اقتباس یک مستندساز ایرانی از نوشته پاپلی یزدی

تهران- ایرنا- کارگردان فیلم «شازده حمام» که روایتی از زندگی محمدحسین پاپلی یزدی را روایت کرده در حال نگارش فیلمنامه‌ای با اقتباس از کتاب «مذهب عشق» (عنوان یکی از رمان‌های محمدحسین پاپلی یزدی) است.

احمد صراف یزد در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با اشاره به نمایش مستند «شازده حمام» در نمایشگاه کتاب تهران اظهار داشت: سینماکتاب اتفاق مثبتی است. فیلمی که من درباره یک نویسنده کار کرده‌ام، خاستگاه اکرانش همین جاست. ولی کاش اطلاع‌رسانی بیشتری می‌شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مستند «شازده حمام» را از کتابی به همین نام اقتباس کرده است، گفت: من کتاب را قبلا خوانده‌ بودم. خاطرات این کتاب در زادگاه خودم شهر یزد اتفاق می‌افتد. همه یزدی‌ها با استاد پاپلی یزدی و این کتاب آشنا هستند. همیشه دغدغه خودم بود که درباره نویسنده این کتاب یک مستند بسازم. این فیلم برشی از زندگی نویسنده‌ای است که سال‌ها کار کرده است. تمام حرف‌هایی که در فیلم درباره اخلاق ایشان می‌زنیم، در قصه‌های کتاب هم وجود دارد. اگر اقتباس را این‌طوری معنا کنیم، این کتاب اقتباس است.

اقتباس یک مستندساز ایرانی از نوشته پاپلی یزدی

این کارگردان با اعلام این خبر که دو جلد آخر کتاب شازده حمام به تازگی منتشر شده است، افزود: جلد پنجم و ششم شازده حمام در میان کردها شهرت دارد. استاد در این دو جلد پا را فراتر از جغرافیای خودش گذاشته است. مجموعه کتاب‌های شازده حمام پر از قصه و خرده فرهنگ و رویکرد نویسنده به اتفاقات پیرامون خودش است. من این فیلم مستند را در شهرهای مختلفی اکران کرده ام. مخاطب می گوید من این قصه ها را عینا در اطراف خودم دیده ام.

به گزارش ایرنا، آثار سینمایی، فیلم کوتاه، انیمیشن و مستند همزمان با برگزاری نمایشگاه کتاب در طرح سینماکتاب به طور رایگان اکران می‌شود. سینما کتاب در طبقه دوم واقع شده است و انیمیشن لوپتو و فیلم‌هایی از جمله غریب، دسته دختران و هناس اکران خواهند شد.

اقتباس یک مستندساز ایرانی از نوشته پاپلی یزدی

کتاب شازده حمام نوشتهٔ محمدحسین پاپلی یزدی است که نشر پاپلی این کتاب را روانهٔ بازار کرده است. این اثر، خاطراتِ کودکی نویسنده را در یزدِ دههٔ ۱۳۳۰ و ۱۳۴۰ روایت می‌کند.

جلد اول و دوم این کتاب، به‌گونه‌ای، اعتراضِ پنهانِ نویسنده به شرایط اقتصادی و فقرِ مردمانی است که در حسرت زندگی متوسط، روزگارشان می‌گذرد؛ اعتراضی که با لحنی شیرین، بارها هم در متن کتاب نمود پیدا کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha