۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۰:۱۴
کد خبر: 85106950
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

آغاز اجلاس سران آسه آن در اندونزی، اهداف و برنامه‌ها

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۰:۱۴
کد خبر: 85106950
 آغاز اجلاس سران آسه آن در اندونزی، اهداف و برنامه‌ها

تهران- ایرنا - چهل و دومین اجلاس اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا (آسه آن) امروز چهارشنبه در ایست نوسا تنگارا اندونزی با محوریت اهمیت آسه آن به عنوان مرکز رشد اقتصادی آغاز شد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از سی جی تی ان، قرار است رهبران کشورهای عضو اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا (آسه آن) در این نشست به بحث و گفت و گو پیرامون تقویت مرکزیت آسه آن، رشد اقتصادی، غذا و امنیت انرژی درمیان سایر موضوعات دیگر بپردازند.

در همین حال انتظار می رود این اجلاس نقشه راهی برای عضویت کامل کشور تیمورشرقی ترسیم کند. نوامبر سال گذشته میلادی کشورهای عضو اتحادیه جنوب شرقی آسیا توافق کردند کشور تیمورشرقی را به عنوان یازدهمین عضو در این اتحادیه بپذیرند. تائور ماتان روآک نخست وزیر این کشور نیز در این اجلاس به عنوان ناظر حضور دارد.

امسال اجلاس آسه آن به میزبانی و ریاست اندونزی با موضوع "اهمیت آسه آن: مرکز رشد" برگزار می شود. اندونزی امیدوار است این ائتلاف به عنوان مرکز منطقه ای و جهانی رشد باقی بماند و تمرکز را بر روی تلاش ها برای رشد سریع، انحصاری و پایدار آسه آن در درازمدت گذاشته است.

بانک توسعه آسیا اوایل ماه آوریل سال جاری میلادی پیش بینی کرد تولید ناخالص داخلی کشورهای در حال توسعه آسیا در سال جاری و ۲۰۲۴ به ۴.۸ درصد در مقایسه با رشد ۴.۲ درصدی در سال ۲۰۲۲ افزایش یابد و رشد در منطقه آسیا- اقیانوسیه قابل انعطاف بماند.

براساس اطلاعات تئوکو فیض اسایه سخنگوی وزارت امورخارجه اندونزی، این کشور برای این اجلاس چشم انداز وسیعی تا سال ۲۰۴۵ در کنار روند گفت و گو درباره پیش نویس اعلامیه رهبران آسه آن برای تقویت ظرفیت سازمانی و کارآمدی این اتحادیه تهیه کرده است.

به علاوه رهبران کشورهای آسه آن خواستار توقف فوری خشونت ها در میانمار شدند و در این نشست تلاش هایی برای ایجاد موقعیتی پیرامون مذاکرات فوری و کمک رسانی در بحبوحه افزایش تنش ها در این کشور نیز انجام می شود.

اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا در سال ۱۹۶۷ تاسیس شد و کشورهای برونئی، کامبوج، اندونزی، لائوس، مالزی، میانمار، فیلیپین، سنگاپور، تایلند و ویتنام عضو آن هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha