به گزارش ایرنا، معلمی یعنی عشق، ایثار و از خودگذشتگی، سوختن برای ساختن آیندهای روشن؛ همچنانکه تمام معلمان این مرز و بوم با عشق در این مسیر سخت اما شیرین گام نهاده اند و با تمام توان در تربیت نسل آینده ساز برای ساختن ایرانی آبادتر تلاش می کنند.
عشق به معلمی رویای شیرین دوران کودکی همه ما بوده است، رویایی که برخی از افراد آن را تا دوران بزرگسالی با خود به همراه دارند و آن را به واقعیت تبدیل می کنند و تعدادی نیز بنا بر شرایطی مسیر خود را عوض می کنند اما درگوشه ای از ذهنشان هنوز هم عشق به این حرفه مقدس را در سر دارند.
افرادی که امروز به رویای کودکی خود رسیده و در جامعه به عنوان معلم و سازندگان نسلهای فردا شناخته می شوند، تمام دغدغه شان این است که نتیجه تلاشهایشان، تربیت دختران و پسران موفق برای قبول مسئولیت در محیط خانواده، اجتماع و حوزه های مختلف باشد.
پریا نصراللهی معلم جوان و نمونه استان کردستان یکی از آنهایی است که امروز به آرزوی دوران کودکی خود که "یاد دادن و یادگرفتن" بود رسیده است و به تنها چیزی که این روزها فکر می کند و بزرگترین دغدغه اش به شمار می رود، رفع نیازهای دانشآموزانش است.
نصراللهی متولد سال ۱۳۷۷ در شهرستان سقز است که سال ۱۳۹۶ با قبولی در دانشگاه فرهنگیان وارد شغل مقدس معلمی میشود و سال ۱۴۰۰ بلافاصله بعد از فارغ الحصیلی تدریس را در منطقه زیویه شهرستان سقز آغاز می کند.
وی در کنکور علاوه بر رشته آموزش ابتدایی، در رشته پرستاری نیز پذیرفته می شود اما توجه به علاقه ای که از دوران کودکی به شغل معلمی داشته است، آموزش ابتدایی را انتخاب و در دانشگاه فرهنگیان کردستان تحصیل می کند.
این معلم جوان سقزی که امسال دومین سال تدریس خود در مقطع ابتدایی پایه اول و دوم در منطقه زیویه را می گذراند، پس از پایان دوره کارشناسی در مقطع کارشناسی ارشد رشته برنامهریزی درسی دانشگاه شهید رجایی تهران نیز پذیرفته می شود.
وی از همان دوران کودکی به شغل معلمی و به قول خودش "یاددادن و یادگرفتن" علاقه داشته است؛ به گونه ای که در مدرسه همواره به عنوان همیار معلم و یا سرگروه فعالیت می کند و حتی به خواهر کوچکترش قبل از اینکه وارد مدرسه شود خواندن و نوشتن یاد می دهد.
عشق لازمه کار معلمی
نصراللهی از معلمی به عنوان عشق نام می برد و می گوید: معلم همانند شمع است، شمع می سوزد تا روشنی ببخشد و معلم میسوزد تا آینده را بسازد؛ بنابراین اگر معلمی به شغلش عشق نداشته باشد، در این مسیر پرپیچ و خم نمی تواند به موفقیت برسد.
وی با بیان اینکه معلم باید یاد دهد و خود نیز یاد بگیرد، افزود: یادگیری یعنی ایجاد تغییرات نسبتا پایدار در دانش آموزان و معلم مسئول این یادگیری است و بدون شک شخصی که حرفه مقدس معلمی را انتخاب می کند باید در کنار دانش، بر روی مهارت آموزی و تغییر در نگرش دانشآموزان نیز کار کند.
این معلم جوان معتقد است، معلم باید از همان دوران ابتدایی که دوران شکل گیری شخصیتی کودک به شمار می رود به دانشآموز انگیزه خوب یادگرفتن بدهد چرا که با این کار آینده وی را رقم می زند، بنابراین اساس کار معلم رقم زدن آینده خوب برای دانشآموزان است.
خاطره خوش تدریس در روستا
نصراللهی در ادامه به خاطرات دوران تدریس خود اشاره می کند و می گوید: روزهای اول تدریسم چون قرار بود در یک منطقه روستایی باشد برایم سخت بود و احساس می کردم نمی توانم با محیط کنار بیایم اما پس از گذشت مدت زمان خیلی کوتاهی که با فضای روستا و بچه ها و خانواده هایشان آشنا شدم، روزها برایم شیرین تر شد و می توانم بگویم همان سال به بهترین خاطره تبدیل شد.
وی ادامه داد: بی شک من به عنوان یک معلم از این پس تمام خاطرات شیرینم زمانی است که تغییر مثبتی را در دانش آموزانم ببینم؛ به عنوان مثال وقتی پس از گذشت چند ماه از سال تحصیلی، دانش آموزانی از لحاظ بهتر را می بینم، آن موقع است که احساس می کنم فرد مفیدی بودهام و توانسته ام تاثیر مثبت بگذارم.
کرونا و تنزل جایگاه معلمان
وی که دوران کارورزی اش با دوران کرونا همراه بوده و تدریس مجازی را بر عهده داشته است، اظهار کرد: دوران کرونا با وجود تمام بدی هایی که داشت، زمان خوبی برای محک زدن توانایی هایمان از جمله یادگیری تولید محتوا و استفاده درست و مفید از فضای مجازی بود.
این معلم جوان به جایگاه معلمان در جامعه اشاره کرد و گفت: جایگاه معلمان در جامعه بسیار والا است اما در دوران کرونا تا حدودی به این جایگاه لطمه وارد شد و جایگاه این قشر در میان مردم به نسبت گذشته نزول پیدا کرده است که باید برای این تغییر نگاه تلاش کرد.
وی پایین بودن حقوق و مشکل معیشیت را از جمله دیگر مشکلات این قشر دانست و گفت: طرح رتبه بندی معلمان که پس از ۱۱ سال اجرایی شد نیز نواقصی دارد و بسیاری از معلمان با اجرای این طرح در جایگاه واقعی خود قرار نگرفته اند و می طلبد رفع مشکلات این قشر بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
توجه به مداس روستایی و ایجاد عدالت آموزشی
نصراللهی در ادامه اظهار کرد: امکانات مدارس روستایی و دانش آموزان این مناطق به نسبت مدارس شهری خیلی کم است حتی در برخی از روستاها ساختمان مدارس مناسب تدریس نیست و از مسئولان انتظار می رود به مدارس روستایی و مناطق حاشیه بیشتر توجه کنند.
وی با تاکید بر اینکه تمام امکانات نباید مختص مدارس خاص بوده و مدارس مناطق محروم، بی نصیب بمانند و محروم تر شوند، گفت: باید عدالت آموزشی ایجاد شود و دانش آموزان بتوانند براساس تواناییهای خود رشد کرده و بتوانند در آینده به هر شغل حرفه ای که علاقه دارند، وارد شوند.
معلم نمونه
این معلم جوان سقزی که در دومین سال تدریس خود به عنوان معلم نمونه استانی انتخاب شده است، در رابطه با معیارهای انتخاب معلم نمونه گفت: بخشی از معیارها براساس مستندار همانند روش تدریس،طراحی کاربردی و نحوه ارزشیابی بود.
وی بخش دیگر انتخاب معلم نمونه را نحوه ارتباط با دیگران، توانایی حل مساله، پژوهش کردن شرکت در کلاسها و کارگاههای آموزشی اعلام کرد و افزود: یک معلم خوب باید همواره بدنبال پژوهش و فراگیری دانش جدید باشد و آن را به دانشآموزان نیز منتقل کند.
مدیرکل آموزش و پرورش کردستان هم به انتخاب معلمان نمونه اشاره کرد و افزود: در برنامه شناسایی معلمان نمونه، ۲ هزار و ۱۶۳ نفر از فرهنگیان کردستان شرکت داشتند که از این تعداد، ارزیابی پرونده ۱ هزار و ۳۲۷ نفر انجام شد.
هاشم ناظمی جلال با بیان اینکه این برنامه در چهار مرحله انجام شد، اظهار کرد: پرونده ۶۷۸ نفر به مرحله شهرستانی راه یافت و در این مرحله ۶۲ نفر از همکاران استان در شهرستان ها و مناطق به عنوان معلمان نمونه انتخاب شدند.
به گفته وی در نهایت پنج نفر از معلمان و یک نفر در زمینه عوامل کیفیت بخشی مدارس به عنوان نمونه استانی معرفی شدند.
عارفان علـم عاشـق میشوند
بهـترین مردم معلـم میشـوند
عشق با دانش متمم میشود
هر که عاشق شد معلم میشود
نظر شما