استان‌ها موظفند زمین‌های بدون استفاده را در اختیار فضای فناوری قرار دهند

اصفهان - ایرنا - سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: طبق قانون جهش تولید دانش بنیان، مجموعه استان‌ها موظف هستند زمین‌ها و ساختمان‌های بدون استفاده خود را در اختیار فضای نوآوری و فناوری قرار دهند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، امید رضایی فر روز چهارشنبه در مراسم آغاز به کار هفدهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی در اصفهان با بیان اینکه تاکنون شاهد نقطه موثر و جدی در این زمینه در کشور نبودیم، ادامه داد: در حالیکه این موارد از فعل های جدی است که در این قانون به آن نیاز داریم.

وی افزود: سال گذشته اقدامات زیادی برای تدوین شیوه نامه‌های اجرایی قانون جهش تولید دانش بنیان انجام شد و امروز بزرگترین وظیفه ما، عمل کردن به این قانون در حمایت از تولید دانش بنیان است.

سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه بندهای مهمی در این قانون وجود دارد، ادامه داد: صنایع بزرگ می‌توانند با استفاده از ظرفیت‌های ماده های ۱۱ و ۱۳ این قانون در زمینه بخش تحقیق و توسعه بطور جدی فعالیت کنند.

رضایی فر اظهار امیدواری کرد که با مجموعه رویکردهایی که در برخی استان ها از جمله اصفهان شکل گرفته است شاهد توسعه زیرساخت های زیست بوم فناوری باشیم.

سرپرست معاونت فناوری وزارت علوم همچنین گفت: امروز ما در نظام فناوری و نوآوری کشور در همه زمینه‌ها مانند هنری نیاز به باز طراحی داریم تا طعم فناوری ایرانی را به جهان عرضه کنیم.

وی با بیان اینکه این موضوع وظیفه پارک‌های علم و فناوری است، اضافه کرد: اما این کار به حمایت ویژه نیز نیاز دارد و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان می‌تواند برای ارائه طعم فناوری ایرانی به دنیا پیشگام باشد.

رضایی فر همچنین با اشاره به اینکه ایجاد ساختار نوآوری در شرکت‌های بزرگ، ضروری است، گفت: در فضای اقتصادی و فناوری کشور نیاز داریم که تکامل و همکاری توسط همه اجزای آن به خوبی صورت گیرد.

وی به برنامه های وزارت علوم اشاره و خاطرنشان کرد: پارسال طرح دستیار فناوری در کشور اجرا شد که با موفقیت همراه بود و امسال با حضور شرکت های بزرگ، تکمیل شد.

وی با اشاره به اینکه امسال طرح های " تانا " ( توسعه ارتقای زیست بوم نوآوری استان ها) و سامانه نان ( نظام ایده ها و نیازها) توسط وزارت علوم با جدیت بیشتر دنبال می شود، افزود: ما باید در فضای نوآوری و فناوری کشور توسعه جدی داشته باشیم تا زیست بوم آن جهش جدی پیدا کند در غیر این صورت فضای بی انگیزه خواهیم داشت.

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان نیز در این مراسم با اشاره به استقرار ۶۸۰ شرکت دانش بنیان و فناور در این شهرک، گفت: حدود هشت هزار و ۹۰۰ نفر در این شرکت‌ها شاغل هستند که بالای ۵۵۰ نفر آنها مدرک دکترا دارند.

وی با تاکید بر اینکه در این شهرک با بودجه‌های محدودی که داریم دستاوردهای خوبی تاکنون داشته ایم، افزود: در عین حال با مشکلاتی نیز مواجه هستیم .

مصلحی با بیان اینکه لازم است بر روی همه اجزای زیست بوم فناوری و نوآوری کشور کار شود، اظهار داشت: یکی از این اجزا صنعت و صنایع بزرگ هستند که باید وارد این حوزه شوند تا این کار سرعت بگیرد.

به گفته وی اگر به دنبال اشتغال بالا هستیم باید در این مسیر حرکت شود و در اصفهان برخی شرکت ها وارد این کار شده اند.

هفدهمین دوره جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی روز چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت در اصفهان برگزار شد و تا فردا ۲۱ اردیبهشت ادامه دارد.

این جشنواره توسط شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار می‌شود.

بخش های مسابقه ای طراحان کسب و کار و فن آفرینی، مذاکره های سرمایه گذاران و فن آفرینان، جایزه ویژه مدیریت شهری، نمایشگاه دستاوردهای شرکت های دانش بنیان، نشست های تخصصی و کارگاه های آموزشی از جمله برنامه های این دوره از جشنواره است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha