افول قدرت آمریکا و پررنگ شدن منطقه گرایی، پیام نشست مسکو

دمشق - ایرنا - افزایش کمک‌های بین‌المللی به سوریه با هدف تسهیل بازگشت داوطلبانه، امن و عزتمندانه سوری‌ها به سرزمین خود و بازسازی پساجنگ موضوع مهمی که در اجلاس مسکو به آن تاکید و نشان از افول قدرت آمریکا در مداخله گرایی در کشورها از جمله سوریه و همچنین پررنگ شدن سیاست منطقه گرایی دارد .

به گزارش ایرنا، شرکت کنندگان در اجلاس مسکو بر تعهد خود نسبت به تمامیت ارضی سوریه، عدم دخالت در امور داخلی و مبارزه با تمام اشکال تروریسم، تجزیه‌طلبی و افراط‌گرایی در این کشور و لزوم اعمال حاکمیت ملی جمهوری عربی سوریه بر سرتاسر خاک این کشور تأکید کردند.

نشست چهارجانبه وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه، جمهوری عربی سوریه و جمهوری ترکیه چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه در مسکو برگزار شد.

عمارت تشریفات وزارت امور خارجه روسیه در مسکو میزبان دکتر حسین امیرعبداللهیان، سرگئی لاوروف، فیصل المقداد و مولود چاووش‌اوغلو بود و آنها درباره حل مسائل سوریه در چارچوب سیاسی گفت‌وگو کردند.

قدرت های سنتیِ جهان دیگر به مانند گذشته قادر به تحمیل نظرات خود و اعمال یکجانبه گرایی نیستند و این امر فرصتی را فراهم آورده است تا بتوان مشکلات جمهوری عربی سوریه را با بلوغ و ابتکارات سیاسی حل و فصل نموده و امنیت، ثبات و توسعه را در این کشور و منطقه رقم زد.

از چندین سال گذشته و شکل گیری روند موفقِ آستانه، تجربه خوبی در همکاری و هم فکری میان بازیگران مؤثر موضوع سوریه شکل گرفته است و نشست وزرای امور خارجه چهار کشور را می توان از نتایج و مکملی برای این روند به شمار آورد.

همچنین دربیانیه مشترک وزرای خارجه کشورهای شرکت کننده آمده است: شرکت کنندگان بر موظف کردن معاونان وزیر امور خارجه برای تهیه نقشه راه برای پیشبرد عادی سازی بین ترکیه و سوریه و اجرایی کردن مصوبات این نشست توافق کردند.

قدرت های سنتیِ جهان دیگر به مانند گذشته قادر به تحمیل نظرات خود و اعمال یکجانبه گرایی نیستند و این امر فرصتی را فراهم آورده است تا بتوان مشکلات جمهوری عربی سوریه را با بلوغ و ابتکارات سیاسی حل و فصل نموده و امنیت، ثبات و توسعه را در این کشور و منطقه رقم زد.

پیام نیرومندی در جهت تحقق صلح و امنیت پایدار در منطقه

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به همتایان خود در نشست چهارجانبه مسکو پیشنهاد داد که کمیته ای متشکل از کارشناسان ارشد چهار کشور برای پیگیری مصوبات نشست وزرای امور خارجه تشکیل شود تا شاهد اجرایی شدن آن ها باشیم.

حسین امیرعبداللهیان چهارشنبه در نشست چهارجانبه وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه، سوریه و ترکیه درباره سوریه افزود: اطمینان دارم این نشست پیام نیرومندی را در جهت تحقق صلح و امنیت پایدار در منطقه و تقویت حسن همجواری بین ترکیه و سوریه خواهد داشت.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه امروزه در شرایط ویژه و کم نظیری در روابط بین الملل قرار داریم، گفت: همه نشانه ها و متغیرها گواه روند گذار در نظم جهانی، افول قدرت آمریکا و پررنگ شدن منطقه گرایی است.

در این نشست لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت: روسیه، سوریه، جمهوری اسلامی ایران و ترکیه متعهد به بازگشت امن آوارگان به سوریه هستند و آمادگی دارند حمایت بیشتری از آنها داشته باشند.

انتقاد از رویکرد غرب در قبال سوریه

سرگئی لاوروف در این نشست گفت: همه ما زمینه بازگشت امن و داوطلبانه آوارگان به سکونتگاه دائمی خود در سوریه را فراهم می کنیم.

لاوروف در انتقاد از رویکرد غرب در قبال سوریه گفت که اتحادیه اروپا و آمریکا برغم زلزله ویرانگر سوریه تحریمها علیه این کشور را لغو نکرده اند. ما بارها خواستار عدم تبعیض، غیرسیاسی کردن و عدم تعیین پیش‌شرط در مورد ارائه کمکهای بشردوستانه به کشورهایی هایی شدهایم که تحت تاثیر درگیریهای مسلحانه و فجایع طبیعی مانند زلزله ۶ فوریه (۱۷ بهمن ۱۴۰۱) قرار گرفته اند. این تراژدی باعث نشد که آمریکا و اتحادیه اروپا رحم و شفقت نشان دهند. تحریمهای غیرقانونی و غیرانسانی علیه سوریه کاهش نیافته است.

آخرین تکاپوها در چارچوب همکاری های این چهار کشور مربوط به اجلاس وزیران دفاع بود که اوایل اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ به میزبانی مسکو برگزار شد.

پیش از آن، چهار کشور اواخر فروردین ماه در سطح معاونان وزارت امور خارجه در پایتخت روسیه، مذاکراتی در این راستا داشتند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha