۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۹:۳۶
کد خبر: 85108654
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

اسماعیلی: قشم به قطب فرهنگی خلیج فارس در حوزه بین المللی تبدیل خواهد شد

قشم - ایرنا - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جزیره زیبا و تاریخی قشم در کنار آب های فیروزه ای دریای پارس در آینده ای نزدیک به قطب فرهنگی خلیج فارس نه تنها در حوزه ملی بلکه در حوزه بین المللی تبدیل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد مهدی اسماعیلی که عصر پنجشنبه در یک حضور چند ساعته به جزیره قشم سفر کرده است، در دیدار با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه سرزمین آب و آفتاب افزود: از آنجایی که کشورهای منطقه خلیج فارس متاثر از فرهنگ ایرانی هستند ارتقا و گسترش تعاملات فرهنگی و هنری بین این کشورها در دستور کار این وزارتخانه و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد قشم با برنامه ریزی اجرا و برگزاری برنامه‌ های متنوع فرهنگی و هنری و جشنواره های مختلف قرار گرفته است.

وی ادامه داد: این موقعیت فوق العاده ای که در جزیره قشم وجود دارد با غلبه فرهنگی که ما در منطقه داریم، ان شاء الله در این جزیره به کار گرفته خواهد شد و یک الگوی جدیدی را به امید خدا برای تبدیل شدن قشم به قطب فرهنگی خلیج فارس در حوزه بین المللی شکل خواهیم داد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هدف از سفر چند ساعته خود را به جزیره قشم، بازدید میدانی از امکانات فرهنگی این جزیره برای تحقق قطب فرهنگی خلیج فارس و تصمیم گیری برای برنامه های آینده این وزارتخانه عنوان کرد و گفت: امیدواریم با مساعدت فرماندار شهرستان مرزی قشم و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد به اهداف خود از این سفر برسیم.

اسماعیلی در بدو ورود خود به جزیره زیبای قشم با حضور در مزار شهدای گمنام این جزیره به مقام شامخ این شهدا ادای احترام کرد.

در این آیین، محمد محمدحسینی تختی فرماندار شهرستان قشم، مهدی سلامتی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد قشم، سیدمحمد قدسی معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد قشم، هیات همراه وزیر نیرو و جمعی از مدیران شهرستان و سازمان منطقه آزاد قشم حضور داشتند که حاضران پس از قرائت فاتحه، مزار شهدا را عطر افشانی و غبار روبی کردند.

جزیره زیبای قشم مشرف به تنگه هرمز و مجرای ورودی به خلیج فارس و دریای عمان است.

مردم ایران زمین در کنار گردشگران خارجی همه ساله در ایام مختلف با سفر به جزیره قشم به عنوان سرزمین زیبایی‌ ها از شگفتی‌ های عالم خلقت در قالب سایت‌ های مهم گردشگری قشم همچون طولانی ترین غار نمکی جهان، دره ستاره‌ها، دره و تنگه چاهکوه، دره تندیس‌ها، موزه ژئوپارک، چاه‌های تلا و بادگیرهای بندر تاریخی لافت، جزایر ناز، سواحل زیبا، سایت تخم‌گذاری لاک پشت‌های پوزه عقابی، جنگل‌های دریایی حرا، خلیج دلفین‌های هنگام، غارهای خوربس، بام قشم و دهها پدیده دیگر زمین شناختی دیدن می‌کنند.

ارتباط با مردمان شریف و میهمان دوست جزیره قشم، استفاده از خانه‌ های بوم گردی در روستاهای هدف گردشگری، بازدید از موزه لنج سازی گوران، استفاده از سواحل زیبا، خرید از بازارها و مجتمع‌ های تجاری، استفاده از مدارس غواصی برای تماشای شگفتی‌ های زیبای زیر آب، شنا در سواحل و بهره بردن از ورزش‌ های مختلف آبی به همراه خرید صنایع دستی بانوان هنرمند جزیره هم از دیگر امتیازات سفر به این جزیره شگفتی‌ ها است.

این جزیره که بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارس است، به دلیل مجاورت با اقیانوس هند، وجود منابع نفت و گاز و واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی و تجهیزات فراساحلی و برخورداری از تسهیلات بندری برای کشتی‌های بزرگ (در رده پاناماکس) یکی از استراتژیک‌ترین جزایر ایران و خلیج فارس است که به دلیل خدمات سوخت‌رسانی به کشتی‌های عبوری از آبراهه بین‌المللی و پارک‌های انرژی و زیست – فناوری آن شهرتی جهانی دارد.

از سوی دیگر، ویژگی‌های طبیعی و تاریخی این جزیره، باعث شده قشم به یکی از مقاصد گردشگری اصلی در ایران و منطقه خلیج فارس تبدیل شود.

منطقه آزاد تجاری - صنعتی قشم، حدود ۳۰۰ کیلومتر مربع از این جزیره را شامل می‌شود. این منطقه به دلیل قرارگیری در نقطه‌ای کلیدی از کریدور ترانزیتی شمال - جنوب، دسترسی به کریدور پروازهای بین‌المللی شرق – غرب و تسهیلات بندری آن، که به نوعی مکمل بندر شهید رجایی است، نقش پررنگی در تجارت و بازرگانی جهانی دارد.

اهداف و محورهای اصلی فعالیت‌ های این منطقه آزاد تجاری - صنعتی شامل توسعه و گسترش صنعت ترانزیت و حمل و نقل، گسترش تجارت و خدمات تجاری، صنایع انرژی‌بر، صنایع بیوتکنولوژیک و منابع دریایی، صنایع گردشگری، شیلات و صید صنعتی، خدمات پشتیبان نفت و پارک‌های انرژی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha