معاون استاندار یزد: مشارکت دستگاه‌ها برای حفظ اسناد ملی و تاریخی استان افزایش یابد

یزد- ایرنا- معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری یزد گفت: اسناد و مدارک تاریخی امانتی است که باید در اختیار نسل‌های آینده قرار گیرد و لذا نیاز است که مشارکت دستگاه‌های اجرایی در این زمینه برای حفظ اسناد ملی و تاریخی افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدعلی شاه حسینی روز سه‌شنبه در بزرگداشت روز اسناد ملی و میراث مکتوب که در دانشگاه یزد برگزار شد، افزود: تمامی نهادها و ادارات دولتی و مجموعه های غیردولتی استان باید برای تعیین تکلیف اسناد و بایگانی‌های راکد که برخی از اسناد آن ارزش تاریخی دارد و اطلاعات ارزشمندی را می توان از آنها استخراج کرد با سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان همکاری کنند

وی ادامه داد: شناسایی ریشه و دلایل برخی نقاط قوت و ضعف فعالیت‌های امروز در لابلای اسناد و مدارک تاریخی امکانپذیر است و به همین جهت حفاظت از این گنجینه‌های ارزشمند از اهمیت زیادی برخوردار است.

شاه حسینی خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولان در دولت سیزدهم حمایت و ارتقای کمی و کیفی برنامه‌های مرکز اسناد و کتابخانه ملی است .

مدیرکل مرکز اسناد و کتابخانه ملی یزد نیز با بیان اینکه امسال شعار روز اسناد ملی و میراث مکتوب "اسناد ملی، حافظه ملی، ایرانی قوی" نامگذاری شده است، گفت: بخش بزرگی از حوزه ماموریت این سازمان با آگاه‌سازی، اقناع سازی و اطلاع رسانی از طریق برگزاری همایش‌ها و دوره‌های آموزشی برای عموم مردم محقق می‌شود.

معاون استاندار یزد: مشارکت دستگاه‌ها برای حفظ اسناد ملی و تاریخی استان افزایش یابد

سعید زارع افزود: به حکم مواد قانون مجازات اسلامی و همچنین قانون اسناد ملی ایران، لازم است تمام دستگاه‌های اداری پس از کسب مجوزهای قانونی بایگانی‌های راکد خود را به منظور تعیین تکلیف در اختیار این مرکز قرار دهند و هیچ مرجعی حق امحای یک برگ از این بایگانی‌ها را ندارد.

وی، ساماندهی اتوماسیون اداری دستگاه‌ها با رویکرد تحقق دولت الکترونیک و ارتقای سطح ایمنی و استانداردسازی فضای آرشیو ادارات را از دیگر اولویت‌ها و وظایف این سازمان ذکر کرد و افزود: ملتی که گذشته خود ر ا نشناسد آینده‌ای برایش متصور نیست و امیدواریم در دولت سیزدهم آرشیو ملی استان با حمایت مسئولان به خصوص از نظر اعتبارات و ساخت ساختمانی استاندارد به جایگاه واقعی شهر جهانی یزد برسد.

در ادامه این همایش دکتر مریم خسروآبادی عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه یزد و دکتر محمدرضا ملک ثابت عضو هیئت علمی دانشگاه آیت‌الله حائری میبد مطالبی را در زمینه اسناد و مدارک تاریخی ارائه کردند و سیدامیرمحمد مهریزی مسئول انجمن علمی تاریخ دانشگاه یزد نیز به معرفی این انجمن پرداخت.

همچنین در پایان از حجت‌الاسلام وحید علومی یزدی، علیرضا دشتی و سهراب شکیبا در بخش همکاری با مرکز اسناد و کتابخانه ملی یزد در موضوع اهدای اسناد تاریخی و محمدحسن امیری، سیدمحمد جواد عرفانفر و دکترحمیدرضا شرافت به جهت همکاری با واحد تاریخ شفاهی این مرکز تجلیل صورت گرفت.

معاون استاندار یزد: مشارکت دستگاه‌ها برای حفظ اسناد ملی و تاریخی استان افزایش یابد

همایش بزرگداشت روز اسناد ملی و میراث مکتوب با حضور دانشجویان و اساتید گروه تاریخ دانشگاه یزد، مدیران استان، فرهیختگان، نویسندگان، اهالی فرهنگ و هنر در سالن جلیل شاهی دانشگاه یزد برگزار شد.

تاکنون ۴۱ هزار و ۲۱۲ برگ انواع سند خطی و مربوط به دستگاه‌های اجرایی و مشاهیر و نخبگان استان در سامانه کشوی (رسا) ثبت و ضبط شده است، ارائه ۹۵ هزار برگ سند به ۹۵۴ نفر از محققان و پژوهشگران، برگزاری ۵۰۰ جلسه مصاحبه با ۴۰۰ نفر از مشاهیر و نخبگان استان در رشته‌های مختلف معادل ۵۰ هزار دقیقه و تنظیم و توصیف ۴۱ هزار سند مختلف با همکاری مردم و نخبگان اقدام شده است.

هم‌اکنون بیش از هفت میلیون برگ سند در مخزن مرکز اسناد ملی یزد نگهداری می‌شود و از تمامی شهروندان و نخبگان انتظار می رود ، اسناد خود را برای حفظ و نگهداری و ارائه آن برای فعالیت‌های تحقیقاتی در اختیار مرکز قرار دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha