بنابراین، سؤالات در مورد دولت سوریه احتمالاً منبع تنش میان آمریکا و برخی از متحدان و شرکای عرب آمریکا مانند امارات، عربستان سعودی، بحرین، عمان، اردن و مصر خواهد بود.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران ۱۳ اردیبهشت ماه (سوم می) به دعوت رسمی «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه در صدر هیاتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی به این کشور سفر کرد. این سفر، نخستین دیدار یک رئیس‌جمهور اسلامی ایران از سوریه از سال ۲۰۱۱ و زمان آغاز بحران در این کشور است.

رئیسان جمهور ایران و سوریه در مراسمی در قصر الشعب سوریه برنامه جامع همکاری‌های راهبردی و بلندمدت ایران و سوریه در حوزه‌های مختلف را امضا کردند. همچنین مقامات ارشد ایران و سوریه در حضور رئیسی و بشار اسد، ۱۴ سند همکاری‌ بین دو کشور در حوزه‌های همکاری‌های تجاری، نفت‌ و انرژی، فنی - مهندسی، مسکن، حمل و نقل ریلی‌ و هوایی، مناطق آزاد و بخش خصوصی، ارتباطات و فناوری‌ و زلزله و امدادرسانی و تسهیل امور زیارتی را به امضا رساندند.

مدیر اجرایی موسسه تحلیل وضعیت خلیج فارس مستقر در واشنگتن دی سی درباره این سفر رئیس جمهور ایران به خبرنگار ایرنا گفت: رئیس جمهور ایران در زمان بسیار مهمی به سوریه سفر کرد. در دوسال گذشته دولت بشار اسد رئیس جمهور سوریه با سرعت بالایی مشغول ورود مجدد به دنیای عرب بوده است. ‌تعدادی از کشورهای عرب از جمله آنهایی که در گذشته از شبه نظامیان درگیر در سوریه حمایت می کردند، اکنون درحال عادی سازی روابط با دمشق هستند و دیپلمات های خود را به سوریه می فرستند.

جورجیو کافیرو تحلیلگر ارشد امور بین المللی ادامه داد: ایران به صراحت اعلام کرده است که فعالانه به حمایت از دولت دمشق و پیگیری منافع ملی خود در سوریه متعهد خواهد بود. جمهوری اسلامی ایران با انجام فداکاری‌های بزرگ برای تقویت دولت سوریه و کمک به حفظ قدرت آن در بحبوحه بحران، می‌خواهد سطح بالای نفوذ خود را در این کشور در آینده حفظ کند.

این تحلیلگر آمریکایی تاکید کرد: درحالی که برخی از کشورهای عربی در تلاش برای بازگرداندن سوریه به مدار نفوذ خود با هدف توقف ایران در سوریه هستند، پیام تهران به بازیگران منطقه این است که جمهوری اسلامی ایران به سرمایه گذاری در اتحاد خود با دمشق ادامه خواهد داد.
https://irna.ir/xjMpWt
**کانادا دیپلمات چینی را اخراج کرد
کانادا یک دیپلمات چینی را به اتهام ایجاد تهدید علیه یک قانونگزار کانادایی، عنصر نامطلوب خواند و از کشور اخراج کرد.

از امضای تفاهم‌نامه حقوقی و قضایی ایران و عراق تا بازداشت عمران‌خان

ملانی جولی وزیر خارجه کانادا دوشنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد: کانادا تصمیم گرفته است آقای «ژائو وی» را عنصر نامطلوب معرفی کند. این تصمیم پس از ملاحظات دقیق درباره همه عوامل دخیل در این موضوع اتخاذ شده است.

به نوشته رویترز، روابط کانادا و چین پرتنش است و اخراج دیپلمات چینی روابط دو کشور را بیش از پیش وخیم‌تر می‌کند. احتمال می‌رود که چین بعنوان دومین شریک تجاری بزرگ کانادا به این اقدام اوتاوا پاسخ بدهد.

سرویس اطلاعات امنیتی کانادا در سال ۲۰۲۱ گزارش تهیه کرده است که حاوی اطلاعاتی درباره تهدید احتمالی علیه یک عضو محافظه‌کار پارلمان کانادا به نام «مایکل چونگ» و خانواده‌اش است.

این گزارش هفته گذشته توسط روزنامه گلوب اند میل افشا شد و نشان می‌دهد که چین در پی کسب اطلاعاتی درباره چونگ و خانواده‌اش بود و تلاش می‌کرد تا وی را تبدیل به درس عبرتی کند و از این طریق دیگران از اتخاذ مواضع ضدچینی پرهیز کنند.

چونگ در سال ۲۰۲۱ طرحی را تدوین کرد که با تصویب در پارلمان کانادا رفتار حکومت چین با مسلمانان اویغور را نسل‌کشی قلمداد کرد.

به نوشته گلوب اند میل، ژائو در جمع‌آوری اطلاعات درباره چونگ نقش داشت.

جولی دوشنبه شب در بیانیه خود تاکید کرد که «ما هیچ گونه دخالت خارجی را تحمل نمی‌کنیم» اما چین دخالت در امور داخلی کانادا را رد کرده و گفته که نفعی در دخالت ندارد.

کنسولگری چین در تورنتو که محل فعالیت «ژائو وی» است، اعلام کرد که گزارش نهاد اطلاعاتی کانادا درباره این دیپلمات چینی «پایه واقعی ندارد و کاملا بی‌اساس است.»
https://irna.ir/xjMpWS
**اتحادیه آفریقا : محور اصلی تلاش ما در سودان پایان درگیری ها است
«محمد الحسن ولد لبات» دیپلمات موریتانی و مدیر دیوان رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا دو شنبه شب اولویت این سازمان در سودان را پایان درگیری ها اعلام کرده است.

از امضای تفاهم‌نامه حقوقی و قضایی ایران و عراق تا بازداشت عمران‌خان

لبات به شبکه الجزیره قطر گفت که تمرکز ما بر توقف درگیری، گشایش گذرگاه‌های انسانی و بازگشت روند سیاسی در سودان است.

وی پیش شرط آغاز روند حل سیاسی در بحران سودان را توقف کشتار در این کشور دانست و گفت: نرسیدن به یک راه حل جدی سیاسی در سودان می تواند ثبات و صلح کل منطقه را تهدید کرند.

لبات خاطرنشان کرد که از هیچ کوششی برای پایان دادن به درگیری و خشونت در سودان فروگذار نخواهیم بود.

درگیری‌های مسلحانه در سودان از صبح روز شنبه ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین ماه) میان نیروهای ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع بر سرقدرت آغاز شده و میانجیگری‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن و نشستن طرف‌های درگیر بر سر میز گفت‌ وگوها تاکنون ثمری نداشته است. با وجود برقراری چند دور آتش بس در سودان با میانجیگیری آمریکا و اعلام پایبندی به آن از سوی طرفین درگیری، درگیری ها همچنان ادامه دارد.

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل می گوید آژانس پناهندگان سازمان ملل، با مشورت دولت ها و شرکا، در حال برنامه ریزی برای کمک به بیش از ۸۰۰ هزار نفر است که احتمالا از جنگ سودان به هفت کشور همسایه این کشور فرار کنند.

سخنگوی سازمان ملل تصریح کرد: بدون حل و فصل سریع بحران، ما همچنان شاهد افزایش تعداد بیشتری از مردم آواره در سودان خواهیم بود که برای دستیابی به امنیت و کمک های بشردوستانه خانه های خود را ترک می کنند.آخرین آمار تیم های ما تایید می کند که تاکنون ۷۳ هزار سودانی به کشورهای همسایه این کشور متواری شده اند.

فرحان حق معاون سخنگوی سازمان ملل نیز می گوید: برنامه جهانی غذا پیش بینی می کند که در صورت ادامه درگیری ها، تعداد افراد متاثر از ناامنی حاد غذایی در سودان در سه تا شش ماه آینده بین ۲ تا ۲.۵ میلیون نفر افزایش می یابد که این تعداد سودانی هایی که از ناامنی حاد غذایی رنج می برند را در مجموع به ۱۹ میلیون نفر افزایش می دهد.
https://irna.ir/xjMpWY
**عصبانیت دیپلمات آمریکایی از حمایت روسیه از سوریه در حملات ادعایی شیمیایی
معاون سفیر آمریکا در سازمان ملل از حمایت روسیه از دولت بشار اسد درباره ادعاها در خصوص حملات شیمیایی از سوی سوریه، عصبانی شد و مدعی شد: اقدامات روسیه مشنور سازمان ملل را تضعیف می کند.

از امضای تفاهم‌نامه حقوقی و قضایی ایران و عراق تا بازداشت عمران‌خان

رابرت وود، معاون سفیرآمریکا در سازمان ملل متحد روز دوشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت درباره پرونده شیمیایی سوریه افزود: حکومت سوریه به مخالفت با فعالیت تیم ارزیابی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی ادامه می دهد. تیم ارزیابی در حال حاضر تنها می تواند فعالیت های محدودی در داخل سوریه انجام دهد که به طور قطع اثربخشی بازدیدهای آن را تضعیف می کند.

دیپلمات آمریکایی مدعی شد: روسیه به صورت بیشرمانه از رفتار جنگ طلبانه سوریه حمایت می کند و این حمایت به حکومت بشار اسد توانایی می دهد و مردم سوریه را با چشم انداز حملات شیمیایی بیشتر مواجه می کند.

معاون سفیر آمریکا ادامه داد: روسیه به جای درخواست برای اجرای کامل قطعنامه ۲۱۱۸، که روسیه در ابتدا از آن حمایت می کرد، حمله به اعتبار سازمان منع سلاح های شیمیایی را انتخاب کرده و منشور سازمان ملل را با این اقدامات تضعیف می کند.

رابرت وود اضافه کرد: آمریکا به شدت حکومت اسد را به دلیل استفاده مکرر از سلاح های شیمیایی علیه غیرنظامیان سوری از جمله در دوما در ۷ آوریل ۲۰۱۸ محکوم می کند.

وی گفت: ما بار دیگر از حکومت سوریه می خواهیم که اعلامیه های کنوانسیون تسلیحات شیمیایی خود را اصلاح کند و آنها را دقیق و کامل کند و دسترسی بلامانع به کارکنان سازمان منع سلاح های شیمیایی را همانطور که در قطعنامه ۲۱۱۸ شورای امنیت سازمان ملل اعلام شده است، فراهم کند.

مدیر کل سازمان منع تسلیحات شیمیایی بهمن ماه سال گذشته در نشست شورای امنیت سازمان ملل، سوریه را متهم کرد که یک بالگرد ارتش این کشور در سال ۲۰۱۸ میلادی ، دو سیلندر سلاح شیمیایی را بر روی جمعیت شهر دوما در استان ریف دمشق پرتاب کرده است.

فرناندو آریاس مدیرکل سازمان منع تسلیحات شیمیایی گزارشی در خصوص حمله شیمیایی در دوما و اسناد مربوط به آن را در شورای امنیت به اشتراک گذاشت.

دوما مهم ترین شهر استان ریف دمشق سوریه است که مرکز اداری آن نیز محسوب می شود. این شهر که تا پیش از حوادث سوریه در سال ۲۰۱۱ بیش ۱۱۰ هزار نفر جمعیت داشت، در ۹ کیلومتری پایتخت سوریه واقع است.

تروریست های سوری ۱۸ فروردین ماه ۱۳۹۷ مدعی شدند که این شهر از سوی دولت دمشق هدف بمباران شیمیایی قرار گرفته و در جریان آن ۷۵ سوری کشته و ده ها تن دیگر زخمی شدند.
واشنگتن به همراه لندن و پاریس بامداد ۲۵ فروردین همان سال به بهانه استفاده از سلاح شیمیایی در دوما، برخی مناطق محدود در سوریه را هدف حمله موشکی و هوایی قرار داد که پدافند موشکی سوریه، ۷۰ درصد این موشک ها را رهگیری و نابود کرد.

سازمان منع تسلیحات شیمیایی در اول اردیبهشت ماه همان سال در بیانیه ای اعلام کرد که بازرسان این سازمان، نمونه هایی را از محل حمله شیمیایی ادعایی در شهر دوما در سوریه جمع آوری کرده اند که قرار است در هلند آزمایش شود.

رسانه‌های غربی پیش از این گزارش‌هایی ادعایی از یک حمله شیمیایی به شهر دومای سوریه منتشر کردند که در یک زمان‌بندی عجیب و در آستانه آزادسازی این شهر به دست نیروهای دولتی سوریه صورت گرفته بود.

مدیر سازمان منع تسلیحات شیمیایی در نشست روز سه شنبه شورای امنیت سازمان ملل مدعی شد دلایل منطقی نشان می دهند حداقل یک بالگرد ارتش سوریه در سال ۲۰۱۸ دو سیلندر سلاح شیمیایی را بر روی جمعیت دوما پرتاب کرده است.

فرناندو آریاس دیپلمات اسپانیایی که اکنون به عنوان مدیرکل سازمان منع تسلیحات شیمیایی فعالیت می کند، در گزارش خود گفت که مردم محلی در دوما هنگام وقوع حمله شیمیایی به زیرزمینی ها پناه بردند و مستقیماً و به شدت مورد تحت تاثیر کلر قرار گرفتند، زیرا کلر ۲.۵ برابر سنگین تر از هوای اطراف است.

آریاس به یافته‌های مربوط به استفاده از سلاح‌های شیمیایی و نقض حقوق بشر در سوریه اشاره و ادعا کرد که اکنون از طریق مکانیسم‌هایی که برای تحقیق در این خصوص ایجاد شده است و پاسخگویی جامعه بین‌المللی را می‌طلبد.
https://irna.ir/xjMpX7
**فرستاده عربستان برای دعوت و شرکت اسد در نشست اتحادیه عرب به دمشق می رود
روزنامه ی فرا منطقه ای " رای الیوم " بامداد سه شنبه اعلام کرد که فرستاده دولت عربستان برای دعوت رسمی و سفر بشار اسد به ریاض به دمشق می رود.

از امضای تفاهم‌نامه حقوقی و قضایی ایران و عراق تا بازداشت عمران‌خان

روزنامه فرامنطقه‌ای «رأی الیوم» بامداد چهارشنبه به نقل از منابع ویژه خود از سفر فرستاده دولت عربستان به دمشق برای دعوت از بشار اسد برای شرکت در نشست اتحادیه عرب خبر داد.

قرار است که نشست اتحادیه عرب نوزدهم می ( ۲۹ اردیبهشت ) در ریاض برگزار شود.

این خبر چند روز پس از آن منتشر می شود که اتحادیه عرب تعلیق عضویت سوریه در این اتحادیه را پس از ۱۲ سال لغو کرد.

وزیران امورخارجه کشورهای عربی ۱۷ ردیبهشت ماه (هفتم ماه می جاری) در نشست فوق العاده خود با بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب موافقت کردند. «جمال رشدی» سخنگوی رسمی دبیرکل اتحادیه عرب گفت که اتحادیه عرب تصمیم گرفت سوریه را به کرسی خود در اتحادیه عرب بازگرداند.

شورای اتحادیه کشورهای عربی در بیانیه پایانی خود از سرگیری مشارکت هیات‌های دولت سوریه در جلسات این اتحادیه پس از گذشت ۱۲ سال از تعلیق عضویت دمشق را تایید و اعلام کرد: تصمیم گرفته شد که شرکت هیات‌های دولت جمهوری عربی سوریه در جلسات شورای اتحادیه عرب و همه سازمان‌ها و موسسات وابسته به آن از سر گرفته شود و این تصمیم از ۷ می اجرایی است.

اتحادیه عرب نوامبر ۲۰۱۱ و با آغاز بحران سوریه و در اقدامی اشتباه عضویت دمشق را در این اتحادیه به حالت تعلیق درآورده و از همان زمان تحریم های سیاسی و اقتصادی علیه این کشور عضو جبهه مقاومت اسلامی ضدصهیونیستی وضع کرده بود.
https://irna.ir/xjMpX6
**بدبینی و ناامیدی محافل رسانه‌ای رژیم صهیونیستی از عادی سازی روابط تل آویو با ریاض
سازمان پخش رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی (کان) دوشنبه شب در گزارشی بعید دانست که مقامات این رژیم بتواند عربستان را در سال ۲۰۲۳ برای عادی سازی روابط با تل آویو متقاعد کند.

از امضای تفاهم‌نامه حقوقی و قضایی ایران و عراق تا بازداشت عمران‌خان

کان در گزارش خود به گفت وگوی ساعات پیش «ایلی کوهن» وزیر امورخارجه رژیم صهیونیستی و «آنتونی بلینکن» همتای آمریکایی‌اش پرداخت و نوشت که دو طرف در این گفت وگو درخصوص تلاش انجام شده برای عادی سازی روابط میان اسرائیل و عربستان سخن گفته‌اند.

کان نوشت که چشم انداز روشنی در خصوص پیشرفت قابل توجه درخصوص عادی سازی روابط اسرائیل با عربستان دیده نمی شود و انتظار نمی رود که این مسأله در ماه‌های آینده و بزودی و حتی تا پایان سال ۲۰۲۳ انجام شود.

این رسانه افزود: یکی از مهم ترین موانع در راه عادی سازی روابط میان اسرائیل و عربستان شاید مخالفت تل آویو با استفاده عربستان برای توسعه انرژی هسته‌ای برای اهداف غیر نظامی باشد.

درحالی که رژیم صهیونیستی چندین کلاهک هسته‌ای دارد و از هرگونه بازرسی از تأسیسات هسته‌ای توسط مراجع بین المللی سرباز می زند، سازمان پخش رژیم تل آویو افزود: اسرائیل همچنان موضع سنتی خود را دارد و مخالف دستیابی کشورهای منطقه به توان هسته‌ای است.

از سوی دیگر پایگاه خبری «واللا» در این راستا نوشت که «برت مک‌گورک» مسئول هماهنگی امور خاورمیانه و شمال آفریقای دولت بایدن و آموس هاکستین هماهنگ‌کننده ویژه ریاست‌جمهوری آمریکا امروز از ریاض به تل آویو می آیند تا گفت وگوهای خود با مقامات عربستانی [درباره عادی سازی روابط با اسرائیل] را به نتانیاهو اطلاع دهند.

این پایگاه خبری به نقل از چند مقام آمریکایی که به نامشان اشاره نکرد، گزارش داد که یکی از موضوعات سفر جیک سالیوان مشاور امنیت ملی ایالات متحده به عربستان، ترغیب ریاض برای برداشتن گام‌های بیشتر برای عادی سازی روابط با اسرائیل بوده است.

تاکنون مقامات عربستانی به ادعای مقامات آمریکایی درخصوص عادی سازی روابط ریاض با تل آویو هیچ واکنشی نشان نداده‌اند.

نتانیاهو در ماه‌های اخیر در مراسم گوناگون مدعی شده بود که برای عادی سازی روابط اسرائیل و عربستان تلاش می‌کند و انتظار دارد که این مساله یک روند تدریجی باشد، اما احیای روابط ریاض و تهران محاسبه بی بی را خشمگین و نگران کرده است که بسیاری بر این باورند که قطار عادی سازی نتانیاهو به جای آن که از ریاض به تل آویو برسد به تهران رسید.
https://irna.ir/xjMpWZ
**آمریکا وضعیت اضطراری در قبال سوریه را یک سال دیگر تمدید کرد
جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا وضعیت اضطراری ملی در قبال سوریه را به مدت یک سال دیگر تمدید کرد.

از امضای تفاهم‌نامه حقوقی و قضایی ایران و عراق تا بازداشت عمران‌خان

تارنمای کاخ سفید بامداد سه‌شنبه در بیانیه‌ای به نقل از بایدن نوشت: مطابق بند ۲۰۲(د) قانون وضعیت‌های اضطراری ملی، وضع اضطراری ملی را که در رابطه با اقدامات حکومت سوریه اعلام شده است، برای یک سال تمدید می‌کنم.

این بیانیه افزود: رئیس جمهوری این اقدامات را به منظور مقابله با تهدید غیرعادی و فوق‌العاده علیه امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد آمریکا اتخاذ کرد.

کاخ سفید در این بیانیه با تکرار اتهامات بی‌اساس مدعی شد که این تهدیدها ناشی از «اقدامات حکومت سوریه در حمایت از تروریسم، تداوم اشغال لبنان، پیگیری برنامه‌های موشکی و تسلیحات کشتار جمعی و تضعیف تلاش‌های آمریکایی و بین‌المللی در راستای ایجاد ثبات و بازسازی در عراق است.

تمدید وضعیت اضطراری ملی آمریکا در قبال سوریه در حالی است که اتحادیه عرب هفته جاری با بازگشت دمشق به این اتحادیه موافقت کرد.

ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به بازگشت سوریه به اتحادیه عرب با ابراز عصبانیت و هراس واشنگتن از تحولات منطقه‌ای مدعی شد که دمشق مستحق ورود دوباره به اتحادیه عرب نیست.

وزیران خارجه کشورهای عربی ۱۷ ردیبهشت ماه (هفتم ماه می جاری) در نشست فوق العاده خود با بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب موافقت کردند. «جمال رشدی» سخنگوی رسمی دبیرکل اتحادیه عرب گفت که اتحادیه عرب تصمیم گرفت سوریه را به کرسی خود در اتحادیه عرب بازگرداند.

اتحادیه عرب در نوامبر ۲۰۱۱ و با آغاز بحران این کشور در اقدامی اشتباه عضویت دمشق را در این اتحادیه به حالت تعلیق درآورده و از همان زمان تحریم های سیاسی و اقتصادی علیه این کشور عضو جبهه مقاومت اسلامی ضدصهیونیستی وضع کرده بود.
https://irna.ir/xjMpXt
**رژیم صهیونیستی نوار غزه را هدف قرار داد
رژیم صهیونیستی اعلام کرد که جنگنده‌های این رژیم بامداد سه‌شنبه مواضع گروه مقاومت جهاد اسلامی در نوار غزه را هدف قرار دادند.

از امضای تفاهم‌نامه حقوقی و قضایی ایران و عراق تا بازداشت عمران‌خان

شاهدان گفتند که صدای دو انفجار در شهر غزه و شهر رفح شنیدند.

این در حالی است که منابع فلسطینی گزارش دادند که بر اثر این جنایت رژیم صهیونیستی سه تن به شهادت رسیدند.

رژیم صهیونیستی از ساکنان سرزمین‌های اشغالی در نزدیکی نوار غزه خواست تا از بیم واکنش گروه‌های مقاومت و شلیک راکت به پناهگاه بروند.
https://irna.ir/xjMpXy
**حمایت آمریکا از توهین کنندگان به مقدسات دینی در ایران به بهانه حقوق بشر
معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بار دیگر با مداخله در امور داخلی ایران، از توهین کنندگان به مقدسات دینی به بهانه حقوق بشر حمایت کرد و تهران را متهم به نقض حقوق بشر کرد.

از امضای تفاهم‌نامه حقوقی و قضایی ایران و عراق تا بازداشت عمران‌خان

ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی در واکنش به مجازات دو مجرم اسلام‌ستیز و هتاک به مقدساتِ مسلمانان جهان با تداوم مداخله جویی های واشنگتن در امور ایران مدعی شد: "ما اعدام ها در ایران را محکوم می کنیم و این اقدامات یاداور علاقه شدید حکومت ایران برای سوءاستفاده و نقض حقوق بشر مردم ایران است."

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد: "همه قوانین مربوط به توهین به مقدسات، توهینی به حقوق بشر در سراسر جهان از جمله ایران" است.

پاتل مدعی شد: "ایالات متحده همچنان با همکاری شرکا و متحدان خود به اقدامات مقتضی برای پاسخگو کردن مقامات ایران برای نقض فاحش حقوق بشر ادامه خواهد داد."

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد: ما به هدف قراردادن ناقضان حقوق بشر تردید نخواهیم کرد.

قوه قضاییه ایران روز دوشنبه اعلام کرد دو مجرم اسلام‌ستیز و هتاک به مقدساتِ مسلمانان جهان و ارزش‌های فرهنگی و اعتقادی مردم ایران که از طریق فعالیت گسترده در فضای مجازی به توهین به دین اسلام، شخصیت پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار و نشر عمومی این توهین‌ها اقدام می‌کردند به دار مجازات آویخته شدند.

به گزارش ایرنا از مرکز رسانه قوه قضاییه، این دو مجرم به دلیل ارتکاب جرایم علنی نظیر سب‌النبی، اهانت و اتهام به مادر پیامبر اکرم(ص)، استخفاف قرآن به وسیله سوزاندن و توهین به مقدسات به اعدام محکوم شدند.

در پی وصول گزارش‌های مکرر مردمی مبنی بر فعالیت یک مجموعه که مبادرت به انتشار تصاویر و لینک‌های مبتذل می‌کرد، در سال ۹۹ پرونده‌ای در دادسرای عمومی و انقلاب شهر اراک تشکیل و افرادی در این رابطه شناسایی و به مراجع قضایی در تهران، اسلامشهر و رشت احضار می‌شوند.

با حضور نامبردگان در مرجع قضایی و انجام تحقیقات گسترده در مورد نوع فعالیت آن‌ها، مشخص می‌شود یکی از افراد احضار شده ارتباط کاملا ساختاری و هدفمندی با شبکه‌ای از افراد توهین‌کننده به مقدسات در فضای افکار عمومی و فضای مجازی دارد.

بر اساس گزارش قوه قضاییه ایران،در پی تحقیقات صورت گرفته، از فرد مورد اشاره و تجزیه و تحلیل داده‌های تجهیزات توقیف شده از یکی از متهمان، شخصی به نام یوسف مهرداد در شهرستان اردبیل شناسایی شده و مشخص می‌شود یوسف مهرداد مدیر و ایجادکننده یک گروه مجازی بسیار معروف در زمینه فعالیت‌های اسلام‌ستیزی و توهین‌های بیشرمانه به مقدسات دینی و اسلامی است.

در این گزارش آمده است: در ادامه تحقیق از گروه‌ها و کانال‌ها متعلق به یوسف مهرداد، مشخص می‌شود که او در اداره این گروه‌ها و کانال‌های اسلام‌ستیز و هتاک به مقدسات با فرد دیگری به نام صدرالله فاضلی زارع همکاری گسترده و تنگاتنگی داشته است. با بازداشت فاضلی زارع و آغاز تحقیقات از وی مشخص می‌گردد یک اکانت معروف که سابقه گسترده‌ای در توهین به مقدسات و ترویج خداناباوری داشته روی گوشی همراه او فعال است و متهم پس از مواجه شدن با حقایق آشکار روی تلفن همراه خود تعلق اکانت موصوف به خود را می‌پذیرد.
https://irna.ir/xjMpXz
**ایران میزبان کنفرانس بین‌المللی مقابله با توفان‌های گرد و غبار
امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران با همکاری سازمان ملل میزبان کنفرانس بین‌المللی مقابله با توفان‌های گرد و غبار خواهد بود.

از امضای تفاهم‌نامه حقوقی و قضایی ایران و عراق تا بازداشت عمران‌خان

امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد روز دوشنبه به وقت محلی در هجدهمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره جنگل ها، ظرفیت جنگل ها را برای مقابله با بحران های اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی، و آسیب ها و اثرات منفی توفان های گرد و غبار بر مدیریت پایدار جنگل برشمرد.

سفیر ایران در سازمان ملل تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با همکاری سازمان ملل متحد میزبان کنفرانس بین‌المللی مبارزه با توفان‌های گرد و غبار خواهد بود.

به گفته دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران، این کنفرانس روزهای ۱۸ و ۱۹ شهریور ماه امسال در تهران برگزار می شود و هدف آن، بررسی چالش ها و مشکلات کشورهای متاثر از گرد و غبار و ارائه راه حل های عملی برای برخورد با این چالش و معضل جهانی است.

سفیر ایران در سازمان ملل، برخی اقدامات تهران در راستای مدیریت پایدار جنگل را برشمرد و گفت که منابع محدود، جنگل زدایی، تغییرات آب و هوایی و دسترسی محدود به بازارها و منابع مالی به عنوان چالش های اصلی کشورهای با پوشش کم جنگل است.

ایروانی تاکید کرد که گسترش همکاری های بین المللی با مدیریت سازمان ملل متحد جهت ارائه کمک های لازم برای رفع چالش های کشورهای یاد شده به منظور مدیریت پایدار جنگل ضروری است.
https://irna.ir/xjMpXG
**رئیس جمهوری ونزوئلا: بورل روی آتش جنگ اوکراین بنزین می ریزد
نیکلاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا از جوسپ بورل به دلیل اظهاراتش درباره حمایت و گسترش کمک نظامی اتحادیه به اوکراین انتقاد و او را به آتش افروزی در جنگ اوکراین متهم کرد.

از امضای تفاهم‌نامه حقوقی و قضایی ایران و عراق تا بازداشت عمران‌خان

مادورو خاطرنشان کرد که بورل از دیپلماسی و صلح صحبت نمی‌کند، اما "مداوم با اظهارات خود بنزین روی آتش می‌ریزد. "

وی اظهار کرد، بورل، از روی نفرت، بدخواهی، روی تفکر نظامی سخن می گوید آیا ما را به جنگ هسته ای می کشی؟

رئیس جمهور ونزوئلا روز دوشنبه که در برنامه "با مادورو پلاس" روی آنتن کانال تلویزیونی ونزولانا سخن می گفت، از طرح های صلح چین و برزیل حمایت کرد.

وی گفت: «ما در ونزوئلا بدون قید و شرط از ابتکار صلح شی جین پینگ رئیس جمهور جمهوری خلق چین و ابتکار رئیس جمهور برزیل [لوئیس ایناسیو] لولا داسیلوا، زمانی که صحبت از درگیری اوکراین به میان می آید، حمایت می کنیم.

وی تاکید کرد: شی جین پینگ و لولا داسیلوا پرچم صلح را برافراشتند و گفتند که تشدید جنگ نمی تواند ادامه یابد.
https://irna.ir/xjMpXH
**کاخ سفید: بازگشت سوریه به اتحادیه عرب به معنای حل بحران نیست
سخنگوی کاخ سفید در تداوم خشم و عصبانیت واشنگتن از بازگشت مجدد دمشق به اتحادیه عرب ادعا کرد این تصمیم به معنای حل بحران سوریه نیست.

از امضای تفاهم‌نامه حقوقی و قضایی ایران و عراق تا بازداشت عمران‌خان

کارین ژان پی یر سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه به وقت محلی گفت: همانطور که دبیرکل اتحادیه عرب اعلام کرد این تصمیم به معنای عادی سازی روابط همه کشورهای عضو این اتحادیه با دمشق و به معنای حل بحران سوریه نیست.

سخنگوی کاخ سفید افزود: شرکای ما اعلام کرده اند که آنها قصد دارند از تعامل مستقیم با حکومت اسد برای پیشبرد اولویت هایی از جمله دستیابی به راه حل بحران سوریه، گسترش دستیابی بشردوستانه، ایجاد شرایط امن برای بازگشت مهاجران، جلوگیری از داعش و مقابله با قاچاق ماده مخدر "کپتاگون" هستند.

ژان پی یر مدعی شد: اگرچه ما به آمادگی اسد برای حل بحران سوریه تردید داریم اما در راستای اهداف نهایی با شرکای عرب خود همسو هستیم.

سخنگوی کاخ سفید اضافه کرد: ما از طرح های کشورهای عرب آگاهی داریم و به صراحت اعلام کرده ایم که روابط خود با حکومت اسد را عادی نخواهیم کرد .

این مقام کاخ سفید ادامه داد: تحریم های ما از جمله قانون سزار کاملا درحال اجرا هستند. ما همچنان خواهان راه حل سیاسی بر اساس قطعنامه شورای امنیت هستیم.

ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی، یک روز پس از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب مدعی شد: ما معتقدیم سوریه در این زمان استحقاق ورود دوباره به اتحادیه عرب را ندارد و این نکته ای است که ما آن را با بصراحت با همه شرکای خود مطرح کرده ایم.

این مقام وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: ما دارای اهداف مشترکی با شرکای عرب خود در ارتباط با سوریه هستیم. از جمله این زمینه های مشترک، دستیابی به یک راه حل سیاسی بحران سوریه در راستای قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل هستیم.

پاتل ادعا کرد: ما معتقدیم که باید دسترسی بشردوستانه در سوریه گسترش یابد، امنیت لازم برای جلوگیری از قدرت گرفتن مجدد داعش تامین شود و شرایط برای بازگشت مهاجران به کشور خود فراهم شود.

معاون سخنگوی وزارت خارجه امریکا درعین حال مدعی شد که این موضوع(بازگشت دوباره سوریه به اتحادیه عرب) "فرصتی برای کاهش نفوذ ایران در سوریه" است.

این مقام آمریکایی ادامه داد که واشنگتن روابط خود را با سوریه عادی سازی نخواهد کرد.

وزرای خارجه کشورهای عربی ۱۷ ردیبهشت ماه (هفتم ماه می جاری) در نشست فوق العاده خود با بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب موافقت کردند. «جمال رشدی» سخنگوی رسمی دبیرکل اتحادیه عرب گفت که اتحادیه عرب تصمیم گرفت سوریه را به کرسی خود در اتحادیه عرب بازگرداند.

شورای اتحادیه کشورهای عربی در بیانیه پایانی خود از سرگیری مشارکت هیات‌های دولت سوریه در جلسات این اتحادیه پس از گذشت ۱۲ سال از تعلیق عضویت دمشق را تایید و اعلام کرد: تصمیم گرفته شد که شرکت هیات‌های دولت جمهوری عربی سوریه در جلسات شورای اتحادیه عرب و همه سازمان‌ها و موسسات وابسته به آن از سر گرفته شود و این تصمیم از ۷ می اجرایی است.

اتحادیه عرب در نوامبر ۲۰۱۱ و با آغاز بحران این کشور در اقدامی اشتباه عضویت دمشق را در این اتحادیه به حالت تعلیق درآورده و از همان زمان تحریم های سیاسی و اقتصادی علیه این کشور عضو جبهه مقاومت اسلامی ضدصهیونیستی وضع کرده بود.

"جورجیو کافیرو" مدیر اجرایی موسسه تحلیل وضعیت خلیج فارس مستقر در واشنگتن دی سی و تحلیلگر و محقق آمریکایی در حوزه خاورمیانه و آفریقا نیز در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در نیویورک درباره رفتار آمریکا در قبال سوریه گفت: ایالات متحده آمریکا می خواهد بازیگران منطقه ای دولت سوریه را منزوی کنند و با اسد مانند یک رهبر غیرقانونی رفتار کنند. اگرچه واشنگتن اساساً با این واقعیت کنار آمده است که رئیس جمهور سوریه در آستانه سقوط از قدرت نیست و احتمالاً به این زودی ها تغییر نخواهد کرد، اما می خواهد از ادغام مجدد دمشق در حوزه دیپلماتیک منطقه عربی جلوگیری کند.

این تحلیلگر آمریکایی افزود: آمریکا و اسرائیل نمی خواهند شاهد قدرت گرفتن مجدد سوریه تحت حاکمیت بشار اسد مانند دوران پیش از درگیری در سال ۲۰۱۱ باشند و این کشور دوباره به یک بازیگر قوی منطقه ای تبدیل شود. بنابراین، واشنگتن از اهرم مالی و قدرت تحریم ها برای بازدارندگی کشورهای عربی مانند امارات از سرمایه گذاری و تجارت با سوریه استفاده می کنند.سوریه ضعیف شده است و اقتصاد این کشور در وضعیت وحشتناکی قرار دارد، و به نظر من سیاست های آمریکا برای جلوگیری از تغییر هر یک از این واقعیت ها طراحی شده است. با این حال، تعداد فزاینده ای از کشورهای عربی چنین اعتقادی ندارند که اتخاذ رویکرد مشابه « کره شمالی» برای سوریه نتیجه مثبتی برای منطقه خواهد داشت و بنابراین، سؤالات در مورد دولت سوریه احتمالاً منبع تنش میان آمریکا و برخی از متحدان و شرکای عرب آمریکا مانند امارات، عربستان سعودی، بحرین، عمان، اردن و مصر خواهد بود.
https://irna.ir/xjMpXK
**تندروهای آمریکا خواهان توقف دیپلماسی با ایران در سالگرد خروج از برجام
همزمان با پنجمین سالگرد خروج آمریکا از برجام، یک رسانه آمریکایی جمهوریخواه گزارش داد که دهها تن از دیپلمات‌های ارشد سابق این کشور از جو بایدن رئیس جمهور کنونی آمریکا خواسته‌اند دیپلماسی با ایران را متوقف کند.

از امضای تفاهم‌نامه حقوقی و قضایی ایران و عراق تا بازداشت عمران‌خان

شبکه خبری فاکس نیوز وابسته به حزب جمهوریخواه آمریکا و از حامیان دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق تندروی آمریکا در سالگرد خروج واشنگتن از برجام در گزارشی اعلام کرد: دهها تن از دیپلمات های ارشد سابق آمریکا روز دوشنبه رسماً از جو بایدن رییس جمهور این کشور خواستند تا تمام دیپلماسی با ایران را متوقف کند.

این درخواست دیپلمات های سابق آمریکایی که فاکس نیوز نام آنها را بیان نکرد، در پنجمین سالگرد تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا برای خروج از برجام مطرح شده است.

فاکس نیوز نوشت که امضا کنندگان این نامه شامل سفرای سابق آمریکا در کشورهای سراسر جهان و سازمان های بین المللی و همچنین چندین عضو سابق کنگره هستند.

فاکس نیوز به نقل از این دیپلمات ها ادعا کرد که روش فعلی بایدن مبنی بر کاهش تحریم‌ها در ازای رفتار خوب خطرناک است، زیرا "به اهرم‌های فشار تکیه نمی کند بلکه بیشتر به ترجیحات جمهوری اسلامی ایران بستگی دارد.

فاکس نیوز نوشت، در بخشی از این نامه آمده است: "امروز، ما با نوشتن این نامه از شما و تیم شما می خواهیم که تمام تلاش‌های دیپلماتیک در قبال جمهوری اسلامی ایران را متوقف کنید و به جای آن کارزار «فشار حداکثری» - تنها سیاست مؤثر برای محافظت از مردم آمریکا، مردم ایران و دیگران در منطقه و سراسر جهان- از تهدیدات جمهوری اسلامی را دوباره تحمیل کنید."

فاکس نیوز به نقل از این دیپلمات های تندروی آمریکایی نوشت: آمریکا هرگز نباید میز مذاکره را با دادن امتیازات گره بزند، به ویژه با دشمنی با چهار دهه است با اقدامات خود آمریکا و مردم آن را هدف قرار می دهد. با توجه به سوابق حکومت ایران در دروغگویی در مورد برنامه هسته ای خود، رویکرد کاهش ابتدایی تحریم ها و اعتماد به حکومت این کشور کاملاً نابجا و بی پروا است.

این درحالی است که تارنمای محافظه کار واشنگتن فری بیکن هشتم اردیبهشت ماه امسال گزارش داد جمهوریخواهان معرفی شش طرح و لایحه را آغاز خواهند کرد که برای گسترش تحریم‌ها علیه ایران و محدود کردن توانایی کاخ سفید برای لغو تحریم‌ها در توافقات احتمالی با تهران طراحی شده‌اند. این لوایح که توسط اعضای کمیته محافظه کار مطالعات جمهوریخواه حمایت می شود، ارتش، رهبران دولتی و بخش مالی ایران را هدف قرار می دهد.

به ادعای واشنگتن فری بیکن, اگرچه دولت بایدن بطور علنی ادعا می‌کند که مذاکرات با ایران متوقف شده است، قانونگذاران آشنا با این موضوع معتقدند کاخ سفید در پشت صحنه همچنان برای تضمین یک توافق هسته‌ای جدید تلاش می‌کند.این گفتگوها ممکن است دلیل تهران برای افزایش فعالیت های نظامی و حملات خود به اهداف آمریکا در منطقه باشد.

به گزارش ایرنا، تارنمای هیل ۱۱ اردیبهشت ماه درباره یکی از این طرح ها نوشت که "طرح تثبیت تحریم ایران" که توسط مایکل مک کال ( جمهوری خواه از تگزاس) رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا معرفی شده است، در نظر دارد قانون تحریم های ایران مصوب سال ۱۹۹۶ (ISA) را که در سال ۲۰۲۶ منقضی خواهد شد، دائمی کند.

این طرح توسط گروه دو حزبی متشکل از ۲۴ قانونگذار از جمله سوزی لی و میشل استیل حمایت می شود.به گزارش هیل، قانون تحریم‌های ایران، که باید به طور مستمر توسط کنگره تحت یک بند غروب اجباری تمدید شود، به قوه مجریه آمریکا اجازه می‌دهد تا به بهانه تلاش ایران به سلاح هسته ای، بخش انرژی ایران را تحریم کند.

مک کال در بیانیه‌ای گفت: قانون تحریم‌های ایران یکی از مهم‌ترین ابزار در قوانین آمریکا برای وادار کردن ایران به کنار گذاشتن رفتار خطرناک و بی‌ثبات‌کننده‌اش است. این طرح، گام مهم را برای حذف بند غروب (لغو خودکار) از قانون تحریم های ایران انجام می دهد، به طوری که تحریم ها تنها در صورتی برداشته خواهند شد که ایران رفتار تهدیدآمیز خود را متوقف کند. ایران نمی تواند از قوانین آمریکا فرار کند.

این درحالی است که جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید ۱۴ اردیبهشت ماه در موسسه " واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک گفت: آمریکا همچنان به دنبال راه‌حل دیپلماتیک درباره برنامه هسته‌ای ایران است.

مشاور امنیت ملی دولت بایدن با بیان اینکه برنامه هسته‌ای ایران به صورت چشمگیری توسعه یافته است مدعی شد: ما برای ایران روشن کرده‌ایم که این کشور هرگز اجازه تولید بمب هسته‌ای را نخواهد داشت.

وی در عین حال ادعا کرد که آمریکا آزادی عمل رژیم صهیونیستی را برای مقابله با آنچه تهدید ناشی از برنامه هسته‌ای ایران نامید، به‌رسمیت خواهد شناخت.

این درحالیست که مذاکرات رفع تحریم‌ها بعد از ماه‌ها گفت‌ وگوهای فشرده دیپلماتیک به دلیل عواملی همچون تناقض در رفتار، تعلل در تصمیم‌گیری، زیاده‌خواهی و طرح درخواست‌های جدید از سوی آمریکا معطل مانده است و کاخ سفید به رغم ادعای دیپلماسی اراده لازم را برای تصمیم‌گیری در زمینه بازگشت به برجام و جبران سیاست شکست خورده دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا علیه ایران ندارد.

جمهوری اسلامی ایران پس از امضای برجام در سال ۱۳۹۴ با هدف لغو تحریم های ظالمانه، به عنوان کشوری مسئولیت پذیر، تعهدات خود را بدون عیب و نقص اجرا کرد و این مساله در ۱۶ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تائید قرار گرفت. اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر با مفاد برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از آن در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.

اجرای نامتوازنِ این توافق از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، نهایتاً در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۸ می ۲۰۱۹) شورای‌عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت گرفت.

دولت دموکرات جو بایدن پس از روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۲۱، اقدام یکجانبه دولت سابق این کشور را برای خروج از توافق ایران و گروه ۱+۵ محکوم کرد اما همچنان سیاست های فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ را در پیش گرفته و به بهانه حقوق بشری در حمایت از ناآرامی ها در ایران و نیز قدرت پهپادی ایران و ادعای بکارگیری این پهپادها از سوی روسیه در جنگ علیه اوکراین تحریم هایی را وضع کرده است.

دولت بایدن که همواره شعار رویکرد دیپلماسی را سر داده است، همگام با متحدان غربی خود از هیچ اقدامی فروگذار نکرده اما مدعی است در پی تغییر رژیم در ایران نیست. آمریکا این روزها همچنین در پی تعمیق روابط تهران - مسکو، ایران را به ارسال سلاح به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین متهم می کند که مقامات جمهوری اسلامی ایران بشدت این ادعا را رد کرده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق در وین وجود دارد. توافق مد نظر ایران، سندی است که تحریم‌ها به صورت حداکثری رفع و منطقه‌ هم از اجرای آن بهره‌مند شود.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در گفتگو با شبکه الجزیره قطر از طرحی در مجلس شورای اسلامی برای تعیین سقف مذاکرات هسته‌ای خبر داده و خطاب به اروپایی‌ها گفته است: درهای مذاکره برای همیشه باز نخواهد ماند.
https://irna.ir/xjMpXD
**حمله صهیونیست ها به غزه ۱۲ شهید و ۲۰ زخمی برجای گذاشت
حمله رژیم صهیونیستی بامداد روز سه شنبه به نوار غزه تاکنون ۱۲ شهید و ۲۰ زخمی برجای گذاشته است.

از امضای تفاهم‌نامه حقوقی و قضایی ایران و عراق تا بازداشت عمران‌خان

در میان شهدا اسامی «جهاد شاکر الغنام، خلیل البهتینی و طارق محمد عزالدین از اعضای سرایا القدس نیز دیده می‌شود.

منابع خبری بامداد سه‌شنبه در نوار غزه گزارش دادند که حدود ساعت ۲ بامداد به وقت محلی صدای انفجار در ساختمان‌های مسکونی به گوش رسیده است.

پیش از این، اسکای نیوز عربی از شهادت رهبران گردان‌های قدس وابسته به جنبش جهاد اسلامی خبر داد.

رژیم صهیونیستی اعلام کرد که جنگنده‌های این رژیم بامداد سه‌شنبه سه تن از فرماندهان ارشد مقاومت جهاد اسلامی در نوار غزه را هدف قرار دادند.

رژیم صهیونیستی از بیم حملات انتقام‌جویانه مقاومت فلسطین به ساکنان سرزمین‌های اشغالی در ۴۰ کیلومتری نوار غزه اعلام کرد که از ساعت ۲ و ۳۰ دقیقه بامداد تا ۱۸ سه‌شنبه در نزدیکی پناهگاه‌ها بمانند.

رادیو رژیم صهیونیستی همچنین گزارش داد که ۴۰ هواپیمای جنگی، پهپاد و بالگرد در عملیات ترور و حمله به نوار غزه در بامداد امروز شرکت داشته‌اند.

رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند که پیش بینی می شود که این عملیات سه روز به طول بینجامد.

به گزارش این رسانه‌ها وزیر امورخارجه رژیم صهیونیستی پیش از این عملیات با همتای آمریکایی خود صحبت کرده است.

از سوی دیگر خبر می رسد که نشست کابینه کوچک امنیتی موسوم به کابینت نیز قرار است ساعت ۷ امروز برای بررسی وضعیت موجود انجام شود.

رهبران فلسطینی نسبت به این اقدام رژیم صهیونیستی برای ترور رهبران مقاومت هشدار دادند و اعلام کردند که این حملات بی پاسخ نخواهد ماند.
https://irna.ir/xjMpXY
**چین و شطرنج ژئوپلیتیک آمریکای لاتین
همزمان با سررسید تاریخ انقضای عصر هژمونی، بروز نشانه‌ها از انتقال قدرت جهانی به آسیا و رقابت استراتژیک واشنگتن- پکن، گسترش همکاری‌های چین و آمریکای لاتین به عنوان یکی از پیکربندی‌های جدید روابط در نظام بین‌الملل به کنار زدن آمریکا و به حاشیه راندن اروپا کمک کرده است.

از امضای تفاهم‌نامه حقوقی و قضایی ایران و عراق تا بازداشت عمران‌خان

روزنامه ال پائیس اسپانیا (El Pais) در گزارشی با عنوان چین و شطرنج ژئوپلیتیک آمریکای لاتین (China y el ajedrez geopolítico de América Latina) آورده است: پراکندگی، درگیری‌ و قطبی‌شدن به مشخصه نظام بین‌الملل تبدیل شده و دوران دوقطبی و هژمونی یک قدرت واحد منقضی شده‌اند.

آمریکای لاتین در هفته‌های اخیر یک دستورکار بین‌المللی غیرعادی و فشرده را از سر گذرانده است؛ لولا داسیلوا رئیس‌جمهوری برزیل به چین سفر کرد. گوستاوو پترو رئیس‌جمهوری کلمبیا با جو بایدن همتای آمریکایی خود دیدار کرد. روسیه به دیدار همتایان خود در برزیل، ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا رفت. ایران با یک توقف ویژه در کاراکاس به تور منطقه رفت و وزیر خارجه هند به جرج تاون، سیوداد پاناما، بوگوتا و سانتو دومینگو (به ترتیب پایتخت‌های گویان، پاناما، کلمبیا و جمهوری دومینیکن) سفر کرد. به این فهرست باید تغییر موضع هندوراس در قبال تایوان که به تدریج متحدان خود در آمریکای لاتین را از دست می‌دهد، و همچنین تور ترکیه به ۶ کشور منطقه در سال ۲۰۲۲ را اضافه کرد.

ال پائیس در ادامه با طرح این پرسش ادامه می‌دهد که آیا یک موضوع مشترک و یک عامل سیستمیک وجود دارد که این رویدادهای در ظاهر جدا اما در یک جدول زمانی مشخص را توضیح دهد؟ در سیاست بین‌الملل، به ندرت رویدادهای تصادفی رخ می‌دهند. فعالیت‌های چین، هند، روسیه، ایران یا ترکیه بخشی از یک پروژه جامع و عمیق‌تر برای تقویت حضور، تجدید اتحادها است.

در این گزارش آمده است: ما در سطح جهانی شاهد حرکات تلوریک (اشاره به حرکت زمین ناشی از آزاد شدن ناگهانی انرژی، هنگام برخورد صفحات تکتونیکی یا به طور کلی هنگامی که سازماندهی مجدد ناگهانی رخ می دهد) هستیم که اگر چه مفهوم قدرت را بازتعریف کرده و بحث‌های جدی پیرامون تعریف آن ایجاد می‌کنند، اما به طور همزمان در مورد ناملموس بودن و دشواری سنجش و ارزیابی آن اجماع ایجاد می‌کنند. تحلیلگرانی مانند مویسس نعیم (Moisés Naím) با در نظر گرفتن ظهور بازیگران جدید که شاخصه قدرت را به چالش می‌کشند و آن را به طور فزاینده ای ضعیف، گذرا و محدود می‌کنند، معتقدند که این اصطلاح مورد هجمه قرار گرفته است. تغییرات در اقتصاد جهانی، سیاست، جمعیت، الگوهای مهاجرت و ظهور فناوری های جدید عواملی هستند که در فروپاشی قدرت نقش داشته اند. ریچارد هاس (Richard Hass) رئیس شورای روابط خارجی در نیویورک نیز معتقد است که قدرت به تعداد و تنوع بیشتری از بازیگران گسترش یافته است که به تغییر در حکومت جهانی منجر می‌شود. به همین دلیل، وی تاکید می‌کند که مسئله این نیست که آیا جهان به فروپاشی ادامه خواهد داد یا خیر، بلکه مسئله این است که با چه سرعتی و تا چه حد این روند انجام خواهد شد.

در ادامه این گزارش آمده است: سناریوی دوقطبی و هژمونی یک قدرت واحد، جای خود را به پراکندگی‌ها، درگیری‌ها و قطبی‌شدن در نظام بین‌الملل داده است. ما در بحبوحه رقابت ها و تنش‌های جدید با ظهور بازیگران، ایده‌ها و منافع جهانی جدید روبرو هستیم. به عبارت دیگر، به گفته گیِرمو فرناندز دِ سوتو (Guillermo Fernández de Soto) وزیر امور خارجه سابق کلمبیا، ما از عصر جنگ سرد به صلح سرد وارد شدیم و همبستگی نیروها در صفحه شطرنج جهانی به طرز چشمگیری تغییر کرده است.

محور جدید قدرت از غرب به آسیا متمایل شده است. آسیا در سال ۲۰۶۰، بیش از ۵۵ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان، جمعیتی بیش از پنج میلیارد و ۲۸۰ میلیون نفر، طبقات متوسط ‌گسترده (بیش از ۸۰ درصد جمعیت) و یک روند بی‌نظیر شهرنشینی و ساخت کلان‌شهرها (۶ از ۱۰ مورد بزرگ‌ترین‌های جهان) را در خود جای خواهد داد.

موارد یادشده به حرکت شاخص‌های ژئوپلیتیکی با تاثیرات عمیق در آمریکای لاتین منجر می‌شود، که از قضا حوزه هژمونی تاریخی ایالات متحده بوده است. با این حال، این مرحله به پایان رسیده است و دوره جدیدی در حال تنظیم مجدد است که در آن واشنگتن قدرت قابل توجه خود از منظر سیاسی، اقتصادی و نظامی را حفظ خواهد کرد، اما ظرفیت نفوذ آن کاهش خواهد یافت.
سناریوی رقابت راهبردی

نویسنده این گزارش تاکید می‌کند: بنابراین ما با رقابت استراتژیک آمریکا و چین روبرو هستیم که با بازیگران تجدیدنظرطلبی مانند روسیه و ایران همراه شده است؛ این رقابت، دارای پویایی و رقابتی است که اقتصاد سیاسی بین‌المللی را متحول می‌کند. علاوه بر این، رقابت بین دو مدل وجود دارد: لیبرال دموکراسی و اقتصاد بازار در برابر دموکراسی غیر لیبرال و سرمایه‌داری دولتی. این سناریویی با دیدگاه‌های متضاد در مورد چگونگی سازماندهی جامعه و ایجاد نظم در روابط بین‌الملل است.

این شرایط برای برخی از کشورهای آمریکای لاتین، به منزله فرصتی برای ایفای نقش نمایندگی با هدف خودمختاری و استقلال بیشتر در روابط شمال- جنوب، در زمینه‌های کلیدی مانند دیپلماسی و تجارت و با مشارکت بازیگران جدید است. برای سایر دولت‌ها، رویه به اصطلاح مدل توسعه چین به مثابه راهی رو به جلو در نظر گرفته می‌شود.

در این چرخه جدید، اژدهای چین به عنوان یک قدرت جدید جهانی و یکی از لوکوموتیوهای رشد، به طور فزاینده‌ای آشکار، فعال و رقابتی و به دور از هرگونه احتیاطِ سابق در آمریکای لاتین نفوذ کرده است. چین به صورت آشکار از کشورها برای پیوستن به پروژه‌های استراتژیک طرح‌های جهانی خود مانند ابتکار کمربند و جاده، ابتکار توسعه جهانی و ابتکار امنیت جهانی دعوت کرده است. انجمن چین- سِلاک نیز محبوبیت خاصی در دامنه روابط پکن با منطقه به دست آورده است.

رویکرد اولیه پکن در تقویت روابط با آمریکای لاتین، بر اقتصاد و دستیابی به منابع طبیعی و کالاهای اولیه و همچنین گشایش بازارهای جدید در منطقه که برای رشد و ثبات اقتصاد چین بسیار حیاتی است، تمرکز داشت. از این رو، چین به اولین شریک تجاری آمریکای جنوبی و بزرگترین منبع تامین مالی در صنایع انرژی، زیرساخت‌ها و حوزه فضایی تبدیل شده است و بیش از دو هزار و ۷۰۰ شرکت تحت حمایت مالی چین در این منطقه فعالیت می‌کنند. این مسئله به کنار زدن ایالات متحده و به حاشیه راندن دیگر کشورها مانند ژاپن و اروپا کمک کرده است.

در حال حاضر همچنین تاکید ویژه‌ای از سوی چین بر سرمایه‌گذاری در زمینه‌های نوآوری، فناوری، مخابرات، شهرهای هوشمند و همچنین انتقال ایده ها و شیوه‌های توسعه وجود دارد.

این رسانه اسپانیایی در راستای نگرانی‌های اروپا از افزایش مشارکت و همکاری‌های میان پکن با پایتخت‌های آمریکای لاتین آورده است: دولت‌های آمریکای لاتین وارد روابط جدید وابستگی خواهند شد (مرکز - پیرامون)، که الگوهای سیاسی، تجاری و مالی گذشته را تکرار می‌کند و تله‌های توسعه ایجاد می‌کند که به طور عمده، با بدهی‌های خارجی رو به رشد مرتبط است.

به نوشته ال پائیس، پکن همچنین در چارچوب همکاری‌های موسوم به جنوب-جنوب و با تاکید بر استفاده از قدرت نرم، حضور دیپلماتیک، فرهنگی، علمی و نظامی خود را با عمل‌گرایی بسیار در این منطقه گسترش داده است. شی جین پینگ رئیس‌جمهوری چین، ۱۳ بار به کشورهای منطقه سفر کرده است. مؤسسه کنفوسیوس (Confucius Institute) در ۲۳ کشور آمریکای لاتین با هدف نزدیک کردن زبان و فرهنگ حضور دارد. دیپلماسی واکسن علیه کووید-۱۹ راه اندازی شد. پس از قطع روابط از سوی هندوراس، نیکاراگوئه، السالوادور، جمهوری دومینیکن و پاناما، پیشرفت‌هایی در به انزوا کشاندن تایوان حاصل شده است و سیاست فعال فروش سلاح، تبادل‌های نظامی و برنامه‌های آموزشی همچنان ادامه دارد.

نویسنده این گزارش معتقد است که در مناقشه جدید ژئواستراتژیک بین قدرت‌های بزرگ در سطح جهانی، آمریکای لاتین باید به دنبال تعادل، عمل‌گرایی بیشتر و بینش چندجانبه جهانی باشد تا از گزینه همکاری در برابر تقابل برخوردار شود.
به آمریکای لاتین اجازه دهیم رویای خود را داشته باشد

در پایان این گزارش به یکی از نقل قول‌های اوکتاویو پاز (Octavio Paz) نویسنده مکزیکی و برنده جایزه نوبل اشاره شده است که گفت: آمریکای لاتین لایق رویای خود است؛ سرزمینی حاصلخیز که الهام‌بخش آرمان‌های دموکراسی، صلح و توسعه پایدار است.

آنچه واضح است اینکه رویکرد روزنامه ال پائیس، تاییدی بر نگرانی‌های غرب از گسترش فزاینده روابط کشورهای آمریکای لاتین با جهان خارج از قالب غرب است. آمریکای لاتین که در تلاش برای ترسیم مسیر خود در معماری جدید بین‌المللی، مشارکت فعالانه با جنوب جهانی را برگزیده و نمی‌خواهد فرصت برقراری پیوندها با سایر کشورها طبق ظرفیت‌های موجود خود را از دست دهد.

چنان که در ابتدای گزارش به آن اذعان شده است، تقویت روابط با کشورهایی همچون چین، هند، روسیه، ایران و ترکیه، زنگ خطرهایی برای غرب محسوب می‌شود و انتقال قدرت به آسیا به هیچ وجه رویداد خوشایندی برای اروپایی‌ها نیست. بنابراین، تاب آوردن در برابر تاثیرات عمیق انتقال محور جدید قدرت به آسیا (چنان که نویسنده تاکید می‌کند) بر آمریکای لاتین که از قضا حوزه هژمونی تاریخی ایالات متحده بوده است، دشوارتر می‌شود.

به اعتقاد نویسنده این گزارش «آمریکای لاتین به‌ عنوان یک بلوک، باید از گرفتاری‌هایی که استقلال، اصول و منافع آن را در معرض خطر قرار می‌دهد، در مواجهه با جهانی تعریف شده با بازیگران متنوع و متداخل اجتناب کند، اما در صورت لزوم باید مواضع خود را تعیین کند و در عدم تعهد منحرف قرار نگیرد». این اظهار نظر در حالی در ال پائیس منتشر می‌شود که آمریکای لاتین در قبال جنگ اوکراین و تمایل غرب برای همراه کردن کشورهای این منطقه در محکوم کردن روسیه و یا ارسال سلاح به اوکراین، بر موضع بی‌طرفی تاکید کرده و به سپاه غرب در جنگ علیه روسیه نپیوسته است.

لحن هشدارآمیز ال پائیس را می‌توان انتقادهای روشن علیه موضع‌گیری‌ها و حق قطعی رهبران آمریکای لاتین در واکنش به تحولات بین‌المللی دانست. نویسنده در حالی همکاری در برابر تقابل را به آمریکای لاتین گوشزد می‌کند که رئیس‌جمهوری کلمبیا در سفر اخیر خود به اسپانیا، آمریکا را به تلاش برای بازتولید درگیری سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و روسیه، این بار میان کشورش و ونزوئلا متهم کرد. رئیس‌جمهوری کلمبیا استانداردهای دوگانه و تناقض در گفتمان غرب در قبال جنگ اوکراین را زیر سوال برد و با انتقاد از اینکه اروپا، ناتو را سپر خود قرار داده است، تاکید کرد: اروپا از طریق ناتو به کشورهای دیگر حمله کرده است.

به این ترتیب، همزمان با اینکه درک اروپا از انتقال قدرت از غرب به آسیا حائز اهمیت است، احترام به حرکت آمریکای لاتین در مسیر دستیابی به رویای خود، می‌تواند عاقلانه‌ترین رفتار در قبال منطقه‌ای باشد که پس از مواجهه با استعمارگران اروپایی، سال‌های هژمونی آمریکایی را به خوبی زیسته است. بنابراین، به آمریکای لاتین اجازه دهیم رویای خود را داشته باشد.
https://irna.ir/xjMpH3
**شنیده‌ شدن صدای انفجار در کی‌یف در «روز پیروزی» روسیه
همزمان با سالروز «روز پیروزی» روسیه،‌ در ادامه حملات هوایی مسکو علیه اوکراین صبح امروز (سه شنبه) هشدار حملات هوایی در بیشتر نقاط این کشور فعال و صدای چندین انفجار نیز در کی‌یف شنیده شد.

از امضای تفاهم‌نامه حقوقی و قضایی ایران و عراق تا بازداشت عمران‌خان

خبرگزاری تاس به نقل از یک رسانه اوکراینی نوشت: در ساعات اولیه صبح امروز سه‌شنبه صدای چندین انفجار در کی‌یف پایتخت اوکراین شنیده شد.

بر اساس این گزارش، هشدار حمله هوایی از صبح امروز در بخش‌هایی از اوکراین از جمله کی‌یف فعال است.

خبرگزاری رویترز نیز در پوشش خبر انفجار در کی‌یف از شنیده شدن هشدار حمله هوایی در اکثر بخش‌های اوکراین خبر داد و افزود: روسیه در دومین حمله امروز خود ۱۵ موشک کروز به سمت پایتخت اوکراین شلیک کرد اما سامانه‌های پدافند هوایی اوکراین توانستند تمام آن‌ها را منهدم کنند.

سرجیو پوپکو فرمانده دفتر نظامی کی‌یف در این باره در کانال تلگرام خود نوشت: بر اساس اطلاعات اولیه این حمله تلفات جانی نداشته است.

امروز ۹ مِه (۱۹ اردیبهشت) روز «پیروزی روسیه» سالگرد شکست آلمان نازی در سال ۱۹۴۵ میلادی (۱۳۲۴ خورشیدی) ، یکی از مناسبت‌های رسمی و مهم این کشور است.

حمله امروز روسیه به اوکراین در حالیست که روز گذشته به گفته ویتالی کلیچکو شهردار کی‌یف، مسکو شدیدترین حمله پهپادی خود از ابتدای جنگ را انجام داد. وی مدعی شد که دستکم ۶۰ پهپاد از روسیه به سمت اوکراین حرکت کرده که هدف بیشتر از نیمی از آن‌ها کی‌یف بوده است.
https://irna.ir/xjMpYp

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha