۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۲۱:۱۰
کد خبر: 85106729
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فعالیت بر مبنای هویت دینی، تمدن اسلامی را محقق می‌سازد

مشهد-ایرنا- قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: پایه همه فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در کشور اگر با توجه به هویت ملی و دینی باشد، بدون تردید تمدن ایرانی و اسلامی محقق خواهد شد و می‌توانیم اتفاقات بزرگی را در قالب آن رقم بزنیم.

به گزارش ایرنا، بنقل از پایگاه خبری آستان قدس رضوی، مالک رحمتی روز سه‌شنبه در آیین گرامیداشت «روز اسناد ملی و میراث مکتوب» و رونمایی از قدیمی ترین اسناد گنجینه رضوی افزود: مسئولان و متولیان فرهنگی به دلایل متعدد نتوانسته‌اند خاطرات مجاهدان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، ایثارگری، فداکاری و رشادت‌های رزمندگان هشت سال دفاع مقدس، پیشرفت‌های علمی دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه، دستاوردهای عرصه های هنری را از دهه شصتی‌ها به نسل جوان دهه هفتادی و دهه هشتادی‌ منتقل کنند از همین رو امروزه در کشورمان با گسست بین نسلی مواجه‌ هستیم.

وی تاکید کرد: سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی می‌تواند با معرفی خلاقانه، هوشمندانه و به هنگام اسناد و نسخ خطی باشد به نسل جدید، که با مسائل روز جامعه نیز مرتبط باشد، در کاهش این گسست بین‌نسلی ایفای نقش کند.

قائم مقام تولیت آستان قدس اظهار داشت: مرکز اسناد آستان قدس رضوی اقیانوسی بی‌انتها و گنجینه‌ای بی‌بدیل در حوزه اسناد تاریخی و نسخ خطی بوده و بهره‌برداری از آن، کاری بسیار اثرگذار در عرصه های فرهنگی و اجتماعی است.

وی با بیان اینکه در آستان قدس به دنبال تحقق زیارت متعالی هستیم افزود: این هدف، جزء با تقویت نگاه فرهنگی و توسعه فعالیت‌های فرهنگی محقق نمی‌شود.

رحمتی گفت: حفاظت، حراست و صیانت از اسناد و نسخ خطی گرانسنگ موجود در گنجینه رضوی، بزرگ ترین و مهم ترین رسالت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد این آستان مقدس است و وظیفه اصلی خادمان این حوزه، بهره‌گیری از تکنولوژی‌های روز دنیا برای صیانت بهتر و جلوگیری از وارد آمدن هرگونه آسیب به این اسناد تاریخی است.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی افزود: آستان قدس با حمایت‌های تولیت در حوزه حفاظت از اسناد و نسخ خطی همواره پیش‌قدم بوده و نتیجه این رویکرد و باور این است که هم اکنون بیش از ۱۳ میلیون برگ سند در مخزن مرکز اسناد توسط کارشناسان و متخصصان این رشته و با روش‌های نوین نگهداری و حفاظت می‌شود و آیندگان شاهد برکات و ثمرات آن خواهند بود.

وی تصریح کرد: مردم کشورمان اسناد تاریخی بسیاری در اختیار دارند و مخزن مرکز اسناد آستان قدس رضوی هم از ظرفیت بی‌نظیری برای نگهداری و حفاظت از اسناد تاریخی برخوردار است از همین رو برای تکمیل این ظرفیت، توصیه می‌کنم مرکز اسناد را در قالب یک کار تبلیغی و رسانه‌ای به عنوان پناهگاه اَمن برای نگهداری از اسناد تاریخی به مردم معرفی کنید تا مردم با آرامش خاطر، اسناد تاریخی خود را در قالب وقف نامه، هبه و یا امانت به این مرکز بسپارند و با مشارکت مردم، مخزنی غنی‌تر و جامعه تر نسبت به گذشته شکل بگیرد.

۱۹ اردیبهشت، روز بزرگداشت محمدبن یعقوب کُلینی معروف به ثقةالاسلام کلینی در سال ۱۳۸۹ از سوی شورای فرهنگ عمومی، به عنوان روز اسناد ملی و میراث مکتوب نامگذاری شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha