مهدی پور: رسانه‌های رسمی در شناسایی باج نیوزها مشارکت کنند

قشم - ایرنا - معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه رسانه‌های رسمی در شناسایی باج نیوزها مشارکت کنند، گفت: برای روشنگری فعالیت این سایت ها و پیام رسان ها در فضای داخلی و خارجی ذینفعان باید حتما مداخله کنند و اطلاعات را در اختیار این معاونت قرار دهند که در این مسیر نقش رسانه های مجوز دار مهم و حائز اهمیت است.

فرشاد مهدی‌پور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در پاسخ به این سوال که چه برنامه ای برای حذف "باج نیوزها" از فضای رسانه ای کشور دارید، اظهار کرد: تلاش ما در معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت ارشاد این است که باج نیوزها یا کسانی که به صورت غیر مجوزدار فعالیت می کنند و فاقد مجوز هستند به این سمت هدایت کنیم که مجوز بگیرند و فعالیت شان را ضابطه مند و بر محور قانون کنند.

وی ادامه داد: در نتیجه وقتی این اتفاق افتاد و آنها تابع قانون شدند هم از مزایا و حمایت های قانونی استفاده می کنند و تابع یک شرایطی قانونی خواهند بود که این یک بخشی از سیاست های معاونت امور مطبوعاتی است که از قبل هم وجود داشته و ما تلاش کردیم که این اتفاق بیافتد.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح داد: به طور مثال اگر کسی در حوزه خبری در حال فعالیت است و مجوز سایتی را نگرفته است با حمایت های که از سوی مجموعه دستگاه های قضایی صورت می گیرد، تلاش می شود فرد هدایت شود تا حتما مجوز بگیرد.

کانال‌ها و سامانه‌های خبری بدون مجوز ساماندهی می‌شوند

مهدی پور با اشاره به اینکه البته همه افرادی که مجوز ندارند الزاما باج نیوز نیستند، اضافه کرد: بخشی از این افراد در پیام رسان های داخلی یا خارجی در حال فعالیت هستند که تمامی سامانه های خبری، درگاه ها، سکوها و کانال‌های فعال در فضای مجازی، لازم است بر اساس ساز و کاری که اعلام شده است، نسبت به ثبت درخواست اخذ پروانه فعالیت از هیات نظارت بر مطبوعات، اقدام کنند.

وی با بیان اینکه این اقدام در راستای اجرای قانون و حمایت از رسانه‌های دارای مجوز در قبال فعالیت‌های بدون هویت و مجوز و کمک به بسط مرجعیت خبری داخلی و فعالیت قانونی و اخلاق‌مند در عرصه اطلاع‌رسانی کشور انجام می‌شود، گفت: به زودی در این زمینه اطلاع رسانی بعدی صورت خواهد گرفت و درگاه آن در سامانه باز خواهد شد که در حوزه پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی هم این قاعده و این چارچوب به وجود بیاید.

معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: قبل از این هم به همین روال و روش بود و اگر رسانه ای مجوز داشت و در بسترهای مختلف فعالیت می کرد تابع آن قانون طبق آیین نامه اجرایی قانون مطبوعات بود.

تشکل صنفی و حرفه ای رسانه ای در قشم فعالیت خود را آغاز کند

وی در پاسخ به این سوال که جای تشکل صنفی و حرفه ای رسانه ای در جزیره قشم خالی است، آیا برنامه ای برای ایجاد یا راه اندازی آن دارید یا نه، افزود: در قشم به جهت وضعیت حقوقی که حاکم است ما امکان اینکه خانه های مطبوعات در آن به صورت مستقل از استان هرمزگان را توسعه بدهیم وجود ندارد، اما اگر تکلیف ارشاد جزیره به لحاظ اداره کلی مشخص شود می توانیم خانه مطبوعات منطقه آزاد را در آن تشکیل دهیم.

مهدی پور اعلام کرد: در غیر این صورت با ترتیباتی که به لحاظ اساس نامه ای وجود دارد، اصحاب رسانه این جزیره می توانند طبق تبصره یک ماده سه با ۲۰ نفر عضو اصلی نمایندگی خانه مطبوعات استان هرمزگان را داشته باشند و به این جهت می توانند تشکیلات خود را به عنوان خانه مطبوعات در قشم به وجود بیاورند.

وی یادآور شد، در نشست هم اندیشی معاونان مطبوعاتی و اطلاع رسانی و فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اهالی فرهنگ، هنر و رسانه جزیره قشم که در سالن همایش‌ های مرکز بین‌المللی رشد این جزیره برگزار شد، معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم وعده دادند که ما زمین خانه مطبوعات را در اختیار قرار می دهیم که اصحاب رسانه در آن مستقر شوند و فعالیت خود را به پیش ببرند.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این فرصت خوبی است که زمین را منطقه آزاد در اختیار بگذارد و اصحاب رسانه هم صنف خود را تشکیل بدهند و وارد باقی مراحل برای فعالیت شوند، طبق قاعده این کار را هم اکنون فارغ از اینکه قشم اداره کل ارشاد دارد یا نه می توانند انجام بدهند و متوقف نشوند.

وی در پاسخ به این سوال که به رغم فعالیت های رسانه ای مستمر در این جزیره بیشتر خبرنگاران و اصحاب رسانه شاغل در این جزیره فاقد مسکن هستند، معاونت مطبوعاتی چه حمایت و تسهیل را می تواند به آنان ارایه کند، افزود: موضوع مسکن خبرنگاران، ممکن است شکل های مختلفی داشته باشد و آن صورتی را که ما می توانیم پیگیری کنیم یا در حال حاضر در حال دنبال کردن آن هستم این است که اعضای که از طریق سامانه جامع رسانه عضو سامانه خبرنگاری شده و از آن طریق به صندوق هنر معرفی شدند در آنجا می توانند از موقعیت و مزایای مسکن ملی بهره مند شوند.

مهدی پور اظهار داشت: در مرحله اول و در حدود سه ماه قبل پنج هزار نفر در صندوق هنر مشمول شدند که از این تعداد حدود ۱۰ درصد عضو جامعه روزنامه نگاران بودند که نصف آنها در مرکز و ما باقی در استان ها بودند که امکان صدور فراخوان مجدد برای مسکن خبرنگاری و ثبت نامه های دوباره نیز وجود دارد.

وی گفت: مرحله دوم روشی است که در برخی از استان ها به ابتکار خودشان در حال انجام است، به طور مثال در این استان ها استاندار یا بخش های مختلف استان زمینی یا موقعیتی را با مشارکت اداره کل ارشاد در منطقه یا با خانه های مطبوعات ایجاد می کنند و کار اشتراکی انجام می دهند که معاونت امور مطبوعاتی وزارت ارشاد از گروه دوم در استان حمایت می کند.

معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: اگر در جزیره قشم از طریق سازمان منطقه آزاد یا دستگاه های دولتی دیگر امکاناتی فراهم شود با مشارکت اداره ارشاد می تواند در واقع یک فرصت جدیدی را ایجاد کرد که به ابتکارات داخل هر منطقه مربوط است، اکنون حدود پنج یا ۶ استان به ابتکار استانداران یا مقامات دیگر استانی در این شرایط قرار دارند و کارها در حال پیشرفت است.

وی در پاسخ به این سوال که مهم ترین برنامه های معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد تا پایان سال ۱۴۰۲ چیست، افزود: دستور کار ما در اداره کل امور مطبوعات و خبرگزاری های داخلی مباحث مرتبط با رتبه بندی روزنامه ها است که با سرعت در این اداره کل به پیش می رود که یک نظام و نظم جدیدی را به حوزه سایت های روزنامه ها خواهد داد.

مهدی پور ادامه داد: همچنین در تلاش هستیم که بحث نمایشگاه مطبوعات را که بیش از هفت سال است که متوقف شده احیا کنیم و نمایشگاه ها و جشنواره های استانی را تقویت کنیم.

وی با اشاره به اینکه تا پایان سال جاری کارهای را هم در زمینه حوزه تبلیغات در دست انجام داریم، گفت: در حوزه تبلیغات حدود ۱۵ هزار کانون مجوز دار وجود دارد که بخش قابل توجهی از این کانون ها فعالیت نمی کنند و به دلیل موانعی که وجود داشته است حمایت های محدودی از این کانون ها صورت می گرفته است، ساماندهی این کانون ها در دستور کار قرار دارد تا به صورت کانون های فعال از غیرفعال شناسایی شوند و بتوانیم در برخی از زمینه ها حمایت های تکمیلی و کامل تری را بعد از این ساماندهی صورت دهیم.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha