۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۷:۴۸
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 85106246
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

وصول افزون‌ بر ۱۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال مالیات در کردستان

سنندج- ایرنا- افزون‌ بر ۱۷ هزار و ۴۶۶ میلیارد ریال مالیات در سال ۱۴۰۱ در کردستان وصول شد که این مبلغ هم نسبت به میزان پیش بینی شده و هم در مقایسه با مدت مشابه در سال ماقبل آن روند افزایشی داشته است.

به گزارش ایرنا، مالیات‌ در نظام اقتصادی کشورهای پیشرفته افزون بر اینکه ابزاری برای تامین مصارف بودجه دولت به شمار می رود نقش بارزی هم در اجرای سیاست های اقتصادی این کشورها دارد.

کشوری هم چون ایران بخش زیادی از درآمدهای آن از فروش نفت حاصل می شود و در طی سالیان متمادی اهمیت مالیات آنگونه باید و شاید نه در بودجه سالانه و نه در بین اقشار مختلف مردم جا نیفتاده است.

دریافت مالیات همواره در جامعه ما با چالش هایی مواجه بوده به گونه ای که بسیاری از مشاغل همواره به دنبال اعمال شیوه هایی برای فرار از پرداخت مالیات هستند؛ ناگفته نماند طی چند سال اخیر قوانین و طرح هایی برای جلوگیری از فرار مالیاتی و کسب مالیات از مشاغل مختلف تصویب و به اجرا درآمده است.

به گفته رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور یکی از راه ‏های کنترل تورم، تامین هزینه‌های دولت با درآمدهای پایدار مالیاتی است و موفقیت در این زمینه هم مستلزم حرکت نظام مالیاتی کشور در این مسیر است و براساس آمار اعلام شده میزان تحقق درآمدهای مالیاتی کشور در ۱۲ ماهه ۱۴۰۱ افزون بر ۱۰۳ درصد بوده و این میزان در کردستان نسبت به میزان درآمدهای پیش بینی شده ۱۰۸ درصد است.

به منظور اطلاع از میزان درآمدهای مالیاتی در کردستان با مصطفی فعله‌گری مدیرکل امور مالیاتی استان گفتگویی انجام دادیم که شرح آن در ذیل می آید.

وصول افزون‌ بر ۱۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال مالیات در کردستان

ایرنا: میزان درآمدهای مالیاتی استان در سال گذشته چقدر بوده و نسبت به میزان پیش بینی شده و همچنین در مقایسه با سال ماقبل آن چه تغییری کرده است؟

فعله‌گری: یکی از موارد حائز اهمیت در ارتباط با مالیات این است که پرداخت به موقع آن می تواند سرعت بیشتری در توسعه شهرهای و روستاهای استان ایجاد کند و مردم اطمینان داشته باشند همه مالیات پرداختی از سوی آنها چه به طور مستقیم و چه غیرمستقیم در راستای عمران و آبادانی و تامین بودجه استان هزینه خواهد شد.

طی سال ۱۴۰۱ افزون‌ بر ۱۷ هزار و ۴۶۶ میلیارد ریال مالیات در استان کردستان وصول شده است که این رقم مربوط به همه منابع مالیات های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۲۹ درصد رشد داشته است.

ایرنا: میزان پرداخت مالیات مشاغل در استان چقدر بوده و آیا بیشترین میزان وصول مالیات در استان مربوط به مشاغل است؟

فعله‌گری:مالیات وصولی مربوط به همه مشاغل در استان اعم از وکلا، پزشکلان، مهندسین و بازاریان، در کل تنها حدود ۱۵ درصد کل مالیات وصولی استان است به گونه‌ای که میزان وصولی مالیات مشاغل در سال گذشته به میزان ۲هزار و ۴۸۵ میلیارد ریال و در مقایسه با سال ۱۴۰۰ حدود ۸۴ درصد رشد داشته است.

ایرنا: مهمترین عامل افزایش مالیات بخش مشاغل در استان طی سال گذشته نسبت به سال ماقبل آن چه بوده است؟

فعله‌گری: به دلیل استفاده سازمان مالیاتی از اطلاعات ورودی کارتخوان ها و ایجاد شفافیت بیشتر نسبت به سنوات گذشته شاهد افزایش مالیات بخش مشاغل بودیم.

ایرنا: از مجموع مالیات های استان چه مقدار از آن مربوط با مالیات حقوق بوده است؟

فعله‌گری: براساس آمار، مالیات حقوق در ۲ بخش دولتی و خصوصی وصول می شود که در سال ۱۴۰۱ سه هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال در این بخش وصول شد که این میزان حدود ۲۳ درصد وصولی مجموع مالیات در استان است و این نشان می دهد مالیات وصولی از حقوق کارمندان بیشتر از مالیات وصولی از مشاغل استان است.

افزون بر مالیات مستقیم، در بخش مالیات غیرمستقیم یا ارزش افزوده نیز حدود ۶ هزار و ۲۵۱ میلیارد ریال وصولی داشتیم که این مبلغ بیش از ۳۵ درصد کل وصولی سال ۱۴۰۱ را تشکیل می دهد؛ از مبلغ مذکور رقمی بالغ بر سه هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال به شهرداری ها و دهیاری های استان در سال گذشته پرداخت شده است. این مبلغ براساس بند دوم ماده ۳۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده شامل همه نقاط شهری و روستایی می ‏شود که حدود یک هزار و ۷۰۲ نقطه شهری و روستایی در استان به طور دائمی از منافع پرداخت عوارض مالیات بر ارزش افزوده توسط شهروندان برخوردار می شوند.

ایرنا: فرار مالیاتی همواره یکی از چالش های پیش روی سازمان امور مالیاتی بوده است وضعیت استان از این لحاظ چگونه است؟

فعله‌گری: هدف و رسالت اصلی ما برقراری عدالت و شفافیت مالی و فعالیت در راستای تحقق شعارهای سال است و بی شک یکی از چالش های حوزه مالیات استان هم به فرار مالیاتی بر میگردد که ورود جدی به آن داشتیم و اقدامات مطلوبی هم در این زمینه انجام داده ایم.

ایرنا: لطفا در ارتباط با بخشی از اقدامات انجام شده در راستای فرار مالیاتی در استان اشاره کنید.

فعله‌گری: دریافت گزارش‌های مردمی در خصوص فرار مالیاتی، بازدیدهای سرزده میدانی از محل فعالیت پزشکان و تذکر کتبی به ۳۶ مورد پزشکان مختلف به سازمان نظام پزشکی در اجرای قانون پایانه های فروشگاهی بابت عدم نصب کارتخوان؛ همچنین در کل، در طول سال از محل سوء استفاده از کارتهای بازرگانی حدود ۴۰۰ میلیارد ریال در استان وصول شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha