۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۰:۲۵
کد خبرنگار: 893
کد خبر: 85108104
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ادعای ارتش سودان: صدها نفر از نیروهای پشتیبانی سریع در خارطوم کشته شدند

تهران - ایرنا - ارتش سودان ادعا کرد که صدها نفر از نیروهای پشتیبانی سریع به دست ارتش سودان کشته و ده ها خودروی نظامی و بسیاری از پایگاه‌های آنها منهدم شده است.

به گزارش امروز (پنجشنبه) ایرنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، ارتش سودان در بیانیه‌ای اعلام کرد که این تعداد از نیروهای پشتیبانی سریع دیروز (چهارشنبه) در جریان درگیری در شهر بحری در شمال خارطوم به دست نیروهای ارتش سودان کشته شده اند.

در بیانیه ارتش سودان آمده است: نبردها بین دو طرف در شرایطی ادامه یافت که سودانی‌ها امیدوارند مذاکرات بین طرف‌های درگیر که عربستان آن را هدایت می‌کند به آتش‌بس دائمی و همه جانبه منجر شود.

این بیانیه می افزاید: وضعیت تمام استان‌های سودان به جز بخش‌هایی از مناطق پایتخت که شبه نظامیان شورشی حملات مستمری انجام می‌دهند، پایدار است.

بنابر اعلام این بیانیه، حملات بیشتر در مناطق مسکونی خارطوم متمرکز است و اقدامات شورشیان با آدم ربایی، غارت اموال عمومی و خصوصی، نقض حریم منازل، تخریب گسترده تاسیسات خدماتی، غارت بانک ها، گلوله باران بی‌رویه و سیطره بر تعداد زیادی از بیمارستان و تبدیل آن‌ها به مقر نظامی همراه است.

در ادامه این بیانیه آمده است که گروهی از نیروهای ارتش سودان در کمین شبه نظامیان نیروهای پشتیبانی سریع در جنوب شهر بحری موفق شدند هفت خودروی نظامی آن‌ها را منهدم و ۶ خودروی نظامی دیگر را توقیف کنند.

ارتش سودان از شهروندان این کشور درخواست کرده که در هر منطقه‌ای که درگیری رخ می‌دهد در داخل خانه بمانند و از تردد در این مناطق خودداری کنند و برای حفظ امنیت خود اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهند.

ارتش سودان همچنین از نیروهای پشتیبانی سریع خواست از عفو فرمانده ارتش (عبدالفتاح البرهان) استفاده و خود را به نزدیکترین واحد نظامی در سراسر کشور معرفی کنند.

در بیانیه ارتش سودان، بر بیهوده و نافرجام بودن ماجراجویی شورش نیروهای پشتیبانی سریع تاکید و بر آمادگی این یگان برای تسهیل خارج کردن خارجی‌ها از این کشور و بازگشت آن‌ها به کشورهایشان تاکید شده است.

درگیری‌های مسلحانه در سودان از ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین ماه) میان نیروهای ارتش این کشور و نیروهای پشتیبانی سریع بر سرقدرت آغاز شده و میانجیگری‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن و نشستن طرف‌های درگیر بر سر میز گفت وگوها تاکنون ثمری نداشته است. با وجود برقراری چند دور آتش بس در سودان و اعلام پایبندی به آن از سوی طرفین درگیری، درگیری‌ها همچنان ادامه دارد.

وزارت خارجه عربستان نیز یکشنبه شب گذشته از آغاز مذاکرات مقدماتی میان نمایندگان نیروهای مسلح سودان و نیروهای پشتیبانی سریع در جده خبر داد.

وزارت امور خارجه عربستان اعلام کرد که ریاض و واشنگتن از دو طرف خواستند که به طور جدی در مذاکرات شرکت کنند تا برای تسهیل ورود کمک‌های بشردوستانه اضطراری به یک آتش بس کوتاه مدت مؤثر دست یابند و سپس جدول زمانی برای مذاکرات گسترده جهت دستیابی به آتش بس دائمی تعیین کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha