محل برگزاری نمایشگاه باید در خدمت مفهوم برگزاری نمایشگاه باشد+فیلم

تهران- ایرنا- مدیر انتشارات «آرادمان» گفت: محل برگزاری نمایشگاه در هر کشوری تابعی است از مفهوم نمایشگاهی که در آنجا تعریف شده است، در بسیاری از کشورها هم می بینیم محل برگزاری نمایشگاه کتاب جاهای کاملا ثابت و مکانی است که همه رویدادهای کتابی چه به صورت مادام چه به صورت فصلی در آنجا برقرار است.

علیرضا بهرامی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار کرد: قیمت کتاب چه در تولید چه در عرضه، تابعی از اقتصاد کشور است، اگر اقتصاد کشور رو به رشد و شاخص های سالیانه اش قابل افتخار باشد در مورد کتاب هم وضعیت مطلوبی خواهیم داشت و بالعکس.

وی افزود: اگر کتاب با اقلام مصرفی دیگر مقایسه شود چه از نظر ثبات نسبی و چه از نظر سوددهی و انصاف در سوداندیشی توسط تولید کننده و توزیع کننده وضعیتی به مراتب بهتر از اقلام دیگر دارد اما چون در سبد کالا جزو ضروریات حساب نمی شود همیشه در سایه آنها بوده است.

محل برگزاری نمایشگاه باید در خدمت مفهوم برگزاری نمایشگاه باشد

محل برگزاری نمایشگاه در خدمت مفهوم برگزاری نمایشگاه باشد، یک کالبدی که استاندارد برگزاری نمایشگاه را داشته باشد؛ در خدمت مردم و مخاطبان هم باشد و بتواند با کمترین هزینه بیشترین برون ده و عایدی را همراه بیاورد

مولف «اقیانوس آرام» همچنین در مورد محل برگزاری نمایشگاه اظهار کرد: محل برگزاری نمایشگاه در هر کشوری تابعی است از مفهوم نمایشگاهی که در آنجا تعریف شده است، در بسیاری از کشورها هم می بینیم محل برگزاری نمایشگاه کتاب جاهای کاملا ثابت و مکانی است که همه رویدادهای کتابی چه به صورت مادام چه به صورت فصلی در آنجا برقرار است.

بهرامی ادامه داد: ما هم قرار بود از این الگو استفاده کنیم، در نقاط مختلف دنیا هم محل برگزاری نمایشگاه به نسبت ثابت است به صورتی که در زمان های دیگر سال رویدادهای دیگری برگزار می شود و در ایام مشخص نمایشگاه کتاب محل ثابث برپایی این نمایشگاه است.

وی افزود: مهم این است که محل برگزاری نمایشگاه در خدمت مفهوم برگزاری نمایشگاه باشد، یک کالبدی که استاندارد برگزاری نمایشگاه را داشته باشد؛ در خدمت مردم و مخاطبان هم باشد و بتواند با کمترین هزینه بیشترین برون ده و عایدی را همراه بیاورد. از این منظر خود محل شهر آفتاب به شرط اینکه استقرار دائمی داشته باشد، خدماتش مخصوصا در حوزه عبور و مرور، تامین شود و نهاد مدیریتی و تنوع تغییر مدیریت ها در سرنوشتش تاثیر نداشته باشد، گزینه بدی نیست.

بهرامی گفت: اما مساله این است که متولی برگزاری نمایشگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است اما شهر آفتاب متعلق به شهرداری است و دوره های مختلف شهرداری متکی است به دوره های مختلف شورای شهر، پس متکی است به رویکردهای سیاسی دوره های مختلف این شورا و این باعث رویکردهای متفاوت در قبال برگزاری نمایشگاه می شود.

در سطح کلان برای تولی گری اجرایی نمایشگاه باید فکر شود

مدیر انتشارات «آرادمان» گفت: این سرنوشت خوبی نیست، متولیان وزارت فرهنگ و ارشاد در برگزاری نمایشگاه مجبورند بین بد و بدتر، بد را انتخاب کنند، چون وظیفه ای بر عهده آنان است و باید به نحو احسن یا کمترین ایراد آن را به سرانجام برسانند.

بهرامی گفت: اگر روزی بنیادی داشته باشیم و سازه ای ایجاد کنیم چه بسا به صرفه تر است از این که ما هر ساله بودجه ای به خاطر نبودن این سازه ثابت صرف کنیم و در نهایت هم ناشر و هم مخاطب و هم متولی امر ناراضی از برگزاری نمایشگاه در محلی باشند، اما چاره ای هم غیر از این نداشته باشند و در عین حال خوشحال تر باشند نسبت به شهر آفتاب.

وی تاکید کرد: چه بسا اگر هزینه برگزاری ۱۰ تا ۲۰ سال نمایشگاه در مصلی صرف سازه سازی ثبات می شد، الان دو محل برگزاری نمایشگاه داشتیم پس در سطح کلان برای تولی گری اجرایی نمایشگاه باید فکر شود و بعد در مورد مصلی یا شهر آفتاب صحبت کنیم.

بهرامی با اشاره به برخی شبهه و شایعه سازی ها در مورد عدم استقبال ناشران برای حضور در نمایشگاه سی و چهارم کتاب گفت: این نمایشگاه را باید با چنگ و دندان حفظ کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha