دولت جهادی سیزدهم به روند توسعه شبکه فیبر نوری شتاب بخشید

نوشهر- ایرنا - امام جمعه چالوس با اشاره به آنکه روند توسعه فیبر نوری در دولت گذشته در کشور کُند در حال اجرا بود، گفت : با روی کار آمدن دولت مردمی سیزدهم به این روند شتاب بخشیده شد که قابل تحسین است.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام سید داود موسوی روز جمعه در آیین بازدید از روند اجرای طرح فیبر نوری و اتصال آزمایشی هنرستان زنده یادقربانی شهر پالوجده چالوس به این شبکه افزود : درحالی دولت جهادی زیرساخت ها را برای اجرای این طرح را فراهم کرده که میراث دار بسیاری از طرح های نیمه تمام و بدهی های گذشته است و با همه این مشکلات و مسائل توانسته این طرح را در این شهرستان اجرایی و برابر وعده در موعد مقرر به سرانجام برساند.

وی اظهار کرد : از آنجایی که در دنیای امروز بسیاری از کسب و کارها قشرهای مختلف به ویژه جوانان بر بستر اینترنت بوده بنابراین اولویت دادن به این طرح از سوی دولت به معنای جامه عمل پوشاندن به خواسته های چندین ساله شهروندان این شهر بوده که سال ها از کندی ایننترنت در این منطقه رنج می بردند.

وی با قدردانی از همراهی مسوولان به ویژه فرماندار، اعضای شورای شهر و شهردار در روند اجرای این طرح، برلزوم همکاری مجریان این طرح در ترمیم خرابی های برجای مانده پس از حفاری انتقال شبکه فیبر نوری در نقاط مختلف این شهر تاکید کرد.

فرماندار چالوس گفت : چالوس در میان بیش از ۶۰ نقطه شهری مازندران، تنها شهر پیشرو در این استان است و هم اینک روند اجرای این طرح با همکاری شرکت بخش خصوصی به خوبی و با شتاب قابل توجه پیش می رود و برابر پیش بینی ها این طرح هفته آینده با حضور رییس جمهوری به طور همزمان به بهره برداری می رسد.

علی قاسمی، افزود : با بهره برداری از این طرح دست کم ۳۵ هزار نفر از شهروندان چالوس از مزیت های این طرح بهره مند می شوند و اننظار این است که این طرح با همکاری شرکت های بخش خصوصی گسترش یابد و در ۲ نقطه دیگر شهری و نزدیک به ۱۷۰ نقطه روستایی این شهرستان هم اجرایی شود.

این مسوول ضمن تاکید بر ترمیم خرابی های پس از حفاری انتقال این شبکه همچنین برلزوم راه اندازی دفاتر خدمات پس از فروش هم اشاره کرد و افزود : به گونه ای نباشد این شهر زیرپوشش شبکه فیبر نوری قرار گرفت و خانوارهای چالوس مشترک شدند پس از آن از خدمات این طرح بهره مند نشوند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات مازندران هم گفت : توسعه زیرساخت ها برای انتقال شبکه فیبر نوری جزو اولویت های استان بوده و این موضوع با جدیت در حال پیگیری است و استاندار هم برای به سرانجام رساندن این طرح عزم و اهتمام جدی دارد

اسماعیل اعزی ابراز امیدواری کرد : با همراهی نماینده عالی دولت در استان و وعده وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بتوانیم نسبت به اجرای کامل این طرح تا پایان دولت جامه عمل بپوشیم و آن را به سرانجام برسانیم.

درپایان این آیین هنرستان زنده یاد قربانی شهر پالوجده چالوس به صورت آزمایشی به شبکه فیبر نوری متصل شد و معاون وزیر و رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت با همراهی مسوولان استانی و محلی از روند اجرای این طرح در شهر چالوس بازدید کرد.

نخستین عملیات اجرایی طرح فیبرنوری (fTTH) مشترکان خانگی تلفن ثابت استان مازندران در ۱۶ مهر ماه سال گذشته با اعتباری ۴۵۰ میلیارد ریال از محل مشارکت بخش خصوصی به طول حدود ۷۵ کیلومتر با همراهی اعضای شورای شهر و شهرداری در چالوس آغاز شده بود.

فیبر نوری، شبکه‌ای که دسترسی به اینترنت ثابت را تسریع و تسهیل کرده و با اجرای آن، علاوه بر بهبود کیفیت دسترسی، ثمرات دیگری از جمله کاهش ترافیک در شبکه ارتباطات سیار، افزایش سرعت دسترسی، کاهش شکاف دیجیتالی را به همراه دارد.

به زبانی ساده، فیبرنوری رشته باریک و بلندی از یک ماده شفاف مثل شیشه یا پلاستیک است که می‌تواند نوری را که از یک طرف به آن وارد شده، از طرف دیگر خارج کند. فیبرنوری داری پهنای باند بسیار بالاتر از کابل‌های معمولی است و با آن می‌توان داده‌های تصویر، صوت و داده‌های دیگر را به راحتی با پهنای باند بالا تا ۱۰ گیگابیت بر ثانیه و بالاتر انتقال داد.
امروزه مخابرات فیبرنوری، به دلیل پهنای باند وسیع تر در مقایسه با کابل‌های مسی، و تاخیر کمتر در مقایسه با مخابرات ماهواره ای از مهمترین ابزار انتقال اطلاعات محسوب می‌شود.
شهرستان چالوس با برخورداری از دست کم ۱۲۹ هزار نفر جمعیت در غرب مازندران قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha