کمک سازمان‌های جهانی به پناهندگان ساکن کرمان تنها چهار درصد است

کرمان- ایرنا- استاندار کرمان گفت: طبق ارزیابی‌ها کمتر از چهار درصد از نیازهای پناهندگان ساکن این استان توسط سازمان‌های بین المللی تامین و کمک می‌شود.

به گزارش ایرنا، محمد مهدی فداکار روز سه‌شنبه در دیدار با سفرای کشورهای سوئیس، فرانسه و اتریش افزود: جمهوری اسلامی ایران به اتباع خدمات زیادی ارائه می‌دهد اما نیاز است دنیا نیز به کمک ما بیاید.

وی ادامه داد: ایجاد مراکز بهداشتی و کمک به تجهیز مدارس جدید برای اتباع نیاز است و تقویت مهمانشهرها و زیرساخت‌های آنها از جمله بهداشت، آموزش و مهارت لازم است.

استاندار کرمان گفت: حرف ما با این سازمان‌های بین‌المللی این است که کمک‌های بیشتری به پناهندگان انجام دهند زیرا جمهوری اسلامی ایران هزینه‌های زیادی را در راستای ارائه خدمات به پناهندگان پرداخت می‌کند و چون خط مقدم اسکان پناهجویان هستیم هزینه‌هایمان بیش‌از حد است.

افزایش و هدفمندی کمک سازمان‌های بین‌المللی

وی بیان کرد: امیدواریم سازمان‌های بین‌المللی به پناهندگان کمک‌های بیشتر و هدفمندی داشته باشند تا در جهت تامین و ایجاد زیرساخت ها، آموزش و مهارت افزایی پناهندگان اقدامات قابل توجهی انجام شود.

استاندار کرمان با اشاره سکونت بیش از ۳۵۰ هزار مهاجر افغانستانی در استان کرمان که ۱۰ درصد جمعیت استان را شامل می شود افزود: این موضوع فشار زیادی به استان وارد می کند و در این راستا باید گفت که اتباع از همه امکانات استان استفاد می‌کنند.

وی ادامه داد: این ۳۵۰ هزار نفر پناهنده ساکن در استان کرمان عدد بزرگی است و همچنین این استان خدمات آموزشی، حرفه آموزی و تسهیلات بهداشتی و درمانی نیز در اختیار این افراد گذاشته است.

استاندار کرمان ادامه داد: شرایط کشور افغانستان و مشکلات این کشور را بخوبی درک می‌کنیم و باید بگوییم حدود ۲۷ هزار دانش‌آموز افغان و پناهنده در استان کرمان مشغول به تحصیل هستند.

فداکار بیان کرد: اتباع فرصت‌های شغلی زیادی را در استان کرمان اشغال کرده اند و طبیعتا این حجم از جمعیت مشکلاتی را برای ما ایجاد می کند؛ برخی جرائم بویژه جرائم خشن عمدتا توسط کسانی که فاقد مجوز هستند صورت می‌گیرد و به دلیل تردد خودرهای حامل اتباع غیرمجاز تصادفات جاده‌ای شدیدی نیز در استان کرمان رخ می‌دهد.

وی اظهارداشت: با وجود این وضعیت مجموع کمک‌های سازمان‌های بین‌المللی در حوزه اتباع کمتر از چهار درصد هزینه‌هایی است که استان در این زمینه می‌پردازد.

استاندار کرمان خاطرنشان کرد: توقع است در حوزه‌های آموزش، بهداشت و درمان اتباع به ایران و استان کرمان کمک شود و باید در این راستا گفت که عمدتا این افراد بدون هزینه به خدمات بهداشتی و درمانی دسترسی دارند و این خدمات را دریافت می‌کنند.

کمک‌های معیشتی مقطعی به پناهندگان

وی با اشاره به اینکه کمک‌های معیشتی مقطعی به پناهندگان خوب است، تاکید کرد: راه اندازی مراکز آموزشی و مهارتی برای اتباع بسیار دارای اهمیت است و در این راستا باید گفت که مهمانشهر رفسنجان در حال جابه جایی و نوسازی است که در این بخش هم به همکاری نیاز داریم.

فداکار با بیان اینکه دفتر کمیساریای پناهندگان سازمان ملل برنامه‌های دوره‌ای برای سرکشی به استان‌های محل اسکان پناهندگان در کشور دارد گفت: کرمان بزرگترین استان ایران و دارای ظرفیت‌های اقتصادی و تاریخی بسیار و در حوزه معدن مشهور است؛ بزرگترین معادن مس و فولاد در استان کرمان وجود دارند و تنوع مواد معدنی در این استان بسیار زیاد است.

وی با اشاره به اینکه این استان رتبه پنجم ذخایر مس دنیا را دارد، تصریح کرد: در حوزه گردشگری هفت اثر ثبت جهانی در این استان ثبت شده و ۷۰۰ اثر ثبت ملی نیز در این استان وجود دارد.

فداکار اظهارداشت: در حوزه کشاورزی سه گروه محصولات عمده در استان کرمان وجود دارند که عمده این محصولات شامل پسته، خرما و محصولات جالیزی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha