۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۳:۵۵
کد خبر: 85108982
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

امام جمعه موقت قشم: اسلام عامل اصلی متمدن شدن اروپا و اندلس است

قشم - ایرنا - امام جمعه موقت قشم با بیان اینکه اسلام عامل اصلی متمدن شدن اروپا و اندلس است، گفت: خود شرق شناسان و خاور شناسان اروپایی هم به این نکته تاکید دارند که اسلام و هشت قرن حضور مسلمانان و نور تمدن اسلامی اروپا را نورانی ساخته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین روح الله معصومی در خطبه‌ های نماز جمعه این هفته قشم که در مصلی امام علی (ع) این شهرستان برگزار شد، با اشاره به سالروز فتح سرزمین اندلس به دست مسلمانان، اظهار داشت: اندلس یا شبه ‌جزیره‌ ایبری شامل سرزمین اسپانیا و پرتغال فعلی است که اکنون به ۲ کشور مستقل اسپانیا و پرتغال تقسیم شده و در جنوب غربی اروپا قرار دارد که از قسمت شمال و شمالِ غربی به خلیج بیسکاری، از سوی شرق به دریای بالئار که جزو دریاهای غربی مدیترانه است و از جنوب به دریای مدیترانه و تنگه جبل الطارق و اقیانوس اطلس هم‌جوار است.

وی با بیان اینکه فتح اندلس پس از گشایش جبل طارق در ۲۱ شوال سال ۹۲ هجری قمری صورت گرفت و تا آخرین تصرفات آن چهار سال به طول کشید، گفت: مسلمانان با روحیه شهادت‌ طلبی توانستند منطقه اندلس را در اسپانیای امروزی فتح کنند و چند قرن آن را در اختیار داشته باشند.

امام جمعه موقت قشم با اشاره به اینکه قبل از ورود رزمندگان اسلام به اندلس این شبه جزیره مهد بی فرهنگی و بی هویتی بود و مردم آنجا چیزی به عنوان معماری و فرهنگ مناسب نداشتند، افزود: زمانی که اسلام و رزمندگان آن وارد اندلس شد، آنجا پلی برای رسیدن اسلام به غرب شد و اسلامی که از شهر مدینه و مکه متولد شده بود، در سده های میانی دروازه های خود را از طریق روم و شمال آفریقا به سوی اروپا گشود.

حجت الاسلام معصومی توضیح داد: یکی از مهم ترین این دروازه ها، اندلس بود که در سال ۷۱۱ میلادی گشوده شد و طارق بن زیاد با عبور از تنگه میان مراکش و اسپانیا (جبل الطارق) به آنجا رسید و به همین دلیل این تنگه به نام او معروف شد.

وی اضمحلال و نابودی فرهنگ اسلامی و از بین رفتن اتحاد مسلمانان در اندلس را به عنوان مهم ترین عوامل سقوط اسلام در آن مناطق دانست و تصریح کرد: در اندلس بین مسلمانان، اتحاد و وحدت از بین رفت و حاکمان آنها برای برتری جویی با یکدیگر رقابت می کردند در حالی که در جبهه مقابل، مسیحی ها در اواخر دوره اسلام با یکدیگر متحد شده بودند تا اسلام را نابود کنند.

وی گفت: امروزه نیز تمامی دشمنان اسلام و مسلمین به دنبال پروژه اندلسیزه کردن اسلام و به خصوص ایران اسلامی با زدن ریشه های هویت و غیرت دینی مردم هستند و می خواهند با راه انداختن جنگ های اندلسی به باورهای دینی و اعتقادی ما ضربه بزنند.

امام جمعه موقت قشم با بیان اینکه این روزها جبهه تهاجم فرهنگی دشمن، سبک زندگی، پوشش و گفتار فرهنگ ایرانی و اسلامی را نشانه گرفته است که نیاز به عزم جدی برای مقابله با دشمنان داریم، افزود: باید برای مقابله با این تهاجم فرهنگی جبهه دشمن کار کنیم، ابتکار عمل و هنرمندی داشته باشیم؛ اگر آن روز جامعه اسلامی آندلس شکست خورد به خاطر این بود که در آن زمان علمدار و رهبری نداشتند که در مقابل این جبهه آنان را هدایت و راهبری کند امروز به فضل الهی مقام معظم رهبری منادی اسلام و اخلاق اسلامی هستند و ما از نعمت وجود ایشان بهره مند هستیم.

حجت الاسلام معصومی با اشاره به فرا رسیدن روز ۲۴ اردیبهشت سالروز لغو امتیاز تنباکو به فتوای تاریخی حضرت آیت الله میرزا حسن شیرازی اظهار کرد: فتوای تاریخی مبنی بر تحریم توتون و تنباکو به وسیله میرزای شیرازی بزرگترین ضربه ای بود که بر پیکر استعمار وارد آمد و پیام اتحاد و ایثارگری مردم ایران در حفظ استقلال و هویت اسلامی کشور خود را به جهانیان نشان داد و زمینه ساز جریان های اعتراضی در مخالفت با وطن فروشی حاکمان وقت شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha